Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan se neliöhinnaksi ajateltuna kallista, mutta itse olin ainakin positiivisesti yllättynyt. Omassa huoneessa on kaikki tavittava ja äänieristys on todella hyvä. Tietysti vaikuttaa solukaverit, mutta me tehtiin säännöt selviksi heti alussa, joten ongelmia ei ole tullut ja kyllä se luo tietynlaista yhteenkuuluvuutta. Opiskelutkin on siinä mielessä helpompaa, kun pääset hakemaan kämpiltä tarvittaessa unohtuneet kamat ja pystyt koulupäivän jälkeen kyselemään kavereilta neuvoja opiskelun kanssa. Voisin näin kahden viikon jälkeen kyllä suositella! Koulun jälkeen on helppoa käydä salilla/lenkillä/pelata rantalentistä/säbää yms. kurssilaisten kanssa ja pieni kauppakeskus Duo on tien toisellapuolella. Miinuksena sanoisin jääkaapin. Solussa on yksi jääkaappipakastin yhdistelmä, joten tilaa ei ihan hirveästi ole, mutta me ainakin alustavasti jaettiin kullekkin omat hyllyt. Solut ja huoneet on kyllä pidetty hyvässä kunnossa, joten siellä on ihan ilo asustella. Tietysti vaikuttaa, että meidän kurssi sai uusista rakennuksista huoneet. Niin, kannattaa ottaa oma petari mukaan, kun nuo sängyt on ihan saatanan kovat. :)

Kiitos, tämä olikin jo piristävää kuultavaa :) Pitää toivoa, että siellä uudemmissa rakennuksissa olisi vielä tilaa meillekin. Onhan siinä oma tunnelmansa asua asuntolassa, toivottavasti on samanhenkistä porukkaa tulossa. Montako opiskelijaa nykyään yhdessä solussa asustaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millainen se asumisjärjestely siis on? Onko usealla kaverilla yhteinen keittiö ja kaikilla oma makuuhuone ja yli 300e kuussa?

Anteeksi, en jaksa lukea nyt koko keskustelua läpi, mutta kuulin eilen yhdeltä tutulta, että jhän on päässyt poliisikoulun pääsykokeisiin. Kuulemma pitää lukaista joku 350 sivun opus jne. Mutta minua rupesi kiinnostamaan ne kuntotestit. Mies sanoi, että on pitänyt yllä inttikuntoaan. Tekee kotonaan joka päivä jotakin kuntopiiriä, omistaa leuanvetotangon ja käsipainot ainakin. Oletan, että tekee myös lenkkiä. Monet on kuulemma yrittänyt passittaa jätkää salille, mutta ei suostu koska haluaa nyt treenata ja opetella kokeisiin ihan oman fiiliksen pohjalla, eli ei kuuntele mitään negatiivisia tai positiivisia juttuja, joita muut puhuvat tai neuvovat kokeisiin. Epäilen vaan, että onko joku kotitreeni niin tehokasta, että voit siellä kokeissa vetää penkkiä tarpeeksi monta toistoa ja kiivetä seinän yli? Eikös niissä kuntotesteissä ole jotakin tälläisiä hommeleita?

:D Kyllä se on melkein pakko harjoitella penkkiä, ei sitä tekniikkaa punnertamalla opi. Tosin jos on oikeasti vahva jässikkä, niin kai se penkki voi mennä läpi pelkällä voimalla.

Kuntokokeen läpäiseminen pelkällä hyvin toteutetulla kotitreenillä ei ole edes vaikeata, MUTTA helkkarin hölmöä se on. Voimaa sinänsä voi useimmilla osa-alueilla saada kehitettyä kotona ihan yhtälailla kuin salilla, jos vaan asiantuntemus ja mielikuvitus riittää. Tekniikkaa siellä ei kuitenkaan siihen penkkipunnerrukseen opi ja kahdesta tasavahvasta kaverista penkkipunnerrusta edes muutaman kuukauden treenannut vie pisteet rankasti. Nukenkantoa ei enää pisteytetä, mutta maastavetoa kannattaa kuitenkin harjoitella, ettei nukenkantoon kulu tarpeettoman paljon energiaa. Ei sinne kuntokokeeseen kannata lähteä hakemaan läpipääsyä vaan mahdollisimman hyviä pisteitä, jotta tulisi vielä valituksikin.

Naisen treenaaminen toki eri kuin miehillä mutta itsestäni täytyy sanoa, että vaikka elämäni olen urheillut niin en olisi ikimaailmassa pärjännyt kuntokokeissa pelkällä kotitreenillä, paitsi tietty ketteryysradassa ja juoksussa :D Penkkiä varsinkin oli pakko treenata ja paljon. Oikea tekniikka helpotti todella paljon! Treenasin 2kk ajan ennen pääsykokeita ja onnistuin nostamaan toistomäärän nollasta seitsemääntoista. Kyllä se salilla ja itse suorituksen treenaaminen on kaiken a ja o. Ja kuntokokeista, vaikka niillä pienin painoarvo onkin, kannattaa tavoitella mahdollisimman hyviä pisteitä läpipääsyn sijaan. Esimerkkinä kaverini (mies) jolla kouluun pääseminen jäi 3 pisteen päähän ja juuri kuntokokeen huonojen pisteiden vuoksi... Itse lähdin treenaamaan täysillä kuntokokeisiin ja se maksoi itsensä takaisin pisteillä 16/20. Muistakin toki hyvät pisteet ja kouluun ollaan hyvin todennäköisesti menossa sitten lokakuussa :) Ja tuonne asuntolaan itsekin aion asumaan ainakin alkukuukausiksi.

Esimerkkinä kaverini (mies) jolla kouluun pääseminen jäi 3 pisteen päähän ja juuri kuntokokeen huonojen pisteiden vuoksi.

Tuo ei nyt aivan pidä paikkansa, sillä esimerkiksi minä sain kuntokokeista 9/20 pistettä, mutta kun kouluunpääsyn minimipistemäärä oli 69, sain pisteitä yhteensä 84 ja täten siis reilusti sisään. Kyllä ne muut osa-alueet enemmän vaikuttavat kuin kuntokokeet. Mutta kuntokokeista on pakko päästä läpi, ja sitä moni hakija ei puolestaan ymmärrä, siksi niin moni tulee treenaamatta "soitellen sotaan" kokeilemaan testejä, ja lähtevätkin sitten kesken koepäivän kotiin tämän vuoksi. Eli treenata täytyy, ja juuri niitä juttuja, jotka pääsukokeissa tulevat eteen. Mutta huonot kuntokoepisteet tuskin ovat este kouluunpääsylle, jos panostaa kirjallisiin ja on psykologisten testien, haastattelun ja ryhmätehtävän perusteella soveltuva poliisin ammattiin.

Ehdoton panostus siis kirjallisiin, jos kouluun haluaa päästä. Tiivistelmien ja esseiden harjoittelua ja koemateeriaalin lukemista joka päivä ennen pääsykokeita.

Tää on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta kysyn silti.

Ymmärtääkseni poliisikoulusta saa ilmaisen majotuksen opintojen ajaksi. Onko sielä pakko kuitenkaan asua, jos pystyy pääsemään tunneille tarvittavaan aikaan?

Tää on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta kysyn silti.

Ymmärtääkseni poliisikoulusta saa ilmaisen majotuksen opintojen ajaksi. Onko sielä pakko kuitenkaan asua, jos pystyy pääsemään tunneille tarvittavaan aikaan?

Ei saa enää ilmaista majoitusta, eikä ole pakko asua koulun järjestämässä asunnossa.

Tulihan se viimein, nimittäin lopullinen valintapäätös. Tänään taidan korkata oluen.

Onko kirjeitse tuleva päätös ja opiskelijan opas tulleet kuinka pian sähköisen ilmoituksen jälkeen? Majailen tällä hetkellä eri osoitteessa, kuin mihin postit menevät, niin tietää käydä katselemassa. :)

Niinpä, viimein! melkein 2kk ehdollisen valintapäätöksen jälkeen. Nyt on huippufiilis :) Teittekö jo sähköisen ilmoituksen opiskelupaikan vastaanottamisesta? Minä tein sen heti, mutta en ainakaan vielä saanut mitään sähköpostikopiota ilmoittautumisesta (ohjeissa sanottiin, että ilmoittautumisen jälkeen sähköpostiin tulee vahvistus ja kopio omista ruksailuista). No, eiköhän sellainen sähköposti muutaman päivän sisällä tule :) Onnea kaikille muillekin kouluun päässeille ja lokakuussa nähdään! jee!

Tulihan se viimein, nimittäin lopullinen valintapäätös. Tänään taidan korkata oluen.

Onko kirjeitse tuleva päätös ja opiskelijan opas tulleet kuinka pian sähköisen ilmoituksen jälkeen? Majailen tällä hetkellä eri osoitteessa, kuin mihin postit menevät, niin tietää käydä katselemassa. :)

Opiskelijan opas löytyy netistäkin, kun vain viitsii etsiä. Polamkin sivuille ja sieltä otsikot "AMK-koulutus", "koulutus ja opiskelu" ja "uudelle opiskelijalle"... Ja onnittelut sisäänpääsystä myös sinne :)

Tännekkin kolahti opiskelijavalinta ja olo on kyllä helpottunut koko prosessin jälkeen ! Odottelen myös kirjeitse tulevaa päätöstä ja sitä sähköpostikopiota ilmoittautumisesta, mutta eiköhän ne viimeistään ensi viikolla kolahda.

Pakkohan se on itsekin, nyt sitten monien vuosien seurailun jälkeen tämä korkata.. :)

Eli eilen tuli tosiaan käytiä 1-vaiheen valintakokeissa.. Kokeet meni omasta mielestä ihan hyvin..
Kuntokokeista napsahti 12/20
Psykologisista ja kirjallisista ei vielä tietoa, mutta omasta mielestä nekin meni erittäin hyvin. Ainakin paljon sain tekstiä esseeseen, eriasia on sitten tuliko sinne mitään järkevää.. :D

Mutta jännityksellä odotellaan, josko sieltä kutsua toiseen vaiheeseen tulis!

Olikos muita, jotka eilen oli kokeissa? Ryhmä A1

Kuulostaa aika hurjalta tuo 69 minimi pistemäärä... nopeasti laskettuna kunnosta pitäisi tulla 10-15 ha kirjoitustaito on lukion C - luokkaa ja pää pelaa hyvin... Myös motivaatio on kunnossa! Joten kuinka vaikea tuonne on tällaisen perus tallaaja päästä? Olen menossa seuraavaan valintakokeeseen ja treenaus on aloitettu...

Kuulostaa aika hurjalta tuo 69 minimi pistemäärä... nopeasti laskettuna kunnosta pitäisi tulla 10-15 ha kirjoitustaito on lukion C - luokkaa ja pää pelaa hyvin... Myös motivaatio on kunnossa! Joten kuinka vaikea tuonne on tällaisen perus tallaaja päästä? Olen menossa seuraavaan valintakokeeseen ja treenaus on aloitettu...

Lukion äikkä C, kuntokokeesta 14 pistettä ja pää toimii normaalisti. Pääsin sisään reilusti yli 69 pisteen tuloksella. Eli eikun hakemaan. Yritä kirjoittaa paljon ennen kokeita, niin muistuu kappalejaot yms äidinkielen hienoudet kokeessa.

Tsemppiä! :)

Nopea kysymys poliisiksi hakevien pituuksista. Nyt kun pituusrajat ovat poistuneet, onko valloillaan käytäntö että persjalkaiset päätyvät koulusta kenttätyön sijaan lähinnä tutkinnan puoleen muihin poliisin tehtäviin? Jostain syystä näyttää edelleen että valtaosa kentällä toimivista poliiseista ovat pitkähköjä, kun taas itse olen mies 174cm. Tottahan se varmasti on auktoriteetin kannalta vain positiivinen asia kun puhutetaan 195cm aggressiivista kaveria, mutta eipä sitä pituutta lisää toivomalla tule vaikka muuten kova halu poliisiksi on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom