poliisin hommista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by yajo
Sä kun oot käyny kokeissa ja testeissä, niin miten tarkkoja tuolla poliisikoulussa ollaan värinäön kanssa?

Suoraan Poliisikoulun nettisivuilta:

väriaisti ei saa olla olennaisesti heikentynyt (Ishiharan värinäkötestissä saa tehdä enintään neljä virhettä)

Tuo testi tehdään lääkärintarkastuksen yhdeyssä.

öööh...Toi on siis se ihan perus värikortti-testi, eikö? Että, minkä numeron näet ja sillee (?)

Originally posted by hepaticanobilis
Suoraan Poliisikoulun nettisivuilta:

väriaisti ei saa olla olennaisesti heikentynyt (Ishiharan värinäkötestissä saa tehdä enintään neljä virhettä)

Tuo testi tehdään lääkärintarkastuksen yhdeyssä.

Itse asiassa toi värinäkötesti tehdään jo ennen kokeita. Sen voi pyytää tehtäväksi optikolla samalla kun käy näöntarkastuksessa ja todistus näistä jätetään hakupapereiden kanssa poliisilaitokselle.

Onko sinulla lupa kertoa niistä kokeista tarkemmin?
Mitä siellä kokeissa siis tarkemmin tehdään? Mitä testejä on, mitä testeistä testataan ja mitä haetaan, mitä virheita ei ainakaan kannata tehdä ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Itse olen hakemassa poliisikouluun ja mitään esteitä ei pahemmin ole. Kuinka paljon spol koulutus armeijassa vaikuttaa valintaan? olitko itse spol? Huomenna kutsunnat ja pitäisi tietää mihin menee.. Mutta haluaisin toisaalta rankan paikan. Missä olisi rankka spol koulutus..? :D

Originally posted by Andree
Yksi asia vähän kummastuttaa noissa poliisikoulun vaatimuksissa.
Toisin kuin luullaan, inttiä EI ole ollut pakko käydä tuonne pyrkiessä, mutta yhtään inttiä käymätöntä sinne ei ole otettu...Mikään pykälä ei siis vaadi että intti on ehdottomasti käytävä, siitä on vaan tainnut muodotua jonkinlainen periaatekysymys.

Lienee niin kauhean vaikea tarkastaa ne faktat ennen kuin puhuu läpiä päähänsä. Inttiä ei ole pakko käydä poliisikouluun pyrkiessä mikäli olet 1) nainen tai 2) ahvenanmaalainen. KAIKKI SUOMALAISET MIEHET käyvät armeijan, jos aikovat poliisikouluun päästä. Tämä ei ole periaatekysymys, vaan ehdoton pääsyvaatimus.

www.poliisikoulu.fi -- lisää aiheesta.

Andree, kyllä niillä on hyvät palkat faija ajaa ambulanssia kanssa ja tienaa noin 7800E kuussa plus lisät etc.

Mutta se sattuu omistamaan koko firman..

Originally posted by Juha1
Andree, kyllä niillä on hyvät palkat faija ajaa ambulanssia kanssa ja tienaa noin 7800E kuussa plus lisät etc.

Mutta se sattuu omistamaan koko firman..

Mahtaapa olla aika rikas aNbulanssikuski. Munkin faija on kalafarmari, me syödään lohta joka päivä ja tulot on kovemmat kuin Jorma Ollilalla ja Björn Wahlroosilla yhteensä. Lisäks mun amerikan serkku on :david:.

Joo oli tuossa aika leso posti minultakin jopa. mutta tavallisen ambulanssikuskin palkkahan pyörii jossain 2400 Ellin paikkeilla

Originally posted by Saapas
Onko sinulla lupa kertoa niistä kokeista tarkemmin?
Mitä siellä kokeissa siis tarkemmin tehdään? Mitä testejä on, mitä testeistä testataan ja mitä haetaan, mitä virheita ei ainakaan kannata tehdä ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Itse olen hakemassa poliisikouluun ja mitään esteitä ei pahemmin ole. Kuinka paljon spol koulutus armeijassa vaikuttaa valintaan? olitko itse spol? Huomenna kutsunnat ja pitäisi tietää mihin menee.. Mutta haluaisin toisaalta rankan paikan. Missä olisi rankka spol koulutus..? :D

Muutama vuosi aikaa kun olen ollut, mutta muistellaan. Ainakin oli sellainen piirustustehtävä, paperilla muutama viiva ja siitä sitten piti jatkaa. Sitten näitä normaaleja laskemis- ja päättelykykytehtäviä. Tehtiin tietokoneella. Samoin sellainen, että tietokoneen ruudulla näkyi aivan lyhyen hetken kasvot. Piti sitten päättää lähestyisitkö ko. henkilö vai et. Joku luki jonkun muutaman minuutin jutun ja se piti kirjoittaa sitten sen jälkeen ulkomuistista mahdollisimman tarkkaan ylös. Lisäksi vielä jotain ryhmäkeskusteluja joissa neljä hakijaa pistettiin pöydän ääreen juttelemaan. Sitä keskustelua sitten tarkkailtiin. Tuollaisia nyt ainakin oli, voi olla nykyään muuttunut.

