Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen kutakuinkin samaa mieltä. Ymmärrän kyllä, että toiveammatti on toiveammatti, eikä poliisiksi voi päästä ilman poliisikoulua. Pidemmällä tähtäimellä lähtisin hakemaan jonkun toisen koulutuksen josta saattaisi olla jotain hyötyä poliisina. Maalikkona voisi kuvitella, että sellaisia ammatteja on aika paljon, joita pääsee työhaastattelussa manitsemaan plussana.

Mielenkiinnosta kyselin tutulta komisariolta aiheesta ja hänen mielikuvat tulevaisuudesta ei olleet kovin ruusuiset. Aika epätoivoinen kuva jäi vastavalmistuneen poliisin työllistymisestä. Totesi vaan, että onneks eläke odottaa kulman takana ja suurin rysäys jää jollekkin toiselle "suunniteltavaksi". Kyse toki vain yhden laitoksen tilanteesta, mutta aikalailla samaa kauraa on tämäkin lirpake täynnä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma mielipiteen ei ole edelleenkään muuttunut, ja olen jaksanut pitää pessimismiä (tässä tapauksessa realismia) korkealla. Totean jälleen kerran, että ihan turhaa hakeutua tällä hetkellä poliisikouluun. Juuri SINUN työllistymismahdollisuutesi ovat nolla. 0. Jos haluat työllistyä, opiskele lähi-idän kieliä ja mene Supoon jne. "Normihommiin" ei mitään asiaa.

Turha ajatella että kyllä se tilanne paranee, tai että kyllä MINÄ löydän töitä. Tilanne EI tule paranemaan seuraavaan kymmeneen vuoteen (vähintään), ja sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hyvä tyyppi sinä luulet olevasi. Sinä ET tule työllistymään. Piste.

Tuliko tarpeeksi selvästi?

Tietenkin jos vain haluaa kokemuksia ja hiukan nähdä pollarihommia, niin siihen poliisikoulu on oikein hyvä. 2,5 vuotta leppoisaa "opiskelua" ja palkka juoksee harjoittelussa (jonka aikana ollaan siis käytännössä normaalisti töissä). Kunhan sitten muistat olla itkemättä kun hommat loppuu koulun jälkeen.

Hankala kuvitella että yhtäkkiä päättäjät heräisivät vuosien koomailun jälkeen ja laittaisivat määrärahat kuntoon. Oma teoriani on, että väkeä vähennetään niin kauan, että löydetään se ehdoton minimi minkä alle ei enää voida mennä. Kun tuo minimi on löydetty, määrärahat pidetään siinä.

Kiitti teille ukkelit (Sumu, Jakob, Red28, Shagrath), kun jaksoitte vastailla noin perusteellisesti. Jyrkästihän te asian ilmaisette, mutta itsepähän sitä pyysin ja kerjäsin. Juu, elämä on valintoja ja perhanan hankalaksi kyllä menee. Vaihdan tästä biotieteiden opiskelusta puistokemistiksi, niin eipähän tuu olee ongelmaa että kuuppa rasittus liikaa tästä pohtimisesta. Ja poliisinkin kanssa sais olla (ehkä?) tekemisissä... :D :rolleyes:

Turha ajatella että kyllä se tilanne paranee, tai että kyllä MINÄ löydän töitä. Tilanne EI tule paranemaan seuraavaan kymmeneen vuoteen (vähintään), ja sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hyvä tyyppi sinä luulet olevasi. Sinä ET tule työllistymään. Piste.

Tuliko tarpeeksi selvästi?

Tuli selväksi. Harvinaisen selväksi.

Mutta, sen verran nyt sohaisen takasin, että en ole kyllä kuvitellut missään vaiheessa olevani mahdottoman hyvä tyyppi tms. Enkä kuvittele työllistyväni. Ihan naurattaa (!), kuinka vitun tyhmä sitä pitää meikäläisenkin olla, että vielä HALUAA hakea ja päästä kouluun, josta valmistuu - tättärää - kortistoon !!!! :jahas:

Kuuntele, Lauren-, sisintäsi. Jos haluat poliisiksi, edes vähäksi aikaa, niin sitten vaan hakemaan. Aikojen parantuessa on paljon vaikeampi päästä kouluun, kun hyviä hakijoita tulee ovista ja ikkunoista.

Voi myös kysyä, että mitä sitten tilalle jos ei polamk? Lääkis on tietysti aivan eri luokassa, mutta sisään pääseminen vaatii intohimoa. Jos sitä ei ole, niin ei ole.

Onko vaihtoehtona pari vuotta Siwan kassalla tai leipomon yövuorossa sämpylöitä pussittamassa? Niihin verrattuna poliisin opinnot ovat aivan ok. Opintososiaaliset edut ovat hyvät ja iso osa opiskelusta on vieläpä palkallistakin. Kyllä sen 2,5 vuotta voi viettää paljon huonomminkin. Ikävää tietysti on, että jos poliisin työt kolahtavat oikein kunnolla, niin sitten ottaa entistä enemmän pattiin vakiviran saamatta jääminen. Toisaalta, valmistuttasi voi olla sellainenkin fiilis, että tulipa nähtyä ja kivaa oli, mutta ei se työtä kummempaa ole poliisina toimiminenkaan.

Toki pitää olla realisti, eikä maalailla kuvaa vakivirasta. Sellainen voi osua kohdalle, mutta paljon todennäköisemmin et tule sellaista saamaan. Kun ajat paranevat, niin kyllähän taskussa olevilla poliisin papereilla voi silloin hyvinkin työllistyä. Varsinkin jos olet valmistumisen jälkeen työskennellyt ja opiskellut jotain sellaista, josta poliisiorganisaatiolle on hyötyä.

Ohjeeni on yksinkertainen: Hae, jos siltä tuntuu. Älä anna kaunaisten päättää puolestasi!

Kuuntele, Lauren-, sisintäsi. Jos haluat poliisiksi, edes vähäksi aikaa, niin sitten vaan hakemaan. Aikojen parantuessa on paljon vaikeampi päästä kouluun, kun hyviä hakijoita tulee ovista ja ikkunoista.

Voi myös kysyä, että mitä sitten tilalle jos ei polamk? Lääkis on tietysti aivan eri luokassa, mutta sisään pääseminen vaatii intohimoa. Jos sitä ei ole, niin ei ole.

Onko vaihtoehtona pari vuotta Siwan kassalla tai leipomon yövuorossa sämpylöitä pussittamassa? Niihin verrattuna poliisin opinnot ovat aivan ok. Opintososiaaliset edut ovat hyvät ja iso osa opiskelusta on vieläpä palkallistakin. Kyllä sen 2,5 vuotta voi viettää paljon huonomminkin. Ikävää tietysti on, että jos poliisin työt kolahtavat oikein kunnolla, niin sitten ottaa entistä enemmän pattiin vakiviran saamatta jääminen. Toisaalta, valmistuttasi voi olla sellainenkin fiilis, että tulipa nähtyä ja kivaa oli, mutta ei se työtä kummempaa ole poliisina toimiminenkaan.

Toki pitää olla realisti, eikä maalailla kuvaa vakivirasta. Sellainen voi osua kohdalle, mutta paljon todennäköisemmin et tule sellaista saamaan. Kun ajat paranevat, niin kyllähän taskussa olevilla poliisin papereilla voi silloin hyvinkin työllistyä. Varsinkin jos olet valmistumisen jälkeen työskennellyt ja opiskellut jotain sellaista, josta poliisiorganisaatiolle on hyötyä.

Ohjeeni on yksinkertainen: Hae, jos siltä tuntuu. Älä anna kaunaisten päättää puolestasi!
Meinaat, että jos tilanne paranee 10 vuoden päästä, 7 vuotta poliisin töitä tekemättömälle löytyy töitä? Toivon mukaan ei ainakaan kentältä. Ei kuulosta hirveän houkuttelevalta olla avun tarpeessa oleva kansalainen, kun paikalle tulee järjestyspuolen partio, jossa kaverit tekee just ekoja työvuoroja 7 vuoden kassatäti-uran jälkeen.:rolleyes:

Meinaat, että jos tilanne paranee 10 vuoden päästä, 7 vuotta poliisin töitä tekemättömälle löytyy töitä? Toivon mukaan ei ainakaan kentältä. Ei kuulosta hirveän houkuttelevalta olla avun tarpeessa oleva kansalainen, kun paikalle tulee järjestyspuolen partio, jossa kaverit tekee just ekoja työvuoroja 7 vuoden kassatäti-uran jälkeen.:rolleyes:

Meinaan. Ei se pätevyys virkaan mihinkään katoa. Jos vielä on taustalla sellaista koulutusta ja työkokemusta, jota virkaan valitsija sattuu arvostamaan, niin en näe mitään syytä miksei palkattaisi.

Ei kai kukaan ole väittänyt, että kannattaisi jäädä 7 vuodeksi kaupan kassalle? Varsinkin kun kyselijällä kuului olevan yhtenä vaihtoehtona lääkis. Jos lukuhalut ja -kyvyt ovat sillä tasolla, niin äkkiäkös tuohon poliisin tutkinnon kylkiäisiksi hankkii vaikka juristin paperit. Siinä vaiheessa voikin jo hakea KRP:iin tai muihin parempiin virkoihin. Sekös se katkeruudessa piehtaroivia poliisimiehiä jurppisi.

Se nyt tuskin on kansalaisen ongelma, varsinkin kun ei tiedä partion taustoja. Ei se sen huonompi ole, kuin jonkin satunnaisen nuoremman konstaapelin pölähtäminen paikalle tai LP:n vaakapartion oman toimensa ohella ottama tehtävä.

Meinaat, että kaikki viroissakin olevat poliisit pysyvät vain ja ainoastaan niissä tehtävissä, joita nykyisin hoitavat? Ei siis ole mahdollista, että vuosikaudet häkessä toiminut hakeutuu kenttähommiin tms.

Ehkä nyt ei kannata tuollaista murehtia ja jättää sen takia hakematta kouluun..

Meinaan. Ei se pätevyys virkaan mihinkään katoa. Jos vielä on taustalla sellaista koulutusta ja työkokemusta, jota virkaan valitsija sattuu arvostamaan, niin en näe mitään syytä miksei palkattaisi.

Ei kai kukaan ole väittänyt, että kannattaisi jäädä 7 vuodeksi kaupan kassalle? Varsinkin kun kyselijällä kuului olevan yhtenä vaihtoehtona lääkis. Jos lukuhalut ja -kyvyt ovat sillä tasolla, niin äkkiäkös tuohon poliisin tutkinnon kylkiäisiksi hankkii vaikka juristin paperit. Siinä vaiheessa voikin jo hakea KRP:iin tai muihin parempiin virkoihin. Sekös se katkeruudessa piehtaroivia poliisimiehiä jurppisi.

Se nyt tuskin on kansalaisen ongelma, varsinkin kun ei tiedä partion taustoja. Ei se sen huonompi ole, kuin jonkin satunnaisen nuoremman konstaapelin pölähtäminen paikalle tai LP:n vaakapartion oman toimensa ohella ottama tehtävä.

Meinaat, että kaikki viroissakin olevat poliisit pysyvät vain ja ainoastaan niissä tehtävissä, joita nykyisin hoitavat? Ei siis ole mahdollista, että vuosikaudet häkessä toiminut hakeutuu kenttähommiin tms.

Ehkä nyt ei kannata tuollaista murehtia ja jättää sen takia hakematta kouluun..

Joo, tässä nyt on aika hyvin kiteytetty se, mitä nyt oon päässä pyöritellytkin. Lukenut olen kyllä koulukirjoja aika helvetisti elämäni aikana.. Seuraavan lauseen pointti ei ole lesoilu, mutta kerron nyt asioita jotka nyt vähän kertoo enemmän että minkälainen oon naisiani.. Eli, yläasteelta pääsin 9,6 keskiarvolla ja lukiosta 9,3. Kirjoituksissa kirjoitin kahdeksan ainetta, eli pitkän matematiikan, biologian, fysiikan, kemian, saksan, ruotsin, englannin ja äidinkielen. Ruotsista ja äikästä kirjoitin Laudaturit, muista aineista sitten E:etä ja M:ää. Ruotsi meni hyvin, kun kävin vaihdossa Ruotsissa lukion kakkosluokalla. Äidinkieli mene myös hyvin, sillä oon aina tykännyt lukea ja kirjoittaa, ja se ei oo tuottanut juurikaan hankaluuksia. Eli kyllä, lukukykyä on, jos sille on tarvetta. Viime vuoden opiskelin yliopistossa fysiikkaa ja nyt sit syksyllä vaihdoin biotieteisiin.. Biotieteet on joo ihan jees, mutta ei ehkä ihan sitä ominta hommaa:( Onneksi opiskelu ei kuitenkaan koskaan ole pahasta, siis ikinä ei ole tarvinnut katua, että on tullut kirjat luettua. Toki oon viimeiset 10 vuotta ollut aika paineessa koulun takia, mutta kun se on kerran hyvin hoidettu, niin eipä tarvii myöhemmin harmitella. (voi helvetti että tää kuulostaa nyt niin leuhkalta, hohhoo...)
Mutta oonhan mä sitäkin miettinyt, että jos poliisikouluun menen, niin sit menee kaikki todistukset ym. "hukkaan", kun ei niillä siinä hakemisessa juuri mitään tee... Mutta silti veri vaan sinne vetää. Lääkikseen (nyt näin esimerkkinä) olisi luonnollisesti tässä tilanteessa aika helppo hakea, mutta kun ei inspaa, niin ei sitten :(
Ja tätä juristitutkintoa on tosiaankin tullut pohdiskeltua.. Liikaa lukenu ehkä pentuna Maria Kallioita, mutta kyllähän se KRP kiinnostaa... Toki kentällä olisi myös hienoa työskennellä ja saada siitä kokemusta, mutta eiköhän se mene niin, että mun luonteelle ominaisinta on ehkä se vaihtoehto, että poliisin perustutkinnon lisäksi yrittäisin myös päästä sinne yliopistoon lakia lukemaan ja näin... Rikoskomisarioksi haluaisin..... Jos sen voi ääneen sanoa. Tykkään pohtia ja ratkoa asioita, ja haluan että työ on haastellista.

Äh, en minä tiedä, mutta se on onneksi pollarin hommissa hyvä, että vaihtoehtoa ja erilaista työkenttää löytyy!! :)

Tuolla taustalla ja noilla ajatuksilla poliisikoulu ei todellakaan kuulosta hullummalta, kunhan lupaat hakea sinne oikikseenkin.

Isolla osalla poliiseista, niillä joille polamk:n pääsykokeenkin teoriaosuus tuntuu niin kovin haastelliselta, ei ole kerrassaan mitään mahdollisuutta opiskella esim. lakimieheksi. Vedät pidemmän korren työhaasttelussa jo pelkän ruotsinkielen taitosikin perusteella. Vedät helposti valtion kielitutkinnosta parhaan arvosanan ja saat kelpoisuuden myös kaksikielisiin virkoihin. Iso osa täällä kitisevistä ei yllä edes siihenkään, "kun se pakkoruotsi on niin p**kaa."

Jätä punttiukkojen jorinat omaan arvoonsa.

Tuolla taustalla ja noilla ajatuksilla poliisikoulu ei todellakaan kuulosta hullummalta, kunhan lupaat hakea sinne oikikseenkin.

Isolla osalla poliiseista, niillä joille polamk:n pääsykokeenkin teoriaosuus tuntuu niin kovin haastelliselta, ei ole kerrassaan mitään mahdollisuutta opiskella esim. lakimieheksi. Jätä sellaiset punttiukkojen jorinat omaan arvoonsa.

Mukava kuulla. No, lupaan hakea sitten myöhemmin myös sinne oikikseenkin. Vaikka eipä sinnekään niin vain mennä :)

Menee vähän OT:ksi, mutta siis periaatteessa oikeus kiinnostaa, mutta itse oikis opinahjona ei liiemmin... Kuullut juttua aika paljon, että aika moni siellä on hieman pissi päässä, ja ollaan niin olevinaan..:( Onneksi kaikkea voi suorittaa kuitenkin tenttimällä!! :D
Yliopistoelämästä muutenkin, mitä tässä nyt henk.kohtaisesti nähnyt, niin ainenkin nykyään pääroolia tuossa opiskelussa alkaa näyttelemään toi järkyttävä biletys ja alkon käyttö... En halua olla mikään natsi, ja totta kai itsekin otan joskus (reilumminkin), mutta aika hyvin oon jäänyt monista jutuista ulkopuolelle, kun en ole monilla ryyppykesteillä mukana ollut... On sitä tullut masisteltua siitä todella monta kertaa, mutta ei voi mitään, jos rahaa ei vaan riitä biletykseen ja jotenkin mua hävettää se, että tuolla kaupungilla riekkuisin ja kiljuisin, jotta varmasti KAIKKI ihmiset näkee että hei me ollaan niiiiin opiskelijoita ja villejä ja vapaita. Mieluummin vedän poikkiksen kanssa vaikka kalsarikännejä kahdestaan kotona tai sitten tuolla maalla porukoilla käydesä :D
Mutta ottaa se pannuun, kun oon joskus jättänyt menemättä niihin "vuosisadan bileisiin", jotka ainejärjestö on järkännyt (ja joissa on lähes osallistumispakko) ja sen sijaan mennytkin hölkkäilemään.. No, hieman ollut läheltä piti-tilanteita kun opiskelukavereita alkaa tulemaan keskustan alueella vastaan ja ite vaan vedät siinä pipoa syvemmälle päähän ja yrität olla paljastumatta.. :(

Niin ja kyllä minä noista "punttiukkojenkin" mielipiteistä välitän, kaikenlaista näkökulmaa haluan kuulla... Mutta mukava kuulla tuollaistakin, mitä itse kommentoit. Kiitos siitä :) Oletko itse myös poliisi?

Kyllä se poliisikoulu on kosteimmasta päästä, jos siitä lähdetään. Nimimerkillä kokemusta on...

Kyllä mä hakisin poliisikouluun, mikäli erityisosaamista on. Jos se on vieläpä jotain sellaista, jota muilla ei ole, saatat olla onnellisessa asemassa virkoja hakiessa. Edellyttäen tietty, ettei se erityisosaaminen ole tyyliin "Osaan juoda taskulämmintä jallua irvistämättä". Vielä tärkeämpää on kuitenkin motivaatio jatkaa siitä tarvittaessa muun opinahjon parissa, sillä tilanne on valehtelematta todella huono. Viimeksi tänään kävi ilmi ajankohtaiskatsauksessa omalla laitoksella. Tuntuu siltä ikään kuin määrärahojen nostaminen siedettävälle tasolle vaatisi valtakunnallista kriisiä.

Kyllä se poliisikoulu on kosteimmasta päästä, jos siitä lähdetään. Nimimerkillä kokemusta on...

Aijaa? :wtf: No, empä ois ekana tota ajatellut.. Mutta tuokin nyt siis selvää, haha :hyper: Mun muistaakseni säkin vaan taisit joskus tässä ketjussa mainita jotain oikismulkeroista tms... :DD hahaa! siis että kusipäisyyden lisäksi ryypätään ja rellestetään yms...

Edellyttäen tietty, ettei se erityisosaaminen ole tyyliin "Osaan juoda taskulämmintä jallua irvistämättä".

Sekin onnistuu tarvittaessa..

Aijaa? :wtf: No, empä ois ekana tota ajatellut.. Mutta tuokin nyt siis selvää, haha :hyper: Mun muistaakseni säkin vaan taisit joskus tässä ketjussa mainita jotain oikismulkeroista tms... :DD hahaa! siis että kusipäisyyden lisäksi ryypätään ja rellestetään yms...
Järkkäriaikoina piti sietää Turun oikiksen bileitä. Mut poliisiopiskelijat on pahempia. Oppilaskunnan bileet oli omaa laatuaan. Lämmöllä muistelen.

Kyllä mä nykyisen tilanteen jatkuessa olen harkinnu hakemista oikikseen ja mahdollisesti sitä kautta syyttäjän hommiin, jos en mitään fiksumpaa keksi. Eikä niistä OTK:n papereista muutenkaan ole haittaa.

Laurenille:

Mielestäni mm. sumu ja shagarth on kirjottanut tilanteesta realistisesti ja ehkä vähän kärjistäen. Tilanne on nyt valmistuvien ja määräaikaisten osalta huono. Tulevaisuuskin näyttää työllistymisen suhteen huonolta. Poliisin budjetista n. 80-85 % menee palkkakuluihin, joten palkkakuluista ne tulevat poliisin kohdistuvat säästöt suurimmaksi osaksi menee. Tämän hallituskauden aikana poliisiinkin kohdistuu säästötavoitteita. Pahalta näyttää, että ihan lähitulevaisuudessa säästötavoitteita tulee lisää. Poliisin työttömyystilannehan on ihan poliittinen päätös. Ajat on nyt huonot ja tulevaisuudessa todennäköisesti huonommat. Toivottavasti olen väärässä.

Itse hain muutama vuosi sitten poliisikouluun ja tilanne oli silloin huono ja tulevaisuuskin työllistymisen suhteen näytti huonolta. Minulle oli tarjolla vakituinen työpaikka, mutta koska halusin poliisiksi ja pääsin poliisikouluun oli valinta helppo. Sain kuulla "painostusta" silloisilta työkavereilta ja nettipalstan "poliiseilta", että ei kannata hakea poliisikouluun, kun jään vaan työttömäksi. Valmistumisen partaalla tilanne oli huono, mutta yks aamu tuli tieto, että kaikki määräaikaiset saavat vakituisen viran. Asia ei minua koskenut, mutta edestä katosi yhtäkkiä paljon määräaikaisia ja pääsin jonossa kärkipaikoille, kun määräaikaisuuksia jaetaan. Jouduin olemaan työttömänäkin joitain viikkoja, mutta sain ensimmäisen määräaikaisen ja sitten melko nopeasti vakituisen viran. Minulla kävi tuuri. Tämäkin johtui vain poliittisesta päätöksestä ja yhtäkkiä piti tämä työttömyystilanne saada paremmaksi, koska kouluun ei hakenut porukkaa. Nyt tiedetään, että tilanne pääsi taas repsahtamaan. Tulevaisuutta kun ei tiedä. Joten jos nyt haet kouluun niin ehkä tilanne on taas erilainen kuten minun kohdalla kävi, tai sitten ei. Sitä ei voi kukaan vielä tietää.

Jos unelmasi on olla poliisi niin ei kun vain kouluun hakemaan. Ei tuo lääkis tai oikiskaan kuulosta yhtään huontolta. Sinun koulumenestyksellä ei olis ihmekään jos pääsisit sisään.

Omasta mielestä poliisin työ on mielekästä ja en ole päivääkään katunut, että lähdin poliisikouluun. Minulla on tosin käynyt hyvä munkki kun pääsin niihin hommiin mihin halusinkin. Toki joskus esimiehet yrittää vähentää työhyvinvointia :D.

hkasille:

ihan samanlainen punttijätkä se sinäkin olet kuin muut laurenille vastanneet ;) Enkä jaksa uskoa, että esim. sumu ja shagarth olisi mitenkään katkeroitunut (käytitkö sanaa katkera?). Tuskin heille on toisaalta mitään väliä saako nyt kouluun hakeva tulevaisuudessa töitä, enempi taitaa merkata se, että 15 pvä tulee se palkka tilille. Näin ainakin omalla kohdalla. Toki toivon, että työttömyystilanne parantuisi, mutta vapaaehtoisesti me poliisit täällä yritetään valoittaa tilannetta jos sitä meiltä kysytään.

Laurenille:

Mielestäni mm. sumu ja shagarth on kirjottanut tilanteesta realistisesti ja ehkä vähän kärjistäen.

No joo, varmaan näin onkin, että kärjistäen, mutta hyvä että täräytetään meikäläisiä välillä maan pinnalle ettei aleta liikaa leijumaan pilvilinnoissa :D Oon lukenut kohta tän ketjun kokonaan, ja mitä nyt lueskellut joidenkin aktiivisimpien nimimerkkien kommentteja täällä, niin hieman kyllä pelotti enää edes alkaa omaa suuta aukomaan ja kysymään kommentteja heiltä.. Joo, tää on vaan netti, mutta kyllä tässäkin ketjussa on välillä ihan räyhättykin useamman henkilön kesken. No, uskaltauduin kysymään ja sain ihan asiallisia vastauksia. Tosin kyllähän sitä huomaa, että sitä saa mitä tilaa.. Siis yritin esittää asiani suht asiallisesti, ja vaikka sit sainkin tossa vähän jyrkemmän vastauksen (shagrath ;) ), niin turhaanpa siitä olisin alkanut vouhkaamaan.. (Itepä pyysin!) Taas ois muuten keskustelu karannut käsistä. Kyllähän mä pahoitin oikeassa elämässä välillä mieleni suht herkästi ja pahastikin, mutta en sitä näytä.. :( En haluu näyttää miltään itkupilliltä, vaikka sitä yksikseni olisinkin.
Joo ja mitenkähän liittyi taas asiaan.. ei mitenkän. forget it.

Itse hain muutama vuosi sitten poliisikouluun ja tilanne oli silloin huono ja tulevaisuuskin työllistymisen suhteen näytti huonolta. -- Sain kuulla "painostusta" silloisilta työkavereilta ja nettipalstan "poliiseilta", että ei kannata hakea poliisikouluun, kun jään vaan työttömäksi. Tulevaisuutta kun ei tiedä. Joten jos nyt haet kouluun niin ehkä tilanne on taas erilainen kuten minun kohdalla kävi, tai sitten ei. Sitä ei voi kukaan vielä tietää.

Näinpä se varmaan on. Kukaan ei voi tietää. Riskeillä oon mennyt tähänkin asti.. Toki oon saanut siitä aika paljon noottia muilta, mutta itepä sitä sitten saan itseäni syyttää ja volista, jos kaikki ei mee niin kuin strömsössä.. Mun luonteella se on kaikki peliin, menipä syteen tai saveen.. (yleensä menee kyllä vituralleen, että enpä paljoo hehkuttelis..)

Jos unelmasi on olla poliisi niin ei kun vain kouluun hakemaan. Ei tuo lääkis tai oikiskaan kuulosta yhtään huontolta. Sinun koulumenestyksellä ei olis ihmekään jos pääsisit sisään.

Noh noh, sä et tunne mua kuitenkaan sen paremmin... :D Osaan olla tarvittaessa hyvinkin laiska paska. Jos ei huvita availla koulujuttuja- ja kirjoja, niin saatan helpostikin vaan jäädä sänkyyn kattomaan leffoja ja piereskelemään.. :jahas:

Omasta mielestä poliisin työ on mielekästä ja en ole päivääkään katunut, että lähdin poliisikouluun. Minulla on tosin käynyt hyvä munkki kun pääsin niihin hommiin mihin halusinkin. Toki joskus esimiehet yrittää vähentää työhyvinvointia :D.

Hyvä että et ole katunut!!! :)

hkasille:

ihan samanlainen punttijätkä se sinäkin olet kuin muut laurenille vastanneet ;) Enkä jaksa uskoa, että esim. sumu ja shagarth olisi mitenkään katkeroitunut (käytitkö sanaa katkera?).

Punttipellejä ootte kaikki!!! ;)

Selvennän hiukan edellistä postiani, kun jäi näköjään kaivelemaan joitain. En osoittanut tekstiäni varsinaisesti Laurenille henkilökohtaisesti, vaan yleisesti niille jotka harkitsevat pollarikouluun hakemista. Tiukkaa tekstiä, myönnän, mutta myös täysin todellisuuteen pohjaavaa tällä hetkellä (ja kuten monesti todettua, lähivuodet näyttävät vielä huonommilta). Jos on edes etäistä kiinnostusta muulle alalle, niin tällä hetkellä suosittelen sitä vaihtoehtoa lämpimästi.

hkasi: En minä ole mistään katkeroitunut. En mä ole joutunut olemaan päivääkään työttömänä ja hommiakin paiskittu jo melkoisen monta vuotta. Palkkakin alkaa muistuttaa normaali työssäkäyvän palkkaa. Kerron täällä välillä asioita niin kuin ne on, valitan jos ei miellytä. Oletko itse muuten poliisi?

Niin ja kyllä minä noista "punttiukkojenkin" mielipiteistä välitän, kaikenlaista näkökulmaa haluan kuulla... Mutta mukava kuulla tuollaistakin, mitä itse kommentoit. Kiitos siitä :) Oletko itse myös poliisi?

Riippuu keneltä kysyy. :rolleyes:

Tiukimman linjan mukaan en ole, kun en ole poliisikoulua käynyt, mutta kyllä minä itseäni poliisina pidän. Taustallani OTM:n paperit ja nyt jo vuosia eräässä poliisin valtakunnallisessa yksikössä.

Äläkä nyt ota tuota "punttiukoiksi" nimittämistä niin vakavasti. Se oli lähinnä piikki sinne suuntaan, jotka pitävät sitä puntin nostamista tärkeimpänä meriittinä polamk:uun haettaessa ja sitten päivittelevät kirjallisten kokeiden vaikeutta. Faktahan on, että kirjallisissa karsiutuu kovasti väkeä ja osa vetää täysin luokattoman tuloksen.

Ketjun aiheeseen palatakseni, tänään tuli uutinen, joka ei ainakaan paranna työttömien poliisimiesten asemaa eli poliisien eläkeikää esitettäneen korotettavaksi muiden virkamiesten kanssa samalle tasolle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/117865-poliisin-erioikeus-halutaan-poistaa

Nämä "punttiukot" nyt sattuvat tällä palstalla olemaan niitä jotka tekevät poliisin töitä. En tiedä mitä sinun toimenkuvaasi kuuluu, mutta parista hivenen asenteellisesta viestistäsi arvelinkin ettet ole poliisi, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä (viitaten viesteihisi keskivertopoliisin oletetusta heikkolahjaisuudesta opiskeluissa yhdistettynä karikatyyriseen punttispedeilyyn).

Edit

Äläkä nyt ota tuota "punttiukoiksi" nimittämistä niin vakavasti. Se oli lähinnä piikki sinne suuntaan, jotka pitävät sitä puntin nostamista tärkeimpänä meriittinä polamk:uun haettaessa ja sitten päivittelevät kirjallisten kokeiden vaikeutta. Faktahan on, että kirjallisissa karsiutuu kovasti väkeä ja osa vetää täysin luokattoman tuloksen.

Ketjun aiheeseen palatakseni, tänään tuli uutinen, joka ei ainakaan paranna työttömien poliisimiesten asemaa eli poliisien eläkeikää esitettäneen korotettavaksi muiden virkamiesten kanssa samalle tasolle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/117865-poliisin-erioikeus-halutaan-poistaa

Minä, Sumu ja Shaghart ei olla siis "punttiukkoja". Taidetaan kaikki olla sitä mieltä, että kirjallisiin kannattaa panostaa, koska sieltä saa eniten pisteitä.

Saa nähä meneekö läpi tuo eläkeiän nosto? Veikkaan, että jossain vaiheessa menee. Tosin en jaksa uskoa, että monikaan jaksaa olla niin pitkään poliisina. Suomalaiset taitaa jäädä jo nyt ennen 60 v ikää eläkkeelle.

Saa nähä meneekö läpi tuo eläkeiän nosto? Veikkaan, että jossain vaiheessa menee. Tosin en jaksa uskoa, että monikaan jaksaa olla niin pitkään poliisina. Suomalaiset taitaa jäädä jo nyt ennen 60 v ikää eläkkeelle.
Kyllä löytyy paljon niitäkin, jotka eivät osaa jäädä eläkkeelle. Sitten kuitenkin itkevät, kun on niin paskaa ja poliisitoiminta menee päin persettä.

SPJL:n Severi Savolaisen kirjoitus.
http://www.spjl.fi/index.phtml?s=27

Kysymys kuuluu: mitä ovat nämä kovat toimet?

Liiton on oltava valmis koviinkin toimiin sisäisen turvallisuuden takaamiseksi

– Poliisiylijohtaja Mikko Paatero on valinnut väärän tavan kiinnittää huomiota poliisin surkeaan resurssitilanteeseen, sanoo Suomen Poliisijärjestöjen Liiton valtuuston puheenjohtaja Severi Savolainen. Hän paheksuu erityisesti esityksiä siirtää näpistelijöiden sakotusoikeus yksityisille vartiointiyrityksille ja liikennevalvonnan keskeisiä osia kunnille ja vakuutusyhtiöille.

Sellaisilla toimilla yhteiskunta viestittäisi, että nuo rikkeet eivät olisi varsinaisia rikoksia tai edes merkityksellisiä asioita.

– Ymmärrän että poliisiylijohtajan tavoitteena oli avata keskustelua, mutta miksi ihmeessä hän tekee sen tällä tavalla? Miksi Paatero ei voi sanoa selkeästi julkisuuteen, että emme pysty esitetyllä rahoituksella enää huolehtimaan kunnolla kansalaisten turvallisuudesta – ja piste. Ehkä poliittiset päättäjät silloin joutuisivat vertaamaan hallitusohjelman tavoitteita ja todellisuutta, Savolainen pohtii.

Savolainen on hyvin pettynyt hallituksen toimiin sisäisen turvallisuuden parantamiseksi: – Näyttää olevan samantekevää, mitkä puolueet ovat vallassa; sama kuristava meno jatkuu niin poliisissa, oikeushallinnossa kuin hätäkeskuksissakin.

Hallitusohjelman hyvistä tavoitteista huolimatta poliitikkojen todelliset ratkaisut saattavat johtaa siihen, että poliisista häviää jopa 700 henkilötyövuotta vuoden 2013 loppuun mennessä. Myös palveluverkoston karsiminen on näköpiirissä.

– Tehokkaasti ja nopeasti toimivat poliisi ja oikeuslaitos ovat myös Suomen talouselämän ja bisneksen kannalta erittäin arvokkaita – ne eivät ole menoerä, vaan tuovat selvää hyötyä suoraan ja epäsuorasti talouselämällemme.

– Poliittiset päättäjät eivät tätä näytä ymmärtävän, vaan vaarantavat toiminnallaan niin kansalaisten turvallisuuden kuin poliisin, oikeushallinnon ja hätäkeskusten työntekijöiden jaksamisenkin. Poliisin ja oikeushallinnon johdosta ei tunnu olevat asiassa apua.

– SPJL ei voi seurata sivusta tätä sisäisen turvallisuuden alasajoa. Olemme valmiit tarvittaessa koviinkin järjestöllisiin toimiin sisäisen turvallisuuden toimintojen ylläpitämiseksi alan ammattilaisia kunnioittavalla tavalla.

SPJL:n valtuusto on koolla Helsingissä 17.11.2011.

Lisätietoja:
Severi Savolainen
SPJL:n valtuuston puheenjohtaja
puh. 040 867 2247

Yrjö Suhonen
SPJL:n puheenjohtaja
puh. 040 541 0028

Suomen Poliisijärjestöjen Liittoon kuuluu 88 jäsenyhdistystä, joihin on järjestäytynyt 11 900 sisäasiainministeriön ja oikeusministeriön hallinnonaloilla työskentelevää ammattilaista. Liittoon kuuluu mm. poliisimiehiä, hätäkeskuslaitoksen henkilöstöä, poliisilaitosten kansliahenkilökuntaa ja oikeushallinnon työntekijöitä. SPJL on Palkansaajajärjestö Pardian jäsen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom