Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Osittain revennyt kasvaa. Aivan kuten osittain revennyt lihas tai muu jänne. Kroppa olisi aika heikko jos edes osasarepeämät eivät parantuisi itsestään.
Ps. Polvi on kuvattu heti repeämän jälkeen ja 2 vuotta siitä eteenpäin. Umpeutunut lähes kokonaan. Vamman jälkeen oli noin puoliksi poikki.
Tätä just tarkoitin että jos menee kokonaan poikki, en millään usko että kuroutuisi takaisin kiinni.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vituttaa kun polvi on kipeä ja leikkaukseen pääsy venyy ja vanuu.
Syyskyyn toisella viikolla polvesta meni eturistiside poikki ja kierukasta irtosi ämpärinsangan mallinen pala.

Kyseessä oli työtapaturma, ensin tk lääkäri meinasi ei oo paha, huilaa muutama päivä ja jumppaa se kuntoon.
Menin viikon päästä uudelleen kun ei lakannut särkemästä, lukkiutui ja oli turvoksissa koko ajan ja sain kiireettömän lähetteen ortopedille.
Tuskan ja vituttuksen kasvaessa menin yksityiselle ortopedille ja sain lähetteen magneettikuvaukseen, kyseessä oli työtapaturma niin vakuutusyhtiö hoiti maksut.
Diagnoosi oli ihan selvä Ristiside on kokonaan poikki ja kierukka paskana, operoidaan kun maksusitoumus saapuu.
Asiaa käsitellään kiireellisenä mutta ei tunnu etenevän mihinkään.

Alkaa olla kuuppa jumissa kun ei oo reiluun kuukauteen saanut nukuttua kipujen takia, ontumisesta johtuen etureisi ja pohjelihas on ihan tulessa ja krampissa.
 
Nyt kun tullu taas treenailtua enemmän myös jalkoja niin vittu kun särkee. Etorikoksibia menee kun karkkia. Eikä nää kylmenevät ilmat ainakaan omalla kohdalla helpota asiaa yhtään. Ja ennenkun kukaan ehtii ehdottamaan polvilämppäreitä, niin ei auta. Alkaa olemaan kyllä niin lopen kyllästyny näihin päivittäisiin särkyihin jotka tuntuu vaan pahenevan koko ajan.
Tekonivelleikkaus ois se seuraava askel mutta ei vaan pysty tässä elämäntilanteessa jäämään millekään sairaslomalle.
 
Nyt kun tullu taas treenailtua enemmän myös jalkoja niin vittu kun särkee. Etorikoksibia menee kun karkkia. Eikä nää kylmenevät ilmat ainakaan omalla kohdalla helpota asiaa yhtään. Ja ennenkun kukaan ehtii ehdottamaan polvilämppäreitä, niin ei auta. Alkaa olemaan kyllä niin lopen kyllästyny näihin päivittäisiin särkyihin jotka tuntuu vaan pahenevan koko ajan.
Tekonivelleikkaus ois se seuraava askel mutta ei vaan pysty tässä elämäntilanteessa jäämään millekään sairaslomalle.
Ja nuori ihminen..
 
Onkos kellekkään tullu eteen uusia hoitomuotoja, lääkkeitä, hyväksi havaittuja lisäravinteita, vippaskonsteja tms polvivammoihin/vaivoihin ja niiden kuntoutukseen liittyen?
 
Pitäis tosin ehkä ostaa uudet kun noi mitkä mulla on, oli navettahommissa mukana joten tuoksahtaa paskalta (kirjaimellisesti). Vaikkakin kyllä jo pesty jo ihan perkeleen moneen kertaan. Mut hikoillessa se paskanhaju tunkee aina vaan läpi :D
 
Onkos kellekkään tullu eteen uusia hoitomuotoja, lääkkeitä, hyväksi havaittuja lisäravinteita, vippaskonsteja tms polvivammoihin/vaivoihin ja niiden kuntoutukseen liittyen?


View: https://youtu.be/wP1Vv5Bzw_Q


Pistä tällanen kokeiluun :)

Oon kans lukenu positiivisia käyttäjäkokemuksia Finncollagen nimisestä bioaktiivisesta collageenivalmisteesta. Ihmiset tosin sanoi, että noin 6-12kk vei ennenku alko huomaa selkeen eron. Hyvä uutinen on et 1-3 kuukauden satsi maksaa joku 60€. Annostus on 1-3rkl.
 
Viimeksi muokattu:

View: https://youtu.be/wP1Vv5Bzw_Q


Pistä tällanen kokeiluun :)

Oon kans lukenu positiivisia käyttäjäkokemuksia Finncollagen nimisestä bioaktiivisesta collageenivalmisteesta. Ihmiset tosin sanoi, että noin 6-12kk vei ennenku alko huomaa selkeen eron. Hyvä uutinen on et 1-3 kuukauden satsi maksaa joku 60€. Annostus on 1-3rkl.

Kollageenia oon käyttäny jo useemman vuoden ja kyl siitä jonkinverran tuntuu olevan apua. Kai. Voinee olla psykologinenkin vaikutus mutta tiedähäntä. Pitää kattoo ihan ajatuksen kanssa toi video! Kiitti!
 
Kollageenia oon käyttäny jo useemman vuoden ja kyl siitä jonkinverran tuntuu olevan apua. Kai. Voinee olla psykologinenkin vaikutus mutta tiedähäntä. Pitää kattoo ihan ajatuksen kanssa toi video! Kiitti!
Tosta Finncollageenista kotisivu kerto, että tos imeytyvyys on eri tasolla ja valmistusmetodi omaa luokkaansa. Voi toki olla mainospuhetta mut kotisivuil on hyvin kerrottu lisää. Ja ei, en ole kyseisen lafkan myyntiedustaja vaan hieronta ja jäsenkorjaustyön ohella kiinnostunut vaan ravintolisistä ja terveysjutuista :)
 
Mikäköhän voisi olla, sääriluun yläosa kipeä, polven alapuolelta? Voiko olla vaan tärähtänyt johonkin, en kyll muista tällaista.
 
Oletan et tämä thredi voisi olla oikea paikka kysyä
Nimittäin onko kellään teistä varsinaista kokemusta PRP hoidosta POLVIIN
mulla nyt nimittäin jo toinen vuosi polvet kipeät ja kivut liikkuu ympäri patella eri paikoissa
Polvet on kuvattu ja miljoonan käyntikerran jälkeen osui lääkäri joka oli sitä mieltä että siinä on kalvoissa, kiinnityksissä,jänteissä useita useita halkeamia, repeämiä, rispaantumista mikä on sitten rasitus peräinen
Hän sanoi että tässä tapauksessa voisi kokeilla prp hoitoo
Eli jos joltain teistä löytyy mitään näyttöä että onko autanut, miten hyvin ja nopeasti ym ym
Olen joutunut todella paljon himmailla kaikkea jalka treenejä ja paljon menettänyt mutta silti tehnyt jotain koko ajan
Meinasin et nyt kun saattaisi olla mahdollisuus saada polviin jotain edistystä niin jätän kaikki kyykyt ym sellaiset jalka liikkeet mitkä rasittaa polvia ja sen hoidon ajaksi(1kk aikana kolme käynti kertaa) ja varmaan hetkeksi myös jälkeen ja alan sitten ihan alusta nousee mahdollisesti takaisin parempiin lukemiin
 
Tällainen tapaus:
Oikea polvilumpio alkoi mennä sijoiltaan yläasteella. Meni varmaan 8 kertaa siten, että lumpio käväisi pari sekuntia pois paikoiltaan. Sitten oli muutaman vuoden tauko, ja meni kerran. Viime vuonna meni ensimmäistä kertaa 10 vuoteen, koska opin varomaan polvea. Viime kerralla tosin kuului napsahdus. Polvi kuvattiin, ja todettiin että lumpio on rakenteellisesti liian ylhäällä, ja sisäpuolen side on mennyt kokonaan poikki joskus 10v sitten. Polvessa on myös aina ollut suoristaessa lumpion radalta pakenemista, eli ojentaessa jalkaa, lumpio käväisee pois keskilinjalta hetkellisesti. Viimeisen sijoiltaanmenon jälkeen polvi oli turvoksissa kuukauden pari, ja noin 6kk oli hankalaa iltaisin liikkua, koska polvessa tuntui hentoa turvotusta ja se tuntui epävakaalta. Tuntemusta ei aamuisin ollut, eli kerääntyikö neste sitten aina päivän aikana polveen ja aiheutti oiretta.
No, pari viikkoa sitten tein autohommia polvillani, ja seuraavana päivänä polven jossakin sisällä, lumpion alapuolella, ehkä vähän ulkosyrjässä on joku pieni alue, jossa napsahtaa ja joku liikkuu 'paikoiltaan' jalkaa ojentaessa. Se ei kuitenkaan tunnu lumpiolta. Toisinaan kun istun alas, tämä alue ei palaudu takaisin paikoilleen ellen käsin auta sitä. Olisiko tämä mahdollisesti joku jännevaiva ja ottanut nokkiinsa tuosta polvillaan olosta?
Tässä vaiheessahan normaalisti mentäisiin leikkaukseen, mutta leikkausta ei minulle voida tehdä, siihen en sen enempää syvenny. Kuvat on siis otettu, magneetti on otettu, ja ortopedi sanoi että koska jalkaa ei voi leikata, yritetään pitää se mahdollisimman hyvässä kunnossa fysioterapialla ja lihasten vahvistamisella. Lihakset ovat aika surkastuneet polven ympäriltä. Lähinnä nyt kiinnostaa, että osaisiko joku sanoa mikä tuo lumpion alapuolella oleva alue voisi olla, jossa tuntuu tuota sijoiltaanmenoa nyt istuessa varsinkin mataliin tuoleihin? Lihasten vahvistamiseen ilmeisesti olisi hyvä se Peterson -liike? Tuntuu vaan, että nimenomaan liikkeestä tuo polvi ottaa itseensä.
 
Oisko kellään kokemusta PF-nivelen/polvilumpion ja sen vastaparin rustovaurion korjauksesta leikkauksella? Ja kokemukset AMIC tekniikasta polven rustovaurion korjauksessa muutenkin kiinnostaisi. Toki myös muut mahdolliset korjaus tekniikat.
 
Oisko kellään kokemusta PF-nivelen/polvilumpion ja sen vastaparin rustovaurion korjauksesta leikkauksella? Ja kokemukset AMIC tekniikasta polven rustovaurion korjauksessa muutenkin kiinnostaisi. Toki myös muut mahdolliset korjaus tekniikat.
Mulle on laitettu ghondro-gide "implantti" polveen, ei auttanut. Yhtään. Eipä noita vaikeita rustovaurioita mun käsittääkseni oikeen korjailla muulla kun tekonivelellä. Pitäisi itsekin mennä vaihdattamaan toinen polvi, mutta kynnys mennä sinne leikkaukseen on niin helvetin korkea ettei pysty. Joo, kivut loppuis, mutta koska elämä on heitelly viimeset 2 vuotta pitkin seiniä, niin se ei nyt ole edes mahdollista.
 
Okei, ikävä kuulla ettei ole auttanut. Kiitos kuitenkin kokemuksen jaosta. Aika hankalaa löytää ns. kokemus asiantuntijoita ja lääkärit ei voi potilaita yksilöidä heidän vaitiolovelvollisuuden vuoksi. Laitettiinko se "implantti" sinulla mihin kohtaan? Ja onkohan tuo ghondro-gide sama asia kuin amic(tekniikka)?
 
Mulla se laitettiin reisiluun alaosaan koska nivelrusto on olematon ja siitä oli lähtenyt luusiru irti. Sama tekniikka. Ensin se hiotaan siistiksi, sit siihen laitetaan sellanen liima ja implantti päälle. Mutta toisaalta, mulla tämä polvi (tai polvet) on niin uskomattoman paskassa kunnossa että eihän sitä voi sanoa etteikö tuo jotain toista voisi auttaa. Mua auttaisi vaan tekonivel enää tässävaiheessa :D
 
Back
Ylös Bottom