Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Mitenkäs tämän kanssa kävi? Oliko lopulta mitään hyötyä/haittaa?

No ehkä vähän on se pahin rutina ja pauke hellittänyt. Tosin, oon tässä 2viikkoa syöny myös etorikoksibia joka myöskin on lääke mm. nivelrikkoon. Eli voisin sanoa että vähän jeesas?? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen searchilla yrittänyt etsiä vastaavaa, ja myönnän etten kaikkea ole selannut mutta tätä threadia lukiessani huomasin että täällä on ihmisiä ja kanssatreenaajia joilla on painavaa sanottavaa polvista, oireista, kivuista ja kuntoutuksesta. Niin uskallanpas kysyä nyt tässä omasta polviongelmasta. Olen salilla käynyt 15-vuotta ja koskaan ei ole ollut ongelmia minkään kipuilun kanssa, voimanostoa harrastanut nyt 3 vuotta ja sekin tosiaan ilman minkäänlaista kipuja tai loukkaantumisia. Nyt on alkanut vasen polvi herättämään mulla vähän huolta, ja nimenomaan vasen polvi. Kyykyssä, laskuvaiheessa kun pääsee "kisasyvyyteen" tuntuu vasemman polven polvilumpion sisäsyrjässä, noin keskivaiheilla sellainen muljahdus. Se tapahtuu vain laskuvaiheessa eikä aiheuta kipua. Nousu sujuu hyvin, paitsi pientä henkistä paniikkia lukuunottamatta aloitusasentoon. Mistä muljahdus johtuu? Johtaako ennen pitkää loukkaantumiseen?

Taustaa: 38-vuotias jolla tosiaan salihistoriaa 15-vuotta takana ja olen kyykännyt myös koko treeniuran ajan. Kehonhuoltoa eli venyttelyä, foam rollaamista tai hierontapallon käyttöä en varsinaisesti jaksa tehdä. Hierojalla olen käynyt viimeksi n. 5 vuotta sitten. Istumatyö toimistossa. Arkiliikuntaa tulee paljon, pyöräilen joka paikkaan ja valmennan lapsia kahdessa joukkueessa ja niiden kans tulee "pelailtua" treeneissä. Insta- videoita löytyy jos joku haluaa katsoa tekniikkaa.

Moikka, postaan kun ei haulla löytynyt kuin joku ikivanha samansuuntainen keskustelu. Eli;

Kesän alussa parin pidemmän peräkkäin tehdyn maantiepyöräilylenkin jälkeen alkoi tuntua polven yläpuolella mihin reisilihas kiinnittyy kipua. Kivun sai esiin kovaa pyöräillessä ja kyykyssä. Kuulostelin hommaa pari viikkoa ja tein kevyttä jumppailua. Kun tilanne ei alkanut muuttua suuntaan eikä toiseen niin menin lekurille ja sain kaksi tulehduskipulääkekuuria, viikko vahvempaa ja toinen viikko vähän miedompaa, kerran päivässä otettava lääke. Kuurien ajan tein kevyttä jumppailua ja kaikkea mikä ei aiheuttanut kipua, kävelylenkkejä, rappusissa vähän kävelyä, venyttelyjä, putkirullaa, jäätä jne. Polvi alkoi tuntua hyvältä ja kuurien loputtua reilu viikko meni hyvin, lisäsin pikkuhiljaa kevyttä hölkkäö ja kevyttä soutua. Sitten ihan yhtäkkiä polvi alkoikin vihoitella taas samalla tavalla. Nyt on neljäs päivä kun polvi on taas kipeä ja rupesin syömään samaa vahvaa tulehduskipulääkekuuria kun lääkäri uusi sen sähköisesti.

Onko muilla kokemusta? Lääkäri sanoi että nestettä ei ole polvessa ja epäili myös että liiallinen pyöräily liian nopeasti aiheutti ärtymystilan lihaksen kiinnityskohtaan. Neuvoi että lääkkeen lisäksi voi tehdä urheilua mikä ei aiheuta kipua ja kevyttä venyttelyä jne. Ei mitään hajua miksi polvi kipeytyi taas kun kuntoutus meni niin hyvin ja mitään erikoista en tehnyt. Mitenhän tästä eteenpäin, nyt on jo menny 5 viikkoa parasta kesää ihan hukkaan ja taas seuraavat kaks viikkoa lääkekuuria ja kuntoutusta ties kuinka kauan...

Ja erityisesti kaipaisin vinkkejä, että kannattaako lepuuttaa vai liike on lääke? Nythän on 5-6 viikkoa mennyt silleen et rasitusta jaloille on tullut vain hyvin kevyesti; kiipeilyn ohessa polvea varoen, kävelyä, omakehonpainolla vähän kyykkyjä, rappusissa kävelyä, selällään polkupyöräliikettä jaloille jne. Lääkärin neuvo oli tosiaan että kivuton liikunta on sallittua ja hyvin maltillisesti aluksi takaisin juoksun ja pyöräilyn pariin. Juoksu tosi ei aiheuta kipua mutta olen sitäkin välttänyt pl pienet hölkkäpyrähdykset.
Kiitos vinkeistä!

Valitettavasti lääkkeet ei QT(eikä patella)-jänteen kiputilaa korjaa. Kannattaa lähteä liikkellle hyvän fyssarin etsimisellä ja sitä kautta purkamaan tilannetta. Todennäköisesti jonkun virheasennon/liikerajoituksen takia kipeytyi ensimmäisen kerran, ja huonolla tuurilla todella pitkäaikainen vaiva.

Tänään käyty ottamassa Synvisc Onea polveen. Saas nähä jeesaako yhtään. Tuntuu kyllä varsin jännältä kävely kun tuo geeli hakee paikkaansa tuolla.

Vuos sitten tosiaan tuli käytyä hakemassa tota Synvisciä polveen ja 8pv siitä oli melkoset tuskat tuon jalan kanssa. Sittemmin se hetkeks helpotti mutta tiedä sitten oliko tulehduskipulääkkeiden vai tuon pistoksen ansiota. Ja tälleen vuoden jälkeen ei kyllä huomaa että ois ikinä mitään pistosta ottanutkaan. Nyt ollu taas viikon verran ihan törkeitä särkyjä ja repii koko sääriluuta tossa samalla. Mietin et pitäskö antaa tolle synviscille toinen mahis tässä lähiaikoina vai mitä tekis.

Vuos sitten tosiaan tuli käytyä hakemassa tota Synvisciä polveen ja 8pv siitä oli melkoset tuskat tuon jalan kanssa. Sittemmin se hetkeks helpotti mutta tiedä sitten oliko tulehduskipulääkkeiden vai tuon pistoksen ansiota. Ja tälleen vuoden jälkeen ei kyllä huomaa että ois ikinä mitään pistosta ottanutkaan. Nyt ollu taas viikon verran ihan törkeitä särkyjä ja repii koko sääriluuta tossa samalla. Mietin et pitäskö antaa tolle synviscille toinen mahis tässä lähiaikoina vai mitä tekis.
Eikös tuossa kohta tekonivel?

Olen käyttänyt sitä monta vuotta ja ei ole juurikaan mitään polvissa enää jäljellä( kulumat, kierukat veks, ym), auttanut aika hyvin. Nostin kylläkin määrää ja joskus polvet ottavat nokkiinsa tuosta litkusta ja ovat viikon tai kaksi kipeät. Mutta vuosien aikana kipeytyneet ainoastaan kerran kunnolla kun nostettiin määrää 3 kertaiseksi. Se vaikutus kestää sen 8-9kk ja sitten vaan lisää..Tulehduskipulääkkeitä sitten tarpeen mukaan. Ite treenaan suht koht normaalisti, juoksut ja hypyt vaan jääneet pois.

Olen käyttänyt sitä monta vuotta ja ei ole juurikaan mitään polvissa enää jäljellä( kulumat, kierukat veks, ym), auttanut aika hyvin. Nostin kylläkin määrää ja joskus polvet ottavat nokkiinsa tuosta litkusta ja ovat viikon tai kaksi kipeät. Mutta vuosien aikana kipeytyneet ainoastaan kerran kunnolla kun nostettiin määrää 3 kertaiseksi. Se vaikutus kestää sen 8-9kk ja sitten vaan lisää..Tulehduskipulääkkeitä sitten tarpeen mukaan. Ite treenaan suht koht normaalisti, juoksut ja hypyt vaan jääneet pois.

Mullakin siis varsinkin oikea polvi on sisältä ihan paskana niin luu luuta vasten siellä hinkuttaa. Sen verran tekivät tuhojaan nuo lukuisat leikkaukset + hoitovirhe niin ei toimi jalka ihan kunnolla niin ei treeneistäkään hirveesti meinaa tulla mitään. Pitänee jossain vaiheessa sit vaan antaa toinen mahis tolle synviscille kun on semmonen sauma et voi pari viikkoa kitkutella kipeemmällä jalalla :D @Rantapallo Joo kyllä mulle on tekoniveltä tarjottu jo mut kirurgi sano että se kestää sit sen max 15v ja sit ois melkeinpä vaihto edessä. Ja ne tekonivelen vaihtoleikkaukset kuulemma on sit kohtuu haastavia. Vaikka kyllä 15 vuodessa ehtii tapahtua yhtä jos toista tuolla saralla ja ehtii ehkä edistyä nuo tekonivelhommat niin..... Mun tuurilla menee nekin vituiksi :D Niin kirurgi ite suositteli että koittaa pärjätä "omilla romuilla" niin pitkään kun mahdollista.

Mullakin siis varsinkin oikea polvi on sisältä ihan paskana niin luu luuta vasten siellä hinkuttaa. Sen verran tekivät tuhojaan nuo lukuisat leikkaukset + hoitovirhe niin ei toimi jalka ihan kunnolla niin ei treeneistäkään hirveesti meinaa tulla mitään. Pitänee jossain vaiheessa sit vaan antaa toinen mahis tolle synviscille kun on semmonen sauma et voi pari viikkoa kitkutella kipeemmällä jalalla :D @Rantapallo Joo kyllä mulle on tekoniveltä tarjottu jo mut kirurgi sano että se kestää sit sen max 15v ja sit ois melkeinpä vaihto edessä. Ja ne tekonivelen vaihtoleikkaukset kuulemma on sit kohtuu haastavia. Vaikka kyllä 15 vuodessa ehtii tapahtua yhtä jos toista tuolla saralla ja ehtii ehkä edistyä nuo tekonivelhommat niin..... Mun tuurilla menee nekin vituiksi :D Niin kirurgi ite suositteli että koittaa pärjätä "omilla romuilla" niin pitkään kun mahdollista.
Joo ja olet nuori viela... ovat ehdottaneet mulle pariinkin kertaan tekonivelia, en anna viela laittaa minakaan. Mulla on ihan sama vaiva ja kummatkin polvet ns. luu-luuta vasten. Kylla niilla silti viela ihan ok romuja kyykkaa pohjasta...ainakin alas menee. Koita Arcoxia 120mg , toimii mulla loistavasti sekin kun oikein kipeytyy. Tsemppia!

Joo ja olet nuori viela... ovat ehdottaneet mulle pariinkin kertaan tekonivelia, en anna viela laittaa minakaan. Mulla on ihan sama vaiva ja kummatkin polvet ns. luu-luuta vasten. Kylla niilla silti viela ihan ok romuja kyykkaa pohjasta...ainakin alas menee. Koita Arcoxia 120mg , toimii mulla loistavasti sekin kun oikein kipeytyy. Tsemppia!

Oon vähän allerginen arcoxialle niin en viitti sitä syödä :D... Mutta kiitos ja tsemppiä sinnekkin!

Hei,
Onko kellään vastaavaa, että kävelyn aikana kuuluu pieni napsahdus tai rusahdus ja sen jälkeen kova kipu hetken, ja sen jälkeen jää jomottamaan ja kipuilee rasittaesssa? Mulla lisääntyi kävely muuton jälkeen varmaan 10 kertaiseksi ja noin tapahtui oikealle polvelle. Kannattaako antaa lepoa vai mitä tehdä? Mikähän sieltä mahtoi mennä? Jomottaa ja kipuilee ja nyt tuntuu, että vasenkin polvi on hellä, mutta siitä ei mitään ääntä/tuntemusta ole tullut. Jalkatreeniä yritin tänään mutta paheni vain kivut. Toi rasahdus tapahtui kerran kävellessä ja uusiutui kotona huonossa asenossa otin maasta jotakin.

Itelle kävi lauantaina vähän samantyyppisesti, mutta pyöräillessä. Napsahti vaan jokin ja ollut koko viikon nyt perkeleen kipeä. Tosin mun polvet on muutenkin niin paskana, että tää on mulle jo ihan peruskauraa :D Mutta siis vaikeahan noista on sanoa että mikä siellä polven sisällä napsuu. Rustotkin voi paukkua välillä ikävänlaisesti ja aiheuttaa sitten kipua jonkin aikaa. Joku lihas tai nivelside saattanut vähän revähtää... Vaihtoehtoja on. Suosittelen lepoa, kylmää ja ehkäpä parit buranat päälle. Jos ei parissa viikossa ala hellittämään niin sitten ehkä lekurin juttusille.

Joo pitää ottaa nyt lepoa kyllä. Mulla vielä aika huonot kengät ollu kävelyssä, tullu pelattuu jalkapalloo pari kertaa (joka aina tuntuu polvessa pahalta) ja fribailtuu jossa tulee kävelyy vaikeessa maastossa. Ei kuitrnkaan oo turvoksissa tai muutakaa näkyvää tossa polvessa.

Osaisko jengi täällä oireiden perusteella kertoa mikä on kyseessä. Kesällä kyykystä ylös noustessa golfkentällä oikean polvi lumpsahti pois sijoiltaan ja paukahti heti takaisin. Kipeää kävi mutta akuutti kipu helpotti muutamassa viikossa. Sitten kuitenkin siitä asti kyykkyasennossa kun polveen tulee painetta niin polven etuosassa alhaalla tuntuu kipua. Välillä enemmän välillä vähemmän. Eli edessä ja ihan tuolla polven alareunassa.

Patellajännehän tuohon kohtaan kiinnittyy. Olisiko ottanut osumaa tuosta pois paikaltaan menosta. Voi olla helvetin pitkään kipeä jos on tullut jotain repeämää.

Patellajännehän tuohon kohtaan kiinnittyy. Olisiko ottanut osumaa tuosta pois paikaltaan menosta. Voi olla helvetin pitkään kipeä jos on tullut jotain repeämää.
Tota kun googlettaa niin patellajänteen tulehdus on siis sama kuin ”hyppääjän polvi”. Siinä ei kuitenkaan puhuta siitä, että kipu tuntuisi kyykyssä kun polveen kohdistuu siinä paine. Muuten en tunne polvessa mitään tuntemuksia.

Viime sivuilla näkyy keskustelua patella jänteestä, ja tänne eksyinkin hakutoiminnon avulla.
Alkanut tässä suhteellisen äkillisesti sattumaan patella jänteeseen, kipu siis tuntuu suoraan polven alapuolelta paineltaessa ja jos yhdellä jalalla menee kyykkyyn niin sattuu koko sen patellan alueelle, pääosin siihen alaosaan. Löytyykös täältä ketään, joka olisi onnistunut samanlaisen vaivan korjaamaan?

Etureiskoille teen viikottain hack-kyykyn (leveä ja korkea ote, polvet ei mene jalkaterien yli), jalkaprässin (ote kapea ja keskellä) sekä reidenojennuksen.

Muutama päivä sitten poistettiin kolmasosa vasemman polven kierukasta tähystyksessä. Kyseessä oli ”bucket handle tear” jota ei voinut ommella kasaan koska repeytynyt osa oli hyvin kulunut. Eli ilmeiseti olisi ollut hyvä hoidattaa kuntoon jo jonkin aikaa sitten. Vähän kanssa kulumia löytyi polvesta.

Onko jengillä täällä kokemuksia kuntoutuksesta? Kauan kestää ja teitkö paljon rehabbia? Entä palautuiko polvi ennalleen?

Muutama päivä sitten poistettiin kolmasosa vasemman polven kierukasta tähystyksessä. Kyseessä oli ”bucket handle tear” jota ei voinut ommella kasaan koska repeytynyt osa oli hyvin kulunut. Eli ilmeiseti olisi ollut hyvä hoidattaa kuntoon jo jonkin aikaa sitten. Vähän kanssa kulumia löytyi polvesta.

Onko jengillä täällä kokemuksia kuntoutuksesta? Kauan kestää ja teitkö paljon rehabbia? Entä palautuiko polvi ennalleen?
Sieltä jos on poistettu kierukkaa niin sinne se nivelrikko polveen alkaa tulemaan. Merkittävä ja tärkeä osa polven stabiliteetin kannalta niin kuin muu paitsi vierasesineet. Toimenpide on toki välttämätön mikäli se oireilee pahasti.

Tekemään pystyt mutta siellä on nyt eri pinnat yhdessä mitä normaalisti. Kuntoutus on sinänsä nopeaa jos sieltä ainoastaan poistettiin tavaraa ei ommeltu tms niinkuin ei nykyään enää juurikaan tehdä.

Viime sivuilla näkyy keskustelua patella jänteestä, ja tänne eksyinkin hakutoiminnon avulla.
Alkanut tässä suhteellisen äkillisesti sattumaan patella jänteeseen, kipu siis tuntuu suoraan polven alapuolelta paineltaessa ja jos yhdellä jalalla menee kyykkyyn niin sattuu koko sen patellan alueelle, pääosin siihen alaosaan. Löytyykös täältä ketään, joka olisi onnistunut samanlaisen vaivan korjaamaan?

Etureiskoille teen viikottain hack-kyykyn (leveä ja korkea ote, polvet ei mene jalkaterien yli), jalkaprässin (ote kapea ja keskellä) sekä reidenojennuksen.
Lepoa ensin ja ilman ”traumaa” alkoi? Teetkö nopeita suunnan vaihdoksia liikkeessä? Onko kuorma lihaksella kontrollissa vai puhtaasti karkean motoriikan päällä jossa aivot ohjaa liikettä sinne mistä se tarvittavan voiman saa irti otettua.

Latest posts

Back
Ylös Bottom