Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Itse testit suorittaneena ja koulussa opiskelevana, voin todeta, että kuntotestit eivät ole ylimaalliset. 1500m pitää kipittää alle 7 min tai päivä päättyy siihen. Muutenkin kaikki rajat löytyy polamkin sivuilta. Ylipäänsä kuntoa tuijotetaan liikaa ja unohdetaan kirjoittaminen. Kirjoittamisesta tulee ylivoimaisesti eniten pisteitä 1.vaiheessa. Suosittelenkin niille jotka meinaavat hakea, että harjoittelevat kirjoittamista ihan yhtä paljon kuin penkkipunnerrusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haastattelussa hyviä pisteitä saaneet tai muut asiantuntijat osaatteko arvioida mitä haastattelussa halutaan kuulla? Olen nyt pari kertaa hakenut ja kaikista muista osioista saan hyvät pisteet (kirjallisista täydet, ryhmä & yksilötehtävästä täydet, kuntokokeista ~70%, psykologisista ~60% yms, mutta haastattelusta kummallakin kerralla tullut sysipaskat pisteet.

Pärstäkertoimestani ja habitukseltani olen täysin normaali, suoraselkäinen noheva mies. Ulosanti on hyvää, en jännitä, työhaastattelut yms mennyt aina hyvin. Uskon että vika on asiasisällössä. En keksi kuin kaksi mahdollista syytä.

a) Olen opiskellut yliopistossa josta haluaisin siis vaihtaa. Haastatteluissa vanhat parrat ovat jankuttaneet kummallakin kerralla tyyliin "Mitä varten sää YLIOPISTOSTA tänne AMKKIIN muka haluut, mitä järkee??" ja olen vastannut yleensä totuuden mukaisesti että alallani on vaikea löytää merkityksen tunnetta, painottanut unelmaa työskennellä rikostutkijana, yms yms. Jostain syystä olen saanut kuvan että alanvaihtajia ei haluta ja motivaatioa epäillään.

b) Olen C-mies, 10v sitten kun armeijassa olin sain vapautuksen home-allergian vuoksi. Sen ikäisenä teininä se tietysti kelpasi mutta olen painottanut kysyttäessä että se ei millaan tavalla vaikuta kykyyni työskennellä poliisina. Tietysti konservatiivisissä piireissä (lue: poliisissa) C-mies tarkoittanee jonkinasteista vätystä ja luuseriä tapauskohtaisia syitä huomioimatta.

Tähän mennessä sitä mukaan kuin muut osiot paranevat hakuyritysten myötä, vähenee aina sen verran haastattelun (mielivaltaisesta) pistemäärästä että jään sisäänpääsyrajasta juuri ja juuri pistettä tai paria vaille. Äärettömän turhauttavaa. Toisaalta ensi kerralla parin pisteen parannus muualla, esim liikunnassa jonka pitäisi olla helpponakki muutaman kuukauden treenillä, sallii haastattelusta vaikka 1/15 pistettä niin pääsisin sisään silti. Kuten sanoin, silti turhauttaa helvetisti. Osaisiko joku kertoa vinkkejä haastatteluun?

Viimeksi muokattu:
Haastattelussa hyviä pisteitä saaneet tai muut asiantuntijat osaatteko arvioida mitä haastattelussa halutaan kuulla? Olen nyt pari kertaa hakenut ja kaikista muista osioista saan hyvät pisteet (kirjallisista täydet, ryhmä & yksilötehtävästä täydet, kuntokokeista ~70%, psykologisista ~60% yms, mutta haastattelusta kummallakin kerralla tullut sysipaskat pisteet.

Pärstäkertoimestani ja habitukseltani olen täysin normaali, suoraselkäinen noheva mies. Ulosanti on hyvää, en jännitä, työhaastattelut yms mennyt aina hyvin. Uskon että vika on asiasisällössä. En keksi kuin kaksi mahdollista syytä.

a) Olen opiskellut yliopistossa josta haluaisin siis vaihtaa. Haastatteluissa vanhat parrat ovat jankuttaneet kummallakin kerralla tyyliin "Mitä varten sää YLIOPISTOSTA tänne AMKKIIN muka haluut, mitä järkee??" ja olen vastannut yleensä totuuden mukaisesti että alallani on vaikea löytää merkityksen tunnetta, painottanut unelmaa työskennellä rikostutkijana, yms yms. Jostain syystä olen saanut kuvan että alanvaihtajia ei haluta ja motivaatioa epäillään.

b) Olen C-mies, 10v sitten kun armeijassa olin sain vapautuksen home-allergian vuoksi. Sen ikäisenä teininä se tietysti kelpasi mutta olen painottanut kysyttäessä että se ei millaan tavalla vaikuta kykyyni työskennellä poliisina. Tietysti konservatiivisissä piireissä (lue: poliisissa) C-mies tarkoittanee jonkinasteista vätystä ja luuseriä tapauskohtaisia syitä huomioimatta.

Tähän mennessä sitä mukaan kuin muut osiot paranevat hakuyritysten myötä, vähenee aina sen verran haastattelun (mielivaltaisesta) pistemäärästä että jään sisäänpääsyrajasta juuri ja juuri pistettä tai paria vaille. Äärettömän turhauttavaa. Toisaalta ensi kerralla parin pisteen parannus muualla, esim liikunnassa jonka pitäisi olla helpponakki muutaman kuukauden treenillä, sallii haastattelusta vaikka 1/15 pistettä niin pääsisin sisään silti. Kuten sanoin, silti turhauttaa helvetisti. Osaisiko joku kertoa vinkkejä haastatteluun?

Sano heille, että haluat mahdollisimman tehokkaan aseen ja viritetyn poliisiauton.

Skikudalle:

En tiedä miksi sulla haastattelu mättää, mutta alanvaihtajia tuskin mitenkään "syrjitään" tai etteikö niitä haluttaisi kouluun. Itsekin olin aikoinaan alanvaihtaja ja niin oli aika moni kurssikaverikin.

Homeallergiasi voi sen sijaan hyvinkin vaikuttaa työkykyysi... nimittäin tosi monessa poliisitalossa on sisäilmaongelmia ja hometta, monet oireilee, joutuu saikulle jne ja jotain remppoja tehdään vähän väliä. En kyllä silti tiedä olisko se muka haastattelijoilla ajatuksena, kun sulle huonot pisteet antaa. Oudolta tuntuisi, jos se on syy, mutta you never know.

Osaisiko joku kertoa vinkkejä haastatteluun?

Poliisi on organisaatio, joka noudattaa päättäjien asettamia linjoja ja sääntöjä. Uskon, että he kyselevät haastattelussa kysymyksiä yhteiskunnallisista asioista kuten päihteet ja maahanmuutto. Käsittääkseni poliisi on aika konservatiivinen firma ja mitä maahanmuuttoon tulee, niin kannattaa miettiä äärettömän tarkkaa, että mitä vastaat. Kaikkiin kysymyksiin ei välttämättä kannata vastata täysin rehellisesti.Tosin en tiedä tarkalleen, koska en ole koskaan siellä ollut enkä tule olemaankaan.

Mutta sitten itse asiaan. Juteltiin tänään kavereiden kanssa poliisin työllisyystilanteesta, koska ystäväni (poliisi) pikkuveli valmistui jonkin aikaa sitten poliisiksi, mutta ei tahdo löytävän töitä. Kaksi kaveriani, jotka ovat työllistyneet välittömästi valmistumisen jälkeen ovat molemmat työskennelleet sairaanhoitajana mielenterveysalalla ennen poliisikouluun hakeutumista. Vaikuttaako elämänkokemus jne sitten niin paljon työpaikan löytämiseen myös kyseisessä organisaatiossa?

Mutta sitten itse asiaan. Juteltiin tänään kavereiden kanssa poliisin työllisyystilanteesta, koska ystäväni (poliisi) pikkuveli valmistui jonkin aikaa sitten poliisiksi, mutta ei tahdo löytävän töitä. Kaksi kaveriani, jotka ovat työllistyneet välittömästi valmistumisen jälkeen ovat molemmat työskennelleet sairaanhoitajana mielenterveysalalla ennen poliisikouluun hakeutumista. Vaikuttaako elämänkokemus jne sitten niin paljon työpaikan löytämiseen myös kyseisessä organisaatiossa?

Vastaan, vaikken alalla olekaan, joskus se toki kiinnosti. Mitä mieltä itse olet, ottaisitko itse ennemmin töihin mielenterveysalalla sairaanhoitajana työskennelleen, vai "pelkästään" poliisiksi opiskelleen?

Sitä minäkin. Toki pelkästään poliisikoulun käyneillä on omat etunsa ammatillisesta näkökulmasta, mutta kyllä näkisin että vielä suurempi etu on jos elämänkokemusta muilta aloilta taikka runsaasti muuta elämänkokemusta. Varsinkin kun em. tapauksessa on kyse mielenterveysalasta.

Täällä yksi, jota on vähitellen alkanut yhä enemmän ja enemmän kiinnostamaan poliisikouluun haku, ja tarkoitus olisikin hakea tuonne ensi vuoden syksyllä järjestettävässä haussa. Googlen pikaselauksella täällä olikin aiheesta laajin keskustelu, joten tätä varten myös rekisteröidyin tälle foorumille.

Olen selaillut tätä aihetta muutaman kymmentä sivua ja etsin yhä edelleen vastausta mm. seuraaviin kysymyksiin: Mitä kaikkea voi odottaa henkilökohtaiselta haastattelulta ja yksilö- sekä ryhmätehtäviltä? Eli millä kysymyksillä he testaavat hakijan sopivuutta poliisin ammattiin? Kysytäänkö tässä samassa myöskin armeijan käynnistä? Itse lykkäsin (ja yhä edelleen samalla linjalla olen) aikoinaan lukion päätyttyä armeijaa aloittaakseni välittömästi opinnot yliopistossa, jossa olen nyt opiskellut kolme vuotta. Toivon, että tästä ei tule kompastuskivi itseni kohdalla haastattelussa. Uskoisin myös kolmen yliopistossa vietetyn vuoden antavan etulyöntiaseman suurimpaan osaan muista hakijoista kirjallisissa tehtävissä.

Henkilökohtaisessa haastattelussa kysellään useimmiten poliisin ammattiin liittyviä asioita, maailman tapahtumia ja kaikkea muuta maan ja taivaan välillä. Ulkomaalaisuus, rasismi, turvapaikanhakijat yms ovat olleet nyt useamman vuoden kysyttyjen asioiden joukossa. Myöskin muut vastauksesi psykologisissa tehtävissä antavat aihealueita haastattelijoille. Yksilö- ja ryhmätehtävissä ihan nimen mukaisesti annetaan jokin aihe tai tehtävä, ne sitten hoidetaan yksin tai ryhmässä. Niihin ei paljon voi valmistautua. Tuo itsesi ja ideasi esille tehtävissä ja anna muillekkin tilaa.

Asepalvelus ei ole enää pääsyvaatimuksena, joten ei se tule vaikuttamaan. Koulussa opiskelee tässä uudessa AMK -tutkinnossa miehiä ( tai miehen alkuja), jotka eivät ole asepalvelusta suorittaneet tai ovat suorittaneet siviilipalveluksen.

Okei, kiitos vastauksesta! Eli tuleeko tämä psykologinen osio olemaan jonkinlainen kirjallinen vai suullinen (vai yhdistelmä molempia) tehtävä?

Psykologisessa osiossa oli ainakin aikaisemmin vain kirjallisia tehtäviä. En nyt tarkkaan tiedä miten nykyään on, kun pääsykokeet ovat muuttuneet muutaman kerran sen jälkeen kun itse hain opiskelemaan.

Eikö polamkin psykologisessa oo samanlainen pällitesti ku intissä, missä kysellään kaikkea diipadaapaa ja seassa on oikeita kysymyksiä, jotka toistuu vaihtaen vähän asetteluaan jne?

Täällä myös yksi varttuneempi alanvaihtaja. Hakujaksossa 22.8.-21.9. tarkoitus käydä koppaamassa opiskelupaikka, eli aloitus sitten huhtikuussa. Pääsykoekirjaa en ole vielä hirveästi lukenut. Ajattelin lukea kerran ja tehdä muistiinpanot. Olin kai ihan kohtalainen essee- ja tiivistelmäkirjoittaja lukiossa (yli 10 vuotta sitten, toim. huom.), joten en kirjallisia oikein jaksa jännittää. Kuntotestit pitäisi olla siinä mielessä helpot, että tietää tasan tarkkaan mitä on odotettavissa. Sitä ketteryysrataa olisi tosin hauska päästä kokeilemaan etukäteen, mutta siihen ei oikein löydy välineitä ja tiloja. Soveltuvuuden arviointiin valinta omalla kohdallani varmasti ratkeaa, eli yritetään olla skarppina. Olen tosin katsonut kaikki Pasilan tuotantokaudet, eli eiköhän niillä eväillä sisään mennä. ;)

Eikö oo nyt niin ettei tuota uintitaitotodistusta pidä toimittaa vielä 1 vaiheeseen nyt?
Poliisin kai odotetaan osaavan lukea. Valintaperusteet, s.6.

Neljän vuoden harkinnan jälkeen olisi tarkoitus hakea 22-9.21.9 hakujaksossa. Viimeksi vuonna 2012 harkitsin hakevani, ja kävinkin ylikomisarion juttusilla ja jättämässä hakupaperit, vaikka en itse valintakokeeseen osallistunutkaan. Hakuprosessi onkin hieman muuttunut silloisesta, ja koulutusedut huonontuneet merkittävästi.

Ainoana mietteenä hakemiseen on oikeastaan poliisina työllistyminen. Tällä hetkellä ei vanhemman konstaapelin vapaita virkoja (valtiolle.fi) juurikaan ole, mutta onkohan jollain parempaa tietoa työllistymisestä? Etenkin kiinnostaisi Varsinais-Suomen alue.

Työllistymisestä on todella hankala sanoa yhtään mitään. Virkoja saa myös, mikäli niitä tajuaa itse hakea. Läheskään kaikki eivät tule julkisesti haettaviksi Valtiolle.fi -osoitteeseen. Mikäli meinaat Seppinen hakea tuossa hakujaksossa, niin ei kukaan pysty sanomaan, että löytyykö Varsinais-Suomen alueelta vk:n virkoja vuonna 2020, kun valmistut. Jos varman työpaikan haluaa, niin hakekaa Maanpuolustuskorkeakouluun, muuten olette virkojen haussa samalla viivalla kun kaikki muutkin.

Tulevina vuosina eläkepoistuma on suurempi kuin valmistuneiden määrä, eli vaikka virkoja vähennettäisiinkin niin kaikille kuulemma töitä pitäisi löytyä.

Tietenkään sitä kristallipalloa ei keneltäkään löydy, mutta tilastollisesti poliisiammmattikorkeakoulusta työllistytään paremmin, kuin ammattikorkeakoulusta, mutta harva sitä kuitenkaan murehtii esim. tradenomiksi hakeutuessa.

Harjoittelujaksolla osoitetulla "pätevyydellä", eli motivaatiolla yms iso rooli tulevaa virkaa ajatellen, varsinkin jos haluaa saman laitoksen alueelle töihin.

Tulevina vuosina eläkepoistuma on suurempi kuin valmistuneiden määrä, eli vaikka virkoja vähennettäisiinkin niin kaikille kuulemma töitä pitäisi löytyä.

Saattaa joutua tekemään pitkälle päälle toistakymmentä, jopa useita kymmeniä määräaikaisuuksia, eli vakivirat on nykypäivänä kyllä kiven alla. Välillä voi olla eri pituisia työttömyysjaksoja, jonka jälkeen saattaa taas työllistyä esim. työkkärin tuella johonkin muutaman kk kestävään määräaikaisuuteen.

Alkanut pikkuhiljaa hiipiä mieleen mahdollisuus alan vaihdosta, siispä tänään alkavaan hakuun laitoin hakemuksen sisään. JOS sisään asti pääsisi niin voi olla että täytyy tuo kevään aloituspaikka vielä lykätä vuodella. Siinä vaiheessa ainakin voi olla varma päätöksestään.

Moro. Tuosta ketteryysradasta. Muistanko ihan väärin vai onko se max aika ollut joskus isompi, tyyliin naisilla 42s? Mitenkäs kokeissa käyneet olette radan kokeneet, onnistuuko "rautakangelta"? Eipä se muuten juurikaan jännitä, tai no ehkä se vähän jännäkakattaa että siihen penkkiloikintaan tuhraantuu liikaa aikaa. Voisin kuvitella että esmes steppilaudan yli pomppiminen vastaisi suht hyvin sitä. Ja monilla juoksuradoillahan on niitä esteitä että pääsee niitäkin testaamaan.

Eilen lähti hakemus vetämään vähän jälkeen kello 10. Kuntokokeesta näyttäisi tulevan helpot 15 pistettä, mutta ketteryyskoetta on vaikea toteuttaa kokonaisuudessaan. Ensi viikolla pitäisi tulostaa valintakoemateriaali, ja aloittaa tämän plärääminen. Psykologisiin ei varmaan erityisemmin voi valmistautua?

Mites muiden valmistelut?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom