Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä kaupungissa suoritatte 2. vaiheen?
Onko kenelläkään sisäpiirin tietoa, paljonko 2. vaiheeseen kutsuttiin hakijoita?
Enää ei tarvitsisi olla pelkkien torni- tai miekkahuhujen varassa. Valintakoeuudistusta valmistelevan projektiryhmän esitys on lähetetty tänään lausuntokierrokselle. Jokaisella Polamkin opiskelijalla on pääsy kyseiseen esitykseen (julkaistu intrassa), ehkä joku voisi ehtiessään perehtyä ehdotukseen ja poimia sieltä täällä kiinnostavia yksityiskohtia. Olen itse ko. ryhmän jäsen ja kirjallisen kokeen vastuuvalmistelija.
Seuraavassa muutamia pääkohtia.
Projektiryhmän esityksessä valintakokeen enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Hakijan jokainen yksittäisessä osakokeessa saama piste siirtyy sellaisenaan valintakokeen kokonaispisteisiin.
Valintakokeen eri osakokeet ja niiden pistemäärät ovat seuraavat:
- soveltuvuuden arviointi 0 - 40 pistettä (sis. psykologisen osion 0 - 25 pistettä, haastattelun 0 - 10 p. sekä yksilö- ja ryhmätehtävän 0 - 5 pistettä)
- kirjallinen koe 0 - 40 pistettä (sis. tiivistelmän 0 - 15 pistettä sekä esseen 0 - 25 pistettä)
- kuntokoe: 0 - 20 pistettä (kestävyys, ketteryys, ylätalja/leuanveto ja penkkipunnerrus kukin 0 - 5 pistettä, nukenkanto ja uinti hyväksytty/hylätty).
Vielä pari täsmävastausta edellä esitettyihin huhuihin ja kuvitelmiin:
Projektiryhmän esityksessä kuntokoe säilyy pääosin pisteytettävänä. Myös kuntokokeen painoarvo valintakokeessa säilyy entisellään, itse asiassa osuus kokonaispistemäärästä on jopa aavistuksen suurempi kuin ennen (ennen 5/27 eli hieman alle 1/5, esityksen mukaan 20/100 eli tasan 1/5).
Kirjallisessa kokeessa tiivistelmäkoe säilyy esityksen mukaan pitkälti entisellään, mutta kirjatentti ja aineistopohjainen kirjoitelma korvautuvat esseekokeella, jonka aineisto on pääosin etukäteen luettavaa, osittain koetilaisuudessa jaettavaa. Hakijoilta edellytetään yhtä lailla kuin ennenkin kykyä tuottaa nopeasti ymmärrettävää ja yksiselitteistä tekstiä. Kirjakielen pintatason puutteet eivät kuitenkaan johda yhtä helposti hylkäykseen kuin aikaisemmin, kunhan hakijan suomi tai ruotsi on niin hyvällä tasolla, että teksti on ymmärrettävää ja yksiselitteistä. Esseekokeessa hakijoilta edellytetään aiempaa enemmän vaativan referoinnin taitoja (mm. kykyä vertailla ja yhdistellä eri lähdetekstien tietoja).
Esitys on kuitenkin vain esitys, päätöksiä on luvassa syksyllä lausuntokierroksen jälkeen.
Pisteestä jäi kiinni, eli 11 pistettä sain. Kuntokokeen 3 pisteeseen olen enemmän kuin tyytyväinen, alle vuosi kuopuksen syntymästä oli kokeen aikaan. Seuraavaan hakuun aion hakea, oikeastaan ensi vuonna oli tarkoituskin vasta hakea, mutta tämä koulutusmuutos patisti hakemaan jo nyt. Onnea kakkosvaiheeseen, koska se on?