Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Voimankäytön tunneillakaan ei varmaan tarvitse olla aina paikalla? Riittää kun lukee Moodlesta miten ase huolletaan ja miten se hanhenkaula tehdään. Eipähän ainakaan laitostu koulun aikana, kun siellä ei pahemmin tunnilla tarvitse persettä penkkiin laittaa. Tämä avautuminen ei ole tarkoitettu nyt uuden aikakauden opiskelijoille vaan niille, jotka tämän suuntauksen ovat suunnitelleet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voimankäytön tunneillakaan ei varmaan tarvitse olla aina paikalla? Riittää kun lukee Moodlesta miten ase huolletaan ja miten se hanhenkaula tehdään. Eipähän ainakaan laitostu koulun aikana, kun siellä ei pahemmin tunnilla tarvitse persettä penkkiin laittaa. Tämä avautuminen ei ole tarkoitettu nyt uuden aikakauden opiskelijoille vaan niille, jotka tämän suuntauksen ovat suunnitelleet.
Ihmiset oppivat eri tavoilla. Joku kuuntelee, joku lukee, joku kirjoittaa tietokoneellaan muistiinpanoja ja joku kopioi oppikirjoja käsin konseptille. Toinen opiskelee täydessä hiljaisuudessa ja toinen kuuntelee musiikkia. Korvaamalla jokin osa luento-opetuksesta itseopiskelulla on ainakin Maanpuolustuskorkeakoulussa saatu hyviä tuloksia.

Tosiaan, tämä on ollut iha poikkeuksellinen viikko noiden oppituntien osalta. Ei tälläistä oo ennen ollu, ettei jää nyt väärä mielikuva :D Vaikka läsnäolopakkoa ei ookkaan kaikissa aineissa, niin ei ainakaan vielä porukka oo jättäny oppitunteja väliin, vaan tunnollisesti siellä on kaikki istumassa. Tähänki viikkoon vaikuttaa varmasti se, että meillä on tulossa loppuseminaari ja isoille työläille esityksille on varattu aikaa tehdä ne. Ainut tällähetkellä ottaa päähän tuo, yksityisoikeuden itseopiskelu. Aineesta oli vain yksi oppitunti jossa kerrottiin kirja, joka pitää opiskella itsenäisesti tenttiä varten. Eihän siinä muuten mitään, mutta ei tuo aine ole iha helpoimmasta päästä...

Kyllä tuo varmasti on ihan perusteltua. Vaikka osa poliiseista tekee ihan lapiohommia, niin yhä enemmän on hallinnollista työtä, paperityötä, kirjoittamista ja kehittämistä. Siihen ei aiemmin ole annettu mitään valmiuksia.

Kyllä tuo varmasti on ihan perusteltua. Vaikka osa poliiseista tekee ihan lapiohommia, niin yhä enemmän on hallinnollista työtä, paperityötä, kirjoittamista ja kehittämistä. Siihen ei aiemmin ole annettu mitään valmiuksia.

Itse koen asian niin, että peruskoulutuksessa annettaisiin ne valmiudet perustyön tekoon eli siihen "lapioimiseen". Sitten jos halua/kiinnostusta/kompetenssia on hallinnolliseen työhön, alan kehittämisjuttuihin jne., niin sitä varten käydään päällystö- ym. kursseja. Mutta tää nyt on vaan sellaisen henkilön mielipide, joka inhoaa itseopiskelua ja kaikenlaisia helvetin workshoppeja ja aivoriihiä... itse istun mieluiten tunnilla kuuntelemassa ja tekemässä muistiinpanoja, vaikka olisi kuinka kuiva aihe (ainakin helppo kysyä ja selvittää itselle epäselvä juttu) :D

Kaipa tutkintouudistuksessa jotain hyvääkin on (en ole kamalan tarkkaan itse tutustunut), mutta en kyllä silti ymmärrä, miksi kaikki alat täytyy tehdä niin teoreettisiksi ja että pakko muuttaa koulun status amk:ksi. Kun kyseessä on ensisijaisesti käytännön taitoja vaativa ammatti, eikä kukaan vastavalmistunut heti hyppää joihinkin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin. Että onneksi tuli käytyä koulu vanhaan malliin...

Viimeksi muokattu:
Sori vastauksen viivästymisestä, olin lomalla. Arvostukseni edustamaasi ammattikuntaa kohtaan mureni viimeisen saamani sakon myötä, siksi kysymykseni. Tästä lähtien teen kantelun kaikista viranhaltijoista, jotka edustaa nuorempaa "nuuskahuuli-/kaljupää-/määräaikainen"-konstaapelikuntaa. Tämä vain ihan sen takia, että virkaatekevän urakehitys mahdollisesti häirintyy. Mutta Sumuhan on konkari, hän osaa käyttäytyä. :)

Vittu mitä paskaa :D. Koko ammattikunta roskakoriin kun yhden sakon on saanut. :face: Noh, onneksi itselle riittää, että tiedän antavani kaikki sakot aiheesta, vaikka asiakasta vähän harmittaisikin.

Yleisön pyynnöstä: lisää poliiseja 23.09.2014

"Poliisiopiskelijoiden määrää on vähennetty alle puoleen. Jatkossa tämäkin käyrä kääntyy nousuun, kun opiskelijamäärät nousevat ensi vuodesta alkaen. Lähivuosina mahdollisuus poliisien määrän nopeaan lisäämiseen on kuitenkin rajallinen, vaikka siihen poliittista tahtoa löytyisikin. "

https://www.poliisi.fi/poliisi/blog_mp.nsf

^Neuvopa opoa päivittämään tietonsa. Hakukertojen rajaaminen kolmeen poistui jo vuosia sitten. Kannattaa ehkä muutenkin itse ottaa asioista selvää, jos tietotaso opinto-ohjaajalla on tolla tasolla.

Valintapäätös

Päätös tuli. 65 pistettä ja 68 pistettä olisi vaadittu. Kolmas kerta kun haen ja nyt kyllä vituttaa niin paljon, kun sain viestin "sinua ei valittu", että en tiedä löytyykö motivaatiota hakea enää kouluun.

Riippuen siitä mistä kiikastaa, niin voi tehdä päätelmiä.

Jos on tasaisesti petrattavaa kaikissa osa-alueissa, niin ehkä ei kannata. Tuskin olet treenaamatta hakenut aiemminkaan.
Jos joka kerta on jäänyt haastattelusta tai psykoista kiinni, ei todellakaan kannata enää hakea.
Jos on yhdestä osa-alueesta kiinni, niin onhan se mahdollista päästä.

Kannattaa toki muistaa, että onhan sitä muutakin olemassa kuin poliisikoulu.

Päätös tuli. 65 pistettä ja 68 pistettä olisi vaadittu. Kolmas kerta kun haen ja nyt kyllä vituttaa niin paljon, kun sain viestin "sinua ei valittu", että en tiedä löytyykö motivaatiota hakea enää kouluun.

Totta kai kannattaa, etenkin kun ei tuon kauemmaksi jäänyt. Pidä poliisikoulua mahdollisuutena, älä pakkona. Järjestä elämäsi muuta kautta, valmistaudu se minkä kokeisiin pystyy valmistautumaan ja käy vuosittain koettamassa.

Kaikkea elämässä ei voi saada, mutta jos pääsykokeet eivät vaadi suurta valmistautumista, niin ei kokeilemalla mitään häviäkään.

Hei, kolme pistettä! Se oli jo lähellä. Pää pystyyn, muuta sisältöä elämään ja jos jonain vuonna onnistaa, niin sitten poliisiksi.

Onnea toisessa haussa sisäänpäässeille! Itse ruovin itteni Polamkkiin sisään jo tämän vuoden ensimmäisessä haussa, mutta päätin lykätä koulupaikkaa vuodella vanhan tutkinnon suorittamisen takia. Päätöstä piti ihan oikeasti miettiä, kun on kaikki-heti-mulle-nyt -ihmisiä, mutta kai se tulevaisuudessa maksaa itsensä takaisin, kun on valmiuksia vähän monipuolisempaan työnkuvaan poliisiorganisaation sisällä. Ja tämän palstan keskustelu poliisien työllisyystilanteesta teki mun päätöksestä ehkä piirun verran helpomman :)

Tosin meidän hallitushan uhkaa poistaa opintotuet toisesta korkeakoulututkinnosta, ja kun poliisiksi pääseminen vaatii nykyään korkeakoulututkinnon, niin meikäläinen sitten elää varmaan pyhällä hengellä elokuussa 2015 alkavalla kurssilla seuraavat pari vuotta :rock:

Terve

Pystyitkö siis lykkäämään opintojen alotusta niin, ettei sun tarvitse käydä uudestaan hakuprosessia läpi? Tarviko asiaa paljon perustella? Itse haluaisin aloittaa opinnot 2016 alussa. Hain nyt ensimmäisen kerran, jotta saan vähän tietoa siitä, missä pitää parantaa. Jos nyt saisin opiskelupaikan jo tässä haussa niin onko mahdollista lykätä aloittamista reilulla puolella vuodella eteenpäin?

Olen käsittänyt, että aloituksen lykkäykseen pitää olla hyvä ja pätevä peruste.
Mutta voihan asia olla muuttunut korkeakouluhömpötyksen alettua.

Taitaa nykyisin olla samanmallinen lykkäysjärjestelmä kuin muissakin AMKeissa. Käsittääkseni tietyn mittaisen lykkäyksen saa pyytämällä. Tästä aiheesta tietoni ovat silkkaa mutua, joten toivottavasti joku paremmin tietävä vahvistaa tai korjaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom