Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Oletko opiskellut sairaanhoitaja koulussa? Tai työskennellyt alalla? Aiemmin puhuit rakennusalasta.

Kyllä osastonhoitaja vielä on ja lisää palkataan. Pikainen googlaus antoi mm. tällaista:

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/osastonhoitaja/

Ja ei, pelkkä AMK koulutus sairaanhoitajaksi ei anna pätevyyttä toimia esimiestehtävissä. Tähän vaaditaan ylempi Amk tutkinto. Sijaisuuksiin voidaan tietenkin palkata epäpätevä, jos pätevää ylempää Amk:ta, tai opistoastetta ei löydy.

Tiedän melko paljon hoitohenkilöstön asioista.

Ilmeisesti Suomessa esiintyy runsaasti aluekohtaisia eroja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos täällä muita elokuun pääsykokeeseen menijöitä? Oma juoksutreeni on tuottanut tulosta, mutta koepäivän suurin jännitys liittyy silti juoksutestiin koska se on itselläni se "heikoin lenkki". Seuraavat viikot kuluukin sitten lenkkeilyn lisäksi pääsykoekirjan parissa. :)

Onkos täällä muita elokuun pääsykokeeseen menijöitä? Oma juoksutreeni on tuottanut tulosta, mutta koepäivän suurin jännitys liittyy silti juoksutestiin koska se on itselläni se "heikoin lenkki". Seuraavat viikot kuluukin sitten lenkkeilyn lisäksi pääsykoekirjan parissa. :)

Moi, minä olen tulossa pääsykokeisin. Itselläni heikoin osa-alue on leuanveto, mutta rajojen puitteissa kuitenkin hyväksytysti siitä suoriudun. Olen panostanut viimeajat enemmänkin materiaalin opiskeluun. Itse opin parhaiten muistiinpanoja kirjoittamalla, ja olenkin tiivistänyt koemateriaalin kirjoittamalla siitä 60-sivuiset muistiinpanot.

Vielä on kolme viikkoa aikaa treenata kaikkia kokeen osa-alueita. :)

Moi, minä olen tulossa pääsykokeisin. Itselläni heikoin osa-alue on leuanveto, mutta rajojen puitteissa kuitenkin hyväksytysti siitä suoriudun. Olen panostanut viimeajat enemmänkin materiaalin opiskeluun. Itse opin parhaiten muistiinpanoja kirjoittamalla, ja olenkin tiivistänyt koemateriaalin kirjoittamalla siitä 60-sivuiset muistiinpanot.

Vielä on kolme viikkoa aikaa treenata kaikkia kokeen osa-alueita. :)

Tekemällä ne leuat paranee. Huomasin, että moni oli leukojen jälkeen aivan loppu ja penkkipunnerruksen kanssa monella oli suuria ongelmia. Itsellä juoksu tuotti "hankaluuksia". Olin testien aikaan 117kg, se ei ole optimaalinen paino minkäänlaiseen juoksuun. Selvisin, vaikka jäin tavoitteestani 30sec.

Kannattaa tehdä 1-2 pituiset tiivistelmät kirjan artikkeleista. Esseen alussa jaetaan yksi artikkeli lisää = sinulla on kolme artikkelia työstettävänä ja aikaa 2h.

Terve,

Nyt tuli ilmeisesti se hetki minulle, kun päätin kirjoittaa tänne. Itse kun olin hakemassa Polamk: iin, niin tuli selailtua tämä foorumi kauttaaltaan läpi ja silloin päätin, että jos tulen pääsemään kouluun, niin kirjoitan omasta hakukokemuksestani tänne. Tiedonjano pääsykokeisiin valmistautuessa oli silloin ehtymätön. Itse sain ihan hyviä pieniä tärppejä täältä ja jo töissä olevat poliisit täällä foorumilla antoivat asiallisia vastauksia hakijoille. (Taitaa yksi näistä poliiseista olla nykyisessä pääsykoekirjassakin kirjoittajana).

Moni tässä onkin pohtinut tuota yli 30-vuotiaana hakemista. Noh, itse olen myös yli 30-vuotias, ammatinvaihtaja ja perheellinen muualta kuin Tampereelta.

Salikokemusta ei hirveästi ollut ennen päätöstä hakeutua poliisikouluun. Jossain vaiheessa kuitenkin salikärpänen puraisi toden teolla ja salilla käyminen jatkunut näihin päiviin saakka ja jatkunee tulevaisuudessakin. En minä nyt mikään aivan itikkakaan alkuunsa ollut, mutta jouduin kyllä urheilemaan aktiivisesti, että olin tarpeeksi hyvässä kunnossa koetilaisuudessa.

Fyysisissä kannattaa tosiaan muistaa, että suoritteet tehdään putkeen. Juoksun ja sisähommien välissä toki on vaatteiden vaihtoa ja jonottelua jonkun verran. Juoksuosio on koulun alueella, jossa on ihan pientä nousua ja laskua, mutta jos juokset kotitreeneissä sen alle 7.00min, niin juokset kyllä testeissäkin. Kannattaa muistaa, että fyysisten testaaminen ei lopu koulussakaan, joten ensimmäisen vaiheen jälkeen ei kannata lopettaa esim. juoksuharjoittelua. Meille tuli ensimmäiset juoksutestit hyvin pian kouluun pääsyn jälkeen. Liikuntatunteja koulussa on jonkin verran, mutta mielestäni saisi olla enemmän. Toki koulukavereiden kanssa tulee vapaa-aikana liikuttua aika paljon.

Ensimmäinen hakukerta jäi kirjallisten takia jo 1. vaiheeseen. Toisella hakukerralla sain fyysisissä vähän paremman tuloksen kuin ensimmäisellä, mutta päätin panostaa vielä enemmän kirjalliseen osioon. Noh, siitä tulikin sitten lähes täydet ja toisen vaiheen (+ehdollinen valinta) kautta kouluun sisään. Eli… kun sitä monissa eri kanavissa yritetään toitottaa, että panostakaa kirjallisiin niin ihan oikeasti... panostakaa niihin! Kirjallisten painoarvo on huomattavan suuri.

Oma oppimisprosessini oli sellainen, että kirjoitin ensin jokaisesta artikkelista noin 1-2 sivun mittaisen tiivistelmän. Sen jälkeen opettelin tekemään jokaisesta artikkelista mind map:in… sitten painoin mind map:in verkkokalvoilleni. Kertasin myös äidinkielen kielioppia ja kuinka lähdeviittaukset tehdään. Ylen abitreenin äidinkielen osiossa on hyviä treenejä pilkkujuttuihin ja yhdyssanoihin ym. Tein myös harjoitusesseitä ja lähetin ne luettavaksi uskotuille kavereille ja he antoivat palautteen. Essee esseeltä kirjoitukset paranivat. Ja kuinkas sitten kokeessa tein? Koe kun alkoi, niin ensimmäisenä piirsin molemmista annetuista artikkeleista mind map:it suttupaperille ja siihen vielä tästä kolmannesta artikkelista mind map:in. Sen jälkeen etsin niistä yhtäläisyydet ja erovaisuudet ym. ja kirjoitin mahdollisimman johdonmukaisesti.

Psykologiset on psykologiset ja niihin kannattaa vastata rehellisesti eikä miettiä, että minkälainen olisi hyvä poliisi tai mitä he haluavat kuulla. Jos yrität, niin kiinni jäät ja sen osion pisteet laskevat. Jos nyt jotenkin haluat harjoitella niihin, niin tee vaikka sudokuja… ei sillä, että siitä olisi kokeissa jotain hyötyä, vaan siksi, että niitä on kiva tehdä. :D

Itsellänikin kun on jo pitkälti toista kymmentä vuotta viimeisistä opiskeluista, niin se on vaatinut vähän oppimista oppimiseen... :) Paljon tulee uutta asiaa ja paljon tehdään ryhmätöitä ym. Yhteishenki luokalla (ja oikeastaan koko koulussa) on erittäin hyvä. Kaikki ovat erittäin motivoituneita. Välillä tullut jopa vähän huono omatunto, koska emäntä kotona lasten kanssa ja minä vietän opiskelijaelämää Tampereella. ;) Asunnot koululla on mielestäni hyvät. Asuntolan huoneistot on hyvin äänieristetyt ja minä ainakin olen viihtynyt hyvin.

Toivotan kaikille hakijoille tsemppiä kokeisiin ja tervetuloa kouluun, kun sen aika on! J

Moro!

Ensimmäiseksi kiitän edellistä kirjoittajaa (norppa235) erittäin asiallisesta ja selkoa tekevästä viestistä.

Pakkohan tänne on itsellänikin kirjoittaa, kun jännitys alkaa käymään sietämättömäksi.

Monta vuotta olen haaveillut polamkiin hakemisesta ja poliisin urasta. Olen aina päätynyt lopputulokseen, että olen liian vanha ja että en voi enää elättää perhettäni opiskelijan tuloilla. Viime joulukuussa kuitenkin pysähdyin toden teolla miettimään asioita. Jostain sitten tuli se tahto tila, että todellakin voin ja aion hakea kouluun!

Olen siis perheellinen 32 vuotias, liiketalouden puolella työelämäni ollut. Huhtikuussa pistin hakemuksen ja 10.8 olisi valintakokeen ensimmäinen päivä. Mielenkiintoiset kuukaudet takana.

Aloittaessani treenaamaan sain 65kg penkissä 2 kertaa. Tällä hetkellä menee 13 kertaa. 1500 meni 6.50, nyt menee 5.30. Tahtotilalla ja treenillä hirvittävä vaikutus.

Aineiston olen lukenut 3 kertaa läpi ja tehnyt muistiinpanoja ja alleviivauksia. Harmikseni olen huomannut, että kirjallisen tekstin tuottaminen ei olekaan aivan yksinkertaista aineistosta. Kaipaisin vinkkejä, miten kannattaa niitä ns. harjoitus esseitä tehdä. Keksittekö itse kahdesta tai kolmesta aineistosta aiheen ja kirjoitatte sitten ulkomuistista siitä?

Myöskään ns. mind mapin tekeminen ei tunnu luonnolliselta. Noh, tärkeintä varmastikin mennä sillä, mikä parhaimmalta tuntuu. Kirjallinen puoli ehdottomasti jännittää eniten.

Kuinkahan tarkkaan esseessä täytyy olla lähdeviittaukset, ja voiko koko ajan ns lainata kirjoittajaa vai voiko siinä kirjoittaa jonkin lauseen artikkelin kirjoittajan sanomana ja sen jälkeen kertoa oman mielipiteen (joka toki monesti voi olla artikkelistakin opittua)?

Joka tapauksessa, aion käydä valintakokeissa toisen ja vaikka kolmannen kerran, mikäli tarve vaatii.

Kun polamkin ovet toivottavasti joskus meikäläiselle avautuvat, on tilanteeni hyvin samantapainen kuin norpalla äskeisessä viestissä kertomana. Olen Oulun seudulta ja perheellinen, viikot kuluisivat sitten erossa koulun ajan. Hämmästyttävän positiivisesti vaimo on tähän mennessä suhtautunut asiaan. Ehkä se asenne näkyy voimakkaasti hänellekkin :)

Kovasti tsemppiä samassa veneessä oleville!

Hei!

Millaisia esteitä masennus asettaa haulle? Minulla on ollut masennus, mutta lääkitys ja hoito on lopetettu lähes vuosi sitten.
Edellisellä sivulla on käsitelty asiaa. Ei tuohon voi yleispätevää vastausta antaa, voi vaikuttaa valintaan tai sitten ei. Kokeilemalla se selviää :) Ja tarkkaan ottaen itse hakuunhan se ei vaikuta, valintakokeet saat kyllä suorittaa jos täytät hakuehdot.

Pääsykokeista selvitty, sit vaan odotellaan tuleeko kutsu seuraavaan vaiheeseen. Kuten täällä on jo monesti todettu, pääsykokeen järjestelyt oli selkeästi ja hyvin hoidettu. Ja muut valintakokeeseen osallistujat oli mukavaa porukkaa, ei tuntunut kilpailuasetelmalta vaan porukka kannusti toisiaan. Tai niin ainakin naisten porukassa.

Mitään yllätyksiä ei kokeessa tullut vastaan. Ylätalja oli vähän raskaampi kuin kotisalilla, mutta se nyt ei varsinaisesti yllättänyt. Itse koin että pääsykokeen jälkeen pää oli väsyneempi kuin kroppa, kuntokoe on varsin lyhyt osuus verrattuna aivojumppaan. :)

Fievel ja kumppanit, joko alkaa viimeistään jännittämään? Muutama yö täytyisi vielä malttaa nukkua, ennenkuin tieto 2. vaiheesta tulee.

Meidän ryhmällä oli myös 1. vaiheessa huippu meininki. Kannustettiin toisia ja samanlainen huumori yhdsti hyvin monia! Saatiin aivan huippu ilma kokeisiin. Kestävyyskokeen suorittaminen 30 asteen helteessä oli mahtava kokemus.
Ketteryyskokeesta ripi rapi leuanvetotankoon, sekä tangosta penkkiin heti jalkojen tipahdettua takaisin kenttään oli myös kokemuksena vähintäänkin ihanan tuntoinen :D
Kannattaa ehdottomasti treenata näitä myös välittömästi peräkkäin. Minkäänlaista puhallustaukoa näiden välillä ei ole.

Hauska oli myös huomata psykologisissa testeissä se, mitä kaikki on täälläkin jankuttanut, eli aikaa ei vain ole. Muutama tehtävä jäi kyllä vaiheeseen.
Sen enempää sisältöjä kommentoimatta, niin testipäivä on kyllä yllättävän rankka enemmän pääjumpan takia. Fyysinen osuus varsinkin kovassa helteessä ei sitten ainakaan tuo energiaa lisää.

Miten Fievel olit mieltä esseestä/ vastasiko suorituksesi odotuksia? Laita vaikka YV, ei tarvitse kaikkia avata tässä :)

Kakkosvaiheeseen tuli kutsu, joten ilmeisemmin ensimmäinen vaihe ei mennyt aivan penkin alle. Nyt jännäillään miten toinen vaihe menee :eek:

Sama homma, kutsu tuli toiseen vaiheeseen. Esseestä poistuessa olin kyllä hyvin vakuuttunut, että toisen vaiheen kutsun voi unohtaa . Noh, parempi näin ja toivo elää siis vielä! Oliko Pohjoispäätyyn muita kakkosvaiheisia täällä?

Minulla on pääsykokeet kuukauden päästä edessä ja olen mielestäni valmistautunut hyvin kirjallisiin ja myös kuntokokeisiin juoksua mukaanlukematta.

Kävi siis ikävä loukkaantuminen tossa kesällä, ja lääkäri kielsi juoksutreenit useammaksi kuukaudeksi ja nyt olisi vasta mahdollisuus alkaa juoksukuntoa nostamaan. Kuntohan on tippunut niin kehnoksi, että nyt seitsemässä minuutissa juoksen noin 1300m, joten parannettavaa olisi aika paljon. Juoksuhan ei todellakaan ole lempiharrastukseni ja jo tuon 1300m juoksin aivan veren maku suussa.

Kuinka monta kertaa viikkoon kannattaisi juoksua treenata ja millaisia treenejä? Jos täällä on muita jotka eivät juoksusta niin välitä, miten te olette juoksukokeeseen valmistautuneet?

Hyvä fievel, kun hait heti uudestaan.

Asuntola kuulemma tupaten täysi...
Ilmeisen moni tammikuussa aloittavista saa veneen alle mennä aluksi.
Onko kellään kokemusta jonotus ajoista jos on ollut jonossa?

Ilmeisesti koulun lähellä muitakin opiskelija asuntoloita on, mutta olisihan se aivan huippua olla heti kampuksella.

Kukaan samassa veneessä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom