Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on taas monta kysymystä. Tai no kolme ainakin.

1. Ovatko nämä poliisikokelaiden päättötyöt luettavissa jossakin esim. sähköisessä muodossa? Vai ovatko jotain "top secret" kamaa?

2. Mikä on tuon kenttäjakson jälkeinen kuvio? Ilmeisesti mennään vielä muutamaksi viikoksi koululle ja onko se sitten siinä?

3. Tuonne poliisi.fi-sivuston avoimiin työpaikkoihin valuu tasaisesti uusia työpaikkailmoituksia. Eikö tämä muka sitten heijastu suoraan myös miehistövirkoihin? Luulisi, että uutta miehistöä pitäisi palkata lisää sitä mukaa kun erilaisia päällystövirkoja täytetään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on taas monta kysymystä. Tai no kolme ainakin.

1. Ovatko nämä poliisikokelaiden päättötyöt luettavissa jossakin esim. sähköisessä muodossa? Vai ovatko jotain "top secret" kamaa?

2. Mikä on tuon kenttäjakson jälkeinen kuvio? Ilmeisesti mennään vielä muutamaksi viikoksi koululle ja onko se sitten siinä?

3. Tuonne poliisi.fi-sivuston avoimiin työpaikkoihin valuu tasaisesti uusia työpaikkailmoituksia. Eikö tämä muka sitten heijastu suoraan myös miehistövirkoihin? Luulisi, että uutta miehistöä pitäisi palkata lisää sitä mukaa kun erilaisia päällystövirkoja täytetään?

Vanhat päättötyöt on luettavissa koulun arkistoissa kun erikseen pyytää jotain tiettyä. Lista töistä on sillä tarkastajalla.

Kenttäjakson jälkeen menet 4 viikoksi koululle, jonka jälkeen parin viikon lukuloma loppukokeita varten. Loppukokeiden jälkeen olet vielä pari viikkoa laitoksen palkkalistoilla, jonka jälkeen olet työtön.

Harvemmin noita päällystövirkoja täytetään miehistöstä. On miehistössäkin varmaan joku päällystöpätevyyden omaava kyttäämässä korkeampia virkoja, mutta ei niitä ihan hirveästi ole. Onhan niitä paikkoja jaossa, mutta pääsääntöisesti ne hoidetaan sisäisillä siirroilla. Ei esimerkiksi missään lue että haetaan vanhempaa konstaapelia järjestyspoliisin tehtäviin.

Turun laitos teki viime vuonna "tappiota" aika paljon, joten voisi kuvitella että läheskään kaikkia eläköityviä virkoja ei täytetä, kun säästöä pitää saada. Veikkaisin että sama homma monella muullakin laitoksella.

Kiitoksia vastauksista. Voiko sinne POLAMKin kirjastoon vaan kävellä sisään? Ensi kesänä tulee taas kuitenkin käytyä Tampereella ja voisi olla hauskaa käydä vähän selailemassa muutaman vanhan koulukaverin päättötöitä ja käydä siinä samalla vaikka poliisimuseossa. Minkälaisella viiveellä nuo opiskelijoiden työt ilmestyvät sinne kirjaston hyllyille?

Kiitoksia vastauksista. Voiko sinne POLAMKin kirjastoon vaan kävellä sisään? Ensi kesänä tulee taas kuitenkin käytyä Tampereella ja voisi olla hauskaa käydä vähän selailemassa muutaman vanhan koulukaverin päättötöitä ja käydä siinä samalla vaikka poliisimuseossa. Minkälaisella viiveellä nuo opiskelijoiden työt ilmestyvät sinne kirjaston hyllyille?

Sun lienee paras kysyä suoraan kirjastosta. "Kirjasto palvelee kaikkia poliisiorganisaatiossa työskenteleviä. Muita asiakkaita pyydetään sopimaan vierailusta kirjastossa etukäteen."

http://www.polamk.fi/poliisi/poliis...10599B65D8735E0EC225777A0036111B?opendocument

Itselläni kävi niin, että vaihdoin aihetta vielä 10-jaksolla ja aloitin alusta. Helvetinmoinen kiire ja stressi ynnä pitkät päivät. Ei ollut kivaa. Mielestäni työ onnistui kuitenkin ihan hyvin, vaikka en usko että kukaan on sitä ikinä lisäkseni lukenut. 4/5.

Sen "portfolion" kanssa on muuten hiukan sama juttu, siitä ei kukaan ole kiinnostunut. Ei kukaan. Missään. Ikinä.

Itse sain vitosen, eikä mennyt hirveästi aikaa. Aihe oli sellainen, joka oli juuri tuo mainitsemasi "unique", joten arvosanakin oli hyvä (kukaan koululla ei ymmärtänyt tietysti mitään siitä, joten arpoivat hyvän :) ).

Kukaan ei ole ikinä katsonut todistusta, ei portfoliota, ei harjoitteluarvostelua. Ainoa, mikä lappu minulta on katsottu on eräs kunniakirja ja tuo päättötyö. Eikä noitakaan katsottu työnhaussa, vaan komisario halusi nähdä ne jo, kun olin vk:na. Kai vittuillakseen, että millainen mies olin koulussa, kun sellaisia jakoivat :)

Ehkä hieman aikaista miettiä tätä asiaa, mutta minkälaisia päättötöitä ihmiset ovat tehneet? :)

Vinkki. Valitse aihe sen mukaan, että saat leipääntyneen ohjaajan, jota ei vois vähempää kiinnostaa lukea sun tuotosta. Nimiä kyseisistä opettajista en kehtaa heittää, mutta kyllä se sulle selviää. Kirjoitat vaan jotain stooria niin se menee tod.näk. kerrasta läpi. Sitten joudut vain korjaamaan äidin kielen kirjotus vihreet ja homma on paketissa.

nimimerkillä: harmittaa, kun en noudattanut tätä omaa neuvoani.

ps. joku on ottanut vihjeestäni neuvoa ja ollut tyytyväinen.

Itse en näyttänyt työtäni kertaakaan "ohjaajalle". Kun se oli valmis, mainitsin vain että vaihdoin aihetta. Eipä häntä juurikaan kiinnostanut.

Enpä tiedä kannaatako valita leipääntynyttä ohjaajaa. Onhan se hieman kuin väitöskirjaa tekis, eli hyvin kannattaa tehdä.

Onhan tässä jo moni sanonut että ei sillä ole ollut duunin saannin kanssa mitään merkitystä miten se lopputyö on tehty. Tietty jos tykkää moisia väkertää niin mikäs siinä.

Onhan tässä jo moni sanonut että ei sillä ole ollut duunin saannin kanssa mitään merkitystä miten se lopputyö on tehty. Tietty jos tykkää moisia väkertää niin mikäs siinä.

Mutta sillä voi olla. Riippuu siitä, minkälaisen päättötyön tekee. Harvemmin ehkä, mutta kuten omassa esimerkissäni toin esille, niin se voi taata esim. joskus (harvoin) jollekin työn hyvin tehneelle ja aiheen oikein valinneelle varman työpaikan näinä ankeina aikoina tai muuten vaan mainetta ja kunniaa. Jokainen tehkööt kuitenkin päättötyönsä niin hyvin tai huonosti, paneutuen tai helpoimman kautta kuin haluaa.

Mulla itselläni oli koulussa se muutenkin periaate, että pyrin käymään sen läpi parhaalla mahdollisella tavalla enkä rimaa hipoen. Oli kyse sitten teoriasta tai käytännönläheisemmästä jutusta. Jotkut jutut sujuivat kiitettävästi, joissain jutuissa osaaminen ja yrittäminen oli hyvää.

santsari sanoi:
Kävikö porukkaa tuossa viimeviikolla kakkosvaiheessa? Miten meni. Ollu sen verran hilijasta meillä viimeksi kokeissa olleilla, ni aattelin vähän herätellä. Joko joku on koululle soitellu.....? Ite olin Oulussa ja olihan siellä tuttuja kokeista aika paljon, siinä mielessä oli ihan mukava.:rolleyes:

Tampereella kävin, ens viikko menee sitten jännätessä että tuleeko kutsua..

Pikku hilijaa alakaa jännitys tiivistyyn. Näin tuossa just eilen yhtä joka on päässyt kouluun ja alottaa nyt huhtikuussa. Ite laitoin kans että vois alottaa jo huhtikuussa, saapa nähä pääseekö. Jospa kirjeet tulis ennen perjantaita.:rolleyes:

Itellä just alkaa päättötyön teko. Jo käytettyjä aiheita on kaksi kansiollista, rivi per työ..joten hirveesti ei korkkaamattomia aiheita Suomesta löydy, ellei tosiaan omaa jotain ihan spesiaalitaitoa jonka yhdistäis työhön.

Tästä johtuen, aattelin vertailla Suomen ja vaikkapa Turkin poliisilakeja, käydä rantalomalla Turkissa syksyllä ja haastatella jotain paikallista ko. ammatin edustajaa :D Yhdistyy hyöty ja huvi, enkä tosiaan keksi muutakaan aihetta :)

Itellä just alkaa päättötyön teko. Jo käytettyjä aiheita on kaksi kansiollista, rivi per työ..joten hirveesti ei korkkaamattomia aiheita Suomesta löydy, ellei tosiaan omaa jotain ihan spesiaalitaitoa jonka yhdistäis työhön.

Yyh, Turkki... Valitse mielummin vaikka Norja tai Tanska, siellä voi olla mielenkiintoisempia kollegoja ;) Vedät sitten tohon päättötyöhön vielä sellaisen omakohtaiseen kokemuspohjaan pohjautuvan tekstiosion valokuvien kera.

Mut oikeesti, ootko kysellyt koululta tai harjoittelupaikastasi, tarvitsevatko he jonkun työn, minkä sinä voisit päättötyönä tehdä?

Valitse mielummin vaikka Norja tai Tanska, siellä voi olla mielenkiintoisempia kollegoja

Mut oikeesti, ootko kysellyt koululta tai harjoittelupaikastasi, tarvitsevatko he jonkun työn, minkä sinä voisit päättötyönä tehdä?

Mut kato Norjassa ei oo pitkiä hiekkarantoja ja hellettä syksyllä ;) Meille oli Egyptin loma varattu tähän helmikuulle, sattuneesta syystä ei sit lähetty..tahtoo päästä rannalle!!

Mut joo, oon kysellyt nykyiseltä laitokselta ja kenttäjaksopaikasta, kellään ei oikein oo ideoita. Huumepuoli kiinnostais, mut sekin on aika loppuun kaluttu aiheiden osalta :(

Mut joo, oon kysellyt nykyiseltä laitokselta ja kenttäjaksopaikasta, kellään ei oikein oo ideoita. Huumepuoli kiinnostais, mut sekin on aika loppuun kaluttu aiheiden osalta :(

En tiedä missä sä olet ollut harjoittelussa, mutta jos oot vähän pienemmällä paikkakunnalla ollut, jossa esim. jp:n väki tekee ilta- ja yöaikaan rp:n juttujakin, niin joku tommoinen kenttäopas jonkun tehtävän oikeaoppiseksi hoitamiseksi voi olla ihan jees (mitä asioita pitää huomioida, kysyä/ottaa selvää jne.). Ne helpottavat kummasti duunin tekoa ja sitä, että ilmoituksesta ei puutu tärkeitä juttuja.

joku tommoinen kenttäopas jonkun tehtävän oikeaoppiseksi hoitamiseksi voi olla ihan jees

Joku muuten teki ko. oppaan ihan vähän aikaa sitten opinnäytetyönä :D Ei sitä meillä käytössä ollut kuin yhdellä erikoisporukalla. Ihan näppärä opus, liian iso vaan mukana kannettavaksi. Toki autoon se olis hyvä saada.

Joku muuten teki ko. oppaan ihan vähän aikaa sitten opinnäytetyönä :D Ei sitä meillä käytössä ollut kuin yhdellä erikoisporukalla. Ihan näppärä opus, liian iso vaan mukana kannettavaksi. Toki autoon se olis hyvä saada.

Mä olen nähnyt sellaisia taskuun mahdutettavia oppaitakin. Ja toisaalta kaikillahan on autossa yleensä mukana kassi, jonne sen saa mahtumaan, kun taskuista loppuu tila.

Noita oppaita on olemassa erilaisia eri käyttöön, eli ei sen tartte olla samankaltainen kuin mitä minä ehdotin. Mullakin taitaa olla tällä hetkellä olemassa neljä erilaista opasta eri juttuihin. Tykkään niistä kuitenkin, kun ne toimivat hyvinä muistivälineinä.

Kevään hakujakso alkaa keskiviikkona 16.2., Jeij, siihen tähdätään, kun lukeminen meni vähän puihin tossa viime hakujaksolla...treenit on sujunu hyvin ja pakkasessa juoksu kasvattaa vaan sisua :) Eiks se niin mee :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom