Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kun lähteinä ovat Voima - lehti ja Mikko Niskasaari ja artikkelissa kritisoidaan poliisia, niin kannattaa tarkistaa myös jostain puolueettomasta lähteestä. Tai ei tarvitse edes tarkastaa muualta; kunhan vaikka lukee tekstin sillä silmällä että bongaa tekstistä asenteellisuudet ja päättää sitten, mitä uskoo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, kyllä mä tuon asenteellisuuden ja voima-lehden bongasin, artikkelin kirjoittajaa en tunnista. Lukuja tuossa silti on, jotka mahdollisesti pitää paikkansa?

E: kenttämiestä ei varmaan kamalasti kiinnosta onko budjetti kasvanut vai ei, jos se ei arkipäivässä näy. Toisaalta lisärahan vinkuminen ei saa mennä läpi vaan rahojen kohdentamista pitää miettiä uudelleen.

Todellisuudessa poliisin määrärahat eivät ole pienentyneet, vaan kasvaneet voimalla. Vuoden 2005 alusta viime vuoden loppuun valtion budjetissa ja lisäbudjeteissa poliisin vuotuiset määrärahat ovat nousseet 140 miljoonaa euroa.

.........

Myös tälle vuodelle määrärahat nousivat, viime vuoden varsinaiseen talousarvioon verraten 12 miljoonaa euroa. Lisäksi poliisin erilaisista luvista, passeista ja vastaavista keräämät maksut ovat nousseet.

Viime vuonna poliisi keräsi niillä 56 miljoonaa euroa, tälle vuodelle on laskettu viisi miljoonaa enemmän. Maksut tulevat suoraan poliisin käyttöön, budjettivarojen päälle, joten rahanlisäys on tälle vuodelle yhteensä 17 miljoonaa euroa.

Tämä siis ennen valtion lisätalousarvioita, joissa poliisi suurella todennäköisyydellä saa lisää varoja, kuten on saanut aiempinakin vuosina.

Poliiseja ei myöskään ole vähennetty. 2000-luvulla poliiseja on ollut virassa keskimäärin 7 725, ja viime vuoden lopulla heitä oli 7 750. Tosin vuosina 2009 ja varsinkin 2010 poliiseja oli hieman enemmän, mutta se saatiin aikaiseksi väliaikaisin poikkeusjärjestelyin. Vuosikymmenen keskitaso on vakaa. (Taulukko 2).

Tämä on poliisilta huomattavan hyvä saavutus, sillä Matti Vanhasen toisen hallituksen tarkoitus oli vähentää poliisista 600 henkilötyövuotta.

Huomatkaa, että kyseessä on vuoden vanha artikkeli.

Juu, kyllä mä tuon asenteellisuuden ja voima-lehden bongasin, artikkelin kirjoittajaa en tunnista. Lukuja tuossa silti on, jotka mahdollisesti pitää paikkansa?

E: kenttämiestä ei varmaan kamalasti kiinnosta onko budjetti kasvanut vai ei, jos se ei arkipäivässä näy. Toisaalta lisärahan vinkuminen ei saa mennä läpi vaan rahojen kohdentamista pitää miettiä uudelleen.

Onko Jakobin linkittämissä laskelmissa huomioitu inflaatio? Poliisin määrärahoista about 80 % menee käsittääkseeni palkkoihin, joten kyllähän jo palkankorotusten vuoksi budjetin on pitänyt kasvaa, samoin vuokrat yms nousevat. En jaksanut tosiaan lukea tarkkaan noita juttuja, kun huomasin lähteen.

En tiedä. Kuten sanottua, en minä sen suuremmin tekstiä ole analysoinut. Kunhan keskustelua herättelen.

UPJ, nosti ainakin palkoja aika kohtuullisesti? Nimimerkillä UPJ:n jälkeen +500€ palkankorotus. Vai onko tuo mennty ennen 2005 läpi?

Tosin olen sitä mieltä, että poliisi ei ole valtiolla mikään koskematon yksikkö, jolta ei tarvittaessa voida rahaa säästää, kuten ei ole armeija tai sairaanhoito. tässä on tulossa sitä luokkaa vittumaiset ajat eteen, että paree on vaan aloittaa höylätalkoot ajoissa.

Ei noista lisäyksistä ole pennin hyrrää näkynyt päivittäisessä toiminnassa. Kaikenmaailman tietojärjestelmäuudistukset, Hanselit ja Haltikit nuo rahat syö. Pitäisi palata vanhaan poliisilaitosmalliin ja sinne osaavat talous-ja henkilöstöpäälliköt, jos säästöjä halutaan. Kentältä väki vähentynyt ja päällystömäärä lisääntynyt, jokaiselle löydetään kiva pikku jobi. Ehkä nuo hallintouudistukset näkyy sitten 20 vuoden päästä, ehkä ei. Pitäisi joskus käydä sielä pohassa kattomassa mitä vittua ne yli sata virkamiestä sielä oikein tekee. Ei ainakaan puhalluta rattijuoppoja eikä valvo baarin edustalla ettei kansalaisia hakata.

En tiedä. Kuten sanottua, en minä sen suuremmin tekstiä ole analysoinut. Kunhan keskustelua herättelen.

Tilastoja voi lukea omiin tarkoitusperiin sopivasti. En syytä sinua, enkä syytä lähdettäsikään näillä tiedoillani.

UPJ:stä en osaa sanoa, kun se oli jo voimassa, kun tulin poliisiksi.

Mulle ois muuten ihan sama noi säästöt, mutta tuntuu, että työturvallisuus alkaa kärsiä.

En väitä että artikkelissa esitetyt luvut olisivat väärin, mutta ne on esitetty tarkoitushakuisesti. Esim jos joku kertahankinta (esim joku tietojärjestelmä) maksaa X miljoonaa jotka on korvamerkitty tähän käyttöön, lisärahoitus ei lisää käyttöbudjettia euroakaan, vaikka se saadaan siltä näyttämään.

Mitä tulee UPJ:hin niin on selvää, että se pienensi koko työuran ansioita, vaikka alalletulopalkat nousivatkin. On selvää, että valtio ei käytä miljoonia uuden paikkaus järjestämään kehittämiseen, jos se aiheuttaisi palkkamenojen kasvua.

Tämä uutinen pitää paikkansa, koska itsekin olen mokomia rahoituskehyksiä ja budjetteja ihmetellyt puhtaasti mielenkiinnosta. Poliisin budjetti on paisunut vuosi vuodelta, erityisesti rahaa tungettiin edellisen Porauudistuksen aikoihin, eli 2007 --> Josta pääsemmekin johtopäätökseen, että edellisen poliisilaitosuudistuksen piti säästää ja säästöihin ei ole päästy, pikemminkin päinvastoin. Edellinen uudistus on tullut hyvin kalliiksi ja sen takia budjetti vaatii jatkuvasti lisärahaa ja tasaamista. Valtio on erinomainen kapine tuottamaan uudistuksia, jotka tulevat kalliiksi. Rahaa siis on suoraan sanoen heitetty hukkaan. Ja minne rahat ovat menneet? Poliisihallitus perustettiin ja perustettiin isoja laitoksia. Jokin tässä byrokratiassa siis on tehotonta ja syö sitä rahaa.

Onko kellään tietoa, että paljonko porukkaa mahtavat ottaa sisään viimeisestä hausta? Entä onko kirjatentti ollut haastava kokeessa? Aika raskasta luettavaa tuntuu olevan...

^ Jos koko vuonna otetaan 168, niin eipä taida paljoa paikkoja jäädä tälle viimeiselle aloittavalle kurssille. Tietääkö joku montako on aloittanut tähän mennessä koulun tänä vuonna?

Onko tässä nyt sellainen tilanne, että seuraavan 2-4 vuoden sisällä poliisiksi ei kannattaisi hakea? Onkohan se totta, että poliisien työllisyystilanne parantuu parin vuoden päästä, vai pelkkää lupailua? (Tietenkin sitä on vaikea ennustaa, mutta ajattelin että onkohan tällaiseen "tyhjien lupailuun" sorruttu aikaisemminkin)

^ Tyhjiä on lupailtu vissiin yli kymmenen vuotta jo. Itse en ainakaan jaksa uskoa tilanteen parantuvan mihinkään, mutta minkäs teet kun ammatti siitä huolimatta kiinnostaa. Mitenkäs muuten menee valmistuminen, jos koulu alkaa marraskuussa? Koulu kestää 2,5 vuotta, onko se miten tarkka aika?

Kannattaa vilkaista kontrollin foorumia niin näkee mitä sontaa on jauhettu viimeiset 10 vuotta. Aika karua, miten vuosi toisensa jälkeen ihmiset on vaan uskoneet siihen että "kyllä parhaat sitten työllistyy ja mä oon yks niistä" ja sitten on karu totuus paljastunut.

Pikaisella päässälaskulla Suomessa on yli tuhat työtöntä poliisia, tai muissa kuin poliisin hommissa. Kohtalaisen radikaaleja peliliikkeitä vaatisi työllisyystilanteen parantuminen vastavalmistuineiden osalta, kun siellä on jonossa pari kuus muutakin.

Kannattaa vilkaista kontrollin foorumia niin näkee mitä sontaa on jauhettu viimeiset 10 vuotta. Aika karua, miten vuosi toisensa jälkeen ihmiset on vaan uskoneet siihen että "kyllä parhaat sitten työllistyy ja mä oon yks niistä" ja sitten on karu totuus paljastunut.

Pikaisella päässälaskulla Suomessa on yli tuhat työtöntä poliisia, tai muissa kuin poliisin hommissa. Kohtalaisen radikaaleja peliliikkeitä vaatisi työllisyystilanteen parantuminen vastavalmistuineiden osalta, kun siellä on jonossa pari kuus muutakin.

Monihan kyllästyy määräaikaispätkiin ja jatkuvaan epävarmuuteen ja vaihtaa alaa, jos vain suinkin pystyvät. Moni hakee toiseen kouluun tai yksityiselle puolelle töihin, etenkin jos on aikaisempi ammatti takana. Tuhat poliisia muissa hommissa voinee hyvinkin pitää paikkansa, koska itsekin tunnen aika monta, jotka ovat muille teille lähteneet syystä jos toisesta. Sinällään sääli, koska kyvykästä porukkaa valuu hyvin nopeasti muualle kyllästyttyään. Toki on niitäkin työttömänä, joista ei vain näihin hommiin ole.

Meinaako joku hakea nyt alkaneella hakujaksolla? Tai onko joku hakenut jo ja odottaa kutsua pääsykokeeseen? Vähän polttelisi hakea...

Täällä ainakin haku käynnissä ja kutsua pääsykokeisiin odottelen. Pari viikkoa näyttäisi olevan vielä siihen, että alkavat kutsuja postittelemaan.

Mulla haastattelu parin viikon päästä. Miten teillä on mennyt?
Salilla käynyt tässä pari kuukautta, kirjallisia pitäs alkaa treenaa tällä viikolla.
Onko jollain vinkkejä tohon seinämän ylitykseen?
Itse kelasin käydä paikallisella paloasemalla ottaa vinkit siihen ja nukenkantoon. :puntti:
Ainoo mikä stressaa on noi kirjalliset :)

Tänänn pukkas postis toi kolmosvaiheen kutsu, kymmenen päivää myöhäs vaan... Hyvä itella!!! nyt on soiteltu valintayksiköt läpi ja saatu terveystarkastus varattua!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom