Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Terve

Pystyitkö siis lykkäämään opintojen alotusta niin, ettei sun tarvitse käydä uudestaan hakuprosessia läpi? Tarviko asiaa paljon perustella? Itse haluaisin aloittaa opinnot 2016 alussa. Hain nyt ensimmäisen kerran, jotta saan vähän tietoa siitä, missä pitää parantaa. Jos nyt saisin opiskelupaikan jo tässä haussa niin onko mahdollista lykätä aloittamista reilulla puolella vuodella eteenpäin?

Ainakin aikoinaan pystyi. Vetosin henkilökohtaisiin syihin, joista ei kyselty sen enempää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve

Pystyitkö siis lykkäämään opintojen alotusta niin, ettei sun tarvitse käydä uudestaan hakuprosessia läpi? Tarviko asiaa paljon perustella? Itse haluaisin aloittaa opinnot 2016 alussa. Hain nyt ensimmäisen kerran, jotta saan vähän tietoa siitä, missä pitää parantaa. Jos nyt saisin opiskelupaikan jo tässä haussa niin onko mahdollista lykätä aloittamista reilulla puolella vuodella eteenpäin?
Pystyy lykkäämään, tämä on varmistettu koululta. Homma toimii samalla tavalla kuin muissa ammattikorkeakouluissa. Voit ilmoittautua poissaolevaksi yhden lukuvuoden kerrallaan, ja poissaolevana voi olla enintään kaksi lukuvuotta. Jos olet aloittamassa opintoja esim. elokuussa, niin voit ilmoittautua poissaolevaksi elokuusta elokuuhun. Poissaolevaksi ei voi ilmoittautua vaikkapa puoleksi vuodeksi, vaan ainoastaan koko vuodeksi.

Totta kai kannattaa, etenkin kun ei tuon kauemmaksi jäänyt. Pidä poliisikoulua mahdollisuutena, älä pakkona. Järjestä elämäsi muuta kautta, valmistaudu se minkä kokeisiin pystyy valmistautumaan ja käy vuosittain koettamassa.

Kaikkea elämässä ei voi saada, mutta jos pääsykokeet eivät vaadi suurta valmistautumista, niin ei kokeilemalla mitään häviäkään.

Hei, kolme pistettä! Se oli jo lähellä. Pää pystyyn, muuta sisältöä elämään ja jos jonain vuonna onnistaa, niin sitten poliisiksi.

Vielä, kun saisi itselleni tauottua päähän, että se koulu on mahdollisuus ei pakkomielle. Minulla on nytten se tilanne, että on alkamassa uusi vakituinen työ ja muutenkin kaikki hyvin.
Olen samalla alkanut miettiä poliisikouluun hakua uudestaan, kun kaveri lähti pääsi nytten sisään kouluun. itse hain aikoinaan 2010 kouluun, mutta se meni ihan paperiksi se haku. Olenkin alkanut valmistautumaan hakemiseen, mutta olen ottanut asiasta kauhean pakkomielteen. Jokainen mun ajatus liittyy poliisikouluun ja samoin keskustelu.

Vapaapäiväni myös menevät siihen, että hinkkaan treenailua hakua varten (ei se huono ole), mutta se minun pakkomielteisyys.
Johan minä tällä menolla olen varmaan kohta lataamossa ja enkä koulussa :face:

Nyt kuulostaa vähän erikoiselta... Otat sen vakityön jos se vähänkään tuntuu mieluisalta. Ei se poliisin työ nyt niin erikoista loppujen lopuksi ole,kun olet sitä jonkin aikaa tehnyt. Sama arki siinä astuu mukaan. Ja etenkin sen työn saaminen ei ole yhtään varmempaa vaikka valmistuisit joskus 3-4 vuoden päästä. Mitään konkreettista ei ole asian eteen toistaiseksi luvattu.

"- Työuupumuksesta johtuvat käynnit työpsykologilla ovat tämän vuoden aikana yli kaksinkertaistuneet, kertoo Helsingin poliisilaitoksessa työskentelevä rikostutkija.

Iltalehdelle lähettämässään kirjeessä konstaapeli tilittää poikkeuksellisen avoimesti omia ja työtoveriensa tuntoja.

Konstaapeli kertoo, että laitoksessa tehty työhyvinvointikysely vaiettiin kuoliaaksi, eikä se johtanut toimiin, jotka olisivat helpottaneet päivittäisrikostutkintaa tekevien poliisien kasvavaa työtaakkaa.

Ahdistava tilanne heijastuu konstaapelin mukaan paitsi tutkijoihin myös rikosten uhreihin.

- Massarikostutkinnassa hoidetaan koko ajan pienemmällä ja pienemmällä porukalla isompi ja isompi määrä juttuja. Tai hoidetaan ja hoidetaan eli tapetaan kaikki, mikä mitenkin lakeja venyttämällä pystytään - keskeyttämällä ja rajoittamalla.

- Asianomistajien oikeusturva on tässä rumbassa sanahelinää.

Konstaapelin mukaan tilanne "hajottaa" oikeudentuntoista ja tunnollista poliisia. Hän kertookin päätyneensä etsimään uutta työtä.

- Harmittaa kyllä hemmetisti. Rikospoliisin työ oli minulle kutsumusammatti.

- Tuo on yhdenlainen näkemys. Ei meillä silti hukuteta juttuja, torjuu Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön johtaja, rikosylikomisario Tuomo Lotta.

Hän kuitenkin myöntää, että päivittäisrikosten tutkijoilla on avoimia juttuja lähes "kipurajaan" asti. Rajana laitoksella pidetään 60 rikosta per tutkija.

Lotta kertoo, että laitos on kuluvan vuoden aikana esittänyt syyttäjille 1 910 rikoksen rajoittamista, mikä merkitsee esitutkinnan lopettamista tai että sitä ei edes aloiteta. Lain edellyttämiä syitä tällaiselle ovat esimerkiksi epäillyn henkilön nuori ikä, teon lievyys tai oletetun seurauksen suhde tutkinnan vaatimiin resursseihin ja kustannuksiin.

- Helsingissä on lähetetty tänä vuonna tapahtuneista jutuista yli 25 000 syyttäjänvirastoon. Suuri osa niistä on sakkoja, mutta yli 6 000 on mennyt syyteharkintaan, Lotta huomauttaa.

Moni uupuu

Myös Helsingin poliisilaitoksen johto torjuu ison osan kritiikistä. Tosin se myöntää työuupumustapausten lisääntyneen kuluvan vuoden aikana.

- Viime vuosi oli työuupumusten osalta kaikkien aikojen alhaisin. Tämän vuoden lisääntynet tapaukset selittyvät osin sitä taustaa vasten, sanoo laitoksen viestintäjohtaja, rikosylikomisario Juha Hakola.

- Tässä on kyllä selkeää lisääntymistä, ja siihen on reagoitu. Viimeksi tätä käsiteltiin torstaiaamuna johtoryhmässä, Hakola sanoo.

Hakola kertoo, että päivittäisrikostutkinnan yksikköön kohdistunut työpaikkaselvitys on käyty läpi kyseisen henkilöstön kanssa.

- Siitä on tehty johtopäätöksiä ja suunnitelmia, miten asioita viedään eteenpäin."

Uupuneen poliisin rankka tilitys - "Oikeusturva sanahelinää"

Moro!

Tiedustelisin minkä tyyppinen on toisessa vaiheessa oleva yksilötehtävä? Olisi toinen vaihe reilu viikon päästä edessä ja mietiskelin juuri voiko yksilötehtävään valmistautua mitenkään? Psykologiset ja haastatteluhan nyt etenee hyvin, kun on oma itsensä.

No kyllä soveltuvuuskokeissa on paljon tehtäviä joita voi harjoitella. Etenkin työelämässä, mutta samoja kokeita varmasti on poliisikoulussa.

Erilaisia matikkatehtäviä, "mikä kuvio tulee seuraavaksi", sanastojuttuja... niistä on julkaistu kirjojakin, useankielisenä, joita saa kirjastoista. Ei niistä merkittävää kilpailuetua saa, mutta ei se varmasti pois heitettyäkään ole.

Onko porukka millään tavalla treenannut psykologisia varten?

Älypää on kuulemma ihan hyvää treeniä matikka/ hahmottamis tehtäviä varten.

Ennemmin mä kyllä treenaisin äidinkieltä ja kuntotestejä varten kuin hakkaisin jotain älypäätehtäviä netissä. Varmasti hyödyllisempää puuhaa nimittäin. Psykologisiin testeihin on mun mielestäni melko turha treenata, koska jos ei omana itsenään niissä testeissä pärjää, niin se poliisikoulu ei välttämättä ole se oikea opiskelupaikka (ainakaan sillä hetkellä).

Ainakin aiemmin ykkösvaiheessa kysyttyjen kysymysten (joita oli moooonta) pohjalta tehtiin "luonneanalyysi", jota vielä testailtiin haastattelussa. Aika paljon saa töitä tehdä, jotta pystyisi johdonmukaisesti vastaamaan kysymyksiin tavalla, joka ei ole itselle ominaista. Psykologiset testit sisälsivät myös loogista päättelyä sisältäviä ja muistia testaavia osioita, mutta kuten aiemmin sanoin, niin ennemmin panostaisin äidinkielen kokeeseen ja kuntotestiin valmistautumiseen.

Yleisesti, psykologiset testit ovat osa soveltuvuutta mittaavia testejä. Ja kuten sanoin: "soveltuvuuskokeissa on paljon tehtäviä joita voi harjoitella".

Eikö siellä ole yhtään päässälasku tms. tehtäviä? Vai pelkkiä puristaako-päätäsi-vanne" -kysymyksiä? Jos jälkimmäinen, niin sitten ei voi harjoitella. Eikä pidä harjoitella, koska harjoittelemalla ei aiheuta kuin vääristyneen testituloksen = yleensä pomppaa, koska ei ole johdonmukainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom