Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Minkälaisilla etureiden venytyksillä oot tota vaivaa saanu hoidettua?
Ihan normaalit etureiden venytykset. Esimerkiksi kun seisot yhdellä jalalla ja taitat jalkaterän pakaraan kiinni ja pidät kädellä. Tai polvi tuolille ja taita jalkaterän. Ei haittaa venytellä lonkankoukistajia samalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkärin diagnoosi "Toistuva polilumpion osittainen sijoiltaanmeno" ja röntgenissä irtokappaleita polvessa. Seuraavaks fyssarille, katotaan selviääkö tästä lihaksia vahvistamalla. Futiskesä tais kuitenkin olla siinä.

Vituttaaa, mut toisaalta kiva et nyt on joku diagnoosi ja parannusprojekti lähtee tulille.

Onko kohtalontovereita?

Kävin fyssarilla, sekään ei löytäny mitään vikaa mistään, keksi vain sitten hieroa ulkoreittä, sanoi ettei sielläkään oikein löytynyt mitään.

Ei tarjonnut mitään polven seudun vahvistavia liikkeitäkään, katsoi että kyykkytekniikka vaikuttaa ihan normaalilta ja seisonta-asento.

Onkohan tämä normaalia, vai pitääkö vielä yrittää metsästää pätevämpää fyssaria?

"Toistuva polilumpion osittainen sijoiltaanmeno" - tästä kysymys. Onko kellään mennyt polvilumpio osittain sijoiltaan niin, että sitä ei ole huomannut? En nimittäin itse muista että olisi kertaakaan polveen tullut sellaista tilannetta, että siinä ois ollu kipua. Tää kipuilu ilmestyi kuin salama kirkkaalta taivaalta erään kyykkytreenin jälkeisinä päivinä.

Magneettikuvissa selvis että polvessa rustovaurioo. Lueskelinkin foorumia jo aiheen osalta, mutta anyways: onko kokemuksia rustovaurion kanssa treenaamisesta? Käytännössä tota ei leikkauksella saa vielä kondikseen, vaikka vähän paremmaksi tilanne voikin tulla. Toi leikkaus on suht yksinkertanen, mut siitä palautuminen onkin sit isompi homma, joten ihan kevyesti ei siihen viitsi ryhtyä, vaikka vakuutus ton korvaiskin.

Magneettikuvissa selvis että polvessa rustovaurioo. Lueskelinkin foorumia jo aiheen osalta, mutta anyways: onko kokemuksia rustovaurion kanssa treenaamisesta? Käytännössä tota ei leikkauksella saa vielä kondikseen, vaikka vähän paremmaksi tilanne voikin tulla. Toi leikkaus on suht yksinkertanen, mut siitä palautuminen onkin sit isompi homma, joten ihan kevyesti ei siihen viitsi ryhtyä, vaikka vakuutus ton korvaiskin.

Mulla on vähän kaikkee mahollista polvivammaa ja mm. pahaa rustovauriota. Kivun sallimissa rajoissa teen kaikkea mitä vaan pystyn. Reiden ojennukset ja kyykyt oon joutunu jättämään kokonaan pois. Takareisien lämmittely hyvin ainakin jeesaa itellä paljon jalkatreeneissä. Ei särje niin paljoa. Ja sit kiskon aika isoja määriä kollageenia ja csa/msm/glukosamiini tabuja. Niistäkin oon kokenu saavani apuja.

Mulle on siis laitettu myös "rustoimplantti" ja yllämainittujen lisäravinteiden ansiosta sen kiinnittyminen ehkä hieman nopeutui. Leikkauksen jälkeen kiskoin kyllä myös serrapeptaasia vaikkei siitä mitään varmaa tutkimusdataa olekaan tommosissa vammojen parantumisissa. Mut tulipahan kokeiltua sitäKIN.

Vähän ehkä sekava viesti kun tässä töissä yrittää vastailla :D

Mulle on siis laitettu myös "rustoimplantti" ja yllämainittujen lisäravinteiden ansiosta sen kiinnittyminen ehkä hieman nopeutui. Leikkauksen jälkeen kiskoin kyllä myös serrapeptaasia vaikkei siitä mitään varmaa tutkimusdataa olekaan tommosissa vammojen parantumisissa. Mut tulipahan kokeiltua sitäKIN.

Kiinnostaisi tietää enemmän tuosta rustoimplantista. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja missä leikkaus tehtiin? Huomasitko mitään merkittävää eroa polven kunnossa ennen ja jälkeen leikkauksen?

Kiinnostaisi tietää enemmän tuosta rustoimplantista. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja missä leikkaus tehtiin? Huomasitko mitään merkittävää eroa polven kunnossa ennen ja jälkeen leikkauksen?

Oli ns. Chondro Gide implantti. Täällä lisää infoa tosta; AMIC Knee
Mulle leikkauksen teki Mikko Kirjavainen Munkan Pihlajalinnassa/Dextrassa. Mulla oli siis irtonainen rusto-luu biitti irrallaan tuolla reisi-sääriluun kulutuspinnoilla irtonaisena pyörimässä niin oli ihan saatanan kipeä eikä polvi liikkunu kauneesti mihinkään. Tietty kun oli semmosena kiilana siellä välissä. Että kyllähän tuo auttoi aikalailla :D Edelleen on mittavat rustovauriot polvessa ja tulee olemaankin mut... nii. 10v kun pärjää nyt näillä mitä on niin sit laitetaan tod näk tekonivel. Kuntoutuminen oli kyllä kohtuu paskaa. Joutu ortoosin kanssa olemaan 24/7 joista eka viikko esim ei saanu taivuttaa polvea yhtään. Ja kun luuta sorkittiin ni se luusärky ja hermosärkykin oli aika mukavata.

Patellar tendonitis eli hyppääjän polvi. Rupean lukemaan ketjua läpi, mutta alustava suunnitelma on pari viikkoa taukoa polvea kuormittavista liikkeistä ja venyttelyä ja sen jälkeen ekksentrisiä harjoituksia kipeälle polvelle ja testailua miten se lähtee paranemaan.

Polvi on vihoitellut jo aiemminkin, mm. joskus kun hypin yhdessä tapahtumassa niin molemmat patellajänteet olivat perkeleen kipeitä ja tajusin että kenkiä sitoessa olen monesti vältellyt kuormittamasta oikeaa jalkaa. Eli vaiva on jossain määrin kroonistunut. Vaikuttaa vähän siltä että vaiva tulee välillä esille ja sitten se taas katoaa ja odotan "mielenkiinnolla" katoaako se nyt taas jos annan sen hetken levähtää.

Tilanne ei vaikuta sikäli kovin toivottomalta että vaiva esiintyy lähinnä lievänä arkuutena, treeneihin se vaikuttaa enemmän psykologisesti kuin fyysisesti ja eilinen kyykkytreeni meni vain pienillä tuntemuksilla ja eniten jänne kipuilee treenin jälkeisenä aikana. Mun polvet on aina naksuneet ja paukkuneet joten en jaksa stressata siitä. Yhden jalan kyykkyyn en kyllä uskalla mennä.

Viimeksi muokattu:
Mulla on vähän kaikkee mahollista polvivammaa ja mm. pahaa rustovauriota. Kivun sallimissa rajoissa teen kaikkea mitä vaan pystyn. Reiden ojennukset ja kyykyt oon joutunu jättämään kokonaan pois. Takareisien lämmittely hyvin ainakin jeesaa itellä paljon jalkatreeneissä. Ei särje niin paljoa. Ja sit kiskon aika isoja määriä kollageenia ja csa/msm/glukosamiini tabuja. Niistäkin oon kokenu saavani apuja.

Vähän ehkä sekava viesti kun tässä töissä yrittää vastailla :D

Miten sä käytännössä oot treenannu etureisiä?

Ja mitä tarkoittaa mittava rustovaurio, miten isosta alueesta kyse? Itsellä n. 1,5cm alueelta rustoa rikki.

Miten sä käytännössä oot treenannu etureisiä?

Ja mitä tarkoittaa mittava rustovaurio, miten isosta alueesta kyse? Itsellä n. 1,5cm alueelta rustoa rikki.

