Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli mieleen, että miten on tämä paska aika vaikuttanut sellaisiin poliiseihin, joilla on vakituinen virka? Kiinnostaako työt edelleen, vai tuntuuko siltä, että ei paskalla ehdi käydä, kun pitäisi olla jo seuraavaan paikkaan menossa? Mielenkiintoista olisi myös kuulla joidenkin opiskelijoiden ohjaajien juttuja, että näkyykö näillä kenttäjaksolaisilla ja työharjoittelijoilla jo naamasta, että vituttaa kun ei saa töitä? Tai, että miten paljon olette keskustelleet työttömyysasiasta ja mikä on yleinen mielipide näillä opiskelijoilla?

Kyllä kieltämättä itseäni vituttaa hiukan, jo ihan periaatteesta jos ei muuten. Työmäärä on selkeästi noussut parin viime vuoden aikana (partioiden määrä on vähentynyt). Tuntuu lisäksi siltä että oma organisaatio yrittää mahdollisuuksien mukaan hankaloittaa asioita entisestään. Mulle on toisaalta sama, vaikka olisin ainut heppu käskynjaolla. Sama palkka tulee samana päivänä, ja keikka kerrallaan kuten tähänkin asti.

Omat harkkarini ovat olleet yllättävän positiivisella kannalla. Tietysti jokainen haluaa uskoa, että juuri hänellä käy tuuri. Jokainen on kyllä tiedostanut tiukan tilanteen, ja varmaan mielessään miettineen varasuunnitelmaa. Jos pollarihommiin haluaa valmistumisen jälkeen, niin reittivaihtoehdot ovat melko vähissä: Työkkärin rahoilla pätkäpesti jossain vaiheessa. Sitten kun se on käytetty, niin voikin melkein vaihtaa alaa.

Tuli mieleen, että miten on tämä paska aika vaikuttanut sellaisiin poliiseihin, joilla on vakituinen virka?

No lähinnä kahvipöytäkeskusteluissa nämä negatiiviset asiat nousee esiin ja vähän rupeaa ärsyttää. Vuoden aikana on mielestäni työilmapiiri kiristinyt jonkin verran. Itseä ei oikeastaan vituta, kun on niin vähän työllistymisestä ja minulla kävi pelottavan hyvä tuuri.

Kiinnostaako työt edelleen, vai tuntuuko siltä, että ei paskalla ehdi käydä, kun pitäisi olla jo seuraavaan paikkaan menossa?

Kiinnostaa. Tosin mulla on helppo sanoa, kun virka tuli siihen laitokseen mihin halusin, kentälle ja vielä ryhmään johon halusin. Yhtenäkään aamuna ei ole vituttanu mennä töihin. Paskalla ehtii käydä ihan hyvin, vain A-luokan tehtävä estää paskalle menon. Sama taukojen kanssa. Mitään järkeä lähteä ressaamaan odottavista tehtävistä. Tehtävä kerrallaan ja aika paljon noita pystyy puhelimella hoitmaan, kun häkessä tuntuu tuo suodatin olevan aika karkea.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla joidenkin opiskelijoiden ohjaajien juttuja, että näkyykö näillä kenttäjaksolaisilla ja työharjoittelijoilla jo naamasta, että vituttaa kun ei saa töitä? Tai, että miten paljon olette keskustelleet työttömyysasiasta ja mikä on yleinen mielipide näillä opiskelijoilla?

En ole varsinainen ohjaaja, mutta jonkun vuoron olen harjottelijan ja kenttäjaksolaisen kanssa ajanut. Mitä pidemmälle koulutus menee niin se tuska alkaa näkyä kasvoilla (8. jakson jälkeen ja varsinkin sitten 10. jakson jälkeen jos on vielä vuoroja jäljellä). Alkaa ne realiteetit olla loppupuolella käsin kosketeltavissa, ni tuska alkaa näkyä.

Kyllä kieltämättä itseäni vituttaa hiukan, jo ihan periaatteesta jos ei muuten. Työmäärä on selkeästi noussut parin viime vuoden aikana (partioiden määrä on vähentynyt). Tuntuu lisäksi siltä että oma organisaatio yrittää mahdollisuuksien mukaan hankaloittaa asioita entisestään. Mulle on toisaalta sama, vaikka olisin ainut heppu käskynjaolla. Sama palkka tulee samana päivänä, ja keikka kerrallaan kuten tähänkin asti.

Juuri näin. Tuntuu että tosiaan organisatio ja eritoten suuri päällikkö tuntuu tekevän kaikkensa että hommat menee vituilleen ja tulevaisuuden toimintaedellytyksiä ei saataisi turvattua.

Ja mitä harkkareihin tulee... osa on positiivisia, osaa vituttaa kuin pientä oravaa.

Tuli mieleen, että miten on tämä paska aika vaikuttanut sellaisiin poliiseihin, joilla on vakituinen virka? Kiinnostaako työt edelleen, vai tuntuuko siltä, että ei paskalla ehdi käydä, kun pitäisi olla jo seuraavaan paikkaan menossa?

Kuten olen sanonut, tykkään työstäni, siihen se ei ole vaikuttanut. Kertaakaan ei ole vielä töihin vituttanut mennä ja pukea vermeitä ylle. Porukka on hyvä. Kahvipöydässä nuristaan kyllä esim. päälliköstä. Päällikkö on säästänyt rahaa, joka sitten onkin viety seuraavan vuoden budjetista pois, eli säästöt ovat omaan nilkkaan kusemista. Paskalla ehtii käydä, syödä ehtii hyvin, ja lukea sähköpostit. Keikat hoidetaan edelleen yhtä hyvin kuin ennenkin, jos ja kun ihmiset joutuvat odottamaan, kerrotaan heille syykin siihen. Laadusta ei tingitä silti. Koulutusmäärärahoja on karsittu, joka näkyy.. Suurin osa porukasta haluaisi kuitenkin kehittää ammattitaitoaan meidänkin ryhmästä, ja nyt siihen on mahdollisuudet viety monelta kantilta huonommaksi, siinä yksi vitutuksen aihe. Keppiä tulee muttei sitä oranssia puikulaa.

Harkkarit (oma mukaan lukien) ovat sinällään realistisia tilanteesta, joillain on vielä näitä ruusunkuvia, kun "minä olen niin hyvä tyyppi, että tiedän saavani juuri sen kenttäviran". Ruusunkuvat karisevat yleensä kenttäjakson aikana, jolloin karu totuus paljastuu.

Hehehhe. :D Onpas positiivista ollut pari vuotta sitten... Joopa joo.

Itse päätin nyt niin, että en pyrikään vielä nyt keväällä tonne pollarikouluun, vaan treenaillaan kunnolla ja katotaan sitten vuoden päästä uudestaan. Tai sitten vieläkin myöhemmin. Pelkästään jo kuntokokeesta haluan kuitenkin hyvät pisteet, joten jos siitä ei oo näin lyhyellä aikavälillä vielä varmuutta, niin en näe järkeä mennä sinne säheltämään. Muutenkin tulee varmaan olemaan aika tiukkaa tuo sisäänpääsy, kun opiskelijamääriä pienennetään kunnolla.

Nyt ehtii sitten tässä tekee töitä/opiskella, treenailla ja odotella ajan kulumista hieman parempaan suuntaan. :) Mua ei varmaan eläkeikäiseksi lasketa, jos vaikka haenkin kouluun lähempänä kolmeakymppiä kuin että nyt 20-vuotiaana.

Nyt ehtii sitten tässä tekee töitä/opiskella, treenailla ja odotella ajan kulumista hieman parempaan suuntaan. :) Mua ei varmaan eläkeikäiseksi lasketa, jos vaikka haenkin kouluun lähempänä kolmeakymppiä kuin että nyt 20-vuotiaana.

Älä kuule huoli, jos niin onnellisesti käy että poliisin hommiin joskus pääset, niin eläkeikä siellä (kiitos työryhmän esityksen) tulee nousemaan tuonne 68 ikävuoden hujakoille näillä näkymin. :dance2:

Älä kuule huoli, jos niin onnellisesti käy että poliisin hommiin joskus pääset, niin eläkeikä siellä (kiitos työryhmän esityksen) tulee nousemaan tuonne 68 ikävuoden hujakoille näillä näkymin. :dance2:

Niinpä..! :jahas: :D

Joo, mutta ilmeisesti vaati suuria ponnistuksia meikäläisen aivoilta tehdä sellainenkin havainto, että eihän tässä valmiissa maailmassa oo mihinkään kiire.... Se koulu ei sieltä Hervannasta häviä mihinkään, vaikka en sinne heti ens vuonna meniskään.. ;)

Mitäköhän hommaa tämä työryhmä on esimerkiksi meikäläiselle ajatellut tehtäväksi 68-vuotiaana?

Mitäköhän hommaa tämä työryhmä on esimerkiksi meikäläiselle ajatellut tehtäväksi 68-vuotiaana?
Miehistölle ja alipäällystölle esityksen ikä on 63-v. Tuolle iälle mennessä on varmaan supliikki kehittynyt sille tasolle, että voi pistellä hyvin vähän rampanakin menemään :rock:

Työryhmä esittää, että 63 vuotiaana voi jäädä eläkkeelle ja 68 vuotiaana on pakko jäädä. Tosin aika paljon on jo tuo 63 ja tulevaisuudessahan sitävoidaan lisää nostaa. Suomessa taidetaan jäädä eläkkeelle nyt keskimäärin alle 60 v, joten eipä taida onnistua työuran pidentäminen näillä keinoilla. Saa nähä meneekö läpi tuo esitys? Varmaan jossain vaiheessa menee, vaikka hölmöltä kuulostaakin.

Työryhmä esittää, että 63 vuotiaana voi jäädä eläkkeelle ja 68 vuotiaana on pakko jäädä. Tosin aika paljon on jo tuo 63 ja tulevaisuudessahan sitävoidaan lisää nostaa. Suomessa taidetaan jäädä eläkkeelle nyt keskimäärin alle 60 v, joten eipä taida onnistua työuran pidentäminen näillä keinoilla. Saa nähä meneekö läpi tuo esitys? Varmaan jossain vaiheessa menee, vaikka hölmöltä kuulostaakin.

Minäkin haluaisin nähdä sen kenttäjyrän joka selviää tuonne 68-vuotiaaksi, varsinkin kun katsoo näitä nykyisiä "vanhoja jermuja" joita nyt tippuu eläkkeellä 58-vuotiaana, eikä hetkeäkään liian aikaisin jos saa sanoa. Kyllä vuorotyö vaatii veronsa ja se näkyy. Luulen vahvasti, että jos homma menee tuon esityksen mukaisesti niin voit toki jäädä 63-vuotiaana eläkkeelle mutta mitään siitä ei makseta, jos jatkat niin sitten jyllää kaiken maailman "superkertymät"...

Sairaslomat lisääntyy, sairaseläkkeet lisääntyy ja työturvallisuus heikkenee kun oma toimintakyky kentällä laskee.

Eihän siinä, tehdään miehistövessoista inva-versioita, lisätään luiskia rollaattoreille laitoksiin ja samalla kun vartija jakaa lääkkeet vangeille niin heittää vain toisen kierroksen iltalääkkeitä sitten miehistöhuoneeseen.

Entisenä idealistina yhdyn kyllä tuohon, että poliisin ammatti on kontrolliammatti. Itse lähdin poliisikouluun taivaanrannat silmissä, mutta onneksi palasin maan pinnalle parin viikon jälkeen työharjoittelussa. Poliisin työ on turvaamista, ei niinkään auttamista. Vaikka siinä sivussa on tullut hiukan autettuakin ihmisiä. Ehkäpä se auttamisen utopia katoaa, koska aina juoppoja, hulluja ja vaimonhakkaajia riittää, vaikka tekisit kuinka hommia.

Nyt kun on puhuttu kenttähommista, niin mainitaan rikostutkinta. Kaikista ei ole kentälle, ei kaikista ole rikostutkintaan. Rikosilmoitusten vastaanoton ja pöytäkirjan kasaamisen tekee apinakin, mutta isommat jutut ja juttusarjat vaativat organisointikykyjä ja aivoja, joita kaikilta ei löydy. Ja kuulustelukin on oma taiteenlajinsa. Se on sääli, että tutkinnan puolesta oikein tekemällä tehdään jämähommaa. Etenkin perustutkinnasta, jossa tehdään olennainen osa poliisin työstä. Työpaine on kova ja arvostus minimissä.

Tässä huomaa hyvin, että on mahdollista kokea ja mieltää tuo auttaminen monella eritavalla kuten joku aiemmin jo totesikin!
Juoppo, hullu ja vaimonhakkaaja - kaikki kai nämä tarvitsevat "kuria", "kontrollia" (tämä siksi, että niin moni sitä sanaa nyt haluaa käyttää) ja "apua". Kaikki ovat jollain tavalla sairaita ja vailla jotakin.

Poliisi hoitaa oman osansa, sosiaalipuoli omansa ja valtio/yhteiskunta omansa - jos hoitaa. Ja hoituu ne asiat tai ei - on loppu itsestä ("asiakkaasta") kiinni. Minä en ainakaan hlö kohtaisesti ole kadottanut auttamisen "utopiaa" (kuten jotkut sitä täällä nimittävät) jos naamalle on satanut paskaa. Jännityksellä jään odottelemaan kuinka nopeasti niin käy jos poliisiksi joskus pääsen... Hmm...
Vai johtuneeko tämä koko keskustelu siitä millä tämän puheenvuoron aloitin - kaikki käsittävät tuon auttamisen niin erilailla. Minulle se on ainakin hlö. kohtaisesti hyvinkin laaja käsite!

Mitä muuten tarkoitit taivaanrannoilla? Mitä sitten ajattelit siellä tulevan vastaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom