Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

http://www.kehonhuoltamo.fi/uncateg...urheiluvammoissa-aika-astua-pois-jaakaudelta/

Hyvä artikkeli kylmähoidon käytöstä näissä vammoissa, kannattaa lukaista.

Luulen itsekkin omaavani hyppääjän polven, kun oireet kutakuinkin täsmäävät. Kuitenkin, kipua on ollut jo enemmän tai vähemmän 4-5kk ja vitutus kasvaa, joten lääkärille meno lienee todellista. Tänään kyllä meni jalkatreeni yllättävän kivuttomasti.

Onko muilla "hyppääjän polvessa" polvilumpin alaosassa/patellajänteen päällä koputteluarkuutta? Varovasti jos koputtelen tuota polvea niin voi ristus notta käy kipiää! Samoin polvillaan olo on helvettiä, tai jos kopauttaa polven johonkin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysytääs jos täällä jollain ois näkemystä mun polvivaivaan.

Taustoista sen verran, että molemmista polvista on operoitu eturistisiteet uusiksi. Tästä nyt kipuilevasta oikeasta polvesta 2009 ja vasurista viime keväänä. Eturistisiteet on kestäny ihan ok ja käytännössä kaikkea mahollista on voinu harrastaa taas nyt syksystä. Käyn pari kertaa viikossa salilla, pääasiassa sen vuoksi että nuo polvet pysyy jumpalla paremmassa kunnossa. Sitten salibandya 2-3 kertaa viikossa ja kevyttä lenkkeilyä siihen päälle.

Tein maanantaina normaalin punttireenin ja siinä en huomannut mitään ihmeellistä. Polvet on vähän kipuilleet viime aikoina, mutta en kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota kun noihin pieniin kipuihin on jo vähän tottunut leikkausten myötä. Tiistaina aamusta töihin, eikä normaalia kummempia tuntemuksia kunnes 2-3h palaverissa istumisen aikana oikeaan polveen tuli polttavaa kipua, aikalailla keskelle lumpiota ja hieman sen ulkosyrjälle. Kipu oli sellaista polttavaa, niinkuin joku olisi juustohöylällä vetänyt jännettä vereslihalle. Kipua kesti hetken, sen jälkeen polveen jäi epämääräinen kipu, joka on pääasiassa lumpion etu- ja alapuolella. Polven etuosa tuntuu vähän "paksulta" mutta mitään turvotusta tai kuumotusta siinä ei ole. Painellessa lumpiosta löytyy kipupisteitä. Kipua on ajoittain myös reisilihaksen alaosassa. Jalalla pystyy kävelemään, eikä se tunnu pettävän alta vaikka kipu kävellessä häiritseekin. Yöllä levossa kipua ei ole, mutta aamulla kun lähtee liikkeelle niin epämääräinen kipu palaa.

Etureidet on jumissa, sen vuoksi kävin jo aiemmin hierojalla ja jalat oli reiden alaosasta ja ulkoreunasta todella kipeät ja kireät. Myös säären kalvot on jumissa. Olen koittanut rullailla reisiä auki, ehkä se on vähän auttanut mutta kireyttä ja kipua on edelleen. Voltarenia oon nyt hieronut polveen useasti päivässä, samoin kylmäpussia pitänyt polvessa. Ne tuntuu ainakin hetkeksi auttavan.

Oma arvaus on, että kyse vois olla hyppääjän tai juoksijan polvesta? Mutta se lähinnä mietityttää, että voiko tuommoinen vaiva alkaa yllättäen? En oikein jaksa uskoa, että istuessa polvesta mitään rikkikään menisi :)

Nostetaas vähä!

Lisää vaivoja, nimittäin ihanaa polvivaivaa. Itse asiaan!

Eli vasen polvi on alkanut treenin jälkeen / treenin loppupuolella ilmenemään kuumotusta / jomotusta. Kyykkyyn mentäessä tuntuu sellaista pientä pistävää kipua tietyssä kohtaa. Jonkin sortin jäykkyyttä ja tuntuu että siellä olisi nestettä. Rutina on myös kovaa samassa polvessa. Lukkoon ei ole mennyt ja eikä mitenkään kovaa kipua. Treenit kyllä pystyy tekemään ihan normaalisti eikä haittaa normaali toimintoja.

Kyllä tässä ollaan jo valmistauduttu pahempaan eli operoitavaksi. Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Sain ajan päivystykseen ja toivottavasti päästään kuvaamaan mahdollisimman pian.

^ Pystyt treenaamaan ja elämään normaalisti, mutta toivot, että pääsisit operoitavaksi?

Itsellä tähystetty ulompi nivelkierukka oikeasta jalasta kahdesti. Jos pystyt treenaamaan ja elämää normisti niin yritä hyvä ihminen kuntouttaa polvea konservatiivisesti. Hyvä jos pääset magneettikuvaan vielä varmistamaan asian. Käsitykseni mukaan nykyään julkisella entistä huonommin pääsee kuvaan.