Kumpparijumpalla tällähetkellä teen etureisiä. Ja ptv:llä on semmone mainio vipuvarsiprässi millä pystyn tekemään lyhyttä pumppaavaa liikerataa etureidelle. Siinäpä ne. Koittanu sit kasvatella takareisiä, niitä kun pystyy enempi jumppailemaan.
Mut etureisiä mä en kunnolla treenaa varmaan enää ikinä. Mulla on molemmissa polvissa kulumaa ja tässä enempi operoidussa tietty pahempi tilanne. Eli mittavalla rustovauriolla tarkotan sitä että on lähes koko tuo polven kulutuspinta sellasta rikkinäistä ja ohentunutta. Alkaa olemaan muuallakin luu luuta vasten kun vaan siinä kohtaa mihin mulle tuo chondro gide laitettiin.

Edit: Mainitsen nyt vielä että minä en ole terveydenhuollon ammattilainen ja minä kerron näitä asioita vaan niinkuin minulle on ne selitetty ja millätavalla minä asiat koen, näen ja ymmärrän.

Viimeksi muokattu:
Kumpparijumpalla tällähetkellä teen etureisiä. Ja ptv:llä on semmone mainio vipuvarsiprässi millä pystyn tekemään lyhyttä pumppaavaa liikerataa etureidelle. Siinäpä ne. Koittanu sit kasvatella takareisiä, niitä kun pystyy enempi jumppailemaan.
Mut etureisiä mä en kunnolla treenaa varmaan enää ikinä. Mulla on molemmissa polvissa kulumaa ja tässä enempi operoidussa tietty pahempi tilanne. Eli mittavalla rustovauriolla tarkotan sitä että on lähes koko tuo polven kulutuspinta sellasta rikkinäistä ja ohentunutta. Alkaa olemaan muuallakin luu luuta vasten kun vaan siinä kohtaa mihin mulle tuo chondro gide laitettiin.

Edit: Mainitsen nyt vielä että minä en ole terveydenhuollon ammattilainen ja minä kerron näitä asioita vaan niinkuin minulle on ne selitetty ja millätavalla minä asiat koen, näen ja ymmärrän.

Kiinnostais tietää että miten on polvet saatu tuohon kuntoon? Onko ne salihommissa menny?

Kiinnostais tietää että miten on polvet saatu tuohon kuntoon? Onko ne salihommissa menny?

Eka leikkaus 2000 luvun alussa kun hyppäsin aidan yli mukulakiville ja polvi taittu väärään suuntaan. Sen jälkeen ei veri kiertäny ja siirteet surkastu -> toinen leikkaus. Kolmas leikkaus kun vedit lipat kännissä (oli muuten viimesiä ryyppyreissuja, nyt 9v tipaton!). Ja nyt loput viis leikkausta alle vuoteen 2017-2018 eli pitkään meni ilman uusia polvivammoja! Selkähän multa leikattiin 2015 vai 16...... No, anyway. Olin talvella lenkillä niin vedin taas ylläripylläri lipat ja ristiside poikki. Koska oli sääriluussa vanhat ruuvit onkaloittaneet tota luuta niin piti sit luuduttaa reisi ja sääriluun päät uudestaam et sinne saa mitään kiinni. Otettiin suoliluusta siirre ja siitä toipuminen oli ihan perseestä. No sit päästiin operoimaan tota ristisidettä mut lekuri teki hoitovirheen ja siirre napsahti tyyliin seuraavan viikon aikana itsekseen irtipoikki. Otti siis terveemmän jalan patellajänteestä siirteen ja se repes jo leikkauspöydällä jonkun niiden mokan takia mutta silti kirurgi päätti yrittää kiinnittää sitä. Sit piti putsata välissä ja sit vielä tuo implantti. Ja sit toi hoitovirheen korjaus ni otettiin etureisikalvosta tms siirre niin senkin puolesta tän paskan jalan treenaaminen ollu vähintäänkin mielenkiintosta. Että ei ees salilla menny. Ihan vaan sysipaskaa tuuria. Semmonen tarina :D....

Ei ole treenaamiseen liittyvä vaiva tämä, mutta ajattelin tulla tänne koittamaan onneani, jos jollain olisi samanlaisia kokemuksia.

Elikkä tyttöystävälläni on ogelma lukottavan polven kanssa
-polvi jää sellaiseen 90 asteen kulmaan lukkoon ja ikäänkuin kramppaa takareiden ja polvitaipeen alueelta todella kipeästi, mikäli sitä koittaa suoristaa
-mennyt nyt n. 10v aikana useasti ja yleensä, jonkin äkkinäisen liikkeen seurauksena
-viimeksi piti lähteä sairaalaan asti ja lopulta vahvoilla kipulääkkeillä ja nukutuslääkkellä saatiin jalka suoristettua ja liikkumaan.
-magneettikuvauksissa, ortopedillä tai fyssärillä ei ole saatu minkäänlaista selvyyttä asiaan ja tekijän aiheuttaja on mysteeri

Onko kenelläkään heittää vinkkejä, miten saisi polven kotikonstein jatkossa suoristettua?
mietin myös mistä tälläinen voisi johtua ja mitä ehkäiseviä toimenpiteitä kannattaisi tehdä
Nivelissä on yliliikkuvuutta mutta rakenteellisia vaurioita eivät ole lääkärit löytäneet, myöskään ylipainoa ei ole rasittamassa polvia.

Ei ole treenaamiseen liittyvä vaiva tämä, mutta ajattelin tulla tänne koittamaan onneani, jos jollain olisi samanlaisia kokemuksia.

Elikkä tyttöystävälläni on ogelma lukottavan polven kanssa
-polvi jää sellaiseen 90 asteen kulmaan lukkoon ja ikäänkuin kramppaa takareiden ja polvitaipeen alueelta todella kipeästi, mikäli sitä koittaa suoristaa
-mennyt nyt n. 10v aikana useasti ja yleensä, jonkin äkkinäisen liikkeen seurauksena
-viimeksi piti lähteä sairaalaan asti ja lopulta vahvoilla kipulääkkeillä ja nukutuslääkkellä saatiin jalka suoristettua ja liikkumaan.
-magneettikuvauksissa, ortopedillä tai fyssärillä ei ole saatu minkäänlaista selvyyttä asiaan ja tekijän aiheuttaja on mysteeri

Onko kenelläkään heittää vinkkejä, miten saisi polven kotikonstein jatkossa suoristettua?
mietin myös mistä tälläinen voisi johtua ja mitä ehkäiseviä toimenpiteitä kannattaisi tehdä
Nivelissä on yliliikkuvuutta mutta rakenteellisia vaurioita eivät ole lääkärit löytäneet, myöskään ylipainoa ei ole rasittamassa polvia.
Mulla on kerran mennyt sääriluun viereinen pienempi luu pois paikoiltaan, mutta se ei ihan kuulosta samalta. Siinäkään en voinut jalkaa suoristaa kivun takia mutta ei se ihan 90 asteen kulmaan jäänyt. Sitten kun luu pompsahti vahingossa takaisin paikoilleen niin jalka toimi normaalisti.

Onkos periytyvyys kuinka yleistä polvivammojen suhteen? Suvussani on jotenkin aika yleistä ollut monella ns. huonot polvet/ jonkinlaista vaivaa polvissa. Itsellänikin todella herkästi polvet naksuu ja kolottaa vaikka mitään raskasta rasitusta olisi kohdistunutkaan polviin ainakaan suoranaisesti, enkä salilla saati juoksu lenkilläkään ole käynyt pitkään aikaan. Kävelyä tulee kyllä päivässä paljonkin, että niinsanottua hyötyliikuntaa tulee "harrastettua"

Mutta onko suoranaisesti mitään tehtävissä, millä helpottaa vaivoja tai ehkäistä polvivaivoja? Juoksu ja raskaat jalkaliikkeet varmaan enemmänkin rasittaa niveliä, että pitäisikö harrastus olla ennemminkin sellaista mikä rasittaisi vähiten niveliä mm. uinti/pyöräily/kevyt kävely?

Latest posts

Back
Ylös Bottom