Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Exä ei ikinä suorittanut varsinaista ylioppilastutkintoa syystä tai toisesta, mutta suoritti koko lukion oppimääräm loppuun muuten. Pääsi poliisikouluun ja on tänä päivänä ylikonstaapeli. Hakukriteereissähän lukee lukion oppimäärä TAI ylioppilastutkinto. Aika selkeää, eikö totta?

Itse en ole käynyt lukiota, mutta kaksi keskiasteen (2. asteen) koulutusta olen käynyt loppuun ennen poliisikoulua ja yksi samanmoinen jäi puolta vuotta vajaaksi.

2. asteen koulutus tarkoittaa samaa, kuin keskiasteen koulutus tai esim. lukion oppimäärä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulutus_Suomessa

Uskon, että siinä vaiheessa, kun hakukriteerit täyttyvät, niin loppujen lopuksi itse pääsykoetuloksilla on se tärkein vaikutus siihen, pääseekö läpi vai ei. Ei niinkään numeroilla.

Mun peruskoulun päättötokari on melkoisen huono, kun lintsailin siihen aikaan koulusta jonkun verran ja numerot putosivat siksi. Keskiasteen koulutuksia suorittaessani tsemppasin ja sain hyviä numeroita sekä mm. stipendin hyvästä opintomenestyksestä.

Meidän luokalla poliisikoulussa oli niitäkin ihmisiä, jotka olivat käyneet ammattikorkeakouluja sekä yliopistoa, mutta silti pärjäsin heitä paremmin koulussa, mikäli menestystä mitataan arvosanoissa. Ilmeisesti motivaatiota oli sen verran.

Pointtini on se, että ei kannata miettiä liikaa sitä, onko huonompi kuin joku toinen hakija, jos kriteerit täyttyvät. Kannattaa vaan tsempata pääsykokeissa eikä se pahitteeksi ole sittenkään, kun ja jos pääsee kouluun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Poliisien ay-toverit tyrmäävät Paateron ehdotuksen ja vaativat poliisikoulutuksen volyymin pitämistä ennallaan. Jos nyt on 200 työtöntä poliisia, niin koulutettakaan 200 työtöntä lisää. :(

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/...yrmaa_koulutuksen_keskeyttamisen_2728215.html

Muistakaahan kaikki vakinaista virkaa vailla olevat poliisimiehet maksaa ay-jäsenmaksunne innolla.. Ammattiyhdistysliike ajaa juuri teidän asiaa. :rolleyes:

Erikoista että liitto on koulutuksen lakkauttamista vastaan. Olisin voinut kuvitella asian olevan juuri päinvastoin. Luulisi että he ajat niiden etuja jotka jo ovat organisaatiossa ja maksavat jäsenmaksuja, eivätkä niiden jotka mahdollisesti ehkä joskus tulevaisuudessa saattavat hakea kouluun. Toki tuossa on sekin puoli, että uusia jäseniä ei myöskään tulisi, ja rahavirrat supistuisivat...No, itse en kuulu liittoon, joten ihan sama.

Älytöntä, että vieläkin porukkaa ulostetaan koulusta kortistoon. Poliisikouluun sisään otettavien määrää olisi pitänyt jo ajat sitten tarkistaa pienemmäksi. Ihme kommentti tuokin Suhosen mukaan koulutuksen keskeyttäminen johtaisi ainoastaan poliisipulaan, kun poliiseja jää eläkkeelle koko ajan enemmän kuin uusia valmistuu. Näinhän se olisi JOS NIITÄ VIRKOJA JOSKUS TÄYTETTÄISIIN. Täältä tähän.

Aika mielenkiintoisia kommentteja kyllä Yrjö Suhoselta... Juuri kun Paatero alkaa heräilemään todellisuuteen, niin sitten sitä samaa vanhaa mantraa alkaa hokemaan poliisijärjestön puheenjohtaja.

"Suhosen mukaan koulutuksen keskeyttäminen johtaisi ainoastaan poliisipulaan, kun poliiseja jää eläkkeelle koko ajan enemmän kuin uusia valmistuu."

Minun itseni kannalta toivon ettei koulua nyt ihan vielä suljeta, mutta olisihan ovien säppiin lyöminen ihan perusteltua. Mielestäni aikamoinen perseennäyttö liitolta tämänhetkisille työntekijöille. Eiköhän näidenkin kummallisten lausuntojen takana ole joku selitys...

Vielä itse ketjun aiheeseen. Ensi viikolla on poliisilaitoksella haastattelu koulua varten. Siinä ei käsittääkseni mitään sen ihmeellisempää ole. Kirjoitetaan A4 itsestä ja sitten haastattelija kyselee vähän asioita?

Ainoa asia joka vähän kalvaa mieltä on ylinopeussakot, joita olen kerennyt saamaan kaksi. Molemmat 18 vuoden iässä ja niistä viisastuneena on tullut ajeltua rauhallisemmin ;) Tuli vielä melkoisen kalliiksi kun joutui inssin ja kuorma-auton teoriakokeen suorittamaan uudelleen.

Ensimmäisestä ylinopeudesta tuli 13 päiväsakkoa 67km/h 40-alueella ja toinen sakko josta kortti sitten lähti kuukaudeksi kuivumaan tuli kameratolpasta 53km/h 40-alueella myöskin. Mielipiteitä vaikuttavatko kovasti kouluun hakeutumisessa?

Mielipiteitä vaikuttavatko kovasti kouluun hakeutumisessa?

Tuskimpa vaikuttaa, jos muuten olet jämpti hakija. Kannattaa kuitenkin olla rehellinen noista, eli mainita asiasta kysyttäessä. Omaisuuspuolen rikokset onkin aika jyrkkä no-no.

Aika mielenkiintoisia kommentteja kyllä Yrjö Suhoselta... Juuri kun Paatero alkaa heräilemään todellisuuteen, niin sitten sitä samaa vanhaa mantraa alkaa hokemaan poliisijärjestön puheenjohtaja.

"Suhosen mukaan koulutuksen keskeyttäminen johtaisi ainoastaan poliisipulaan, kun poliiseja jää eläkkeelle koko ajan enemmän kuin uusia valmistuu."

Minun itseni kannalta toivon ettei koulua nyt ihan vielä suljeta, mutta olisihan ovien säppiin lyöminen ihan perusteltua. Mielestäni aikamoinen perseennäyttö liitolta tämänhetkisille työntekijöille. Eiköhän näidenkin kummallisten lausuntojen takana ole joku selitys...

Vielä itse ketjun aiheeseen. Ensi viikolla on poliisilaitoksella haastattelu koulua varten. Siinä ei käsittääkseni mitään sen ihmeellisempää ole. Kirjoitetaan A4 itsestä ja sitten haastattelija kyselee vähän asioita?

Ainoa asia joka vähän kalvaa mieltä on ylinopeussakot, joita olen kerennyt saamaan kaksi. Molemmat 18 vuoden iässä ja niistä viisastuneena on tullut ajeltua rauhallisemmin ;) Tuli vielä melkoisen kalliiksi kun joutui inssin ja kuorma-auton teoriakokeen suorittamaan uudelleen.

Ensimmäisestä ylinopeudesta tuli 13 päiväsakkoa 67km/h 40-alueella ja toinen sakko josta kortti sitten lähti kuukaudeksi kuivumaan tuli kameratolpasta 53km/h 40-alueella myöskin. Mielipiteitä vaikuttavatko kovasti kouluun hakeutumisessa?

Itellä alkaa koulu syyskuussa, olen 2 ylinopeussakot saanu, tosin kortti ei ole ikinä lähteny. Jos niistä sakoista on aikaa niin tuskimpa mitään haittaa on.

Kysymys

Tämmöinen on mietittänyt.
Alkuhaastattelun painoarvo. Mihin se vaikuttaa ja kuinka paljon. Siellä pääkysymyksiä on ehkä 5 ja siitä poikii keskustelua. Missään sen ei kerrota vaikuttavan, mutta ei kai he turhaan sitä arviota susta tee?
Kiitos jo vastauskista etukäteen:)

Itselläni alkaa ainakin ärsyttämään tämä 2.vaiheen odottelu. Onkos paljon täältä tulossa porukkaa Tampereelle 25.8? En osaa kuvitellakkaan sitä jännitystä, joka 2.vaiheen jälkeen on. Toivottavasti tärppäisi jo ensimmäisellä yrittämällä, ettei tarvitsisi toista kertaa koko hakurumbaa vetää. Tosin kilpailu on kovaa ja ei maailma siihen kaadu, jos nyt ei ekalla yrittämällä pääse. Psykologinen arvio jännittää eniten.. Toivottavasti siitä nyt edes sen 3 pojoa sais..:)

Mitenkäs muut elokuun 15. päättyvän hakujakson hakijat ovat jaksaneet treenata? Onko tullut luettua materiaalia? Itse totesin tänään, että pääsykokeisiin on enää 2kk aikaa. Kahdessa kuukaudessa ei ikävä kyllä pysty ihmeitä tekemään.

Itse en ole töiden ym. vuoksi jaksanut kovasti lukea koemateriaalia, mutta kohtuullinen uimataito on sentään tullut hankittua. Seuraavat kaksi kuukautta menee lukemiseen, kunnon kevyeen kohottamiseen ja urheiluvammojen välttämiseen :)

Muistaakseni sitä materiaalia ei ollut ihan hirveästi (tuskin se nyt kauheasti on lisääntynyt vuosien aikana, jotkut opukset ehkä vaihtuneet). Kuukausi riitti paremmin kuin hyvin. Lue eka kerta yleisesti läpi, niin tiedät mistä siellä puhutaan. Toinen kerta hitaasti ajatuksen kanssa, samalla muistiinpanoja ja alleviivauksia tehden. Kolmannella kerralla luet sitten vain ne muistiinpanot ja alleviivaukset. Toinen lukukerta on siis ehkä se tärkein, minkä jälkeen materiaalin pitäisi olla jo enemmän tai vähemmän sisäistetty, kolmas kerta on vain muistin virkistystä.

Lukemisen ja kuntoilun lisäksi kannattaa kertailla kielioppisääntöjä ja kirjoittaa vaikka pari harjoitusainetta, jos tuntuu että niissä on ongelmia.

Tsemppiä lukemiseen.

Lukemisen ja kuntoilun lisäksi kannattaa kertailla kielioppisääntöjä ja kirjoittaa vaikka pari harjoitusainetta, jos tuntuu että niissä on ongelmia.

Tsemppiä lukemiseen.
Kiitos.

EU-Perusteoksen olen lukenut pariin otteeseen läpi ja tehnyt wordilla omat muistiinpanot, joten se alkaa olemaan aika hyvin hallussa. Poliisilaki ja kirjoitelman lähdeaineisto on vielä työn alla. Poliisilaki vaikuttaa melko helpolta ja selkeältä luettavalta verrattuna esimerkiksi lakiin yksityisistä turvallisuuspalveluista :rolleyes:

Harjoitusainetta olen itsekin ajatellut, mutta suurin ongelma on se, että en tunne ketään joka sen voisi oikeaoppisesti tarkistaa. Toisaalta pelkästä aineen kirjoittamisestakin on jo varmasti apua. Pitänee ottaa vinkistä vaarin. :)

Onko sulla Versence tietoa, kuinka paljon mahtaa tuol II-vaihees olla porukkaa? Miten sulla meni toi I-vaihe? Itellä meni ihan ookoo kirjalliset ja kuntokoe. Psykologisista en menis sitte mitään sanomaan:D. Se eka muistiosio meni pikkasen ohi pienen hermoilun takia, mut ne muut päättelytestit tuntus menevän ihan ok. Laatikkotesti taas oli aika hankala.. Saas nähdä kuinka käy:D Milläs pisteillä mahtaa kouluun sisään päästä...:/

Onko pakkislaisilla kokemusta tilanteesta, missä oma vuokra-asunto eri paikkakunnalla ja asuu silti koulun asuntolassa. KELAn sivuilla sanotaan näin: "Voit saada asumislisää vain opiskelukuukausilta ja sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi." Ja Polamk:in sivuilla taas näin: "Poliisiammattikorkeakoulu ei kuitenkaan järjestä majoitusta pääsiäis-, kesä- ja joululoman aikana, joten Polamkin opiskelijat ovat oikeuttuja asumislisään, vaikka asuisivatkin oppilaitoksen asuntolassa." Eli jos vuokra-asunto on esim. Oulussa, niin onko tällöin oikeutettu saamaan asumislisää? Täytyy soitella KELAlle ja tonne koulun suuntaan jos ei täällä tiedetä :)

Onko pakkislaisilla kokemusta tilanteesta, missä oma vuokra-asunto eri paikkakunnalla ja asuu silti koulun asuntolassa. KELAn sivuilla sanotaan näin: "Voit saada asumislisää vain opiskelukuukausilta ja sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi." Ja Polamk:in sivuilla taas näin: "Poliisiammattikorkeakoulu ei kuitenkaan järjestä majoitusta pääsiäis-, kesä- ja joululoman aikana, joten Polamkin opiskelijat ovat oikeuttuja asumislisään, vaikka asuisivatkin oppilaitoksen asuntolassa." Eli jos vuokra-asunto on esim. Oulussa, niin onko tällöin oikeutettu saamaan asumislisää? Täytyy soitella KELAlle ja tonne koulun suuntaan jos ei täällä tiedetä :)

On oikeutettu asumislisään vaikka Oulussa asuiskin. Se vaihtu ihan vähän aikaa sitten, joten meille sanottiin koululta, että sitä ei kaikki kelan virkailijat tiedä ja sanovat siksi vääriä vastauksia tjt :D Eli jos tulee siitä syystä kielteinen päätös, ei muuta ku valitusta perään :D Ennen piti olla alle kahen tunnin matkan päästä koululta.

Löytyykö Turusta kakkosvaiheeseen Tampereelle 25.pvä menijöitä? Kimppakyyti olis jees, saisi käynnistettyä verbaaligeneraattorit hyvissä ajoin ennen haastatteluja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom