Vastavalmistuneen kommenttia asiaan.. Tällä hetkellä töihin tuntuu pääsevän vain, jos olet työtön ja satut juuri oikean työkkäri-ihmisen (tietää, miten homma toimii) puheille oikeaan aikaan (eli silloin kun rahaa tulee työkkärille jakoon) ja oikeassa paikassa (jossain on kuulemma linjattu, että ei valtion virkoihin työkkärirahaa). Joillain on auttanut se, että on itse ottanut mahdollisimman paljon asiasta selvää ja etsimällä etsinyt sen virkailijan, joka antaa puollon työkkärirahoille.
Tiedän yksittäisiä tapauksia, joissa vakiviran on saanut heti valmistuttuaan siltä laitokselta, jossa on ollut kouluajankin töissä (ei tosin mistään isommista kaupungeista, vaan vähän syrjemmästä). Isoa tuuria ollut mukana, nimi jäänyt positiivisella tavalla mieleen ja ehkä ko. henkilöllä on myös ollut juuri jotain erityisosaamista, jota on kaivattu taloon. Samoilla kriteereillä tiedän muutamien saaneen myös määräaikaisuuden ilman työkkärirahoja. Hyvin harvassa kuitenkin ovat..
En itse usko, että koulumenestyksellä on mitään vaikutusta työllistymiseen. Mun papereita ei oo ainakaan kukaan kysellyt. Enemmän on merkitystä sillä, miten oot työsi hoitanut ja millainen tyyppi olet (ja kuinka onnellisten tähtien alla oot sattunut syntymään). Jos päättötyö on tehty jostain erikoisemmasta aiheesta ("tilaustyönä") ja onnistuneesti, niin sillä voi olla jotain painoarvoa. Tai sitten ei. Komppaan edeltäviä kommentoijia siinä, että oman kokemuksen mukaan usein valtiolla avoinna olevaan virkaan on jo tekijä tiedossa talon omista määräaikaisista.
Henkilötyövuosiin on vähennystarpeita vissiin vähän joka puolella, joten tilanne ei todellakaan näytä hyvältä.