Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Luultavasti poliisin vähenevä kenttäväki vaikuttaa myös muihin viranomaisiin, kuten pelastuslaitoksiin, hätäkeskuksiin ja rajavartiolaitokseen. + näilläkin viranomaisilla on edessään säästökuurit. Kodinturvajoukot alkavat nostaa päätään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kodinturvajoukot alkavat nostaa päätään.

Enpä tahdo uskoa tuohon. Toimin itse turvallisuusalalla ja nuo kämppähälyt/kutsuhälyt ovat kyllä hirveätä kuraa... Ei sillä, etteikö olisi mukava auttaa, mutta piirit kun liikkuvat yksin ja ei ole välttämättä mahdollisuutta saada tilanteeseen kaveria tarvittaessa. Toisekseen luulen hinnan kuitenkin ratkaisevan aikapaljon? Nyt hälytykset ovat n.100€--->/käynti ja viive riippuu ihan siitä missäpäin omaa tonttia on (yleensä 30-60min). Eikä hälytyksen luonteella ole merkitystä, sillä liikennesäännöt koskevat meitä ihan normaalisti, olimme ajamassa hälytykseen taikka emme.

Tosiaan itseltä löytyy tkp:n ja oc:n kantoluvat, mutta hälytyksen saattaa yhtähyvin hoitaa ns. kesähessu ilman voimankäyttövälineitä. Väliaikaisen luvan saa vain 40h koulutuksella... Palvelun laatu saattaa olla mitätahansa.

Niin, minäkin ymmärrän hyvin tämän, miksi ihmiset täällä vauhkoavat, että älkää hakeko poliisikouluun, ette saa töitä, hakekaa lukemaan jotakin muuta. Mutta: Mikä ala nyt sitten oikeasti 100% varmasti työllistää vakivirkaan/vakituiseen työsuhteeseen nykyajan Suomessa? Maistereita työttömänä on pilvin pimein eri aloilta, samoin insinöörejä, tradenomeja, sosionomeja, IT-ihmisiä, tehdästyöntekijöitä... Harvalla alalla on oikeasti huutava pula, lähinnä päin vastoin. Olen itse koulutukseltani FM, työkokemusta rutkasti, mielettömiä työtodistuksia ja suosituksia, mutta kuinka moneen työhaastatteluun pääsen, jos laitan 50 hakemusta "oman alan" hommiin? Ehkä yhden. Jos lukisitte jonkun muun alan samanlaisia palstoja, niin sielläkin kaikki varottavat siis samasta ongelmasta, "älä hae, et saa töitä". Siksi minun mielestäni kaikkien pitää kuitenkin kouluttautua alalle, jota aidosti haluaa tehdä, tehdä töitä sen eteen että ura urkenee, tyytyä aluksi ja ehkä myöhemminkin lyhyisiin työsopimuksiin ja ymmärtää, että välissä tulee työttömyysjaksoja lähes kaikille, alasta riippumatta. Kyllä minä aion unelmani toteuttaa varoitteluista huolimatta, ymmärtäen alan realiteetit. Nyt siis jännitetään tietoa siitä, tuleeko kutsu 2. vaiheeseen vai ei! :) Jos ei tule, niin yritän seuraavalla kerralla uudelleen. Varoitteluista huolimatta.

^Mä ymmärrän sun pointin, mutta monessako noista luettelemastasi ammateista on vain tasan tarkkaan yksi ainoa työnantaja? Joo toki voi hakea kaikkiin eri laitoksiin, mutta se rahavirta tulee yhdestä ainoasta lähteestä ja kun se loppuu, niin rahaa ei ole kellään.

^Aivan totta, harvalla alalla niin on. Mutta monilla aloilla yhdestä työpaikasta kilpailee 500 hakijaa (esimerkiksi lähes kaikista paikoista, joita olen koulutuksellani hakenut), joten onko minulla todella paremmat mahdollisuudet työllistyä tällä nykyisellä alallani? Ehkä, jos Poliisin rahat todella loppuu, enkä koskaan saa töitä poliisina. Tiedostan tämän riskin, mutta olen silti sitä mieltä, että kun elän vain kerran, haluan edes koittaa onneani alalla, jota oikeasti haluan tehdä. Voin sitten ainakin myöhemmin sanoa, että kokeilin itse ja epäonnistuin, eikä niin, että en tavoitellut unelmaani ja elin elämäni työssä, jossa en viihdy, koska en uskaltanut yrittää. Ainakin se on sitten oma ratkaisu. Hyvä asiahan se on, että täällä tiputetaan ihmisiä pilvilinnoista alas, onneksi itse olen päässyt näkemään todellisuuden läheltä, ja tiedän todella, mihin soppaan itseni pistän. Toiset todella luulevat, että virka tulee helpolla. Minä en virkoihin tulevaisuuden Suomessa edes usko.

Ja mainitsemillani aloilla tilanne on usein se, että ihmiset joutuvat kuitenkin tekemään jotain aivan muuta työtä, kuin mihin heillä on koulutus. Ehkä tulevat poliisitkin joutuvat. Jos poliisin ammatti on kuitenkin se mitä haluaa tehdä, miksi hakea alalle, joka ei kiinnosta eikä tunnu yhtään omalle, esim. sairaanhoito (joka on yksi ainoista varmasti työllistävistä aloista)? Toki jos on monta kiinnostavaa alaa, niin kannattaa hakea sille, jossa tulevaisuus näyttää valoisammalta.

Aloituspaikkoja tulisi joka alalla tarkistaa. Miksi Suomessa jokaisella alalla koulutetaan liikaa? Eihän se nyt ole missään nimessä järkevää, että käytetään paljon rahaa tulevien työttömien koulutukseen.

^Mä ymmärrän sun pointin, mutta monessako noista luettelemastasi ammateista on vain tasan tarkkaan yksi ainoa työnantaja? Joo toki voi hakea kaikkiin eri laitoksiin, mutta se rahavirta tulee yhdestä ainoasta lähteestä ja kun se loppuu, niin rahaa ei ole kellään.

Tämä. Noista mainituista melkein kaikilla on useita paikkoja mihin koulutuksella voi hakea, esim. tradenomilla pankkeja, vakuutusyhtiöitä, isännöintitoimistoja, kirjanpitäjäksi, ym. Poliisin ammattitutkinto itsessään ei ovia hirveästi aukaise, jos ja kun laitoksilla rahaa ei ole.

Niin, minäkin ymmärrän hyvin tämän, miksi ihmiset täällä vauhkoavat, että älkää hakeko poliisikouluun, ette saa töitä, hakekaa lukemaan jotakin muuta. Mutta: Mikä ala nyt sitten oikeasti 100% varmasti työllistää vakivirkaan/vakituiseen työsuhteeseen nykyajan Suomessa? Maistereita työttömänä on pilvin pimein eri aloilta, samoin insinöörejä, tradenomeja, sosionomeja, IT-ihmisiä, tehdästyöntekijöitä... Harvalla alalla on oikeasti huutava pula, lähinnä päin vastoin. Olen itse koulutukseltani FM, työkokemusta rutkasti, mielettömiä työtodistuksia ja suosituksia, mutta kuinka moneen työhaastatteluun pääsen, jos laitan 50 hakemusta "oman alan" hommiin? Ehkä yhden. Jos lukisitte jonkun muun alan samanlaisia palstoja, niin sielläkin kaikki varottavat siis samasta ongelmasta, "älä hae, et saa töitä". Siksi minun mielestäni kaikkien pitää kuitenkin kouluttautua alalle, jota aidosti haluaa tehdä, tehdä töitä sen eteen että ura urkenee, tyytyä aluksi ja ehkä myöhemminkin lyhyisiin työsopimuksiin ja ymmärtää, että välissä tulee työttömyysjaksoja lähes kaikille, alasta riippumatta. Kyllä minä aion unelmani toteuttaa varoitteluista huolimatta, ymmärtäen alan realiteetit. Nyt siis jännitetään tietoa siitä, tuleeko kutsu 2. vaiheeseen vai ei! :) Jos ei tule, niin yritän seuraavalla kerralla uudelleen. Varoitteluista huolimatta.
Suosittelisitko jollekin humanistisia aloja? Sieltä nimittäin työllistyy tällä hetkellä todennäköisemmin kuin poliisikoulusta. Ei tätä poliisien työttömyystilannetta voi edes verrata noihin mainitsemiisi, niin eri asioista puhutaan.

Olen humanisti, FM. En todellakaan suosittele. Suurin osa tuntemistani ikäisistäni ihmisistä on siis myös humanisteja, eikä kukaan meistä ymmärrä, miksi meitä on niin paljon, kun töitä ei ole, ainakaan maisteritason vaativia asiantuntijatehtäviä, joihin meillä siis tuo koulutus on. Hyvä juttu on se, ettei hae pelkästään poliisikouluun. Onneni on se, että minulla on tuo pohjakoulutus ja yli 10 vuoden työkokemus, joten en jää täysin tyhjänpäälle, vaikka unelmani ei toteudukaan. Sitä pitää varsinkin nuorten todella miettiä. Täytyy olla back up plan. Enkä usko, että muillakaan aloilla minua tultaisiin myöhemmin hyljeksimään siksi, että olisin FM+poliisi. En jätä siis hakematta poliisikouluun, koska haluan YRITTÄÄ luoda uraa poliisina. Ja JOS sinne joskus pääsen, toivon (ja muidenkin poliisikoulun alottavien puolesta), että meidän annetaan iloita ilomme ja saamme sitten kokea tuon karun totuuden itse :) Onneksi, niinkuin olen todennut useasti, tiedostan riskin jo näin etukäteen. Haluan silti, että kaikki voivat iloita koulupaikastaan. Tulevaisuus sitten näyttää, mitä käy.

No siitä vaan sitten. Kannattaa muistaa sekin, että muihin töihin hakevaa poliisia hieman karsastetaan, koska työnantajat tietävät sen, että poliisi todennäköisesti lähtee jos oman alan töitä tarjotaan. Kertomattakaan ei voi jättää, koska sitten on muutaman vuoden aukko cv:ssä.

^Ja yhdellä kaverilla oli koulun päättymisen jälkeen se ongelma, että kun oli sen kolmisen vuotta ollut vanhan koulutuksen töistä poissa, niin työnhaku oli vaikeaa silläkin puolella.

Tämä. Noista mainituista melkein kaikilla on useita paikkoja mihin koulutuksella voi hakea, esim. tradenomilla pankkeja, vakuutusyhtiöitä, isännöintitoimistoja, kirjanpitäjäksi, ym. Poliisin ammattitutkinto itsessään ei ovia hirveästi aukaise, jos ja kun laitoksilla rahaa ei ole.

Jep jep. Itse koulutus avaa ovia moniin eri työpaikkoihin, mutta usealla alan opiskelijalla on mielessä se tietty työpaikka. Joku haluaa tehdä töitä pankissa, muttei syystä tai toisesta saa vakituista työpaikkaa sieltä minne on hakenut, jolloin joutuu tekemään jotain toista työtä mistä ei välttämättä tykkää. Vaikka ovia on auennut useampia niin se on merkityksetöntä, jos joutuu tekemään omasta mielestä "paskaduunia". Samahan se on poliisintutkinnollakin, jos ei vakivirka irtoa, niin tehdään jotain muuta. Vaikka poliisinpapereilla aukeaisikin useampia ovia, en välittäisi niistä muista hommista, koska hain koulutukseen tiettyä työtä ajatellen. Nyt joku aikoo kuitenkin mainita palkasta "Korkeampitutkinto -> parempi palkka, vaikkei homma nappaisikaan". Itse teen mielummin mielekästä työtä huonolla palkalla kuin paskaduunia hyvällä palkalla. T: Vartiointiliikkeen perusduunari, jossa palkka maksetaan käpyinä ja tammenterhoima, mutta nukun hyvillämielin töiden jälkeen stressaamatta seuraavaa työvuoroa.

Olen humanisti, FM. En todellakaan suosittele. Suurin osa tuntemistani ikäisistäni ihmisistä on siis myös humanisteja, eikä kukaan meistä ymmärrä, miksi meitä on niin paljon, kun töitä ei ole, ainakaan maisteritason vaativia asiantuntijatehtäviä, joihin meillä siis tuo koulutus on. Hyvä juttu on se, ettei hae pelkästään poliisikouluun. Onneni on se, että minulla on tuo pohjakoulutus ja yli 10 vuoden työkokemus, joten en jää täysin tyhjänpäälle, vaikka unelmani ei toteudukaan. Sitä pitää varsinkin nuorten todella miettiä. Täytyy olla back up plan. Enkä usko, että muillakaan aloilla minua tultaisiin myöhemmin hyljeksimään siksi, että olisin FM+poliisi. En jätä siis hakematta poliisikouluun, koska haluan YRITTÄÄ luoda uraa poliisina. Ja JOS sinne joskus pääsen, toivon (ja muidenkin poliisikoulun alottavien puolesta), että meidän annetaan iloita ilomme ja saamme sitten kokea tuon karun totuuden itse :) Onneksi, niinkuin olen todennut useasti, tiedostan riskin jo näin etukäteen. Haluan silti, että kaikki voivat iloita koulupaikastaan. Tulevaisuus sitten näyttää, mitä käy.

Noh, onhan se hyvä jos on unelmia mitä tavoitella. Joskin työnantaja käyttää näitä tavoittelijoita hyväkseen "ilmaisena"' työvoimana ja laittaa sitten surutta pihalle ja jos et satu työkkärinrahoitusta mukanasi sitten tuomaan, jatkoja on turha odottaa. Esim. Hesa taitaa laittaa/laittoi nyt joku satakunta määräaikaista pihalle kun rahat on loppu ja ensi vuosi on kuulemma rahallisesti vielä vaikeampi.

Lisäksi työhyvinvointi on nykyään sitä, että jos esität esimiehelle kehittämisideoita/kerrot epäkohdista, vastaus on "täällä ei ole pakko olla" tai "poliisikoulusta on kyllä satoja tulijoita sinun paikallasi jos ei miellytä". Partiomäärät pienenee koko ajan (työturvallisuus), kaikenlaisista haittatöistä ( lue: siitä omalle tilille tulevasta palkasta) tingitään, koulutuksiin et pääse kun porukkaa ei ole irrottaa perusvahvuudesta, saatikka että pääsisit tehtäväkierrolle/vaihtamaan virkaa johonkin muuhun hommaan (eli jos olet päässyt töihin passikopille lupahallintoon, siinähän istut)

En sano näitä siksi, että oma lehmä olisi selällään ojassa, minulla on asiat suht hyvin: on vakivirka kentällä sellaisessa hommassa jota tykkään tehdä, mutta monilla ei ole. Liian monta hyvää tyyppiä ja työntekijää on lähtenyt tästä hallinnosta pakon edessä muualle ja jäänyt sille tielle.

Joo, en kyllä voisi sanoa, että työhyvinvointi olisi tässä organisaatiossa tällä hetkellä kovin hyvällä tolalla. Tutkinnasta on ainakin tulossa ihan jämähomma, jossa lähinnä keskeytetään ja rajoitetaan juttuja, ja juttujen tutkimista aletaan tosissaan jo vältellä. Ainakin eräässä poliisilaitoksessa, jossa itse työskentelen, tilanne on tällä hetkellä tutkinnan puolella suorastaan katastrofaalinen. Väki vähenee, juttumäärät vain kasvavat, joten näissä hommissa alkaa olla pirun vaikeaa viihtyä. Etenkin sellaiselle, joka ajattelee sitä kansalaisenkin parasta. Ja sitten aletaan vielä tosissaan syynäämään jotain juttujen tutkinta-aikoja ja kellonaikoja, milloin kirjasit ilmoituksen, jotta tilastot näyttävät kauniilta. Ei hyvää päivää.

Mehiläiseltä postia :) Huumeet negat ja ruksi "pidän sopivana" kohdassa. Nyt uskallan pitää opiskelupaikkaa varmana. Onneksi näin, koska ilmoitin irtisanoutumisesta jo ehdollisen opiskelupaikan saatuani :D

Meinaako muut ehdollisesti valitut muuttaa Polamkin asuntolaan vai omaan kämppään Tampereelle? Täytyy jälleen todeta että pitkä on hakuprosessi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom