- Liittynyt
- 5.10.2010
- Viestejä
- 196
Kupolissa jos ollut ongelmaa niin jätä väliin.
Ja muutenkin kyllä mennyt taso alespäin koulutus uudistuksen myötä.
Mihin perustat väittämäsi, että taso olisi laskenut uudistuksen myötä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kupolissa jos ollut ongelmaa niin jätä väliin.
Ja muutenkin kyllä mennyt taso alespäin koulutus uudistuksen myötä.
Jos unelmoit poliisin ammatista ja koet että selviytyisit raskaasta työstä, eihän siinä mitään menetä jos hakee kouluun. Kuten yllä on todettu, armeijan käyntiä ei vaadita.Moi! Tietääkö kukaan nykyään miten tässä tilanteessa tulee tapahtumaan:
Eli olen 27v ja sairastin masennusta 20vuotiaana, mihin antoivatkin samantien C paperit asepalveluksesta, olin silloin ollut 3kk palveluksessa. Kaksi vuotta tästä pääsin jaloilleni, sain työpaikan ja siitä lähtien ollut tähän päivään saakka töissä. Tällöinhän minun olisi kyllä pitänyt jo mennä arvioimaan palveluskelpoisuus uudelleen, mutta itsekkäästi ajateltuna työn tekeminen tuntui sillon kiinnostavammalta. Nyt sitten poliisikouluun hakeminen houkuttelisi vahvasti, siitä pääsenkin kysymykseen:
Jos haen, suoriutuisin pääsykokeista ja koulun lääkäri arvioi minut päästä jalkoihin terveeksi, niin meneekö homma sitten niin että jos ovet aukeavat kouluun päivämäärineen, niin postiluukusta tuleekin ensin lappu asepalvelukseen siirtymisestä, vai pysyykö rauhanajan vapautus?
Painotan että en ole tästä todellakaan ylpeä että en mennyt suorittamaan palvelusta loppuun silloinkuin sain palikat itsessäni kasaan vaan jäin työmaailmaan. .
Siihen että olen alalla.Mihin perustat väittämäsi, että taso olisi laskenut uudistuksen myötä?
Siihen että olen alalla.
Onko mitään konkreettista näyttöä? Vai pelkästään mutuilua?
Konkreettinen näyttö tulee kun harjoittelijoita näkee työmaalla. Töhöjä nyt ollut aina seassa, mutta laatu keskiarvollisesti se mistä nyt kysymys. Se laatu siis rapsahtanut alaspäin.
Eiköhän kyse ole siitä, että opetuksen taso on laskenut. Se puolitoista vuotta ennen harjoittelua ei valmista opiskelijaa riittävästi poliisityön arkeen ja se oppiminen jätetään liiaksi harjoitteluyksikön vastuulle.Okei.
Tietysti harjoittelijalta ei voi odottaa liikoja, mutta kyllä sen nopeasti havaitsee, että onko harjoittelijasta mihinkään.
Aika kattavasti pääsykokeissa mitattiin jokaista osa-aluetta. Tietysti fyysisest testit oli helpohkot. Voisikohan ikä vaikuttaa laatuun? Ilmeisesti opiskelijoiden keski-ikä on hieman laskenut uudistuksen myötä.?.?
Kaikella kunnioituksella, sinun ei ole omien havaintojesi perusteella mitenkään mahdollista sanoa, että a) opiskelijoiden taso on mennyt alaspäin (tai ylöspäin) tai b) mahdollinen tason lasku johtuisi koulutusuudistuksesta. Joka muuta väittää, valehtelee.Konkreettinen näyttö tulee kun harjoittelijoita näkee työmaalla. Töhöjä nyt ollut aina seassa, mutta laatu keskiarvollisesti se mistä nyt kysymys. Se laatu siis rapsahtanut alaspäin.
Joillakin pojilla ja miehillä tulee ihan omanlainen mielikuva naisesta kuka työskentelee poliisina. Siihen osittain liittyy itsetunnon puutteita ja tietynlaista pelkoa voimakkaasta persoonasta ym....
Kirjoitinko että pitäisi?? Mitä?? Et ilmeisesti kyennyt hahmottamaan, että tässä oli kysy juuri ja vain yhdestä ammatista.Vai itsetunnon puutteita ja pelkoa.. Eiköhän mikä vaan ammattihaave voi olla jollekin latistava tekijä, oli se sitten poliisi tai vaikka nokisutari. Ei poliisi kuitenkaan ole mikään sankariammatti, jota pitäisi lähtökohtaisesti nostaa jalustalle
Kaikella kunnioituksella, sinun ei ole omien havaintojesi perusteella mitenkään mahdollista sanoa, että a) opiskelijoiden taso on mennyt alaspäin (tai ylöspäin) tai b) mahdollinen tason lasku johtuisi koulutusuudistuksesta. Joka muuta väittää, valehtelee.
Opiskelijoiden tason laskua voidaan arvioida vain tilastoja analysoimalla. Syitä opiskelija-aineksen tason mahdolliseen muutokseen on varmasti monia. Yksinomaan koulutusuudistuksen syyttäminen asiasta on kuitenkin älyllistä laiskuutta.
Kirjoitinko että pitäisi?? Mitä?? Et ilmeisesti kyennyt hahmottamaan, että tässä oli kysy juuri ja vain yhdestä ammatista.
Nimenomaan! Mielipiteitä kyllä voi esittää. En epäile sitä, että oman laitoksesi (oletan, että työskentelet poliisina) harjoittelijat ja vastavalmistuneet ovat mielestäsi olleet ammattitaidottomia viimeiset X vuotta verrattuna aikaan Y. Koko Suomen tilannetta noista havainnoista ei kyllä voi johtaa, eikä niistä voida tehdä päätelmiä koulutusjärjestelmän tasosta.Koulutusuudistus se osaltaan vaan vaikuttaa. Ja kyllä omilla havainnoillani ja muidenkin havainnoilla voidaan asiaan mielipiteitä antaa.
Siihe ei tilastot auta. Vai miten tuota asiaa tilastoilla voisi todeta? Ei mitenkään.
Yrität nyt jänkää asiaa mistä ilmeisesti itselläsi ole minkään näköistä perstuntumaa.Nimenomaan! Mielipiteitä kyllä voi esittää. En epäile sitä, että oman laitoksesi (oletan, että työskentelet poliisina) harjoittelijat ja vastavalmistuneet ovat mielestäsi olleet ammattitaidottomia viimeiset X vuotta verrattuna aikaan Y. Koko Suomen tilannetta noista havainnoista ei kyllä voi johtaa, eikä niistä voida tehdä päätelmiä koulutusjärjestelmän tasosta.
Btw. Juuri esittämäni kaltaista kriittistä ajattelua voisin kuvitella korkeakoulutasoisen poliisikoulutuksen kehittävän, vaikka mielestäsi uudistus onkin ollut ilmeisesti huono
Ja kysymykseesi siitä, miten opiskelijoiden tasoa voitaisiin todeta tilastoilla: eipä juuri muuten kuin vertaamalla valintakokeiden pisteitä eri vuosina. Koe on uusiutunut ainakin fyysisten suoritteiden osalta useampaankin kertaan, joten vertailu voi olla hankalaa.
Joo, ei väännetä enempää. Luulen kuitenkin, että tajuat myös vähän, mitä yritän sanoa. Mielipide on mielipide ja tutkittu fakta on faktaa. Useamman ihmisen mielipide on edelleen vain mielipide.Yrität nyt jänkää asiaa mistä ilmeisesti itselläsi ole minkään näköistä perstuntumaa.
Edelleenkään ei pelkkä henkilökohtainen mielipide. Ympäri valtakuntaa samanlaisia mielipiteitä.
Varsinaista ammattitaitoa nyt niin kauheasti ole harjoittelijalla, kun tulee. Se rakentuu nopeasti tai toisilla hitaasti oikeaksi ammattitaidoksi. Ja sen oikean ammattitaidon taso on hyvin monen monen muuttujan summa sitten ajan saatossa.
En jaksa enempää tätä varmaan vääntää....
Aikoinaan sairaanhoitajakoulu muuttui opisto tasosta AMK pohjaiseksi ja taso harjoittelussa kuulema laski. Uskon tämän. Niillä taidoilla mitä SH AMK kouluissa annetaan ei pärjää työelämässä, vaan käytännön opinnoista liian paljon jätetään opiskelijan omalle vastuulle oppia harjoittelussa tai mikä pahinta selitellään ettei kaikki tarttee taitoa Y ja sen oppii töissä sitten tai joku muu ne hommat tekee ei tarttee osata. Tämän olen kokenut itse opiskeliana ja alan ammattilaisena.
Kun kuulin poliisi koulun muutoksesta pelkäsin että Poliisille käy samoin ja niin kuuluu käyneen. Itse olen kuullut myös ympäri Suomen samaa tarinaa, ettei harjoitteliat osaa enään kaikkia perustaitoja.
Omaa kokemusta ei alan sisältä vielä toki ole, mutta kohtapa tuon näkee pitääkö väitteet paikkaansa.
Mikä koulutuksessa olisi muuttunut oleellisesti, ettei harjoittelijat osaisi perusasioita? En ainakaan rakennusalalla ole ikinä odottanut harjoittelijoita perusasioidenkaan täydellistä hallintaa. Vai onkohan vika asennemuutoksessa tjsp? Ohjaava henkilö ei saisi ikinä olettaa, että harjoittelija osaa asian X täydellisesti.
Ensiksi alleviivaan, että puhun ainoastaan sairaanhoitaja AMK koulutuksen läpikäyneenä. Sisko kävi vanhamuotoisen Sairaanhoitrajakoulun 90-luvulla ja päivitti sen AMK tasoon tuossa vuosi parisitten. Lisäksi perspektiiviä antaa mutsi, joka on myöskin sairaanhoita, taasen hieman vanhemmalla koulutuksella.
Ensinmmäiseksi pitää määrittää mikä sairaanhoitaja on, hän on lähtökohtaisesti käsillä tekijä, joka pohjaa tekonsa tutkittuun tietoon.Tieto löytyy yleensä lääketieteestä. Lisäksi SH:lle kuuluu työpaikasta riippuen käytännön johtatamista, ei niinkään henkilöhallintoa.
Kun AMK muutos tehtiin 90-luvulla jouduttiin käytännön kädentaidoista tinkimään, huolimatta siitä että koulu piteni 2,5 vuodesta, 3.5 vuotiseksi. Tämän vuoden lisäaika ja kädentaitojen vähentäminen täytettiin tieteellä. Kehitettiin hoitajille oma tieteenala, hoitotiede, jossa karkeasti otettuna keksitään lääketieteen pyörää uudestaan erinimellä. Lisäksi vaikka aiemmpi opisto-asteen koulutus antoi pätevyyden osastonhoitajan virkaan, ei AMK-anna, vaikka yrittäjyyden ja hallinnon opintoja lisättiin. Käytännön hoitotiimin johtamista ei opetata/opetettu, vaikka tässä roolissa sairaanhoitaja on omimillaan. AMK = Auta Minua Käytännössä.
Mun mielestä rakennusalaa ja sairaanhoitajia ei oikein kannata verrata, ainakaan AMK tasolla, kun oikeastaan perussairaanhoitajaa tulisi verrata raksalla puurtavaan kirvesmieheen, eikä työnjohtajaan, tai suunnittelijaan.
Tällähetkellä pelkään että poliisikoululle kävi samoin, toivottavasti ei kohta käy pelastusopistolle, mutta kohtapa tuo selviää, pitävätkö huhut paikkansa.
Avasiko yhtään?
Nykyään ei ole osastonhoitajia ja pelkkä AMK-koulutus riittää toimipisteenvastaavan työhön. Kyllä käytännön johtamista opetetaan AMK. En tiedä onko kouluissa paikkakuntaisia eroja, mutta näin meillä.