En tiedä kannattaako noissa testeissä varsinaisesti huomioida mitään. Ole vaan oma itsesi. Ne valvojat ja haastattelijat varmastikin huomaa, jos yrität olla joatin mitä et oieasti ole.

En ollut armeijassa sotilaspoliisi. Krh kersantti. Spollista varmaan muuta etua ole kuin se, että ei tarvitse käydä AUKkia, vaan pelkkä miehistöpalvelus riittää. Kaikissa muissa aselajeissa sitten täytyykin suoriutua AUKkiin.

Lukekaa nyt hyvät ihmiset ne poliisikoulun sivut ja lopettakaa toi mutuilu. Ei pitäs olla kauhean vaikea homma muutamaa sivua tekstiä lukea, jos asia kiinnostaa.

Alkaa mennä aika pahasti :david:-tasolle ja kauas todellisuudesta aina ajoittain nämä keskustelut..

Eli siis kun näyttää kaikilla olevan vähän erilaista tietoa asiasta, niin laitetaan nyt sitten tämän? hetkiset, mikäli nekään enää paikkansa pitävät.

Poliisikoulun vaatimukset:

-Väh. 19 vuotta

-Suorittanut lukion, ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon

-Ei ole tuomittu rikoksesta rangaistukseen

-Ei työkykyä rajoittavaa sairautta, esim. epilepsia

-Näkökyky kummallakin silmällä ilman piilolinssejä tai silmälaseja 0.2 ja korjattuna 1.0

-Vähintään B-luokan ajo-oikeus

-Suorittanut varusmiespalveluksen ja RUK:n, AUK:n tai vähintään 9 kuukauden sotilaskoulutuksen

-Suomen kansalainen

Lisäksi otettava huomioon, että jos kaksi samanvertaista hakijaa ja toisella rikesakko, pääsee rikesakon saanut takaisin kotiin. Selvästi heikentävänä tekijänä alaikäisenä alkoholin käyttö yleisellä paikalla ja siitä kiinni jääminen.

Poliisikouluun hakiessa: mm. Haastattelu sekä hakukelpoisuus.

Poliisikoulun kuntotestit tehdään suurin piirtein tunnin sisällä, joten se on syytä ottaa huomioon harjoitaltaessa. Lisäksi henkiset testit ja aineen kirjoitus. Aineen kirjoitus on erittäin tärkeä, sillä suuri osa poliisin työstä on kirjoittamista.
Pitää myös ottaa huomioon se, että vaaratilanteen sattuessa mitään ei saa pelätä. Eli siis jos rikospaikalle mentäessä oven takaa paljastuu elimiä, ei niitä saa säikähtää :)

Poliisikoulussa työharjoittelusta tilille tulee tällä hetkellä 1500 euroa kuukaudessa, joka siis on nuoremman konstaapelin palkka. Jos palkkauudistus menee läpi, tulee palkkaan 130 euron korotus. Vanhemman konstaapelin palkka on noin 1600 euroa kuukaudessa.

Eli, pelkästään hyvä kunto ei takaa paikkaa poliisikoulussa, vaan siihen tarvitaan paljon muutakin.

Edit. Ai hyvä, olihan paikalla oikein tietäväkin :) Meneekö se näin mitä minä kerroin?

Voisin kertoa hieman hakemisesta ja pääsykokeista, kun niissä keväällä olin. Tällä hetkellä opiskelut menossa.
Armeijaa tulee olla käytynä väh. 9 kk, mutta sekään ei ole aivan ehdoton, sillä itse olen jalan murtumisen takia 6 kk mies...Sillä onko SPOL ei ole mitään merkitystä. Minkäänlaisia lisäpisteitä siitä ei saa. Tosiaan väh. vuosi työkokemusta ja väh 3 vuoden kokemuksesta saa 1 lisäpisteen.
Pituus väh. 175 cm. En tiedä joustetaanko, ei välttämättä...
"Nuhteeton", eli käytännössä pari ylinopeussakkoa ei haittaa. B-korttikin pitää olla. Väh. lukion tai ammattikoulun oppimäärä. Oli siinä varmaan jotain muutakin, mut poliisikoulu.fi löytyy tyhjentävä lista.
Sitten kun siltä tuntuu, ja hakukelpoisuus (em. vaatimukset) täyttyy, menee paikalliselle laitokselle jättämään hakemuksen ja liitteet (luettelo liitteistä poliisikoulu.fi). Haku on päällä ympäri vuoden, eli koska vain voi hakea. Sitten vain odotellaan tuleeko kutsu pääsykokeisiin.
1. vaiheessa on kuntotestit, psykologiset, päättelykyvyn testit, aineistoaine ja kirjatentti. Kuntotesteissä juoksu 1500 m max. aika 7.15. Jos ei lunta niin juostaan maastossa. Mitä nopeemmin juoksee sitä enemmän pisteitä. Ketteryysrata, missä oli kaikkee hyppelyy ja koordinaatioo ja yli-ali tsydeemejä. Aika ja virheet ratkaisee pisteytyksen. Nukenkanto 78 kg 20 m. Oikea suoritustapa ratkaisee. Leuanveto väh.5. Taas toistot ratkasee. Vauhditon väh. 225cm. Penkki jalat penkillä väh. 3, 60 kg. Kiitettävän sai 26 toistolla. Uinti 100 m max. 3 min.
Palautusaika suoritusten välillä on noin 2 min. joten kyllä se aika tappavaa on, vaikka voi vaikuttaa helpolta. Nämä oli kaikki siis miesten rajoja, naisille omat.
Psykologisissa oli perinteinen pällikoe ja koneella tehtäviä juttuja. Sitten oli palikoilla päättelykykyä koneella suoritettuna, ja päässälaskua. Aineistoaineen aiheet kerrotaan kun aika alkaa, materiaalin saa noin 1 kk etukäteen kokeeseen kutsumisen yhteydessä. Aineisto ei saa olla mukana kokeessa. Kokeessa sama homma. Ei ollu mitään ylivoimaisia kun vaan vähä jaksaa lukea.
Sitten odotellaan kutsua 2. vaiheeseen. Siellä on haastattelu ja ryhmätehtävä. 3. vaiheessa on lääkärintarkastus. Karsinta on suht tiukkaa, mutta ei kouluun pääseminen ylivoimaista ole. Itellä painoo melkein 120 kg, joten juoksu tuotti pientä päänvaivaa, mut ku vähä reenas niin läpi meni. Mun mielestä kannattais panostaa enemmän lukemiseen ku kuntoiluun, sillä kuntotestissä max. pistemäärä on 5, mut kirjakokeista yht. max. on 8...
Siitä palkkauksesta vielä, että nuor. konst. (eli harjoittelija) peruspalkka siinä 1400 eskon hujakoilla. Lisineen n 1700 mummoa. Ihan hyvin kun miettii että siinä vaiheessa ollaan tosiaan vielä opiskelijoita...Kaverit ostaa sit opintotuella makaroonii, ku meitsi ostaa koko Twinlabin tuotevalikoiman :) No vitsi vitsinä...
Siinä vissiin oleellisimmat asiat. Toivottavast ei mitään tärkeetä unohtunu, tai juttu ollu muuten liian sekava, ku kellokin taas on mitä on...:david:
Niin, toi palkkaus oli siis meiän opintosihteerin mukaan...

Ei pahalla mutta...
Pollarien arvostus laskee koko ajan kun rikollisia otetaan kiinni rikkomalla lakia mm. kuuntelemalla puhelimia ilman käräjäoikeuden lupaa... Pillua saatat uniformulla saada, kunhan et riisu sitä aktin ajaksi. On toki jees että lakia valvotaan, mutta vituttaa noi kaksinaamaiset paskahousut jotka ajaa kännissä, vetää horkkuja douppaavat jne. ja sitten tulevat jumalana paikalle paukuttamaan henkseleitä jonkun tehdessä jotai pikkutuhmaa! Pidä todella huoli että kyse on kutsumuksesta!!!

Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon... jos sanani syön niin mörökölli minut vieköön... Terkut pasilaan!

Originally posted by arni

kävin katsomassa valintaperusteita (lähinnä fyysisiä) ja eivät olleet kummoisia..nämä seuraavat ovat minimivaatimuksia:
- 1500 m juoksu - 7.15 min (oma cooper-tulos 3000m ilman juoksutaustaa)
- 78 kg:n nukke 20m kanto oikealla tekniikalla(?)
- leuanveto - väh. 5 toistoa
- vauhditon pituushyppy - 225cm
-penkkipunnerrus 60kg (jalat irti maasta) - väh. 3 toistoa
-100m uinti - väh. 3 min
-pituus vähintään 175cm - itse 188cm

eli eivät näytä varmaan kenenkään pakkislaisen silmään ylitsepääsemättömiltä...

kertokaa nyt kaikkee mahollista liittyen poliisin hommiin tai poliisikouluun...nyt ainakin postauksenne luetaan :thumbs:

Kävin aikoinaan kokeissa ja voin sanoa että pisteytys alkaa kun olet noi kyseiset minimivaatimukset saavuttanut. Eli jos pystyt vain tuohon, niin turha lähteä kokeilemaan.

Toi nuken kanto on noista kyllä kaikkein tärkein. Siinä tarkastetaan, että osaat nostaa deekun oikein. Eli jaloilla ei selällä! Jos ei osaa oikein niin siinä on sitten työkyvyttömyyseläke lähellä kun on hoitanut noita hommia pari vuotta(ainakin hesassa)...

Itse sain fyysistä 4 pistettä (5 oli ainakin tuolloin max.), mutta kusin sitten äidinkielen kokeissa(osasin tuolloin varmaankin vain lukea). Jäin sisäänpääsystä muistaakseni 1-2 pistettä vajaaksi.

No samaan aikaan hain sitten myös insinööri-kouluun, johon myös pääsin ja valmistuin. Olen nyt sitten tyytyväinen 90kg "kynäniska" nörtti.

Karhukoplasta voin sanoa sen, että eivät he tienaa sen enempää kuin muutkaan poliisit. Matalaa profiilia he kyllä pitävät ja tehtäviä heille tulee paljon enemmän, kuin julkisuuteen pääsee.
Mutta turha luulla, että he paukuttelevat ovia niinkuin elokuvissa. Enemmänkin se vain on jatkuvaa harjoittelua ja sitten kun tehtävä tulee, niin odottelemista. Pääsyvaatimuksena voisin kuvitella kärsivällisyyden ja kyvyn pitää pää "kylmänä".
Pääasiallisesti karhukoplan tehtävät hoidetaan suomessa loppuun puhumalla, eikä jenkkityyliin lyijyllä. Ns. "mennään sisään ja ammutaan kaikki paskaksi" tapaukset ovat kyllä harvassa.

Re: Re: poliisin hommista

Originally posted by FFQ
Kävin aikoinaan kokeissa ja voin sanoa että pisteytys alkaa kun olet noi kyseiset minimivaatimukset saavuttanut. Eli jos pystyt vain tuohon, niin turha lähteä kokeilemaan.

Kuten jo usein sanottu, fyysiset testit ovat vain yksi osa koko pääsykokeista. Fyysisistä testeistä pitää päästä läpi, mutta ei niistä tarvitse kiitettävää saada jotta pääsee kouluun. Koko pääsykokeen maksimipistemäärä on 24, josta fyysisen osuus on 5 pistettä. Miehistä en tiedä, mutta kouluun päässeet tytöt saavat yleensä fyysisistä 1-3 pistettä, eli nippanappa tuloksellakin voi päästä, jos muut osiot menee hyvin.

Re: Re: Re: poliisin hommista

Originally posted by Maiju
Miehistä en tiedä, mutta kouluun päässeet tytöt saavat yleensä fyysisistä 1-3 pistettä, eli nippanappa tuloksellakin voi päästä, jos muut osiot menee hyvin.

Niin ja siitähän ei puutu enää muuta kuin esmex se, että naisetkin pumppailis sitä penkkiä 60 kilolla.:)

Re: Re: Re: poliisin hommista

Originally posted by Maiju
Kuten jo usein sanottu, fyysiset testit ovat vain yksi osa koko pääsykokeista. Fyysisistä testeistä pitää päästä läpi, mutta ei niistä tarvitse kiitettävää saada jotta pääsee kouluun. Koko pääsykokeen maksimipistemäärä on 24, josta fyysisen osuus on 5 pistettä. Miehistä en tiedä, mutta kouluun päässeet tytöt saavat yleensä fyysisistä 1-3 pistettä, eli nippanappa tuloksellakin voi päästä, jos muut osiot menee hyvin.

Olen käynyt muutamassa pääsykokeessa, missä on tietyt fyysiset vaatimukset. Ja pariin otteeseen olen nähnyt kun kokeissa sitten pelastetaan jotain hakijaa uima-altaasta tai joku ei osaa hiihtää :confused: (=joku voi päätellä minkä paikan pääsyvaatimuksiin kuuluu).

Pointtini oli siis: luetaan ne pääsykoevaatimukset, eikä väheksytä mitään osa-aluetta. Jos haluaa päästä poliisikouluun, niin sanoisin että kannattaa treenata sekä fyysistä puolta, että kirja- sekä näsäviisautta.

Suositut

Back
Ylös Bottom