Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Toiselta foorumilta koioitu, mihin suuntaan kuulema poliisiksi opiskelu on menossa...

Mutta luittekos uusimmasta Poliisi & Oikeus -lehdestä poliisikoulutuksen muutoksista? Artikkelista oli luettavissa riveiltä ja niiden välistä, että poliisikoulutuksen tulevaisuus on:

- Perustutkinto kolmevuotiseksi AMK-tutkinnoksi
- Ilmainen majoitus poistuu*
- Päivärahat poistuvat*
- Ilmainen ruokailu poistuu*
- Harjoittelu palkattomaksi*
- Kenttäjakso poistuu*
- APT korvataan esimiestyön ja johtamisen erikoistumisopinnoilla (30-60op)
- PPT korvataan ylemmällä AMK-tutkinnolla, suoritusaika kaksi vuotta

Niin tämähän ei ole vielä varmaa ja kestää jonkin aikaa, että otetaan käytäntöön jos näin päätetään. Tuskin vaikuttaa noihin jotka nyt on hakemassa kouluun.

Mun mielestä aika huono uudistus. Ainakin asuntolainaa ja lapsia hankkineilla on isompi kynnys hakea kouluun. Kuka siitä 2 hengen soluhuoneesta suostuu maksamaan? En minä ainakaan olisi suostunut. Entä siitä Amican moskasta? Tietty jos halutaan suoraan lukiosta porukkaa kouluun niin eikus vaan, mutta mitä olen kuullut niin aika lapsellista meininkiä jo poliisikoululla. Poliisikoulutuksessa on jo nyt täyteopetusta, joka on ihan diipadaapaa niin ei siihen tarvita mitään AMK-otetta.

Itselle oli hyvä hakea kouluun, kun asuminen oli ilmaista samoin kuin ruoka. Sai vielä päivärahaa ja koulun lopusta 1,5 vuotta palkka juoksi. En olisi hakenut kouluun ilman noita etuja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täytyy vielä lisätä noista harjoittelupaikoista... tuntuu mahdottomalta, että koulu voisi tuon edellämainitun uudistuksen jälkeen lähettää opiskelijoita ympäri suomen. Ainakin suuressa osassa muita AMK-tutkintoja, jotka harjoittelunjakson sisältävät, saa opiskelija itse hakea harjoittelupaikkaa mieltymyksiensä mukaan (yritys, paikkakunta, ym.). Eri asia sitten saako kyseistä paikkaa vaiko ei, mutta valinnan mahdollisuus on aina.. PolAmkin opiskelijat määrätään eri paikkakunnille, jos ei kurssi pääse yhteisymmärrykseen harjoittelupaikkoja jaettaessa. Sitten päästään hienoimpaan asiaan, eli mistä sitten rahat opiskelun kustannuksiin. Kela antaa opintotukea ja asumistukea.. ok, mutta kukaan ei niillä selviydy.. Sivutoimia ei ihan noin vain saa tehdä.. niistä tehdään hakemus ja sitten korkeampiarvoiset herrat päättävät saatko kyseistä duunia sivutyönä tehdä. Problematiikkaa liitty tuohon palkattomaan työharjoitteluun aika paljon.. on myös suhteellisen vaikea kuvitella, mitä työtä jaksaisi painaa esim 3 vuoroa sivutyönä viikkoon, kun viikossa on myös esim 2 päivävuoroa ja 2 yövuoroa poliisin töitä..

Komppaan myös Energizeria siinä, että soluasuminen ja Amican -herkut olisi myös minulta jääneet kokematta jos noita etuuksia ei olisi ollut...

Mahtavia uudistus- ja kehitysideoita taas PoHasta tulossa... ^

Jos ei paremmin tietäis, niin laittaisin samantien huonosti ajoitettujen aprillipilojen lokeroon, mutta eihän se ikävä kyllä näin ole. :D
Muutaman vuoden kuluttua varmaan pätee oikeastikin sanonta: "Silloin kun minä väittelin poliisiksi Hervannasta..."
Hitto, haluaako ne tohtoreita vai työmiehiä?! (ja -naisia)

Jos harjoittelun haluaa palkattomaksi, niin sitten ei varmaan harkkareita enää nimitetä virkaan... Lienee jossain laissa että virkamiehelle pitää maksaa virkamiehelle kuuluva palkka. Näin uskoisin, varma en ole, enkä jaksa asiaa tarkastaakaan.
Toki eihän se ole konsti eikä mihkään säädellä laki jos toinenkin jos valtio säästää 0,007% Polizeibudjetista.

Ihan jees. EU & poliisilaki läpyskässä melkein kaikki oikein. Tiivistelmässä alko max sanamäärä tulla vastaan kesken leikin ja jouduin loppupäästä pilkkomaan tekstiä aika paljon. Tosin ei siellä mitään kovin kummallista enää ollutkaan. Kirjoitelmasta en osaa sanoa juuta enkä jaata, 220 sanaa väkersin jotain. Sit ootellaan jos vahingossa pääsis II vaiheeseen :)

Vastakaapa poliisina jo työskennelleet, että miltä tuntuu olla töissä tän tyylisellä työkeikalla?: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisi-tutkii-perhesurmaa-helsingissa/art-1288462011443.html
Onko tai miten on kyseisiin tilanteisiin valmentauduttu opiskeluaikana ja tuleeko nää esim. uniin vai unohtaako sen siliän tien ku töistä kotiin lähtee?

En osaa vastata, kun en ole ollut tuollaisella keikalla. Koulutuksessa ei juurikaan voi tuollaiseen valmistautua. Kai sitä kasvaa pikku hiljaa ajatustasolla ja sitten harjoittelujaksojen aikana. Kuolemaan paras karaistus oli ruumiinavaus, hyvä kokemus.

Erikoisemmat keikat jää pidemmäksi aikaa mieliin, kun niistä puhutaan työporukalla. Uniin ei työasiat minulla tule painajaisina ym. Joskus vilkkaan yön jälkeen uni on "suorittamista " keikalta keikalle on kiire. Pieni hetki yksin vuoron jälkeen auttaa, esim. Sauna tai rauhallinen kotimatka ja uni on parempaa. Suurimman osan tehtävistä unohtaa samoin tein.

Itse olen ollut aina todella hyvä unohtamaan oikeastaan kaikki keikat heti kun vuoro loppuu. Tuollaisella keikalla en tosin ole ollut. Voisin kuvitella että sinänsä tuo kyllä säväyttäisi enemmän, sillä keikat jossa pienet lapset ovat edes jollain tavalla osallisina, ovat itselleni huomattavasti ikävämpiä kuin mikään muu. Jos vielä on pari pikkunaperoa surmattuna, niin ei sitä ihan olankohautuksella voi kuitata.

Eipä tuollaisiin mitenkään valmenneta. Pitää itse tajuta pyytää jälkihoitoa jos tuntee sellaista tarvitsevansa, ja usein kyllä sitä tarjotaankin tietynlaisten juttujen jälkeen.

Kuten sanoin, en mieti keikkoja vuoron jälkeen oikeastaan millään tavalla. Korkeintaan silloin jos tiedän että olen tehnyt pienen töpin, niin sitä pähkäilee pari minuuttia. Aika äkkiä tuohon hommaan turtuu, eikä rehellisesti sanottuna oikeastaan mikään tunnu miltään.

Aika äkkiä tuohon hommaan turtuu, eikä rehellisesti sanottuna oikeastaan mikään tunnu miltään.

Tuo on pelottavan totta, mutta ehkä välttämätöntä tällä alalla. Tutkijoilla varmaan, jutut tulee herkemmin vapaille mukana. Vois kuvitella, että varmaankin isompia juttuja, joita tutkitaan pitkään, miettii välillä kotona. Kentällä on hyvä, kun laittaa haalarin kaappiin niin ajatukset saa muualle. Töissä, kun on nähnyt tuon elämän nurjan puolen niin oma elämä tuntuu paljon paremmalta.

Vastakaapa poliisina jo työskennelleet, että miltä tuntuu olla töissä tän tyylisellä työkeikalla?: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisi-tutkii-perhesurmaa-helsingissa/art-1288462011443.html
Onko tai miten on kyseisiin tilanteisiin valmentauduttu opiskeluaikana ja tuleeko nää esim. uniin vai unohtaako sen siliän tien ku töistä kotiin lähtee?

Mulla on tämänkaltaisista jutuista kokemusta. Suhtaudun tuollaiseen keikkaan työtehtävänä. Toki keikan luonne saa aikaan sellaista tietynlaista "äksön"-fiilistä ja "täpinää". Tällä tarkoitan sitä, että juttuun suhtautuu normaalia kovemmalla vakavuudella, huolellisuudella ja sen eteen on valmis tekemään töitä 110 prosenttisesti. On vähän vaikeaa kuvailla sitä tunnetta, mikä tulee tämäntyyppisestä keikasta, joka poikkeaa melko paljon siitä perusarjesta ja normaalista vainajakeikasta. Ei pidä käsittää väärin, mutta ammatillisessa mielessä tällaiset keikat ovat hyvin mielenkiintoisia. Siitäkin huolimatta, että ne ovat hyvin surullisia ja pysäyttäviä. Ja vaikka ei toivo kellekään tälläista.

Tälläisen poikkeuksellisen keikan jälkeen se keikka saattaa pyöriä päässä, kun ajatukset menevät neliveto päällä eteenpäin. Tälläisillä keikoilla joutuu ajattelemaan, taktikoimaan ja muistamaan paljon asioita. Pitää pyrkiä siihen, ettei tee virheitä. Tämä on yksi syy siihen, että pää käy keikan jälkeen ylikierroksilla ja ainakin minä en mene esim. heti työvuoron jälkeen nukkumaan, vaan nollaan ajatukseni esimerkiksi roikkumalla netissä tai katsomalla nauhoituksia. Lisäksi tietysti joku näinkin kova juttu (lapsivainajia, perhesurma) altistaa myös sille, että tapahtunutta saattaa miettiä syvällisemmin.

Omalta osaltani voin kuitenkin sanoa sen, että tällaiset työkeikat ovat minulle työtä, joiden takia en menetä yöuniani tai näe painajaisia ja joiden takia melenterveyteni ei järky. Osaan siis jättää tunteeni tietyllä tavalla taka-alalle ja suhtautua asiaan järjellä. Tavallaan näihin turtuu. Välillä jotain raflaavampia keikkoja saatetaan käydä kahvipöydässä läpi työkavereiden kanssa ja spekuloida syitä teolle ihan ammatillisessa/tutkinnallisessa mielessä sekä myös muuten.

Minulla ei myöskään ole ongelmia viedä kuolinviestejä ihmisille. Lähinnä koen sen työtehtävänä, joka on minulle kunniatehtävä. Tiedän, että osaan hoitaa tälläisen työtehtävän yleisesti ottaen olosuhteisiin nähden hyvin/hienosti. Tätäkään ei pidä käsittää väärin, mutta em. syistä pidän kuolinviestien viemisestä, vaikka en toivo kenenkään kuolemaa. Se ei ole minulle raskasta eikä stressaavaa.

Koulussa näitä juttuja ei opeteta, ellei oteta huomioon sitä naurettavaa psykologian tunnilla tehtyä harjoitusta, jossa harjoiteltiin kuolinviestin viemistä. Jokaisella on varmasti joku aavistus siitä, luontuuko kuolinviestien vieminen ja tuntuuko raa'asti tapetun ruumiin, lapsivainajan, mädäntyneen vainajan tms. näkeminen ja käsittely/koskettelu (= ulkotarkastuksen tekeminen) pahalta. Tästä huolimatta sen pystyy varmuudella sanomaan vasta sitten, kun sen on kokenut. Yhden vainajan tai ruumiinavauksen näkeminen ei kerro vielä totuutta siitä, pystyykö esimerkiksi tekemään töitä vakituisemmin tämän tyyppisten työtehtävien parissa.

Toki koulussa opetetaan myös sitä, kuinka toimia rikospaikalla ja muita vastaavia juttuja, mutta yleensä niitä opetetaan "yleisluonteisesti". Näissäkin jutuissa moni ei toimi todellisissa tilanteissa siten, kuten on opetettu ja saattaa tehdä tositilanteessa virheitä, mutta se on inhimmillistä. Nämäkin on niitä asioita, joita opitaan käytännössä ja siten, että näistä työkeikoista tulee rutiinia.

Työuran edetessä ihminen yleensä löytää oman paikkansa organisaatiossa. Osa tietää, ettei pysty/halua olla tämän kaltaisten juttujen kanssa ikinä missään tekemisissä. Itse tiedän sen, että en haluaisi olla esim. pitkäkestoisessa talousrikostutkinnassa. Se ei olisi minun hommaani. Työtehtäviä kannattaa vaihdella ja osaamista laajentaa, mutta on myös hyvä tietää se, mitä ei halua ja pysty tekemään.

MuoksMuoksMuoks!!!

Jos tästä tepastelen poliisilaitokselle ja ilmoitan itseni halukkaaksi poliisikouluun niin pitääkö olla jotain aineistoa mukana? Lääkärin todistusta yms...

Mitä poliisit mahtaa ajatella, kun minua on jotenkin alustavasti (tms?) epäilty pahoinpitelystä.. kadulla oli "tappelu" jossa väitettiin minun lyöneen toista. Asiasta ei koskaan tullut mitään muuta, mutta poliisit ottivat tietoni ylös ja sanoivat että epäillään ja voin tehdä heistä myös rikosilmoituksen aamulla. No, en tietenkään koskaan tehnyt, kun en nähnyt aiheelliseksi. Mikä tälläinen "merkintä" sitten on? Alaikäisenä myös muutama rike tehtynä. Vahingontekoja. Vaikuttaako paljonkin polamkiin pääsyyn?

Ja ihan käsittämättömiä noi muutokset mitä sinne kenties tulossa? Kenttäharjottelu poistuu?! En käsitä.

Jos sä olet epäiltynä jostain, niin kyllä se sulle kerrotaan, viimeistään silloin kun tutkija soittelee. Pelkkä epäily nyt ei sinänsä ole mikään este, mutta tietenkin hakemista kannattaa ehkä välttää prosessin ollessa kesken, ettei tarvitse selitellä niin paljon.

Partio on varmaan ottanut tietosi ylös ihan varan vuoksi, jos vaikka myöhemmin ilmenee syitä tehdä ilmoitus. Jos he tekivät heti ilmoituksen, niin luulisi että olisivat kertoneet sinulle että olet epäiltynä pahoinpitelystä.

No ei mitkään tuomiot nyt ainakaan mahdollisuuksia paranna. Riippuu minkälainen tuomio ja kuinka pitkä aika siitä on. Jos pari jannua on samalla viivalla ja toisella on rikkeitä, niin mitä luulet kumpaan päädytään?

Mutta tää tilanne, että asiasta ei ole kuulunut, eikä mulle sillon sanottu että olisin epäiltynä. Toiset henkilöt vain väittivät, että olisin osallisena jutussa. Sanoin poliiseille tietenkin, että näin ei todellakaan ole. Sitten ottivat mun tiedot ylös ja lähti - nyt sitten pitäisi odottaa vai että tutkija soittaa? :D stressaa vähän tää asia, kun en nyt tiedä onko joku ilmoitus laitettu eteenpäin tai mun tietoihin? En tosiaan tiedä.

Joo tottakai otetaan ihminen kuka ei ole hölmöillyt 16-vuotiaana. Enemmänkin haluan edes mahdollisuuden hakea ja näyttää että ei tässä sen jälkeen ole moneen vuoteen mitään rikkeitä tullut ja teen kaikkeni päästäkseni koulutukseen. Haen vaikka kymmenen kertaa. En koe, että olisin yhtään enempää viivan ala- tai yläpuolella, mutta näin mustavalkoisen asia sitten kai nähdään.

Veikkaus: Ollu pieni kahakka, jonka vuoksi epäilty lievästä pahoinpitelystä. Annettu ohjeet vastapuolelle ohje tehdä rikosilmoitus aamulla jos katsoo aiheelliseksi. Sinun tiedot otettu muistioon ylös ja ehkä syötetty häken keikka lappuun. Tarvittaessa sun tiedot löytyy sieltä jos toinen tekee rikosilmoktuksen. Sanoisinko, että ehkä 10% käy tekemässä sen rikosilmoituksen, ehkä jopa harvempi.

HÄKEn keikkalappuja tuskin tarkistetaan kun hakee kouluun.

Jos oisit epäiltynä pahoinpitelyyn ni se olisi sulle kerrottu ja todennäköisesti olisit joutunu putkaan aamuksi ja kuulustelujen jälkeen oisit vapautunut.

Jos haluat asiaan selvyyden niin käy pari viikkoa tapahtuneesta kysymässä poliisilaitokselta onko sinusta tehty rikosilmoitusta.

Näillä ohjeilla. Jännä, että näin vuoron päälle jaksaa neuvoo kansalaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom