Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh, vihdoinkin se lopullinen päätös Polamkiin hakemisesta on herännyt. Tuonnehan on pitänyt hakea siitä lähtien kun pääsin intistä, mutta tässä vajaan 10 vuoden aikana on aina tullut jotain muuta eteen.

Itselläni tulee loppuvuodesta ikää mittariin 29-vuotta ja pitkään ajattelin, että olen jo vanhus jos sinne haen. Mutta eikös 30 ole uusi 20 ja eläkeikään vielä muutama vuosi, joten turvallisuusalalla kerkeää nähdä vielä ja mitä.

Järjellä jos ajattelee, niin eihän tässä varmaan mitään järkeä ole. Tienaan nyt luultavasti huomattavasti paremmin kuin poliisina ja on siisti sisätyö yms, mutta jotenkin tämä vaan vetää puoleensa. Ja yksityinen puoli alkaa olla vähän nähty..

Itse olen toiminut yksityisellä turvallisuusalalla koko urani ja viimeisen 1,5 kouluttajana ja etenkin Hervannassa käydyt JV- ja voimankäyttökouluttajakoulutukset herätti taas kipinää, että siellä voisi viettää enemmänkin viikkoja opiskellessa. Yksi keskustelu tupakkapaikalla erään päällystökurssilla olleen poliisimiehen kanssa avasi kanssa hyvin silmiä, kun juuri tiedustelin olenko jo liian vanha ja vastaus oli "Et helvetissä".

Opintotukikuukausien pitäisi myös riittää niin napin, koska niitä meni jonkin verran turvallisuusalan tradenomiksi opiskellessa.

Kirjalliset, psykologiset yms ei minua huolestuta lähes ollenkaan, olen aika vahva referoinnissa ja tuo 4 vuotta turvatraden opintoja valmensi ehkä vähän siihen.

Suurin ongelmani onkin fyysinen osuus tällä hetkellä koska on tapahtunut totaalinen lässähdys ja laiskuus ja approilla vedetyt lukemattomat bisset näkyvät tuhossa. Penkki ja ketteryysrata menee kevyesti (testattu on), mutta juoksu ja etenkin leuanveto tuottaa haasteita. Mutta oletan ja toivottavasti myös tapahtuu niin, että kun saa ruhosta nämä 20kg ylimääräistä pois niin leukojenkin vetäminen helpottuu.

Onko muuten mitään näppärää niksiä gripin parantamiseen? Leuoissa/ylätaljassa huomannut, että jaksaisi kyllä vetää vielä mutta ote irtoaa tangosta..

Vuoden 2020 alkupuoliskolla järjestettävään hakuun olisi tarkoitus tähdätä ja sisäänhän sitä mennään :)

Nyt kannattaa pyrkiä kouluun sisään vielä kun pääsee, sisäministeri Maria Ohisalo mainitsi että pian aletaan suosia erilaisista etnisistä taustoista tulevia ihmisiä kouluun valinnassa. Naisillehan poliisiksi pääsy on ollut jo iät ja ajat helpompaa, mutta näyttää siltä että poliisikoulutukseen on jälleen tulossa uusi ohituskaista ohi suomalaisten miesten.

Ohituskaistalta poliisiksi? – Tuulipuku.fi

Ihan jees kirjoitus joka pitää taustoituksen osalta paikkansa mutta varsinainen pointti ei sisänsä pidä vettä.

Kirjoittaja pohtii, miten saadaan tietty ihmisryhmä hakemaan poliisikoulutukseen. Miten olisi kohdennettu mainonta?

Ihan jees kirjoitus joka pitää taustoituksen osalta paikkansa mutta varsinainen pointti ei sisänsä pidä vettä.

Kirjoittaja pohtii, miten saadaan tietty ihmisryhmä hakemaan poliisikoulutukseen. Miten olisi kohdennettu mainonta?

Hmm voisiko Ohisalon heitto tosiaan tarkoittaa sitä, että etnistä väestöä ei vain ole kiinnostanut lähteä poliiseiksi? Uskoo ken tahtoo, eiköhän sieltä jokin oikotie onneen tule positiivisen syrjinnän merkeissä. ;)

Nyt kun ei ole tekstin kirjoittajaa paikalla kommentoimassa (vai onko?), niin ei tiedetä mitä on tarkoittanut.

Se kuitenkin on faktaa että ainakin Helsingin poliisilaitos pyrkii rekrytoimaan maahanmuuttajia tai -taustaisia henkilöitä tekemällä mainoskampanjointia niihin ryhmiin. HPL ei kuitenkaan päätä Koulun hakukriteereistä. Kampanjoinnin tarkoituksena on tehdä poliisin ammattia kiinnostavaksi, koska monissa maissa/kulttuureissa se ei sitä ole. Varsinkaan, jos alun perin on lähdetty pakolaiseksi esim poliisin tekemien mielivaltaisen pidätysten takia...

Moro. Mietinnässä olisi hakea seuraavassa haussa, mutta en vielä ole aloittanut lukemista. Kerkeääkö tässä ajassa hyvin sisäistää, vai jättääkö suosiolla haun sitä seuraavaan kertaan, että kerkeää opiskella materiaalin kunnolla. Onko 2-3kk riittävä aika tutustua vielä alaan ja lukea materiaali huolella.
Kuntotestistä en suuremmin ressiä ota, koska mielestäni olen kaikissa osa-alueissa vahva ja reenitaustaa löytyy jo usealta vuodelta.

Moro. Mietinnässä olisi hakea seuraavassa haussa, mutta en vielä ole aloittanut lukemista. Kerkeääkö tässä ajassa hyvin sisäistää, vai jättääkö suosiolla haun sitä seuraavaan kertaan, että kerkeää opiskella materiaalin kunnolla. Onko 2-3kk riittävä aika tutustua vielä alaan ja lukea materiaali huolella.
Kuntotestistä en suuremmin ressiä ota, koska mielestäni olen kaikissa osa-alueissa vahva ja reenitaustaa löytyy jo usealta vuodelta.

Jos sulla on kunto-osio kunnossa niin veikkaisin, että jos nyt alottaa ja suunnitelmallisesti pänttää niin eiköhän noi sisäistä🤔

Mä suunnittelin hakevani nyt tässä haussa mutta näkee sitten tammikuussa että onko oikeesti valmis kokeisiin.🙈

Joo eniten tuo essee tuossa jännittää. Viimeksi lukiossa nuorempana kirjoittanut, eikä perusteet enää ole hirveän hyvin mielessä. btw, jos nyt hakee niin taitaa olla vielä tuo vanha materiaali käytössä?

Morjes! Olen 28v perheenisä ja ajatuksena hakea poliisikouluun. Koen olevani taitava keskustelemaan ihmisten ja erilaisten persoonien kanssa ja läheisetkin ovat potkineet perseelle, että hakisin kouluun. Yksi iso kysymys ja haaste on itselläni, eli esiintyminen yleisön edessä, jossa koen jännittäväni hirmuisen paljon ja koen sen isona haasteena, koska ajattelen että täytyisi olla niin "sujut" itsensä kanssa, että moisesta ei olisi murhetta . Onko jollain poliisikouluun hakeneella tai sisällä päässeellä ollut samanlaista "haastetta"? Karistuuko nämä koulun aikana, eli opetellaanko hallitsemaan omaa jännitystä ja tietynlaisia tilanteita? Kiitos jo etukäteen!

Morjes! Olen 28v perheenisä ja ajatuksena hakea poliisikouluun. Koen olevani taitava keskustelemaan ihmisten ja erilaisten persoonien kanssa ja läheisetkin ovat potkineet perseelle, että hakisin kouluun. Yksi iso kysymys ja haaste on itselläni, eli esiintyminen yleisön edessä, jossa koen jännittäväni hirmuisen paljon ja koen sen isona haasteena, koska ajattelen että täytyisi olla niin "sujut" itsensä kanssa, että moisesta ei olisi murhetta . Onko jollain poliisikouluun hakeneella tai sisällä päässeellä ollut samanlaista "haastetta"? Karistuuko nämä koulun aikana, eli opetellaanko hallitsemaan omaa jännitystä ja tietynlaisia tilanteita? Kiitos jo etukäteen!
Itselläni oli aivan samanlaisia ajatuksia kun hain polamkiin 2016. Pääsykokeissa jännitin melkoisesti ja varsinkin 2.-vaiheen yksilö-ja ryhmätehtävissä, joissa arvioidaan mm. esiintymistaitoa. Pusersin testit läpi hurjalla tsempillä ja tuloksena olikin lähes täydet pisteet noilta osa-alueilta. Silloin älysi senkin, ettei se haittaa jos jännittää tai että se näkyy, vaan arvion kohteena on pikemmin se, kuinka tilanteesta selviää jännityksensä kanssa.

Koululla alkuun käydään poliisiviestinnän opintoja joissa pääsee/joutuu esiintymään paljonkin. Muutenkin koululla tehdään paljon ryhmätöitä ja erilaisissa harjoituksissa muu luokka yleensä seuraa vieressä kun pareina tai yksilönä suoritetaan. Esiintymiseen saa kyllä siis harjoitusta jatkuvasti ja jo koulun aikana siihen tietyllä tavalla tottuu ja löytää varmuutta. Työharjoittelussa sitten saakin jo toimia aidosti ihmisten kanssa oikeissa tilanteissa.

Itse olin myös hieman vanhempi ja perheellinen kun aloitin koulun. Valmistuin nyt syksyllä ja olen onnekas kun pääsin suoraan työelämään kiinni. Koulun aikana ja edelleen vastavalmistuneena vastaan tulee usein tilanteita, joissa joutuu oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, mutta se on osa tätä työtä ja se täytyy hyväksyä. Toisaalta sitä kautta myös kasvaa ja ammattitaito vahvistuu.

En sano, etteikö jonkinlaisia valmiuksia esiintymiseen tulisi olla jo kouluun hakiessa, kyllä täytyy. Lähinnä se, että jos koulu on haaveena, niin ei auta kuin rohkeasti kokeilla. Kyllä tämäkin työ tekijäänsä opettaa. Tsemppiä!

Nostetaas vähän tätäkin ketjua. Eli olis tarkoituksena hakea nyt poliisikouluun, elokuussa olisi kuntotestit, mutta tuntuu että olen ihan pulassa. Penkki ei yllä millään vastimuksiin (varmaankin joku reilu 50kg maksimi) eikä leukojakaan mene kuin 1, juoksua en osaa edes ajatella.
Minkälaisella ohjelmalla suosittelisitte, että jatkaisin treenaamista? Mieluiten, että juoksua sekä salia olisi molempia samaan aikaan, kun tässä on enää vain puolisen vuotta kuntotesteihin. Tähän asti olen tehnyt Starting strenghtiä ja vähän mietityttää saanko penkin nousemaan tuonne 65kg paikkeille..

Nostetaas vähän tätäkin ketjua. Eli olis tarkoituksena hakea nyt poliisikouluun, elokuussa olisi kuntotestit, mutta tuntuu että olen ihan pulassa. Penkki ei yllä millään vastimuksiin (varmaankin joku reilu 50kg maksimi) eikä leukojakaan mene kuin 1, juoksua en osaa edes ajatella.
Minkälaisella ohjelmalla suosittelisitte, että jatkaisin treenaamista? Mieluiten, että juoksua sekä salia olisi molempia samaan aikaan, kun tässä on enää vain puolisen vuotta kuntotesteihin. Tähän asti olen tehnyt Starting strenghtiä ja vähän mietityttää saanko penkin nousemaan tuonne 65kg paikkeille..
En tiedä kuinka nuori olet, mutta kannattaisko sun rauhassa kehittää fysiikkaa vielä jonkun aikaa, ettei ihan vielä hakisikaan poliisikouluun ?
Toki sitä fysiikkaa on mahdollista koulun aikanankin parantaa, mutta on siellä kentällä suoraansanottuna hankala toimia jos ei ole voimia mihinkään. Ei siellä sähköäkään oikein voi ensimmäisenä asiakkaille tarjota. Toki naisetkin pääsee poliisiksi, mutta ilman vittuilua muista nyt, että melko fyysiseen ammattiin olet kuitenkin hakemassa.

Aikaa on niin vähän, et ottaisin ammattilaiselta (esim. foorumilla vaikuttava Juha Olli, nimim. jto) apua treeneihin. Saat toki täältäki neuvoja, mut toi olis varma ratkaisu. Ei oo paha hinta, jos pääset haluaamasi kouluun.

Pituus/paino/ikä, liikuntatausta?

Kaikki jotka olette hakemassa polamkiin, vilkaiskaampa poliisivalmennu.fi

Itte just nyt käyn ostamassa ton kirjallisen osion sieltä, ja alan harjoittelemaan sen ja pääsykoekirjan kautta elokuuta varten. Intti siis alkaa heinäkuussa ja sen aikana pitäisi polamkiin elokuussa hakea. Saa nähdä onko hankaluuksia saada muutaman päivän vapautuksia, luulen että ei oo mikään ongelma kylläkään.

Reilu 5kk aikaa eli pitäisi riittää helposti vähintään minimirajojen täyttämiseen, jos vaan jaksat treenata, syödä ja levätä kunnolla. Arvelen, että olet melkolailla aloittelija treenaustaustalta, joten tuloksia tulee kyllä nopeasti, kun aloitat tavoitteellisen treenaamisen. Aloita NYT äläkä vasta ensi viikolla/ensi kuussa. Nyt pohjaan ihan omiin kokemuksiin:
Jokin yksijakoinen ohjelma voisi olla alkuun paras, vaikkapa juuri tuo starting strenght niin saisit säännöllistä rasitusta ja tuloksia. Jos/kun leuanveto tuottaa vaikeuksia, niin sen parantamiseen internet & tämä foorumi täynnä ohjeita (tiedonhakuharjoitus nro. 2), mutta vinkkiä keventävät kuminauhat ja negatiiviset leuat on hyviä. Välipäivinä alat käymään kävelylenkeillä ja välillä kevyttä hölkkää, jotta jalat saa hieman tuntumaa, peruskunto paranee ja vältät rasitusvammoja myöhemmässä juoksuharjoitteluvaiheessa. Toisekseen kovat lenkit yhdistettynä varsin fyysiseen 1 jakoiseen ohjelmaan syö palautumista & kehitystä molemmista. Riippuen omasta kehityksestä ja miten palaudut treeneistä voit lisätä hölkän määrää lenkkeihin. Sanoisinko, että jos kykenet 5km hölkkäämään yhtäjaksoisesti kevään loppuun mennessä niin siinä on ihan hyvä pohja juoksuharjoittelua varten. Tahkoa tätä vaikka sen 3kk tjsp.

Kesä: Jos oot jaksanut treenata hyvin, syödä ja levätäkin niin voisin vannoa, että olet ihan saatanasti paremmassa kunnossa kuin helmikuussa. Aloitetaan juoksuharjoittelu tavoitteena 1500m 7minuuttiin (raja läpipääsyyn, identifioin sut mieheksi). Alat tekemään viikossa kaksi kertaa intervalliharjoitteita eli vetoja. Ideana siis juosta ensin minuutti suht. kovaa ja sen jälkeen kävellä minuutti. Sitten 2 min juoksua ja minuutti kävelyä -> 3 ja 1 jne. Sellainen vauhti joka ei sua tapa, mutta tuntuu jo ikävältä loppua kohden mentäessä. Yksi esimerkkitreeni voisi olla 10-15min alkulämpöä kevyttä hölkkää/rivakkaa kävelyä, jonka jälkeen vedot 1-2-3-1-2-3 minuutin palautuksilla. Voi ja kannattaa rytmittää välillä erilailla rasituksesta riippuen.
Jos ajallinen hahmottaminen tuntuu vaikealta tai koet matkan helpommaksi niin vastaavasti 200-500m vedot myös toimii. Väittäisin, että 1500m on niin lyhyt matka ettei siihen kannata treenata mitään kilometrin tai 5min vetoja ainakaan viikoittain. Tosin kerran kahteen-kolmeen viikkoon tälläisenkin voisi tehdä, niin saa hieman tuntumaa miltä se ensimmäinen kilometri tuntuu. Viikkoon sopii vielä yksi kevyempi 5-6km lenkki jossa välillä voit jotain pyrähdyksiä ottaa, mutta ajattele sitä enemmän palauttavana hölköttelynä.
Puntin puolella haluat varmaan painottaa yläkropan treeniä penkkipunnerrusta ja leuanvetoa varten ja se on ihan suotavaakin juoksumäärän lisääntyessä. Tee vaikka kaksi ylävartalotreeniä ja kerran alavartalo viikkoon. Toistomäärät jotain 8-10. Kannattaa muutaman kerran kokeilla siirtymistä leuanvedosta välittömästi penkkaamaan, koska pääsykokeissa siinä ei ole yhtään lepoaikaa välissä. Penkkiä kannattaa ainakin välillä tehdä ns. sotilaspenkkinä eli jalat penkillä tai ilmassa, niin tulee sekin tutuksi.

Yleisesti: Syö ja lepää riittävästi. Venyttele. Pidä välillä (esim. 6vk välein) kevyempi viikko, jolloin teet vaikka 50% sarjapainoista treenit. Kuuntele kehoasi, jos treeni tuntuu takkuavan niin syö enemmän tai lepää enemmän. Kesällä toi 6 treeniä viikkoon voi olla aika paljon tai sitten ei, riippuen taas ihan miltä susta itestäs tuntuu. Jos jonkun haluat tiputtaa pois niin jätä vaikka tuo 5km hölköttely ja korvaa se vaikka kävelyllä. Äläkä masennu vaikka elokuussa testit eivät vielä menisikään hyvin. Hakujaksoja on kuitenkin neljä vuodessa ja voit hakea niissä päällekäin edeltävän hakujakson kanssa.

Heippa! Tällä viikolla napsahti kutsu toiseen vaiheeseen. Jäi vaan ihmettyttämään, että miksi kutsu tuli Tampereelle vaikka asun Helsingissä? Helsingissäkin kyseinen toinen vaihe kyllä järjestettäisiin. Onko muille täällä käynyt vastaavasti tai osaako kukaan kertoa syytä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom