Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Pardun: eihän tutkintokielen kokeessa ole mitään kysymyksiä... siihen kuuluu se tiivistelmä kokeessa annetusta tekstistä ja sitten pidempi kirjoitelma pohjautuen pääsykoemateriaalien joukossa olevaan artikkeliin. Siinä kirjoitelmassa annettiin kaksi aihevaihtoehtoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkätyylisiä kysymyksiä on tutkintokielen kokeessa? Todella laaja-alainen, vai selkeä peruskysymys?

Jos nyt siis tarkoitat kirjallista koetta, eli niin sanottua kirjatenttiä, ovat kysymykset noista vaihtoehdoista peruskysymyksiä.

Polamkin sivuilta: "Kirjallisen kokeen tehtävät ovat monivalinta- ja esseekysymyksiä."

Joo tosiaan olen puna-vihersokea. Haluaisin kuulla perusteet tälle, että miksi ei pääse koulutukseen :D En nää mitää syytä sille, puolukatkin löytyvät maasta. Ainoa missä oon huomannut "sokeuden" on puna-viher testi.

19 siis kutsuttiin lääkärintarkastukseen viimeisimmästä hakuporukasta. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla se, että mikäli mitään erityistaitoa tai suhteellisen korkeaa koulutustasoa hakijalla ei ole, on pääsääntöisesti todella vaikea päästä opintoihin. Suuntaus on kyllä täysin oikea, koska kärjistäen sanottuna perus "juoponkantajia" on työttömänä pyörittelemässä peukaloitaan pilvin pimein. Eläköitymistä tapahtuu myös talousrikostutkinnassa lähivuosina ja nämä virat kuitenkin täytetään, raha otetaan sitten jostain muualta.

19 siis kutsuttiin lääkärintarkastukseen viimeisimmästä hakuporukasta. Tällä hetkellä tilanne taitaa olla se, että mikäli mitään erityistaitoa tai suhteellisen korkeaa koulutustasoa hakijalla ei ole, on pääsääntöisesti todella vaikea päästä opintoihin. Suuntaus on kyllä täysin oikea, koska kärjistäen sanottuna perus "juoponkantajia" on työttömänä pyörittelemässä peukaloitaan pilvin pimein. Eläköitymistä tapahtuu myös talousrikostutkinnassa lähivuosina ja nämä virat kuitenkin täytetään, raha otetaan sitten jostain muualta.

onko tietoa pisterajasta?

...Eläköitymistä tapahtuu myös talousrikostutkinnassa lähivuosina ja nämä virat kuitenkin täytetään, raha otetaan sitten jostain muualta.

Eikös tuossa viime vuoden loppupuolella SM:n poliisiosaston päällikkö Kauko Aaltomaa jossain lehdessä kertonut, että tänä vuonna tulee kymmeniä talousrikostutkijan virkoja. Ei ole ilmeisesti tainnut toteutua (ainakaan vielä) vai onko jollain parempaa tietoa asiasta?

^

Kyllä pitää paikkansa ja sitä varten on saatu lisärahoitusta. Esimerkiksi Helsingissä on haettu ja haetaan kait vieläkin porukkaa nimenomaan pitkäkestoiseen talousrikostutkintaan. Tosin ensisijalla sinne ovat käsittääkseni henkilöt, joilla on jo ennestään kokemusta tutkintatyöstä, koska ihan untuvikkoja sinne ei pahemmin oteta ainakaan Helsingissä, ellei nyt ole esim. ihan jotain kauppakorkeataustaa.

Itse en tiedä tarkempia yksityiskohtia, vaikka meillekin informoitiin aika laajasti mahdollisuudesta hakea noita paikkoja, koska itseäni ei kiinnosta talousrikostutkinta.

http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hs&view=latestchild&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1305551060897

^

Kiitos informaatiosta. Tuossa linkissä Lardot mainitsikin, että osa viroista tulee vanhojen virkojen uudelleen järjestelyistä. Kuten mainitsit, etusijalla ovat kokemusta omaavat henkilöt. Toisin sanoen, nuo harmaan talouden torjuntaan osoitetut määrärahat eivät välttämättä helpota valmistuneiden poliisien työllistymistä.

^

Kyllä pitää paikkansa ja sitä varten on saatu lisärahoitusta.

Lisärahaa ja lisärahaa... Meidän laitoksella (Varsinais-Suomi) talrik sai 4 virkaa lisää, ja rahat niihin otettiin ihan puhtaasti laitoksen kehyksestä. Alunperin pitikin kai olla ns. ylimääräisiä pestejä mutta toisin kävi.

Mä olen jutellut Helsingissä talousrikostutkijoiden kanssa ja mä käsitin että sitä lisärahoitusta on tullut. En nyt muista kuinka montaa tyyppiä Helsingissä noihin hommiin haetaan. Enempää en asiasta tiedä. Onko sitten laitoskohtaisia eroja ja Helsingissä asiat paremmin?

No en nyt tiedä pitääkö tämä paikkaansa.. Itselleni tuli kutsu lääkärintarkastukseen, löytyy pohjakoulutuksena lukion paperit aika huonoin arvosanoin ja ammatillinen tutkinto, jolla ei oikeestaan mitään virkaa.. Ainut "bonus" mikä löytyy on armeija (nainen kun olen), mutta en usko senkään olevan mikään ratkaiseva tekijä..

No en nyt tiedä pitääkö tämä paikkaansa.. Itselleni tuli kutsu lääkärintarkastukseen, löytyy pohjakoulutuksena lukion paperit aika huonoin arvosanoin ja ammatillinen tutkinto, jolla ei oikeestaan mitään virkaa.. Ainut "bonus" mikä löytyy on armeija (nainen kun olen), mutta en usko senkään olevan mikään ratkaiseva tekijä..

Onnea näin pitkälle pääsystäsi ja menestystä opintoihisi! Kirjoitin "pääsääntöisesti", eli koulutustaustaa varmasti arvostetaan. Sinä olet sitten muuten vain niin sopiva :-)

Joo tosiaan olen puna-vihersokea. Haluaisin kuulla perusteet tälle, että miksi ei pääse koulutukseen :D En nää mitää syytä sille, puolukatkin löytyvät maasta. Ainoa missä oon huomannut "sokeuden" on puna-viher testi.

Hätäkeskus antaa sulle keikan vaikkapa puukotuspaikalle. Samalla kerrotaan, että tekijä on juuri paennut paikalta. Tekijällä on päällä vihreä takki, punainen paita, farkut ja mustat kengät. Tekijä ton 180 cm:ä pitkä mies, normaalivartaloinen ja hänellä on ruskea tukka. Ei erityistuntomerkkejä. Löydätkö tekijän muiden ihmisten joukosta?

Tai jos näet vaikkapa ryöstön ja tekijä pakenee, niin kykenetkö antamaan tarkat tuntomerkit ryöstäjästä muille partioille?

Hätäkeskus antaa sulle keikan vaikkapa puukotuspaikalle. Samalla kerrotaan, että tekijä on juuri paennut paikalta. Tekijällä on päällä vihreä takki, punainen paita, farkut ja mustat kengät. Tekijä ton 180 cm:ä pitkä mies, normaalivartaloinen ja hänellä on ruskea tukka. Ei erityistuntomerkkejä. Löydätkö tekijän muiden ihmisten joukosta?

Tai jos näet vaikkapa ryöstön ja tekijä pakenee, niin kykenetkö antamaan tarkat tuntomerkit ryöstäjästä muille partioille?

Kyllä löytää ja kykenee. Kyseessä on sen asteinen värisokeus, joka ei vaikuta jokapäiväiseen elämään millään tavalla. Itsellenekin tuli mukavana yllätyksenä aikanaan koulussa testatessa, eipä tuollaista olisi muutoin edes tullut ajatelleksi kun näkee maailman kuitenkin niin samalla tavalla kuin ns. terve yksilö.

Tämä siis perinteisen suomalaisen puna-vihervärisokeuden tapauksessa (muistaakseni löytyy kohtalaisen monelta suomalaismieheltä btw, olisiko ollut yksi kymmenestä tms.). Erikseen ovat sitten nämä oikeasti värisokeat tapaukset, joita onkin pirun vähän edellisiin verrattuna.

En ole niin perehtynyt värisokeuteen, jotta tietäisin mitä se tarkalleen ottaen pitää sisällään.

Ilmeisesti siihen, että se on este, on joku perusteltu syy, jonka olettaisin liittyvän joka tapauksessa siihen, ettei haluta vaarantaa turvallisuutta ja että ihmisten oikeusturva säilyy (= ei tehdä vääriä tulkintoja). Sitä en sitten tiedä, onko kyseisen kriteerin keksinyt joku sellainen, jolla on värisokeudesta hatarat tiedot.

Mä luulen että syy tuohon värisokeiden poissulkemiseen on se, että on vaikea arvioida ihmisen värisokeuden tasoa, koska mistä sen tietää miten kukin värit oikeasti näkee. on vaan se yks numerotesti ja jos sitä ei erota niin voi voi. ehkä vois tietysti olla paikallaan kehittää jotain hienojakoisempia testejä.

Mä luulen että syy tuohon värisokeiden poissulkemiseen on se, että on vaikea arvioida ihmisen värisokeuden tasoa, koska mistä sen tietää miten kukin värit oikeasti näkee. on vaan se yks numerotesti ja jos sitä ei erota niin voi voi. ehkä vois tietysti olla paikallaan kehittää jotain hienojakoisempia testejä.

Miksi pitäisi kehittää?

Nytkin kaikki testit selvittäviä hakijoita on pilvin pimein.

Eikä töitä ole kuitenkaan kenellekään tällä hetkellä.

Kävin laitoksella haastattelussa ja paperit lähti eteen päin. Nyt odotellaan kutsua pääsykokeen 1. vaiheeseen. Onko täällä muita nyt hakevia?
Itse olen ekaa kertaa hakemassa.

Itse hain siinä edellisessä, jonka hakuaika loppui muistaakseni 16. päivä kuluvaa kuuta. Ajoissa ollaan 1. vaiheen valmistautumista varten, noin kuukausi sitten aloiteltu takoa EU-asioita päähän ja voi jo sanoa, että siitä jotain bonjaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom