poliisin hommista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Shamrock
Totta, nettopalkka-vertailut eivät ole kyllä vertailukelpoisia. Harvemmin niitä kyllä näkeekään.
Juu, mutta kyllä nettopalkkavertailujakin ihmeen usein kuulee. Samat ihmiset luultavasti puhuvat vieläkin hinnat markoissa. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Tomi
Niin. Peruspalkka. Taitaa se todellinen kk-palkka pyöriä kuitenkin tuolla 2000 euron paremmalla puolella lisien kanssa.

Mulle on näistä lisistä tullut ajan mittaan sellainen fiilis, että ilmaisia lounaita ei ole. Pitkistä päivistä ja hulluista työajoista pitääkin maksaa ekstraa. Ottaen nuo huomioon, tuo poliisin palkka on oikeastikin aika huono.

En ole katkera jos muille maksetaan extraa lisien muodossa siihen verrattuna että itse teen sen 8h päiväsaikaan, liukuvalla työajalla. Jos olisin vain fyrkan perään, katsoisin vuorotyössä kun paperikone tekee paperia, tai jos polla ei jostain syystä riittäisi siihen, esimerkiksi keräisin yöllä jossain pakkasvarastossa.

Tässä maailmassa jaksan olla katkera vain huippu-urheilijoiden ja -artistien palkoista. Kummatkaan eivät mielestäni tuo sellaista lisäarvoa yhteiskunnalle jotta ansaitsisivat huippupalkkojaan (jokaisessa meissä asuu pieni punikki). Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni, muut voivat vapaasti olla sitä mieltä että sen narkkien keskellä ahertavan poliisin tuleekin ansaita uransa aikana yhteensä vähemmän kuin Teemuselänne tai Tommimäkinen vuodessa.

Originally posted by uga
Mulle on näistä lisistä tullut ajan mittaan sellainen fiilis, että ilmaisia lounaita ei ole. Pitkistä päivistä ja hulluista työajoista pitääkin maksaa ekstraa. Ottaen nuo huomioon, tuo poliisin palkka on oikeastikin aika huono.
Joo, on tuossakin perää, eikä se varmastikaan se todellisuus vastaa amerikkalaisia poliisisarjoja kovinkaan paljoa. :) Halusin vaan tuoda hieman noita lukuja esille, ettei palstan innokkaat tulevat poliisit oikeasti luule palkan olevan jotain 1500 euron luokkaa...

Originally posted by uga
Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni, muut voivat vapaasti olla sitä mieltä että sen narkkien keskellä ahertavan poliisin tuleekin ansaita uransa aikana yhteensä vähemmän kuin Teemuselänne tai Tommimäkinen vuodessa.

Olisi se hauska nähdä, mihin näiden poliisien ja sairaanhoitajien palkkataso päätyisi, kun annettaisiin niille totaalinen lakko-oikeus.....

Originally posted by Shamrock
Nuoremmat konstat tienaa kutakuinkin sen 2000 e/netto kk:ssa kaikkine lisineen, mutta kun vähän tulee virkavuosia lisää, niin liksatkin paranee.

Eipä tienaa 2000e kuussa, edes bruttona. Ja virkavuosilla ei juurikaan ole enää mitään väliä, palkkausjärjestelmästä poistettiin ikälisät.

Mua kans kiinnostaa poliisin hommat, mutta olis kiva tietää kuinka ehdoton toi pituusraja on?Itte oon 174 cm, joten eikai se voi olla sentistä kiinni jos muuten on sopiva tyyppi?Ainakaan SPOL-valinnoissa ei haitannu.Ja tietääkö joku paljonko työkokemusta tarvitaan (intin lisäksi)?

Originally posted by Jusander
Mua kans kiinnostaa poliisin hommat, mutta olis kiva tietää kuinka ehdoton toi pituusraja on?Itte oon 174 cm, joten eikai se voi olla sentistä kiinni jos muuten on sopiva tyyppi?
Mun kaveri on 174,5cm ja pääsi.

Ainakaan SPOL-valinnoissa ei haitannu.Ja tietääkö joku paljonko työkokemusta tarvitaan (intin lisäksi)?
Mä en halunnu spolleks, huono näkö ja lievä värisokeus. Jossain listassa oli, et pitäis olla hyvä näkö, ei värisokeutta, pituus 175cm ja että haluu spolleksi. Nooh, spolleks ne mut sit laittoivat

Originally posted by Jusander
Ja tietääkö joku paljonko työkokemusta tarvitaan (intin lisäksi)?

Elikä homma menee näin: Tarvitaan vuoden työkokemus, mutta armeijassa vietetty aika lasketaan työkokemukseksi.
MUTTA jos olit vuoden armeijassa, pitää työkokemusta tämän lisäksi löytyä kolme kuukautta.

Originally posted by rusakko-600
Elikä homma menee näin: Tarvitaan vuoden työkokemus, mutta armeijassa vietetty aika lasketaan työkokemukseksi.
MUTTA jos olit vuoden armeijassa, pitää työkokemusta tämän lisäksi löytyä kolme kuukautta.

Mä olin SP-korppi eli yhdeksän kuukautta palvelin.Eli sitten tarvitaan puol vuotta työkokemusta ilmeisesti?

Originally posted by Yusu
Mun kaveri on 174,5cm ja pääsi.

Mä en halunnu spolleks, huono näkö ja lievä värisokeus. Jossain listassa oli, et pitäis olla hyvä näkö, ei värisokeutta, pituus 175cm ja että haluu spolleksi. Nooh, spolleks ne mut sit laittoivat

No, eikai se sitte niin sentin päälle ole :rolleyes:.

Kajaanissa ei ainakaan Spolleksi laitettu ketään.About 300:sta hakijasta pääsi reilu 40...

:offtopic: Meillä oli kiva pamppukoulutus :D.

Originally posted by Tomi
Mua hymyilyttää aina, kun puhutaan yleisesti tiettyjen ammattiryhmien "nettopalkoista". Taitaa se nettopalkka riippua hiukkasen siitä veroprosentista? Siinä on paljon eroa, että onko veroprosentti 20 vai 40 %. :)

Ja veroprosentti riippuu vuoden bruttotuloista.

Eli miksei ihan hyvin voisi verrata nettopalkkojakin, vaikka veroa liksasta menisikin eri määrä? Prosenttitaulukko on kuitenkin kaikille sama ja yhtä lailla progressiivinen.

Jos joku saa liksaa 3200€ ja netto on 2000€ ja joku toinen brutto 2500€ ja netto 1900€ niin miksei noita nettoja voisi vertailla ihan yhtä hyvin kuin bruttojakin, vaikka veroprosentti onkin henkilöillä eri? Siis olettaen toki että esimerkkejä laskettaessa ko. liksa on ainoa tulonlähde.

Vääntäkää joku mulle rautalankaa, minusta kun nettoja voi vertailla vallan mainiosti ja se sopii minusta jopa kuvaamaan bruttoa paremmin jonkun jobin kannattavuutta. Progressiivinen verotaulukko on kuitenkin kaikille sama.

Originally posted by IronMind
Ja veroprosentti riippuu vuoden bruttotuloista.
No näin tähän aikaan illasta tulisi mieleen niistä veroprosenttiin vaikuttavista tekijöistä ainakin veroäyri, kirkollisvero, asuntolaina, vapaaehtoinen eläkevakuutus ja näiden lisäksi mahdollinen tulorajojen nosto sitten loppuvuodesta, jos pidätysprosentti ei tahdo riittää. Käteenjäävä raha (nettopalkka!) riippuu tasan siitä, mitä verokortissa lukee, eikä todellakaan 25 000 euroa vuodessa bruttona tienaava henkilö saa automaattisesti yhtä paljoa käteen kuin toinen 25 000 vuodessa bruttona tienaava henkilö.

Aikasemmin oli ainakin vaatimuksena auk/ruk/spol koulutus intistä jos ei asu ahvenanmaalla tai ole nainen.
Fyysiset testit on helppoja mutta ne tietenkin testaavat enemmän henkistä puolta.
Kuulemma myös usein päästään vasta tokalla yrittämällä, eli ei kannata lannistua ja hakea vartijaksi jos ei heti pääse.
Noin siis kuulin, itsellä ei kokemuksia poliisiin hausta.

Originally posted by Sumu
Eipä tienaa 2000e kuussa, edes bruttona. Ja virkavuosilla ei juurikaan ole enää mitään väliä, palkkausjärjestelmästä poistettiin ikälisät.

Ainakin ennen konstien keskikuukausiansio miehillä on ollut 1951 e brutto kk:ssa (sisältäen ainakin ikälisät, vuorotyölisät sekä ylityölisät yms.). Mutta ihan keltanokan palkka on aluksi ilmeisesti alhaisempi.

Jep nyt muistankin, että tästä mainitsemastasi palkkausjärjestelmän muuttumisesta on ollut puhetta *lamppu syttyy* Asiasta on ollut kovaakin vääntöä ja porua. On erottu mm. liitosta oikein isolla porukalla yms. Nykyäänhän Poliisin palkka tosiaan muodostuu peruspalkasta sekä kokemus-, suorite-, olosuhde- ja vielä päälle mahdollinen takuuosa. Mennyt vähän tulos- ja laatupalkkaukseksi koko homma..

Nuoremman konstaapelin alkupalkka ilman lisiä on noin 1000e/kk bruttona. Näin siis jokunen vuosi sitten. Lisät tuo palkkaan 20-30%lisää.

Originally posted by msj81
Nuoremman konstaapelin alkupalkka ilman lisiä on noin 1000e/kk bruttona.
Hmmmm. Aika vaikea tuota on uskoa. Siivoojat tienaa enemmän. Voiko toi oikeesti olla totta?

Nuorempi konstaapeli - eli ei vielä valmistunut vaan harjoittelussa!

Originally posted by msj81
Nuoremman konstaapelin alkupalkka ilman lisiä on noin 1000e/kk bruttona. Näin siis jokunen vuosi sitten. Lisät tuo palkkaan 20-30%lisää.

Ehkä muutama vuosi sitten. Ei enää.

Nykyisin aika tasan 1500e/kk+lisät. Jotakuinkin n. 1600-1700e/kk yhteensä mun tietojen mukaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom