Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Jep, jännää on. Nykyisillä pisterajoilla on kyllä todella vaikeata päästä sisään. Jokaisesta osa-alueesta pitää saada hyvät pisteet, jos kouluun haluaa sisään päästä. Kuntokokeeseen on kyllä hyvä panostaa, kun niistä kuitenkin on melko helppo saada hyvät pisteet.

Haluaisiko joku viimeaikoina hakenut antaa hyviä vinkkejä tutkintokielen kokeeseen? Mitä kannattaa eritoten harjoitella? Varmaan olisi järkevää kirjoittaa tällä hetkellä olevasta aineistosta esimerkiksi tiivistelmiä ja luetuttaa ne ihmisellä joka osaa oikeasti hyvin äidinkieltä. Kuuleman mukaan pääsykokeissa tarvii aika nopeasti asiat jäsennellä päässään ja kirjoittaa heti puhtaaksi, korjauksiin ei taida kovin jäädä aikaa...

Mä hain kolme kertaa, kaksi ekaa satsasin kuntoiluun ja äikät jäi vähemmälle. Kolmannella hoisin äikät kunnolla, sain pisteen vähemmän kuntokokeesta ja pääsin sisään vaikka olikin korkeat pisterajat.

Aineistoon voisi vinkkinä sanoa että kannattaa kirjoittaa vaan mahdollisimman simppeliä tekstiä ja keskittyä ennen kaikkea tekstin selkeyteen. Jättää siis suosiolla kaikki turha kikkailu tekstistä pois. Aika riitti minulla ainakin hyvin ja olin valmis jo ennen kuin ekat sai lähteä.

Se aika on tiivistelmässä kieltämättä lyhyt, mutta kun opettelee hyvän tekniikan siihen ei pitäisi olla ongelmia. Itse tein niin että luin koko tekstin ensin läpi samalla alleviivaten tärkeät kohdat jonka sitten kokosin lyhennettynä paperille.

Pisteet olivat aineisto aineesta 4/5 ja referaatti 3/3

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se aika on tiivistelmässä kieltämättä lyhyt, mutta kun opettelee hyvän tekniikan siihen ei pitäisi olla ongelmia. Itse tein niin että luin koko tekstin ensin läpi samalla alleviivaten tärkeät kohdat jonka sitten kokosin lyhennettynä paperille.

Pisteet olivat aineisto aineesta 4/5 ja referaatti 3/3

Paitsi että se aika on siinä tiivistelmässä nykyään 50 min ja kirjotelmassa 90 min. eli nyt ei ainakaan ajan takia pitäis tulla kiire.

Et ole tainnut lukea threadia aiemmin? Nimenomaan kirjallisiin kannattaa panostaa selvästi enemmän, sillä niistä on mahdollisuus saada paljon enemmän pisteitä. Kuntokokeiden maksimi on 5, ja normaalikuntoinen ihminen saa 3 pojoa joka tapauksessa. Pienellä treenillä saat jo 4 (tietty kannattaa tavoitella maksimia, mutta ei lukemisen kustannuksella). Jos taas lukupää tai kirjoitussäännöt ei ole yhtä hyviä, kannattaa siihen panostaa huomattavasti kovemmin.
Et tainnut lukea viestiäni loppuun? :) Kysyin siis viestissäni vinkkejä juurikin kirjalliseen osioon. Viestin alussa viittasin kuntokokeisiin juuri niiden helppoudella. Pienellä vaivannäöllä saa melko varmasti sen 3-4 pistettä, kuten sanoit. Itse olen kokeisiin valmistautunut lähinnä lukemalla aineistoa ja tekemällä ylläpitävää treeniä. Kuntokokeissa millään muulla osa-alueella kuin uinnissa, ei pitäisi tulla suurempia vaikeuksia. Uimaopetusta olen ottanut yhdeltä kaverilta joka sitä harrastaa ja se 100m pitäisi mennä pian 3 minuuttiin. Syyskuu tulee nopeammin kuin huomaakaan.

Uskoisin että minun äidinkielentaidoilla on todella haastavaa saada tutkintokielen kokeesta se 7-8 pistettä. Olen panostanut kovasti kirjalliseen kokeeseen (EU-perusteos+Poliisilaki) ja siitä on PAKKO saada täydet pisteet (3/3), jos jatkoon mielin ensimmäisestä vaiheesta päästä. Noin 10-11 pistettä tarvitaan, jotta kakkosvaiheeseen pääsee.

Kuntokoe 3/5
Kirjallinen 3/3
Tutkintokieli 5/8

= 11 pistettä

Tälläisiin pisteisiin olisi melko helppo päästä kaiken mennessä hyvin. Kuntokokeessa on varaa nousta neljään pisteeseen (riippuen muiden hakijoiden kunnosta), mutta tutkintokielen kokeesta en osaa sanoa vielä tässä vaiheessa mitään. Lukiossa äidinkieli oli sellaista kahdeksikkoa, mutta se ei ole mielestäni minkäänlainen mittari tässä kokeessa, varsinkaan kun siitä on jo muutama vuosi aikaa.

Tervehdys pakkislaiset!

Lainaus polamk.fi-sivulta: "ennen seinämän ylitystä tehdään eteentaivutus (seisten, kädet lattiaan) sekä ristihyppyjä, joiden avulla mitataan hakijan koordinaatiokykyä sekä alaselän ja takareisien liikkuvuutta. Niissä ilmenevät puutteet vaikuttavat seinämän ylityksen arviointiin."
Tarkoittaako tuo nyt että siinä koordinaatiokyvyn mittauksessa kannattaa laittaa esat peliin ja hyppiä x-hypyt p-, ja h-hyppyinä, eli päin helvettiä. Luonnollisesti eteenpäin taivutuksessa kädet sitten riittävät juuri ja juuri polviin asti! Mahtaisi näiden suoritusten jälkeen tulla ten points, vaikka seinän ylittämiseen tarvitsisi köyttä.

Leikki sikseen. Tuolla sivustolla mainitaan, että kymmenen pisteen suorituksessa ei käytetä jalkoja apuna. Kaksi pistettä tuosta täydestä kympistä rokotetaan, mikäli otetaan päkiöillä tukea tai kitkaa seinämästä. Pitäisikö tuosta nyt ymmärtää, että taydet pisteet saa, mikäli onnistuu punnertamaan itsensä seinämän ylitse jalkaterien seinää koskettamatta, vai roikutaanko kympissä vielä jos varpaiden etupuoli hipoo seinää. Kaiken työn kuitenkin tekisivät kädet.
Saattaa kuulostaa melkoiselta pilkunnusasulta, mutta tarkoitus olisi tuosta fyysisestä osiosta täydet pisteet ottaa.

Jos joku velho vielä sattuisi tietämään, mistä tällaisia seinämiä Helsingin suunnalta löytyisi. Jossain edellisissä posteissa on kehotettu etsimään lasten leikkipuistoista. Niitäkin on lenkkeillessä jo koluttu sen verran, että tiedostavat vanhemmat alkavat jo tätä tuulipukukaveria epäilemään. Kiitollisena otan siis vinkkejä vastaan, ettei itse tarvitse alkaa seinää nikkaroimaan.

Mielestäni kirjoituksesi näyttää ihan hyvältä, joten ei sun äikän taito nyt NIIN huono voi olla. Lauserakenteet on pääsääntöisesti niin kuin pitääkin, ja pilkut on lätkitty sinne minne pitääkin. Luulisi että saat enemmän kuin 5 pojoa, ellet sössi ihan totaalisesti.

Kuntokokeeseen toki olen panostanut treenaamalla useamman kerran viikossa, mutta en tästä huolimatta sanoisi sitä koetta helpoksi.
Miehille uskon kokeen olevan helpompi suorittaa ihan peruskunnollakin, mutta naisena koen muutaman osa-alueen aika haastavaksi. Voihan olla, että olen alunperinkin vaan niin "heikko", että töitä on saanut paiskia ihan kiitettävästi, että olen päässyt edes tähän kuntoon. Uskon kyllä, että meissä naisissakin on eroja ja toinen saavuttaa tarvittavan fyysisyyden nopeammin kun toinen.
Tästä johtuen kuntokoe onkin se mitä jännitän huomattavasti enemmän.

Kirjallisissa uskon pärjääväni huomattavasti paremmin. Kirjoitelman ja tiivistelmän teossa luotan itseeni, mutta voihan se olla, että omat kuvitelmat taidoista ei sitten olekaan ihan realistiset. Pänttäämiset (EU-jutut ja poliisilaki) onkin sitten ihan vaan omasta aktiivisuudesta kiinni. Tosi puuduttavaa tekstiä tuo EU-perusteos kyllä on, mutta ehkä sillä juurikin mitataan opiskelumotivaatiota.

Psykologiset testit onkin sitten taas oma juttunsa, kun niihin ei tietääkseni voi treenata. =) Niitä en varsinaiseti jännitä, mutta kyllä sekin on mielessä käynyt, että mitä jos ne ei näytäkään sellaista tulosta mitä pitäisi.. =D

Hei! Jos pääsee 2.vaiheeseen, niin onko siinä kirjeessä sanottu jotenkin, että pitää ilmoittautua jos ottaa kutsun vastaan vai onko se ihan normikutsu? Kirje olisi kotona, mutta olen itse toisella paikkakunnalla vielä noin viikon verran.

Hei! Jos pääsee 2.vaiheeseen, niin onko siinä kirjeessä sanottu jotenkin, että pitää ilmoittautua jos ottaa kutsun vastaan vai onko se ihan normikutsu? Kirje olisi kotona, mutta olen itse toisella paikkakunnalla vielä noin viikon verran.

Ei tarvii reagoida mitenkään muuten kuin ilmaantua paikalle ajokortin kanssa sitten elokuussa. Tai jos et pääse niin sitten pitää ilmoittaa esteestä. Muuten odotellaan..

Kaverin puolesta kyselen joka pääsi 2. vaiheeseen että voiko sitä lääkärintarkastuksen aikaa siirtää kuinka joustavasti?

Kaverin puolesta kyselen joka pääsi 2. vaiheeseen että voiko sitä lääkärintarkastuksen aikaa siirtää kuinka joustavasti?

Siinä on aikaväli jolloin pitää käydä (oliskos ollut joku viikko). Tarkastus tehdään terveystalolla ja siellä on aina 1-2 lääkäriä jotka hoitavat näitä tulevia kokelaita. Niin ja sen ajan pitää itse varata sieltä terveystalolta joten sen saa aika hyvin päättää koska siellä käy kunhan se on sen annetun aikavälin sisällä.

Terve vaan kaikille! Olen jonkin aikaa seurannu tätä foorumia ja nyt ajattelin sitten laittaa vähän viestiä. Itse ensimmäistä kertaa kokeissa kesäkuun alussa ja 2.vaihe olis edessä 25.8 Tampereella. Kuinkas paljon tällä kertaa 2.vaiheessa mahtaa olla porukkaa? Saa olla aika hyvä, että siihen 24 joukkoon mahtuisi...

Hei! Itseäni on vaivannut sellainen asia, että miten tärkeinä poliisikouluun hakiessä pidetään papereita? Tarkoitan näillä tätä lukion todistusta/ ammatillista todistusta.
Onko minkäänlaista mahdollisuutta poliisikouluun pelkällä lukion päättötodistuksella? Eikös se muistaakseni ollut, että ammatillinen koulutus tai lukion päättötodistus tai ylioppilastodistus vai muistanko oikein..

Kalpeneeko pelkkä päättötodistuksen omaava lukiolainen ylioppilaan rinnalla, vaikka olisi intin sotilaspoliisilinjat tms käytynä?

Olisi mukava tietää, että turhaanko haaveilee poliisin ammatista..

2. asteen koulutus pitää olla käyty. Arvosanoilla ei mitään väliä kunhan on läpi.
Eli päättötodistus riittää. Näin olen moneen kertaan kyllä sivuitakin lukenut, että yllätyksenä ei tieto tullut. On vain mietityttänyt, että jos rinnakkain hakee päättötodistuksen omaava ja ylioppilas, jolla löytyy myös päättötodistus niin vaikuttaako se millään tavalla toisen eduksi. Ei sen pitäisi, mutta tuttavapiirin poliiseilta joskus, kun on tullut kyseltyä jotain ''vinkkejä'' niin ovat neuvoneet inttiin sotilaspoliisiksi, joka katsotaan varmasti hyvällä hakiessa poliisiksi..

Vaikea selkoista tekstiä, mutta toivottavasti joku ymmärsi pointtini, että mitä haen takaa :D

^ vielä sen verran, että olenko ymmärtänyt sanan 2. asteen koulutus oikein. Onko 2.aste suoritettu, kun on lukion 3 vuoden päättötodistus kourassa? Ylioppilastutkinto erikseen sitten vai kuuluuko se myös tähän '' lukion 2.asteen suorittamiseen ''

^ vielä sen verran, että olenko ymmärtänyt sanan 2. asteen koulutus oikein. Onko 2.aste suoritettu, kun on lukion 3 vuoden päättötodistus kourassa? Ylioppilastutkinto erikseen sitten vai kuuluuko se myös tähän '' lukion 2.asteen suorittamiseen ''

Kannattaa soittaa koululle ja kysyä. Noi katsotaan aina tapauskohtaisesti ja kyllä sinne on päässyt ihmisiä jolla on kaikenlaisia versioita koulutuksista ym.

Mulle toi on uutta että lukion voi suorittaa ilman ylioppilastutkintoa, eiks se koulu on jäänyt kesken jos ei sitä ylioppilastutkintoa ole onnistunut saamaan??

Kannattaa soittaa koululle ja kysyä. Noi katsotaan aina tapauskohtaisesti ja kyllä sinne on päässyt ihmisiä jolla on kaikenlaisia versioita koulutuksista ym.

Mulle toi on uutta että lukion voi suorittaa ilman ylioppilastutkintoa, eiks se koulu on jäänyt kesken jos ei sitä ylioppilastutkintoa ole onnistunut saamaan??

Tottahan tuo on, että tuskin kukaan lähtee lukioon jos ei tavoitteena ole ylioppilaaksi päästä. Urpohan se sellainen olisi :D
Kurssit kuitenkin sai tahkottua lävitse, mutta ylioppilaskirjoitusten tullessa oli lähes toivotonta tällä matemaattisella lahjakkuudella saada ainetta lävitse, jolloin ylioppilaaksi pääsy jäi sitten siihen.

Kuitenkin 3 vuotta lukiota käydään ja sieltä saadaan lukion jos kurssit ovat läpi menneet niin päättötodistus (75) kurssista. Virallisen näköinen paperi on ja mietinkin, että onko sillä kuitenkaan sitten mitään virkaa jos ei ylioppilas ole.

Alkoi suoranaisesti vain vähän pelottamaan, että pitääkö sitä palata koulun penkille taas suorittamaan jonkinlaista lisää vai miten se 2.vaiheen suoritus poliisikoulun kannalta katsotaan. Onhan sielä sivuilla kuitenkin, että: ammatillinen, lukion päättötodistus tai ylioppilastodistus. Valottakaa nyt joku, joka tietää, että onko mun 2. vaiheen koulutus jäänyt nyt sitten kesken.

Saan itselleni mielenrauhan ja pystyn taas täysillä keskittymään tulevaisuutta kohti :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom