Hei Shagrath, nyt tuli hyvää tekstiä
Tai siis sellaista, jonka voin ihan oikeasti niellä ilman sen suurempia mukelluksia
Jos saan, niin kommentoin vielä jotain noihin.. :D
Minulla on ollut aika monta naisharjoittelijaa, joten uskon tietäväni mistä puhun:
Minusta on ihan jees ajaa kentällä naisen kanssa. Kirjalliset yms. perushommat menee luonnollisesti ihan yhtä hyvin kuin miehelläkin, tuossa ei ole väliä onko mies vai nainen.
Normaalin asiakkaan kanssa puuhatessa ei myöskään ole väliä onko mies vai nainen, tai oikeastaan ihan sama minkälainen poliisi on vastassa. Näitä asiakkaita tulee vastaan esim. liikenneryhmissä tai lähipoliisissa yms, tai kentälläkin vaikka kolaritapauksissa.
Hyvä, että sulla ei lähtökohataisesti oo mitään naisia vastaan!!
Ja tosiaan, eiköhän nuo ylläolevat jutut hoidu kummiltakin, ilman mitään vastalauseita.
Hankalan asiakkaan kohtaamisessa sukupuolella, tai lähinnä ulkoisella habituksella saattaa olla suurikin rooli. Korjaan yleisen harhaluulon, mikä monella on (varsinkin monella naisella). Naispoliisi ei ole yhtään sen parempi puhuttaja kuin mieskään. Ei-asiakkaan kanssa naisella ei ole mitään erikoiskykyjä verrattuna mieheen, mikä ratkaisisi tilanteen helpommin tai paremmin. Vanhat herrasmiesajat ovat ohi. Ei vastapuolta kiinnosta onko siinä nainen tai mies. Ainoa ero minkä olen huomannut on, että jos miesasiakas lähtee flirttailemaan, niin nainen saa sitä kautta ohjattua miestä haluamaansa suuntaan. Tuollahan ei sitten taas ole mitään tekemistä ammattitaidon tai osaamisen kanssa, joten sitä tuskin kannattaa käyttää argumenttina naispoliisin "muista kyvyistä" =)
Ei mulla ole enää tota harhaluuloa, että asiakkaan olisi muka
aina helpompi puhua naispoliisin kanssa. Totta kai joskus oon mäkin noin ajatellut. Mutta sitten kun tarkemmin miettii, niin ihan itsenikin kohdalla, ei mun ole yhtään sen helpompi puhua naiselle (jos siis olisin poliisin kanssa tekemisissä). Puhuisin helpoiten sellaiselle ihmiselle, joka on rauhallinen, ei vittuile, ei ole ylimielinen eikä luule itsestään liikoja.
Suurimmat erot mies- ja naispoliisien välillä tuntuu tulevan silloin kun paska iskee tuulettimeen. Joillain naisilla on käsittämätön taipumus jäätyä aivan täysin, tai vastaavasti ruveta stressaamaan melko paljon. Myönnetään, että onhan näitä miehissäkin. Prosentuaalisesti selvästi enemmän kuitenkin naisissa. Perustan tämän omaan suht laajaan kokemuspohjaan. En tiedä pohjautuuko tuo miesten lapsuuden ajan rajumpiin leikkeihin, vai onko "toiminta" vain luonnostaan miesten genetiikassa, mutta ero on melko merkittävä.
Ok, tähän en osaa olla puolesta enkä vastaan. Riippuu varmasti myös ihmisistä. Ja niin monesta asiasta, just vaikkapa ihan noista leikeistä ja genetiikasta, jotka mainitsit.
Jotkut naiset yrittävät olla kenttähommissa liian räväköitä ja äijämäisiä, mikä on aika läpinäkyvää ja ärsyttävää. Ehkä siinä tulee pientä pätemisen tarvetta, mutta voin vakuuttaa että paljon paremmin menee kun on vain oma itsensä.
Itse en ole koskaan ollut naispoliisin kanssa tekemisissä, mutta voin hyvin kuvitella että noita äijä-roolia vetäviä on. Ei tarvii edes mennä tuonne ulos kattoo, vaan kun avaa telkkarin niin voipi nähdä sieltäkin.. Joidenkin telkkarinaispoliisien läpi kyllä paistaa se esittäminen, anteeksi vain.. :( On varmaan hankalaa (ihan jo itsenikin kohdalla sitten joskus..) taiteilla siinä rajalla, että et ole liian nössö ja lempeä, mutta et sitten taas toisaalta yliesitä ja yrittämällä yritä olla niin äijää ja kovista.
Kuten on yleisesti tiedossa, niin suurin osa keikoista hoidetaan puhumalla. Tästä johtuen en ole kokenut naisparia mitenkään rasitteena, ja ihan mukavaa niiden kanssa on ajella. Painimaan olen joutunut naisparin kanssa vain pari-kolme kertaa. Fyysiset erot ovat fakta, eikä niitä tarvitse sen ihmeemmin päivitellä. Noista painitilanteista olen selviytynyt naisparista huolimatta, en hänen ansiostaan. Uskon että sama pätee palttiarallaa kaikkien naiskonstujen kohdalla.
Tähän tekis mieli vetää raivarit Luojalle..! Oi miksi, miksi meidän naisien pitää olla tällaisia rakenteeltamme jo ihan alunperin..?!?! :wall: Itse painan melkein 70 kg ( :wtf: ), mutta silti haluaisin olla vahvempitekoisempi ja rotevampi. Onneksi en ikinä ole ollut mikään keiju-vartaloinen (oon kyllä joskus kironnutkin tätä..), vaan hartiat on leveät ja kokov kroppa hieman normia raskaampaa tekoa. Mutta silti haluaisin olla niin paljon vahvempi!! Jos tässä ois enemmän varaa tässä opiskelijabudjetissa, niin olisin jo ekana heilumassa painin tai painonnoston alkeiskursseilla :D Mutta ehkä me ehdin niihin myöhemminkin, urheilua on nytkin jo aikatauluihin nähden tarpeeksi. Mut mut, antaisin kyllä mitä vaan, että vois olla fysiikaltaan edes hieman tasavertaisemmassa asemassa miehiin nähden.. Ei tarvitsisi aivan poissulkea tuota jp:n työtäkään.. :( Tuntuu tosi epäreilulta, ettei voi itse vaikuttaa noihin realiteetteihin mitenkään merkittävän paljon.. Kun haluis tonne kentälle (sit joskus), mutta tutkintaan se tie varmaan vie näillä avuilla..
Summa summarum: Jos saan valita, ajan miehen kanssa. Vaikka vääntöjä tulee harvoin, silloin kun niitä tulee, on huomattavasti mukavampaa että voi luottaa että pari hoitaa homman.
Toisaalta ajan ihan mielelläni naisenkin kanssa. Silloin vain joutuu ajattelemaan joitain keikkoja hiukan eri tavalla jo lähtökohtaisesti. Suurin osa vuoroista menee kuitenkin ihan normaalisti ilman suurempaa pähkimistä, mutta onhan siinä aina se "mitä jos".
Mutta kai naisia nyt edes jonkin verran kentällä on töissä?? Nyt tulee muuten kysymys (varmaan aika hiton tyhmä sellainen): Onko olemassa, tai onko teille poliisit tullu vastaan partiota, jossa ois KAKSI naista??? Ei varmaan ole, mutta en kyllä itsekään toisen naisen mukaan lähtisi, sen myönnän...
Tästä tulee varmaan taas kauhea vastalauseiden ryöppy varsinkin naisilta. Tarkoitus ei ole väheksyä naisia, vaan vain kertoa ne havainnot jotka minä olen töissä tehnyt. Ottakaa silti huomioon, että minä olen ajanut aika monen naisen kanssa pitkiä aikoja oikeissa töissä eikä vaan niillä "kaverin kertomilla keikoilla". Jotain vertailupohjaa minulla on.
Tämä koski siis ainoastaan järjestyspoliisin hommia. Tutkinnassa ja muualla en usko sukupuolella olevan mitään merkitystä, eikä itselläni noista olekaan kauheasti kokemusta.
Ei tästä mitään vastalauseiden ryöppyä tule.. :D Tuo Immortalistin kommentti "9/10 naispoliiseista ei sovi alalle" tuntui ainoastaan aika oudolle.