Jep, jännää on. Nykyisillä pisterajoilla on kyllä todella vaikeata päästä sisään. Jokaisesta osa-alueesta pitää saada hyvät pisteet, jos kouluun haluaa sisään päästä. Kuntokokeeseen on kyllä hyvä panostaa, kun niistä kuitenkin on melko helppo saada hyvät pisteet.
Haluaisiko joku viimeaikoina hakenut antaa hyviä vinkkejä tutkintokielen kokeeseen? Mitä kannattaa eritoten harjoitella? Varmaan olisi järkevää kirjoittaa tällä hetkellä olevasta aineistosta esimerkiksi tiivistelmiä ja luetuttaa ne ihmisellä joka osaa oikeasti hyvin äidinkieltä. Kuuleman mukaan pääsykokeissa tarvii aika nopeasti asiat jäsennellä päässään ja kirjoittaa heti puhtaaksi, korjauksiin ei taida kovin jäädä aikaa...
Mä hain kolme kertaa, kaksi ekaa satsasin kuntoiluun ja äikät jäi vähemmälle. Kolmannella hoisin äikät kunnolla, sain pisteen vähemmän kuntokokeesta ja pääsin sisään vaikka olikin korkeat pisterajat.
Aineistoon voisi vinkkinä sanoa että kannattaa kirjoittaa vaan mahdollisimman simppeliä tekstiä ja keskittyä ennen kaikkea tekstin selkeyteen. Jättää siis suosiolla kaikki turha kikkailu tekstistä pois. Aika riitti minulla ainakin hyvin ja olin valmis jo ennen kuin ekat sai lähteä.
Se aika on tiivistelmässä kieltämättä lyhyt, mutta kun opettelee hyvän tekniikan siihen ei pitäisi olla ongelmia. Itse tein niin että luin koko tekstin ensin läpi samalla alleviivaten tärkeät kohdat jonka sitten kokosin lyhennettynä paperille.
Pisteet olivat aineisto aineesta 4/5 ja referaatti 3/3