Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Itse menin aikanaan pääsykokeisiin niin, etten ollut koskaan kokeillut sitä juoksua tai vauhditonta pituutta. Taustalla oli jonkin verran punttia, mutta aerobinen kunto nyt ei ollut mitään kympin luokkaa. Uskoin kuitenkin olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa, ja niin olinkin. Kirjallisista ja psykologisista tuli aika hyvät pinnat, eikä ne fyysisetkään nyt ihan penkin alle menneet, vaikka niissä olisi ollut eniten parannettavaa (pari pinnaa). Silloin kirjallisista ei saanut yhtä paljon pisteitä kuin nykyään, mutta pidin itsestään selvänä että juuri niissä ne erot syntyvät.

En treenannut kirjoittamista erikseen, mutta toisaalta ylppäreistä ei ollut kauhean pitkä aika, joten aineistoaineen kirjoittaminen oli jotenkin muistissa. Jos näin ei ole, niin kannattaa ehdottomasti kirjoittaa harjoitusaineita ja koittaa löytää joku pätevä niitä tarkastamaan. Se maksaa itsensä varmemmin takaisin kuin sen 10 sekunnin nipistäminen juoksussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oppia parhailta

Täällä on sen verran rautaisia ammattilaisia niin kirjoituksen kuin muidenkin osa-alueiden osalla. Voitte ruveta minun personal treineriksi, jotta osaaminen tarttuisi myös muhun:) No vitsi vitsinä. Tai ei oikeastaan olekkaan.
Tänään soittelen valintayksikköön ja olen taas viisaampi. Haluan parantaa ja oppia hyväksi kirjoittajaksi, mutta minkäs teet, kun ei tajua omia virheitään.

Tsemppiä niille, jotka ovat seuraavaan vaiheeseen päässeet. Olen super kateellinen;)

Niinpä niin siipuu samat olot kun sulla. Lapsuudesta saakka ollut haaveena ja kova oli tsemppi joka ei tällä kertaa kuitenkaan riittänyt... :/ 4/5 sain itekki siit kuntokokeesta.

Noh. Turha tässä on valitella mitään. Kun ei itsellä nyt nakki napsahtanut niin eipä tässä voi käydä toisia arvostelemaan sen enempää. Mutta en vaan ite lähtis sinne tietämättä, että ihan varmasti niistä kaikista suoriudun! Kaikki pisteet ovat kullan arvoisia!
Enkä myöskään haluaisi saada vaan niitä vaadittuja minimi toistoja!

Se on kyllä ihan totta että jokainen piste on kullan arvoinen, varsinkin nyt kun hakijoita on paljon ja aloituspaikkoja vähennetään koko ajan. Mutta kaikenkaikkiaan näissä pääsykokeissahan testataan soveltuvuutta poliisin ammattiin, ei sitä että oletko paras juoksija tai penkkaaja.

Jokainen osa-alue on tärkeä, mutta lopulta kokonaisuus on se joka ratkaisee. On aika tärkeää tiedostaa omat heikkoudet ja vahvuudet --> mun heikkous on selkeästi fyysinen puoli koska en eläissäni ole ollut mikään himoliikkuja! Tein paljon töitä että sain fyysisen puolen läpi, ja lähdin ihan pohjalta... opettelin mm. uimaan näitä kokeita varten, joku voi nauraa mutta mulle se oli aika kova juttu! :) vaikkei fyysisistä pisteitä sadellut kuin muutama, olen niistä muutamastikin erityisen ylpeä. Sain kutsun toiseen vaiheeseen vaikka olin ryhmäni surkein juoksija ja ainoa joka sai hylsyn penkistä --> soveltuvuus oli silti parempi kuin monella jotka saivat täydet pisteet fyysisistä. Jos en pääse kouluun, tiedän mitä lähden kehittämään. Ja jos kolmannen hakukerran (tää on vasta eka) jälkeen ei kouluun ovet avaudu, uskon henkilökohtaisesti etten sovellu poliisin ammattiin.

Se on kyllä ihan totta että jokainen piste on kullan arvoinen, varsinkin nyt kun hakijoita on paljon ja aloituspaikkoja vähennetään koko ajan. Mutta kaikenkaikkiaan näissä pääsykokeissahan testataan soveltuvuutta poliisin ammattiin, ei sitä että oletko paras juoksija tai penkkaaja.

Jokainen osa-alue on tärkeä, mutta lopulta kokonaisuus on se joka ratkaisee. On aika tärkeää tiedostaa omat heikkoudet ja vahvuudet --> mun heikkous on selkeästi fyysinen puoli koska en eläissäni ole ollut mikään himoliikkuja! Tein paljon töitä että sain fyysisen puolen läpi, ja lähdin ihan pohjalta... opettelin mm. uimaan näitä kokeita varten, joku voi nauraa mutta mulle se oli aika kova juttu! :) vaikkei fyysisistä pisteitä sadellut kuin muutama, olen niistä muutamastikin erityisen ylpeä. Sain kutsun toiseen vaiheeseen vaikka olin ryhmäni surkein juoksija ja ainoa joka sai hylsyn penkistä --> soveltuvuus oli silti parempi kuin monella jotka saivat täydet pisteet fyysisistä. Jos en pääse kouluun, tiedän mitä lähden kehittämään. Ja jos kolmannen hakukerran (tää on vasta eka) jälkeen ei kouluun ovet avaudu, uskon henkilökohtaisesti etten sovellu poliisin ammattiin.

Ihan totta :) Fiksusti kirjoitettu! Samaa mieltä olen ja siksi sanoinkin etten sen enempää voi käydä ketään arvostelemaan. Vaikka treenasin kuinka kirjallisia varten joku meni silti nyt niissä huonosti. Ja uskoin itse että olisin vahvoilla niissä, sillä olen aina ollut hyvä äidinkielessä ja saanut kiitettäviä numeroita. Jokin ei nyt vaan toiminut. Toisella kerralla sitten paremmin! Onnea sinulle jatkoon pääsystä!

Tosin mielestäni vasta toisessa vaiheessa voi puhua varsinaisesti soveltuvuudesta poliisin ammattiin. Psykologisten tulokset, haastattelu, ryhmätehtävä. Vaikka poliisi onkin ammattikirjoittaja. Mielestäni nuo henkiset ominaisuudet ja toimintatavat sekä sosiaaliset vuorovaikutus taidot tuntuu tärkeämmiltä. Nyt kun sanon näin niin joku tietysti minun ajatukseni lyttää täysin, mutta ekassa vaiheessahan pärjäät vielä sillä että oot tosiaankin hyvä kirjoittaa, klaaraat fyysiset sen verran et pääset läpi... Sen jälkeen ne todelliset jyvät erotellaan akanoista.

Mä alotan 14.11, mutta harppaus omistusasunnosta Tampereen keskustassa sinne homeasuntolaan on ehkä liian suuri... Kämppä myyntiin ja vuokralle johonkin siistiin yksiöön on mun suunnitelma :).

Itellä oli kanssa eka muutto suunnitelmissa johonkin siihen lähelle koulua omaan kämppään, mutta pienen järkeilyn jälkeen taitaa se asuntola kutsua tätä mimmiä. Toivottavasti ees pääsis siihen uudelle puolelle, kun ne vanhemmat asuntolat on vissiin suhteellisen kolhoja :D Ihan mielellään ottasin myös suhteellisen selväjärkisen huonekaverinki siihen. Saa nähä mitenkä käy, kun aina oon ittekseni tai sitte poikaystävän kanssa asunu. Kämppiksen en koskaan :D Saman henkinen seura olis ihan toivottavaa :)
Tuli tosiaan tota asumishommaa mietittyä monelta kantilta, mutta toistaseks tuo asuntola on varmaan paras ratkasu. Viikonloppusin tulee sitte vaan hinkattua tre-jkl väliä edestakasin, kun toiseen päähän jää kämppä sekä mies. Muutto kun on sitten väkisin edessä vuoden päästä sen työharjottelun alkaessa ja sillon sitä voi löytää ittensä ihan mistä vaan. Tutustuupahan ainaki hyvin siihen muuhun asuntolassa hengaavaan opiskelijaporukkaan, toivottavasti ainakin:)

Ihan totta :) Fiksusti kirjoitettu! Samaa mieltä olen ja siksi sanoinkin etten sen enempää voi käydä ketään arvostelemaan. Vaikka treenasin kuinka kirjallisia varten joku meni silti nyt niissä huonosti. Ja uskoin itse että olisin vahvoilla niissä, sillä olen aina ollut hyvä äidinkielessä ja saanut kiitettäviä numeroita. Jokin ei nyt vaan toiminut. Toisella kerralla sitten paremmin! Onnea sinulle jatkoon pääsystä!

Tosin mielestäni vasta toisessa vaiheessa voi puhua varsinaisesti soveltuvuudesta poliisin ammattiin. Psykologisten tulokset, haastattelu, ryhmätehtävä. Vaikka poliisi onkin ammattikirjoittaja. Mielestäni nuo henkiset ominaisuudet ja toimintatavat sekä sosiaaliset vuorovaikutus taidot tuntuu tärkeämmiltä. Nyt kun sanon näin niin joku tietysti minun ajatukseni lyttää täysin, mutta ekassa vaiheessahan pärjäät vielä sillä että oot tosiaankin hyvä kirjoittaa, klaaraat fyysiset sen verran et pääset läpi... Sen jälkeen ne todelliset jyvät erotellaan akanoista.

Olet ihan oikeassa ton toisen vaiheen suhteen, ekassa vaiheessa saadut pisteet antavat hyvän pohjan, mutta ratkaisevat pisteet jaetaan toisessa vaiheessa.

Olen hirmu onnellinen jatkoon pääsystä, mutten kovin toiveikas opiskelupaikasta koska toisesta vaiheesta pitäisi saada aika pitkälti täydet pisteet jotta yltäisi yli 20p ja sijoittuisi kahdenkymmenen parhaan joukkoon! Lähden tietenkin tosissani yrittämään, mutta faktat pitää myöntää = täytyy olla todella hyvä lähes jokaisessa osa-alueessa jos mielii kouluun, olen varautunut siihen että mun kohtaloksi jää fyysisissä menetyt pisteet. Mut ei hätää, reenaamallahan ne paranee, otetaan tää arvokkaana kokemuksena ja uusiks jos ei nyt sisään. :thumbs:

Itsellä tosiaan ensimmäisestä vaiheesta pisteitä peräti 14/16 mutta sitten toisen vaiheen jälkeen tultiinkin alas, kuin lehmän häntä ja vaivaiset 3/11 tuloksena...että se siitä soveltuvuudesta.
Ehkä tänään tai huomenna olen viisaampi... Ja vahingosta viisastuu, vai miten ne nyt oli. :)

Juuri tuon takia olisin halunnut edes toiseen vaiheeseen päästä vaikka sit olisikin tippunut. (Tietysti kaikista mieluiten suoraan sisään)
Kun sitten tietäsi niitä pisteitä mitä siitä haastattelusta yms. saa.
Siellä on hankalampi sitten mielestäni parantaa. Itse en yleensä ainakaan jännitä hirveesti haastatteluissa. Eli jos en jostain syystä sit sovi niin uskon, että siellä se aika hyvin selviäisi ja vois sitten miettiä, että hakeeko uudelleen vai ei.
Vaikka aiemmin tässäkin ketjussa oli kyllä maininnut, että oli hakukertojen välillä oli suurestikin vaihdellut pisteet. Siis nimenomaan noissa psykologisissa ja haastattelussa. Johtuuko sitten eri haastattelijoista vai mistä?

En päässyt tällä kertaa toiseen vaiheeseen :( Harmittaa ja olen hieman kummissani.

4/5 tuli kuntokokeesta, josta olen hyvin tyytyväinen. Kirjoitelmasta ja tiivistelmästä 3/8. Tätä en tajua. Tiivistelmä meni mulla mielestäni todella nappiin. Kuvittelin siitä saavani täydet. Olen hyvin ymmälläni. Noh, 20. päivä saa sitten soitella ja kysellä mikä oli pielessä, sitä odotellessa.

Harmittaa kovasti myös siksi, että elämäni on käännekohdassa ja opiskelut olisi ollut nyt hyvä aloittaa. Nyt mun on sit joko aloitettava sh opinnot joihin paikka, mutta ei niin kiinnostusta tai sit löydettävä hyvä uusi työpaikka. Jos aloitan toisessa paikassa opiskelut niin kuinka hankala on sitten hakea uudelleen? Hmm...

Olon kruunaa kaamea flunssa.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta kommentoimpa silti.

Kuntopuolihan sinulla on melko hyvällä mallilla ja näköjään kirjallisissa on tökännyt. Miten niin olisi hankala hakea poliisikouluun uudestaan vaikka aloittaisitkin sairaanhoitajaopinnot? En tiedä monestiko olet poliisikouluun hakenut, mutta ainakin nyt tiedät millaiset ne pääsykokeet ovat ja sairaanhoitajaopinnoissa kehittyisi myös tuo äidinkielellinen osaaminen, mikä oli nyt ainakin sun kompastuskivenä. AMK:ssa on kuitenkin aika paljon kirjallisiatehtäviä ja myös äidinkielen opetusta.

AMK opintojen aikana kerkeisit kehittää äidinkielen osaamista, näkisit mihin tuo työllisyystilanne menee (sh puolella on ainakin nyt töitä), huomaisit onko AMK sun juttu vai haluatko vielä poliisikouluun.

Se mitä itse kirjoittelin aiemmin, että yksi hakija oli saanut ensin esim. haastattelusta 3/5 ja sittemmin 1/5, niin hänellä oli ollut sama haastattelija kummallakin kerralla.

Itsellä tosiaan ensimmäisestä vaiheesta pisteitä peräti 14/16 mutta sitten toisen vaiheen jälkeen tultiinkin alas, kuin lehmän häntä ja vaivaiset 3/11 tuloksena...että se siitä soveltuvuudesta.
Ehkä tänään tai huomenna olen viisaampi... Ja vahingosta viisastuu, vai miten ne nyt oli. :)

saitko koskaan tietää mikä toisessa vaiheessa tökkäsi?

Itseasiassa odottelen parhaillaan psykologin soittoa koululta. Jospa sitä kautta saisin vähän vinkkejä pieleen menneen kakkosvaiheen parantamiseksi.
Ja nyt kun olen itsekseni funtsinut tätä hakua niin tulee mieleen juttuja, jotka olisin voinut hoitaa fiksumminkin...
Eihän tässä tietysti mitään järkeä ole, kun on perhe, kaksi vakituista työpaikkaa ja ikääkin jo ihan omiksi tarpeiksi, yrittää pyrkiä alalle jossa tämän hetkinen työllisyystilanne on melkosen huono...
Mutta kun on kyse unelmasta, joka on kummitellut takaraivossa vuosikaudet niin minkäs sitä sitkeä sissi tekee... Töitä se vaatii ja paljon! Kolmas kerta toden sanoo!? :rock:

Itseasiassa odottelen parhaillaan psykologin soittoa koululta. Jospa sitä kautta saisin vähän vinkkejä pieleen menneen kakkosvaiheen parantamiseksi.
Ja nyt kun olen itsekseni funtsinut tätä hakua niin tulee mieleen juttuja, jotka olisin voinut hoitaa fiksumminkin...
Eihän tässä tietysti mitään järkeä ole, kun on perhe, kaksi vakituista työpaikkaa ja ikääkin jo ihan omiksi tarpeiksi, yrittää pyrkiä alalle jossa tämän hetkinen työllisyystilanne on melkosen huono...
Mutta kun on kyse unelmasta, joka on kummitellut takaraivossa vuosikaudet niin minkäs sitä sitkeä sissi tekee... Töitä se vaatii ja paljon! Kolmas kerta toden sanoo!? :rock:

Toivottavasti saat vastauksia joista on hyötyä!! Yhdelle tutulle kävi niin että haki kolme kertaa, ja jokainen kerta jäi kiinni psykologisista, eikä hänelle koskaan kerrottu mistä kiikasti. Tsemppiä kovasti kolmanteen hakuun, kyllä se toden sanoo! Älä anna periksi :)

Onko jollain kokemusta noista psykologisista testeistä et olis pistemäärä noussut toisilla hakukerroilla? Sain siitä vain 1 pisteen ja tarkotus olis seuraavalla kerralla korottaa sitä muutamalla pisteellä..

Toivottavasti saat vastauksia joista on hyötyä!! Yhdelle tutulle kävi niin että haki kolme kertaa, ja jokainen kerta jäi kiinni psykologisista, eikä hänelle koskaan kerrottu mistä kiikasti. Tsemppiä kovasti kolmanteen hakuun, kyllä se toden sanoo! Älä anna periksi :)

Kiitos tsempistä :) Sitä tarvitaan aina! Jään odottelemaan edelleen soittoa...

No nyt on soitettu valintayksikköön ja tiedusteltu mukavalta naiselta miten kokeet meni.

Tiivistelmä: 25/32 pistettä eli 2 pistettä vaille 3/4. "Rakenne hyvä ja helppo lukuinen, mutta kielenheikkoudet. Mitään suurempaa virhettä ei ollut." Täti sanoi muitakin pointteja, joista olin enemmän ymmällään(ei liity tiivistelmään). En viitsi niitä nyt laittaa tähän, kun haku on vielä kesken.

Aineistoaine: Mies soitti minullepäin ja kertoi tekstin olevan hyvää, selkeää ja sisältävän kaikki keskeiset asiat ja viittaukset. Sain 2/4, koska minulla oli kolme yhdyssana virhettä ja yksi lausevirke virhe. Oikeesti..Wooot?:wtf:
Eli ei muuta huomautettavaa. Eikö poliisin juuri pitänyt olla se sujuva ja selkeä kirjoittaja? Mies sanoi myös, että olisi ollut mahdollisuudet kolmoseen ja jos yhdyssanavirheet olisi otettu pois niin 4:een. Niinpä niin..olisin auliisti ottanut sen yhdenkin pisteen. En kyl oikein nyt sulata tätä. Onko ne 100 II-vaiheeseen kutsuttua kirjoittaneet virheettömästi? Onko niin täydellisiä ihmisiä olemassa, jotka ei yhtään virhettä tee. En ihan niele tätä. Pienestä se on näköjään kiinni. :(

Anteeksi avautuminen taas, mutta kaikki kivet ja kannot on käännettävä jos haluaa tästä parantaa.

No nyt on soitettu valintayksikköön ja tiedusteltu mukavalta naiselta miten kokeet meni.

Tiivistelmä: 25/32 pistettä eli 2 pistettä vaille 3/4. "Rakenne hyvä ja helppo lukuinen, mutta kielenheikkoudet. Mitään suurempaa virhettä ei ollut." Täti sanoi muitakin pointteja, joista olin enemmän ymmällään(ei liity tiivistelmään). En viitsi niitä nyt laittaa tähän, kun haku on vielä kesken.

Aineistoaine: Mies soitti minullepäin ja kertoi tekstin olevan hyvää, selkeää ja sisältävän kaikki keskeiset asiat ja viittaukset. Sain 2/4, koska minulla oli kolme yhdyssana virhettä ja yksi lausevirke virhe. Oikeesti..Wooot?:wtf:
Eli ei muuta huomautettavaa. Eikö poliisin juuri pitänyt olla se sujuva ja selkeä kirjoittaja? Mies sanoi myös, että olisi ollut mahdollisuudet kolmoseen ja jos yhdyssanavirheet olisi otettu pois niin 4:een. Niinpä niin..olisin auliisti ottanut sen yhdenkin pisteen. En kyl oikein nyt sulata tätä. Onko ne 100 II-vaiheeseen kutsuttua kirjoittaneet virheettömästi? Onko niin täydellisiä ihmisiä olemassa, jotka ei yhtään virhettä tee. En ihan niele tätä. Pienestä se on näköjään kiinni. :(

Anteeksi avautuminen taas, mutta kaikki kivet ja kannot on käännettävä jos haluaa tästä parantaa.

Hei! Tää on ihan hyvä paikka avautua ja jakaa kokemuksia, älä ihmeessä sitä pyytele anteeksi! :)

Hmm.. Kysyitkö mitä "kielenheikkoudet" tässä tilanteessa tarkoittavat, mistä sinua oli tiivistelmässä sakotettu?

Ja aineistoaineen yhdyssanavirheet plus virkevirhe ovat verottaneet sinulta puolet koko aineen pisteistä? ohhoh, tiesin että arvostelu on tiukkaa niinkuin pitää ollakkin, mutta että näin raaka peli.. :(

Yhdyssanoja ja virkerakenteita on loppuenlopuksi aika "helppo" reenata, lukion äikänkirjat esiin ja paljon kirjoittamista sekä lukemista, ihan mitä vaan joka vie sut tekstin pariin! :thumbs:

p.s kysyitkö paljonko toiseen vaiheeseen on kutsuttu väkeä? vai onko se siis ilmoitettu jossain aiemmin, mulla on menny ihan ohi! ainoastaan huhuja kuulin ekassa vaiheessa opettajalta että alle sata kutsutaan jatkoon, mutta se oli varmaan vaan suuntaa antava.

Pää pystyyn ja kohti uusia haasteita, dont give up! :haart:

Minulla myös TOSI pienistä jutuista kiinni nuo molemmat - sekä tiivistelmä, että kirjoitelma. Tiivistelmässä olin päässäni kyllä tajunnut oikein, mutta paperille oli tullut niin, että joku voi kuulema ymmärtää väärin. En tiedä olisko jopa siipuu samoja juttuja kun sulla? Harmittaa hirveesti kun itse miettinyt ja ymmärtänyt asian kuitenkin oikein. Siitähän tässä kuitenkin on juuri kyse, että toisten pitää saada tekstistä oikea kuva. Himpura sanon minä!

Kirjoitelmassa sama virsi kun sulla siipuu paitsi että parissa virkkeessä olisi pisteen tilalla pitänyt käyttää pilkkua tms. Nyt kävi niin, että laitoin pisteen, joten toisesta lyhyemmästä virkkeestä puuttui predikaatti. Muutamassa lauseessa sanamuoto vaihtui lauseen lopussa. Harmittaa vietävästi että vielä noin pienestä kiinni. Tunnistan kyllä itseni tuosta kirjoitelmasta. Kirjoitelmasta soittanut opettaja sanoi itsekin olevansa tiukka, että joku muu ei kuulema ehken edes rankaisisi noita minun virheistä.
Sanoin, että mikäs siinä jos olet kaikille yhtä ankara ja tarkistat kerran kaikkien hakijoiden kirjoitelmat. Minä kanssa mietin vaan sitä - voiko todella olla niin, että kaikki n.100 toiseen vaiheeseen päässyttä ei tee virheitä siinä yhtään. Kaipa se on niin, että heillä asiaa on niin paljon ja vielä jotenkin paremmin käsiteltynä, että se korvaa ne virheetkin.

Kesäkuussa uudestaan?! Pääsis nyt tästä kaameasta flunssasta ja sitä ennen vaivanneista ylikunnon oireista eroon. Päätä hajottaa tämä sisällä lahnailu. Hengästyn jo pelkästä takkapuiden hausta :rock:
Elämä jatkuu... Ja jäi kuulema vaan yhdestä "raakapisteestä" kiinni etten saanut kuntokokeesta täyttä 5 pistettä! Vaikka äidinkielen osio vaikuttaa enempi ja siitä jäi kiinni, niin olen kyllä helv*tin tyytyväinen omaan tsemppiini ja kehittymiseen parissa kuukaudessa.

Vaikka mainitsemanne virheet eivät välttämättä kuulosta isoilta, niin mm. pisteiden ja pilkkujen sekoittaminen, yhdyssanavirheet ja lauserakennemuutokset saattavat nopeasti tehdä tekstistä melko ikävää luettavaa.

Siipuu: Tuossa sinunkin lyhyessä tekstissäsi on pikaisesti katsottuna neljä melko karkeaa yhdyssanavirhettä, joten äkkiä niitä saattaa kasauta.

Jos kerran sama tarkastaja on kyseessä, niin luonnollisesti muiden pisteytys on ollut yhtä ankaraa. He ovat sitten yksinkertaisesti vain kirjoittaneet paremmin.

Onnea kuitenkin seuraavaan hakuun. Tiedätte ainakin mistä lähteä petraamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom