Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Ja vastahan Paatero totesi, että 2013 lopussa on hänen arvionsa mukaan 500 työtöntä poliisia. Koululla tunnelmat ovat ajoittain melko ankeat.

Tsemppiä kouluun valituille. Valmistautukaa henkisesti siihen, että mielialanne laskee, kunhan pääsette kouluun ja ymmärrätte tänhetkisen tilanteen.. Ja ne, jotka eivät vielä ole päässeet/hakeneet kouluun: tehkää Plan B ja toteuttakaa se. Poliisiksi voi opiskella sitten vanhempanakin, jos siltä yhä tuntuu - nyt kannattaa ihan oikeasti tehdä jotain muuta. Valitettavasti.

Kyllä mä tiedän ihan tasan tarkkaan nykyisen tilanteen, mutta itse olen jo vähän vanhempi ja tässä on tullut tehtyä kaikenlaista aikaisemmin ja kun poliisin ammatti nyt vain tuntuu olevan sen kutsumus, tyhmää tai ei. Uskon, että jos niitä töitä en saa, niin eiköhän jotain muuta löydy, kun kuitenkin pohjalla muuta koulutusta ja työkokemusta. Ja toivottavasti tietenkin joskus pääsisi alan töihinkin. Mutta mä vain olen sitä mieltä, että nyt on joka tapauksessa turha murehtia tulevia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta mä vain olen sitä mieltä, että nyt on joka tapauksessa turha murehtia tulevia.

No joo,noin minäkin ajattelin vuosi sitten kun työharjoittelu alkoi ja innokkaana laitokselle lähdettiin.nyt kun kenttäjakso alkaa lähestyä loppuaan,voin kertoa että murehtiminen ja vitutuskin alkaa tulla mieleen.

No joo,noin minäkin ajattelin vuosi sitten kun työharjoittelu alkoi ja innokkaana laitokselle lähdettiin.nyt kun kenttäjakso alkaa lähestyä loppuaan,voin kertoa että murehtiminen ja vitutuskin alkaa tulla mieleen.

Onhan tuo totta, että tilanne on ollut päin persettä jo pitkään, mutta alalla kuin alalla niin oli tilanne kuinka huono tahansa kyllä hyville miehille/naisille löytyy aina töitä. Odotellaan vaan niin kohta kiroilen työttömänä omaa tilannettani :D

Ja Chilli: oon tuosta Tampereen läheltä :) mistäpäin itse?

Onhan tuo totta, että tilanne on ollut päin persettä jo pitkään, mutta alalla kuin alalla niin oli tilanne kuinka huono tahansa kyllä hyville miehille/naisille löytyy aina töitä. Odotellaan vaan niin kohta kiroilen työttömänä omaa tilannettani :D

Ei sitten ilmeisesti ole viimeeksi valmistuneilla kursseilla näitä hyviä miehiä ja naisia näkynyt. Muutenhan me kaikki olisimme jo töissä. Eikun miten se olikaan...

mutta alalla kuin alalla niin oli tilanne kuinka huono tahansa kyllä hyville miehille/naisille löytyy aina töitä.

Tähän on vielä pakko sanoa,että jos ei sinulla ole Pohassa jotain erityisen läheistä ystävää,päädyt työttömäksi niiden muiden 500 hyvän miehen/naisen joukkoon.

T:samaa lausetta aikoinaan haastattelussa käyttänyt.

Ei sitten ilmeisesti ole viimeeksi valmistuneilla kursseilla näitä hyviä miehiä ja naisia näkynyt. Muutenhan me kaikki olisimme jo töissä. Eikun miten se olikaan...

Just näin. On se ihme, miten pielessä poliisikoulun valintakriteerit ovat olleet aiemmin, kun jo pidempään on valmistunut pelkästään työttömiksi kelpaavia poliiseja ja sama linja jatkuu..

En nyt ihan ymmärrä tätä keskustelua siitä, miten "valmistutaan työttömäksi"... Käsittääkseni missään ei väitetä polamkin tehtävänä olevan kouluttaa henkilöitä avoinna oleviin virkoihin - vaan toimia koulutuslaitoksena siinä missä mikä tahansa muukin tutkintoihin kouluttava laitos. Esim. polamkin poliisin perustutkinto on tutkinto, jonka suorittaminen on yhtenä perusvaatimuksena, jotta VOI HAKEA poliisin eri virkoihin - virkojen saanti voi vaatia muita koulutuksia, kielitaitoa tai muuta osaamista ja kokemusta, jotka vaikuttavat työn saantiin kuten muillakin aloilla. Polamkin koulutukseen ja tutkintoihin on syytä asennoitua samalla tavoin kuin kaikkiin muihinkin tutkintoihin - se tuottaa valmistuneille vaadittua pääomaa, jotta voi hakea alan töitä, eikä tarkoituskaan ole taata työllistymistä. Mielestäni haussa on sitä paitsi jatkuvasti tekijöitä poliisin eri organisaatioissa: http://poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/PFC?openview&count=99

Itsekin olen ihmetellyt ihan samaa. Täällä valmistuneet valittavat, että ei ole töitä. Onhan tuolla noita paikkoja tarjolla, jotka odottavat tekijäänsä. Miksette hae niitä? Esim. rikoskomisarion virkoja olisi tarjolla ja vielä vakinaisia sellaisia.

:face: Katsos kun ilman työpaikkaa/ työkokemusta poliisissa et voi hakea alipäällystökurssille ja siitä edelleen päällystökurssille. Toki voit opiskella yliopistossa jonkun korkeakoulututkinnon mutta ei sekään sinulle päällystövirkaa poliisissa varmista, jos et ole päivääkään poliisin töitä tehnyt.

Ja mitä tuohon poliisin ammattitutkintoon tulee, sillä ei oikein muita töitä haeta.

Valtio kouluttaa poliiseja, ja valtion on myös poliisien ainoa työnantaja. Luulisi että tuollaisessa yhtälössä koulutetaan semmoinen määrä työntekijöitä ettei työttömiä tule. Ei poliisien koulutusta voi verrata käytännössä minkään muun alan koulutusohjelmiin.

Valtio kouluttaa poliiseja, ja valtion on myös poliisien ainoa työnantaja. Luulisi että tuollaisessa yhtälössä koulutetaan semmoinen määrä työntekijöitä ettei työttömiä tule. Ei poliisien koulutusta voi verrata käytännössä minkään muun alan koulutusohjelmiin.

Patsi ehkä palomiehiin. Toisaalta kunnat työllistävät palomiehet, että onhan siinä vissiin ero. Käytännössä hyvin samanlainen dilemma koulutuksen toimivuudessa missään muussa virassa.

Niin, ja ovathan ainakin Helsingin laitoksen väki siinä mielessä erilaisia, että osaavat laskea omat vuotuiset poistumismäärät ja kouluttaa pelastuskoulussa sitten uusia sen mukaan.

Jottei mene ihan aiheen sivuun, niin taas tuli tällekin pellelle lappu POLAMK:sta (lue: poliisin osa-aikaisten lomittajien ammattikoulusta). Kaipa sitä voisi ihan huvikseen käydä pääsykokeissa taas.

Onhan tuo totta, että tilanne on ollut päin persettä jo pitkään, mutta alalla kuin alalla niin oli tilanne kuinka huono tahansa kyllä hyville miehille/naisille löytyy aina töitä

Kyllä, jos sinulla on jo otk- tai ktm-tutkinto valmiina, ja sukunimi Paatero?

Jaaha ovat näköjään vaikeuttaneet sisäänpääsyä siten et pitää saada vähintään 8 pistettä psykologisista ja haastattelusta yhteensä, että voi tulla valituksi koulutukseen. On se kouluunpääsy vaikeeks menny:/ Itellä Jäi pisteen päähän kouluunpääsy eli 18 pistettä sain. Äidinkieli parani edelliskertaan verrattunu paljon. Kirjotelma 3, tiivistelmä 3. Psykologistakin sain parannettua pisteen verran. Saas nähdä, tuleeko sitä vielä kolmannen kerran yritettyä jossakin vaiheessa..

^Ainakin koulun sivuilla oli tiedote, että vaikka hakijamäärät on laskenu, ni pisterajoista pidetään kiinni. Ei siis oteta väkisin edes sitä 20 kokelasta per kurssi, jos ei ole tarpeeksi hyviä hakijoita.

Mistä löytyy tieto tästä "8 pistettä saatava yhteensä psykologisista ja haastattelusta jos mielii kouluun" ?:rolleyes:

Löyty tosiaan myös omasta "tervetuloa kouluun" -kirjeestä! :) Hyvä pitää tulevilla hakijoilla mielessä, että raja oli nyt (ja ollut ilmeisesti jo pidempään) tuo 19 ja lisäksi vähintään 8/11 pistettä täytyy saada haastattelusta ja psykologisista yhteensä. Tsemppiä vaan tuleville hakijoille - pitäkää myös mielessä, miten tärkeätä on menestyä kirjalllisissa kokeissa, sillä perusmatematiikalla käy ilmi ettei yhdestäkään kokeen osa-alueista oikein ole varaa menettää enempää kuin 1-2 pistettä maksimeista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom