Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kodinturvajoukot alkavat nostaa päätään.
^Mä ymmärrän sun pointin, mutta monessako noista luettelemastasi ammateista on vain tasan tarkkaan yksi ainoa työnantaja? Joo toki voi hakea kaikkiin eri laitoksiin, mutta se rahavirta tulee yhdestä ainoasta lähteestä ja kun se loppuu, niin rahaa ei ole kellään.
Suosittelisitko jollekin humanistisia aloja? Sieltä nimittäin työllistyy tällä hetkellä todennäköisemmin kuin poliisikoulusta. Ei tätä poliisien työttömyystilannetta voi edes verrata noihin mainitsemiisi, niin eri asioista puhutaan.Niin, minäkin ymmärrän hyvin tämän, miksi ihmiset täällä vauhkoavat, että älkää hakeko poliisikouluun, ette saa töitä, hakekaa lukemaan jotakin muuta. Mutta: Mikä ala nyt sitten oikeasti 100% varmasti työllistää vakivirkaan/vakituiseen työsuhteeseen nykyajan Suomessa? Maistereita työttömänä on pilvin pimein eri aloilta, samoin insinöörejä, tradenomeja, sosionomeja, IT-ihmisiä, tehdästyöntekijöitä... Harvalla alalla on oikeasti huutava pula, lähinnä päin vastoin. Olen itse koulutukseltani FM, työkokemusta rutkasti, mielettömiä työtodistuksia ja suosituksia, mutta kuinka moneen työhaastatteluun pääsen, jos laitan 50 hakemusta "oman alan" hommiin? Ehkä yhden. Jos lukisitte jonkun muun alan samanlaisia palstoja, niin sielläkin kaikki varottavat siis samasta ongelmasta, "älä hae, et saa töitä". Siksi minun mielestäni kaikkien pitää kuitenkin kouluttautua alalle, jota aidosti haluaa tehdä, tehdä töitä sen eteen että ura urkenee, tyytyä aluksi ja ehkä myöhemminkin lyhyisiin työsopimuksiin ja ymmärtää, että välissä tulee työttömyysjaksoja lähes kaikille, alasta riippumatta. Kyllä minä aion unelmani toteuttaa varoitteluista huolimatta, ymmärtäen alan realiteetit. Nyt siis jännitetään tietoa siitä, tuleeko kutsu 2. vaiheeseen vai ei! Jos ei tule, niin yritän seuraavalla kerralla uudelleen. Varoitteluista huolimatta.
Tämä. Noista mainituista melkein kaikilla on useita paikkoja mihin koulutuksella voi hakea, esim. tradenomilla pankkeja, vakuutusyhtiöitä, isännöintitoimistoja, kirjanpitäjäksi, ym. Poliisin ammattitutkinto itsessään ei ovia hirveästi aukaise, jos ja kun laitoksilla rahaa ei ole.
Olen humanisti, FM. En todellakaan suosittele. Suurin osa tuntemistani ikäisistäni ihmisistä on siis myös humanisteja, eikä kukaan meistä ymmärrä, miksi meitä on niin paljon, kun töitä ei ole, ainakaan maisteritason vaativia asiantuntijatehtäviä, joihin meillä siis tuo koulutus on. Hyvä juttu on se, ettei hae pelkästään poliisikouluun. Onneni on se, että minulla on tuo pohjakoulutus ja yli 10 vuoden työkokemus, joten en jää täysin tyhjänpäälle, vaikka unelmani ei toteudukaan. Sitä pitää varsinkin nuorten todella miettiä. Täytyy olla back up plan. Enkä usko, että muillakaan aloilla minua tultaisiin myöhemmin hyljeksimään siksi, että olisin FM+poliisi. En jätä siis hakematta poliisikouluun, koska haluan YRITTÄÄ luoda uraa poliisina. Ja JOS sinne joskus pääsen, toivon (ja muidenkin poliisikoulun alottavien puolesta), että meidän annetaan iloita ilomme ja saamme sitten kokea tuon karun totuuden itse Onneksi, niinkuin olen todennut useasti, tiedostan riskin jo näin etukäteen. Haluan silti, että kaikki voivat iloita koulupaikastaan. Tulevaisuus sitten näyttää, mitä käy.
Meinaako muut ehdollisesti valitut muuttaa Polamkin asuntolaan vai omaan kämppään Tampereelle? Täytyy jälleen todeta että pitkä on hakuprosessi...