Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Sieltä jos on poistettu kierukkaa niin sinne se nivelrikko polveen alkaa tulemaan. Merkittävä ja tärkeä osa polven stabiliteetin kannalta niin kuin muu paitsi vierasesineet. Toimenpide on toki välttämätön mikäli se oireilee pahasti.

Tekemään pystyt mutta siellä on nyt eri pinnat yhdessä mitä normaalisti. Kuntoutus on sinänsä nopeaa jos sieltä ainoastaan poistettiin tavaraa ei ommeltu tms niinkuin ei nykyään enää juurikaan tehdä.
Näin olen ymmärtänyt kanssa että nivelrikon vaara kasvaa. Ennen vanhaan ilmeisesti tapana oli poistaa kierukka kokonaan ja silloin nivelrikko oli suht varma 10-20vuoden päästä riippuen iästä ja lihasten kunnosta. Mutta suhteellisen huonosti löytyy tietoa miten paljon se nivelrikon osuus kasvaa kun kierukka poistetaan vain osittain. Onks sulla parempaa tietoa?

Lääkäri totesi että mulla olisi suurempi riski nivelrikkoon jos ne repeytyneet osat olisi jättänyt polveen, mutta se ei paljon kerro 😀
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löysinkin itse hyvän lähteen:
”Sexton år efter kirurgisk partiell meniskresektion var risken att utveckla artros sju gånger högre för dem med degenerativ skada och tre gånger högre för dem med traumatisk skada, jämfört med matchade kontroller [17].” https://lakartidningen.se/klinik-oc...lvarlig-ledskada-stort-behov-av-fler-studier/

Eli jos toinen kotimainen ei taivu niin lyhyesti 3x suurempi riski nivelrikkoon tämän tutkimuksen mukaan traumaattisesti vahingoittuneessa kierukassa 16 vuoden jälkeen leikkauksesta.
Kenelläkään parempia tutkimuksia?
 
Näin olen ymmärtänyt kanssa että nivelrikon vaara kasvaa. Ennen vanhaan ilmeisesti tapana oli poistaa kierukka kokonaan ja silloin nivelrikko oli suht varma 10-20vuoden päästä riippuen iästä ja lihasten kunnosta. Mutta suhteellisen huonosti löytyy tietoa miten paljon se nivelrikon osuus kasvaa kun kierukka poistetaan vain osittain. Onks sulla parempaa tietoa?

Lääkäri totesi että mulla olisi suurempi riski nivelrikkoon jos ne repeytyneet osat olisi jättänyt polveen, mutta se ei paljon kerro 😀
Aika mahdotonta ennustaa. Joo niin ne ennen repi kerralla kaikki. Patellat myös vietiin kokonaan joskus. Jos vaikka trauma peräinen. Nyt ne taidetaan vaihtaa varaosiin jos ei omaa saada kuntoon tärkeä nappula.

Kyllähän sinä voit niveliin kohdistuviin voimiin vaikuttaa treenatessa 👍🏼 hyvä lihaksisto nivelen ympärillä jeesaa paljon kaikessa. On niitä nivel rikkojakin eri asteisia että ei se suoraan tarkoita että tekonivel 10-20 huoli pois. 👍🏼
 
Lepoa ensin ja ilman ”traumaa” alkoi? Teetkö nopeita suunnan vaihdoksia liikkeessä? Onko kuorma lihaksella kontrollissa vai puhtaasti karkean motoriikan päällä jossa aivot ohjaa liikettä sinne mistä se tarvittavan voiman saa irti otettua.
Jeps lepoa otettu ny, polvea ei oo rasitettu muutamaan päivään. Alkaa tuntua jo hieman paremmalta, netissä monet sanovat, että yhden jalan kyykkyjä ja reiden ojennuksia tosi hitailla eksentrisillä ja venyttelyä etureiskoille pitäis edistää parantumista. Ajattelin tämmöistä ruveta tekemään.

Ei ollut mitään traumaa, pikkuhiljaa alkoi, varmaan siksi, että 6 viikossa hack-kyykkyyn +70kg ja lisää toistoja. Pyrin yleisesti ottaen tekemään hillitysti kaikki liikkeet, mutta tästä opin, että pitäisi vielä hitaammin tehdä. Polvet myös ajattelin tulevaisuudessa antaa mennä jalkaterien yli.

Paha sanoa tuohon jälkimmäiseen. Varmaan enempi karkean motoriikan päällä, mutta etureisille kaikki etureisi liikkeet menevät, ei tunnu missään muualla (hack, jalkaprässi, reiden ojennus).
 
Jeps lepoa otettu ny, polvea ei oo rasitettu muutamaan päivään. Alkaa tuntua jo hieman paremmalta, netissä monet sanovat, että yhden jalan kyykkyjä ja reiden ojennuksia tosi hitailla eksentrisillä ja venyttelyä etureiskoille pitäis edistää parantumista. Ajattelin tämmöistä ruveta tekemään.
Noooooooo……. Nyt pitäisi saada se liikkeen ala asento missä tahansa kyykyssä kevenemään ja ne pienemmät nivel kulmat kuormattua enemmän. Mikäli haet kehitystä toipumis ajalla ENKÄ sano etteikö se olisi hyvin järkevää jatkaa toipumisen jälkeenkin.

Reiden ojennuksessa toisin. Liikkeen tulisi keventyä melko reilusti kun nivel kulma on pieni (jalka ojennettuna suoraksi) harva reiden ojennus on näin suunniteltu.

Nopea ja hidas on aika laaja kirjoinen mutta jos nyt pitää ajallisia arvoja antaa niin pika ohjeena 5 sek ylös/ 5 sek alas ja jännitä sitä reittä unohda sen ylös tai alas. Katso että patellat on reiden ojennuksessa kohti taivasta koko ajan (ei ole niin yksinkertaista miltä kuulostaa) vaikea sanoa hackiin tai prässiin mitään vinkkejä kun en niitä ole nähnyt niitä tekevän.

Myös etureiden kuormituksen maksimointi hackissa ja prässissä on syytä jättää vähemmälle toipumisen ajaksi.
 
Moro,

Mulla meni oikea polvilumpio teininä varmaan 7 kertaa paikoiltaan. Kävi aina ulkona ja napsahti heti takaisin. Ei koskaan turvonnut, enkä koskaan käynyt lääkärissä koska seuraava päivä oli jo ihan kun mitään ei olis tapahtunut. Ei kipujakaan ollut. Polvi tosin on aina ollut sellainen, että suoristaessa siellä sisällä napsahtaa, ja lumpio liikahtaa sentin ulos, ja koukistaessa napsahtaa takaisin linjaan. Viimeksi lumpio meni 2009 koska opin varomaan huonoja liikkeitä. Nyt se meni pitkästä aikaa.

Eli 2 viikkoa sitten käväsi ulkona ja meni heti takaisin, ja kuului rusahdus. Olin laittamassa kenkiä jalkaan ja tein tyhmän kiertoliikkeen. Kävelin normaalisti autolle ja kotiin, ja ilta oli ok. Seuraavana päivänä polvi oli turvonnut. Ensimmäisen viikon ajan polvi oli kokoajan turvonnut, eikä sillä oikein uskaltanut astua, pidin sen siis koukussa. Toisen viikon aikana, turvotusta ei aamulla ole ollut paljoa, mutta polvi turpoaa vähitellen päivän aikana ja on isoimmillaan ennen nukkumaanmenoa. Kävely on aamulla jo 'suht' normaalia, toki ontuvaa, mutta illalla sitten hankaloituu turpoamisen takia. Jalka suorana ei oikein uskalla kunnolla astua, voimaakin puuttuu kun sitä on varonut. Koskaan ennen ei ole polvi tästä vammasta turvonnut. Kipuja ei juurikaan ole, jotain pientä.

Röntgenissä ei havaittu irtopaloja tai murtumia. Kaksi ortopediä liikutteli ja testaili polvea, ja totesivat että tuskin siellä mitään rikki on. Jos turvottelu jatkuu 3-5 viikkoa, niin sitten vasta magneettiin. Lumpion kuppi röntgenissä näytti olevan laakea, eli siinä syy miksi lumpio tykkää helposti siirtyä ulos. Ortopedit suosittelivat fysioterapiaa, sillä leikkaus ei välttämättä toimisi hyvin.

Lähinnä siis kyselisin, että onko kellään kokemusta vastaavasta turvottelusta, ja kestääkö oikeasti näin kauan? Nyt on siis mennyt vähän yli 2 viikkoa. Toki vähän kehitystä on tullut, mutta erittäin hidasta. Suurin turvotus on ulkoreunalla.
 
Lähinnä siis kyselisin, että onko kellään kokemusta vastaavasta turvottelusta, ja kestääkö oikeasti näin kauan? Nyt on siis mennyt vähän yli 2 viikkoa. Toki vähän kehitystä on tullut, mutta erittäin hidasta. Suurin turvotus on ulkoreunalla.
Eikös se turvotus ole selkeä merkki että jotain on rikki. Itsellä repesi etu ja sivuside. Turvotti polven heti koska revenneet siteet vuotivat verta polveen. Kesti useita kuukausia. Turvotus vetää jalan jäykäksi ja koukkuun. Se taas estää liikkumisen joilloin voimat tippuvat erittäin nopeasti. Röntgenissä ja ortopedin liikuttelulla ei omia nive repeämiä huomattu. Polvi oli tukeva turvotuksen ja vahvojen lihasten ansiosta. Mri kuvat paljastivat tuhot heti.
 
Eikös se turvotus ole selkeä merkki että jotain on rikki. Itsellä repesi etu ja sivuside. Turvotti polven heti koska revenneet siteet vuotivat verta polveen. Kesti useita kuukausia. Turvotus vetää jalan jäykäksi ja koukkuun. Se taas estää liikkumisen joilloin voimat tippuvat erittäin nopeasti. Röntgenissä ja ortopedin liikuttelulla ei omia nive repeämiä huomattu. Polvi oli tukeva turvotuksen ja vahvojen lihasten ansiosta. Mri kuvat paljastivat tuhot heti.
Niin, en sitten ymmärrä miksi kaksi ortopediä ei näe magneettia tarpeellisena. Minulla se turposi päivän viiveellä. Menikö sulla leikkaukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, en sitten ymmärrä miksi kaksi ortopediä ei näe magneettia tarpeellisena. Minulla se turposi päivän viiveellä. Menikö sulla leikkaukseen?
Mulla turposi myös päivän viiveellä. Vähän ihmetyttää voiko ristiside katketa kenkiä jalkaan laittaessa. Napsahdus on selkeä merkki että joku hajoaa. Ristiside vammoista kuulee helposti napsun. Minulla kuvattiin jo samalla viikolla päivystyksessä. Turvotus oli niin kova sekä jalkaa ei voinut liikuttaa kipujen takia. Ennen kuvausta imettiin veri pois punkteeraamalla. Jo siinä tuli niin paljon verta että oli varma ristiside repeämä. Ei leikattu minulla. Osarepeämä. Ne saa kuntoon kuntouttamalla. Sivuside paranee itsekseen vaikka olisi kokonaan poikki.
 
Mulla turposi myös päivän viiveellä. Vähän ihmetyttää voiko ristiside katketa kenkiä jalkaan laittaessa. Napsahdus on selkeä merkki että joku hajoaa. Ristiside vammoista kuulee helposti napsun. Minulla kuvattiin jo samalla viikolla päivystyksessä. Turvotus oli niin kova sekä jalkaa ei voinut liikuttaa kipujen takia. Ennen kuvausta imettiin veri pois punkteeraamalla. Jo siinä tuli niin paljon verta että oli varma ristiside repeämä. Ei leikattu minulla. Osarepeämä. Ne saa kuntoon kuntouttamalla. Sivuside paranee itsekseen vaikka olisi kokonaan poikki.
Minulla ei oikein kipuja ole. Saan jalan suoraksi ja täysin koukkuun. Voin seistä suorana, mutta askelta en vielä uskalla suorana ottaa. Lähellä se on aamuisin. Iltaisin vaatii vähän ponnistelua jos jalan haluaa suoraksi. Ortojen kirjoituksissa lukee, että ei merkittävää hydropsia. Ehkä he ajattelevat, ettei mri:stä ole hyötyä, kun oireet eivät ole pahemmat.
 
Eikös se turvotus ole selkeä merkki että jotain on rikki. Itsellä repesi etu ja sivuside. Turvotti polven heti koska revenneet siteet vuotivat verta polveen. Kesti useita kuukausia. Turvotus vetää jalan jäykäksi ja koukkuun. Se taas estää liikkumisen joilloin voimat tippuvat erittäin nopeasti. Röntgenissä ja ortopedin liikuttelulla ei omia nive repeämiä huomattu. Polvi oli tukeva turvotuksen ja vahvojen lihasten ansiosta. Mri kuvat paljastivat tuhot heti.
Mulla repes sivuside ja murtui lumpio eikä tullut mitään turvotusta mutta röntgenissä ja magneetissa nähtiin vammat, ihan vain huomiona että näinkin voi käydä.

Polvi leikattiin ja nyt on kuin uusi.
 
Mulla repes sivuside ja murtui lumpio eikä tullut mitään turvotusta mutta röntgenissä ja magneetissa nähtiin vammat, ihan vain huomiona että näinkin voi käydä.

Polvi leikattiin ja nyt on kuin uusi.
Etuside oli ehjä ? En usko että pelkkä sivusiteen repeämä aiheuttaa kummoista verenvuotoa eli turvotusta. Sehän paraneekin itsekseen. Itsellä oli eturistiside poikki sekä etureiden jänteessä osarepeämä.
 
Etuside oli ehjä ? En usko että pelkkä sivusiteen repeämä aiheuttaa kummoista verenvuotoa eli turvotusta. Sehän paraneekin itsekseen. Itsellä oli eturistiside poikki sekä etureiden jänteessä osarepeämä.
Etuside oli ehjä, sivuside kokonaan poikki ja lumpiosta palanen irti, lääkärin mukaan yleensä sivusiteenkin repeämisestä tulee turvotus kun ei ensiksi meinannut laittaa edes kuvauksiin ilman että sai asiasta vääntää.
 
Etuside oli ehjä, sivuside kokonaan poikki ja lumpiosta palanen irti, lääkärin mukaan yleensä sivusiteenkin repeämisestä tulee turvotus kun ei ensiksi meinannut laittaa edes kuvauksiin ilman että sai asiasta vääntää.
Luusta lähtee kuulema aina pala kun side katkeaa. Niin kovat voimat tulee polveen. Näin ainakin oma lääkäri kertoi
 
Vähän kun tuo patella (ilmeisesti) on jalkaa oikaistessa vaivannut, niin vaihdoinkin hetkeksi takakyykyn askelkyykkyyn sivulle. Ihan tuntumalla vaan aluks. Ja tuntuuhan se yllättävältä. Katotaan auttaako rullailun ym. lisäksi. Ettei aina hinkkais samaa liikerataa.
 
Nyt parin viikon ajan särkenyt polven ylle. Puolkaaren muotoisesti pehmeät osat polven yllä. Siis ihan pieni arastava tuntuma enemmänkin, kuin kipu. Ei ollenkaan haitannut menoa. Lähinnä huomaan vain, kun lämmöt ei päällä. Nyt heräsin yöllä ja kipu polvessa. Ei oikee auta mikään asento, vettä kun laskee suihkusta päälle se jeesaa ja liike jeesaa. Odottelen tässä, että kipu lääkkeet puree ja aamulla lekuriin sit, jos vaivaa vielä. NYt kipu on hieman erilainen. Alkaa ikään kuin yläpolven alta pistävän kipuna ja jatkuu polvesta 5cm korkean ja 3cm leveänä alueena pistävän kipuna. Onko ollut vastaavia. Tuskin pääsee kuviin aluksi. Tulee eka arvausleikki ja fyssaria
 
Tuli tossa männäviikolla tehtyä vähän ekstratreeniä koiville ja voi saatana kun on viimeset pari pv särkenyt niin että tuli eilinen työpäivä vedettyä tippa linssissä ja kipulääkkeiden voimin läpi. Niin saatanallinen rutina joka askeleella, hirveä paineen tunne tuolla nivelen sisällä, leposärkyä... Tiedän että pitäs mennä laittamaan se tekonivel, mut helvetti kun ei taloudellinen tilanne eikä kyllä muukaan elämäntilanne anna nyt oikeen periksi. Menee glukosamiinit ja kollageenit, on vahvat kiparit, ems-laitteet ja muut. Ei auta. Pitäs varmaan tuikata joku puudute piikki reisihermoon niin ois hetken hyvä olla. Onko kellään kokemuksia laserista tms?
 
Mulla turposi myös päivän viiveellä. Vähän ihmetyttää voiko ristiside katketa kenkiä jalkaan laittaessa. Napsahdus on selkeä merkki että joku hajoaa. Ristiside vammoista kuulee helposti napsun. Minulla kuvattiin jo samalla viikolla päivystyksessä. Turvotus oli niin kova sekä jalkaa ei voinut liikuttaa kipujen takia. Ennen kuvausta imettiin veri pois punkteeraamalla. Jo siinä tuli niin paljon verta että oli varma ristiside repeämä. Ei leikattu minulla. Osarepeämä. Ne saa kuntoon kuntouttamalla. Sivuside paranee itsekseen vaikka olisi kokonaan poikki.
Toi kuulostaa kyllä mun korviin utopistiselta että sivuside "kasvaisi" takaisin yhteen ilman leikkausta..
 
Toi kuulostaa kyllä mun korviin utopistiselta että sivuside "kasvaisi" takaisin yhteen ilman leikkausta..
Osittain revennyt kasvaa. Aivan kuten osittain revennyt lihas tai muu jänne. Kroppa olisi aika heikko jos edes osasarepeämät eivät parantuisi itsestään.
Ps. Polvi on kuvattu heti repeämän jälkeen ja 2 vuotta siitä eteenpäin. Umpeutunut lähes kokonaan. Vamman jälkeen oli noin puoliksi poikki.
 
Back
Ylös Bottom