Mistä kohtaa polvi kipuilee? Millä liikealueella? Tuntuuko portaita noustetta tai laskeutuessa? Missä tuo nesteisyys ja jäykkyys ilmenee (takana, edessä?) ??

^ Pystyt treenaamaan ja elämään normaalisti, mutta toivot, että pääsisit operoitavaksi?

Itsellä tähystetty ulompi nivelkierukka oikeasta jalasta kahdesti. Jos pystyt treenaamaan ja elämää normisti niin yritä hyvä ihminen kuntouttaa polvea konservatiivisesti. Hyvä jos pääset magneettikuvaan vielä varmistamaan asian. Käsitykseni mukaan nykyään julkisella entistä huonommin pääsee kuvaan.

Mistä kohtaa polvi kipuilee? Millä liikealueella? Tuntuuko portaita noustetta tai laskeutuessa? Missä tuo nesteisyys ja jäykkyys ilmenee (takana, edessä?) ??

No joo tuli liioiteltua liikaa, mutta näitä juttuja kun lukee ja tulee ihmeteltyä googlea, niin toteaa kaikki vaivat itselleen :D

Syväkyykyssä pistää tietyssä kohtaa ja rutina aika kovaa pohjasta suoristaessa. Enemmänkin edessä tuota pientä nesteisyyttä ja jäykkyyttä

No joo tuli liioiteltua liikaa, mutta näitä juttuja kun lukee ja tulee ihmeteltyä googlea, niin toteaa kaikki vaivat itselleen :D

Syväkyykyssä pistää tietyssä kohtaa ja rutina aika kovaa pohjasta suoristaessa. Enemmänkin edessä tuota pientä nesteisyyttä ja jäykkyyttä

Oletko viime aikona tehnyt muutoksia treeneihin tai rasittanut polvea jollai uudella tavalla (lisännyt voluumia, intensiteettiä, uusia liikevalintoja yms.) ??

Äkkiseltään voisi kuulostaa patellofemiraaliselta kipusyndroomalta, varmaakin ihan alueen ylirasituksesta.

http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00680

Oletko viime aikona tehnyt muutoksia treeneihin tai rasittanut polvea jollai uudella tavalla (lisännyt voluumia, intensiteettiä, uusia liikevalintoja yms.) ??

Äkkiseltään voisi kuulostaa patellofemiraaliselta kipusyndroomalta, varmaakin ihan alueen ylirasituksesta.

http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00680

No tietysti tässä on aloteltu treenit taas "ihan tosissaan", että voihan se olla tuotakin, mutta tuo ääni mikä tuosta polvesta lähtee häiritsee ja se kevyt pistos mikä käy kyykkyyn mennessä.

No tietysti tässä on aloteltu treenit taas "ihan tosissaan", että voihan se olla tuotakin, mutta tuo ääni mikä tuosta polvesta lähtee häiritsee ja se kevyt pistos mikä käy kyykkyyn mennessä.

Lisäyksenä omaan viestiin, niin varasin ensi viikolle ajan ortopedille. Turha tässä vielä panikoida ja heittää kirvestä kaivoon... :D Eiköhän ensi viikolla olla viisaampia.

Päivitystä!

Kävin tuossa lääkärissä eilen, sanoi ettei ole turvotusta (meikäläisen omaa kuvitelmaa) ja että ei vaikuta mitenkään pahalta. No päätin kuitenkin varata ensi viikolle ajan ortopedille. Nyt tässä tarkemmin tutkittua asiaa, niin se "jomotus" tuntuu enemmänkin tuossa polven päällä ja löysin aika aristavan kohdan ihan tuosta polvilumpion yläpuolelta pisaralihaksen vierestä. En sit tiedä mistä rutina johtuu ja kevyt pistos ihan kyykkyasentoon mennessä, tämä ainakin kylmiltään tehdessä.

Päivitystä!

Kävin tuossa lääkärissä eilen, sanoi ettei ole turvotusta (meikäläisen omaa kuvitelmaa) ja että ei vaikuta mitenkään pahalta. No päätin kuitenkin varata ensi viikolle ajan ortopedille. Nyt tässä tarkemmin tutkittua asiaa, niin se "jomotus" tuntuu enemmänkin tuossa polven päällä ja löysin aika aristavan kohdan ihan tuosta polvilumpion yläpuolelta pisaralihaksen vierestä. En sit tiedä mistä rutina johtuu ja kevyt pistos ihan kyykkyasentoon mennessä, tämä ainakin kylmiltään tehdessä.

Oletko muuten milloin käynyt (etu)reisiä hierotuttamassa? Polvikipujen takana voi olla myös äärimmäisen tiukalla oleva etureisi.

Oletko muuten milloin käynyt (etu)reisiä hierotuttamassa? Polvikipujen takana voi olla myös äärimmäisen tiukalla oleva etureisi.

Juuri tämä! Tämä on toinen seikka mikä on jäänyt tekemättä. Pakko myöntää etten ikinä ole etureisiä käynyt murjomassa, vaikka tarkoitus on ollut. Pyrin ensi viikolle saamaan ajan, niin täytyy käydä lävitse. Etureiden sviipit otettiin tuossa taannoin, kun olivat aivan jumissa.

Itselläni oikea polvi alkanut kipuilemaan aina kun jalka "vääntyy" edes hiukan epäoptimaalisesti. Esim. sängystä/sohvalta noustessa. Kipua on kovin vaikea paikantaa, mutta luulen sen olevan polven ulkosivussa, hieman takapuolella. Kipu alkoi muutama kuukausi sitten; ongelman tulkintaa vaikeuttaa se, etten osaa sanoa tarkasti milloin se alkoi tai mikä sen aiheutti. Polvi ei siis satu yhtään esim. kävellessä tai pyöräillessä, tai muutenkaan päivän aikana lukuunottamatta noita hetkiä jolloin jalka vääntyy hieman. Taisin treenata jalkoja kerran pelkästään "hiluvitkuttimilla" sen jälkeen kun kipu alkoi, koska en ajatellut sen olevan mitään vakavaa. Treeni itsessään ei sattunut, mutta seuraavana päivänä kipukohta tuntui hieman kireältä. Treenivuosia on jo kymmenisen, joten suoritustekniikat kyykyssä yms. on kunnossa, enkä ole koskaan onnistunut salilla mitään paikkaa rikkomaan.

Voiko kipu olla cardio-treenin rasituksesta johtuvaa? Pyöräilen kuntopyörälläni 4-5 kertaa viikolla vajaan tunnin aamulenkin, sekä sen lisäksi salitreenin päälle 10-15 minuutin pätkän. Cardion määrä on lisääntynyt asteittain nyt dieetillä, enkä ole pitkään aikaan (ehkä en ikinä) tehnyt sitä näin paljon.

Edit: Kipu tuntuu (näköjään) jalkaa maksimikulmaan koukistaessa, ja se on siis polven ulkosivussa.

Nostellaas vanhaa ketjua, laitan ihan ranskalaisin viivoin timelinen jotta on selkeä:

- polvikipu tuli ensimmäisen kerran joskus vajaa vuosi sitten, kun nostin kyykkyvolyymiä suht reilusti (1 kova sarja viikkoon => 5-8 kovaa sarjaa viikkoon)
- polvikipu hävisi kun pidin pari viikkoa taukoa kyykystä
- polvikipu tuli takaisin kun alkoi futiskausi ja paikallinen tekonurmi on aika kova alusta
- pari kk sitten kävin lääkärissä, joka totesi että käsikopelolla ei ainankaan löydä mitään rakenteellista vikaa, määräsi 4-7 krt fyssaria
- olen fyssarilla käynyt nyt pari kertaa, ekalla kerralla hierottiin etureiden kolme lihasaluetta, jotka olivat tosi jumissa. Kipu hellittikin tosi hyvin, mutta kävin sitten salilla vähän kokeilemassa kyykkyä, ihan lämmittelypainoilla muutaman toiston (painot siis 20-40kg) ja kipu palasi
- kävin fyssarilla toisen kerran, tällä kerralla hierottiin pohje ja sääri, etenkin ulkoreuna, koska ensimmäisen käsittelyn jälkeen se lähti säteilemään enemmän sinne
- kipu hävisi samaksi päiväksi, mutta jo seuraavana päivänä tuli takaisin
- tällä hetkellä polvi kipuilee portaita ylös- ja alas mennessä ja kyykyissä lämmittelysarjoissa
- äsken hieroin itse reiden, pohkeen ja säären ulkoreunaa ja tämän jälkeen kipu katosi täysin kyykätessä, omalla kehonpainolla siis kotona testasin
- kun jalka on lämmin, kipua ei käytännössä tunnu yhtään
- polvet on aina naksuneet mulla aika reilusti, mutta nyt naksuminen on muuttunut rutinaksi, pitääkö hälytyskellojen alkaa soida?

Eli osaako tästä nyt joku tehdä jotain päätelmiä? Ennen fyssaria en siis ole ikinä käynyt hieronnassa. Onko se nyt vaan niin että paikat on niin hiton jumissa että pari hieronta kertaa ei riitä, vaan paikat pitää oikeasti möyriä auki ja kunnolla? Näin oma logiikka sanoo, mutta täällä on varmaan ihmisillä asioista enemmän kokemuksia. Olen nyt tässä kuukauden ajan venytellyt ja suorittanut itsehierontaa ym, mutta käsittääkseni kireisiin lihaskalvoihin ei auta kuin hieronta, edes lepo ei kunnolla niitä aukaise? Fyssari neuvoi pohjevenytyksen joka venyttää enempi alhaalta ja sivuilta, eikä niinkään tuota pitkää pohjelihasta (?), jota olen venytellyt aina nostamalla varpaat/päkiän seinää vasten.

Futistreeneissäkään polvi ei vaivannut, mutta nyt seuraavina päivinä on polvitaive tuntunut menevän vähän "tukkoon", eli kovaksi.

Laitetaan sen verran vielä, että en muistanutkaan että futis tuo tuohon polven ulkosyrjään vähän ulkopuolelle jonkin sortin pattia, jos vertaa toisen polveen. Ei se mitenkään selvästi erotu, mutta vähän kuitenkin.

Mene sellaiselle fysioterapeutille, joka antaa myös fysioterapiaa eikä vaan hierontaa (tai venyttelyä). Sen ei voi odottaakaan vaikuttavan montaakaan päivää.

Mitä tuo käytännössä meinaa? Olen kyllä fyssariin vielä yhteyksissä että onko sillä vielä ajatuksia mitä seuraavaks vois kokeilla.

Jännästi rasituksen jälkeisinä päivinä tulee polvitaipeeseen jäykkyyttä ja polven jäykistyy selvästi, ei saa esim. kantapäätä pakaraan ilman et tuntuu polvessa epämiellyttävältä.

Tarkoittaa sitä, että se fysio voisi tutkia esimerkiksi alaraajojen linjaukset, hallinnan, liikkuvuudet, puolierot liikkuvuksien/voimien suhteen jne. ja sen perusteella antaa korjaavia harjoitteita, venytyksiä, mobilisoida yms. Hieronta on yksi työkalu ja hyvä työkalu onkin, mutta yleensä ei korjaa ongelman aiheuttajaa

Tarkoittaa sitä, että se fysio voisi tutkia esimerkiksi alaraajojen linjaukset, hallinnan, liikkuvuudet, puolierot liikkuvuksien/voimien suhteen jne. ja sen perusteella antaa korjaavia harjoitteita, venytyksiä, mobilisoida yms. Hieronta on yksi työkalu ja hyvä työkalu onkin, mutta yleensä ei korjaa ongelman aiheuttajaa

Joo pittäää kysästä toisen fysion mielipidettä jos nykyseltä loppuu ideat, toi hieronta nyt oli se eka jota testattiin kun paikat tuntu niin kirreiltä. Kiitos vinkeistä!

Mulla on ollut yli 20 vuotta polvet kipeänä, varsinkin kyykkyyn meno sattuu, portaiden alastulo, pyöräily. Sattuu polven yläosaan ehkä eniten. Niitä on röntgattu moneen kertaan, mitään ei löydy. Sitten naprapaatille kerran mainitsin ja se sanoi että tiukka etureisi vetää vähän lumpiota ylöspäin. Käski venytellä etureittä. Sinne jäi mun polvikivut. Heti kun polvi tuntuu jäykältä ja kivuliaalta, ensimmäisenä venytän etureittä ja sillä helpottuu. Eli ensimmäisenä kannattaa venyttää etureidet. Joka päivä.

Nyt mulla on polvessa kuitenkin bakerin kysta. Se vähän rajoittaa mun kamppailuharrastusta, sitä potkimista, kun kysta on just tukijalassa. Onko kellään muita konsteja kivun lievittämiseksi kuin lepo? En aio puolta vuotta makoilla sohvalla.

Mulla on ollut yli 20 vuotta polvet kipeänä, varsinkin kyykkyyn meno sattuu, portaiden alastulo, pyöräily. Sattuu polven yläosaan ehkä eniten. Niitä on röntgattu moneen kertaan, mitään ei löydy. Sitten naprapaatille kerran mainitsin ja se sanoi että tiukka etureisi vetää vähän lumpiota ylöspäin. Käski venytellä etureittä. Sinne jäi mun polvikivut. Heti kun polvi tuntuu jäykältä ja kivuliaalta, ensimmäisenä venytän etureittä ja sillä helpottuu. Eli ensimmäisenä kannattaa venyttää etureidet. Joka päivä.

Nyt mulla on polvessa kuitenkin bakerin kysta. Se vähän rajoittaa mun kamppailuharrastusta, sitä potkimista, kun kysta on just tukijalassa. Onko kellään muita konsteja kivun lievittämiseksi kuin lepo? En aio puolta vuotta makoilla sohvalla.

Minkälaisilla etureiden venytyksillä oot tota vaivaa saanu hoidettua?

Back
Ylös Bottom