Poliisikouluun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Psykot

Täällä aloitellaan hakuun valmistautuminen mutta hakujakso on vielä reilun puolen vuoden päässä mutta mutta...

Voisiko joku valaista hiukan tarkemmin noista psykologisista testeistä minkätyylisiä ne ovat. Ymmärsin että kysymyksinä lauseen täydennystä jne. mutta onko jossain vaiheessa ns. palikka testejä? Tarkoitan palikalla esimerkiksi numerosarjoja joita pitää muistaa ja sitten laskea yhteen. Kuvia joista pitää etsiä jotain mitä et ensiksi näe jne.

Olipas hyvä kysymys :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä aloitellaan hakuun valmistautuminen mutta hakujakso on vielä reilun puolen vuoden päässä mutta mutta...

Voisiko joku valaista hiukan tarkemmin noista psykologisista testeistä minkätyylisiä ne ovat. Ymmärsin että kysymyksinä lauseen täydennystä jne. mutta onko jossain vaiheessa ns. palikka testejä? Tarkoitan palikalla esimerkiksi numerosarjoja joita pitää muistaa ja sitten laskea yhteen. Kuvia joista pitää etsiä jotain mitä et ensiksi näe jne.

Olipas hyvä kysymys :jahas:

Palikkatestejä löytyy: Eli on esim. numerosarjoja ja sitten pitää jatkaa niitä sarjoja numerolla tai kahdella
Esim. 2 4 6 8 ? tai 1 2 4 8 ?
Sitten on myös kysymyksiä tyyliin: Pidätkö työpöytäsi siistinä? Tekeekö välillä mieli lyödä ihmisä päähän? Onko työpöytäsi aina siisti? Onko puuro hyvää? Onko työpöytäsi aina epäjärjestyksessä

1. vaiheen psyko-testit ainakin melko samantapaiset kuin intissä :)
 
Arvasin että tässä käy näin, tulipahan pointti todistettua :D
No onhan se selvä ettei seiskajaksolta tullutta harjoittelijaa voi pitää tasaveroisena parina, ja kyllä minä ainakin lähden siitä että ensin touhutaan aika tarkassa valvonnassa, ja vasta kun olen saanut kuvan minkälainen tyyppi on kyseessä ja mitä hän osaa, niin voi antaa hiukan siimaa.

Tottakai oletusarvo on se, että harjoittelija osaa käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, ei sitä kukaan epäile. Mutta kuten sanoit, tykkäät olla oma-aloitteinen. Se ei vaan ole vielä harjoittelijan tehtävä olla oma-aloitteinen. Kerran seistiin ruuhkaisessa keskustassa, ja meidän kaista ei vetäny vaikka oli vihreät, ja satuttiin olemaan suojatien edessä ettei tukita risteystä. Viereistä samaan suuntaan kulkevaa kaistaa pitkin meni autoja meidän ohi myöskin vihreillä, ja harjoittelija alkoi kiljumaan falsetissa "sakko, sakko" ja osoitteli sormella ohitse meneviä autoja. Kysyin mikä hätänä, ja hän jatkoi edelleen falsetissa kuinka muut autot eivät pysähdy suojatien kohdalle. Kai hänkin koitti olla oma-aloitteinen =/

Itse olen välillä pitänyt "play along"- päiviä, eli olen antanut harjoittelijan tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa, hoitaa puhuttamisen, päätökset yms. ja puuttunut vasta jos jotain on menossa pahasti pieleen.
 
Palikkatestejä löytyy: Eli on esim. numerosarjoja ja sitten pitää jatkaa niitä sarjoja numerolla tai kahdella
Esim. 2 4 6 8 ? tai 1 2 4 8 ?
Sitten on myös kysymyksiä tyyliin: Pidätkö työpöytäsi siistinä? Tekeekö välillä mieli lyödä ihmisä päähän? Onko työpöytäsi aina siisti? Onko puuro hyvää? Onko työpöytäsi aina epäjärjestyksessä

1. vaiheen psyko-testit ainakin melko samantapaiset kuin intissä :)

Joo ja samoja asioita kysytään usean kerran eri tavalla. Haluatko elää vaarallisesti? Pidätkö vaarallisesta elämän tyylistä? Pidätkö extreme-lajeista? (vaikka mitä tekemistä on extreme-lajeilla ja vaarallisuudella?)

Paras oli Tykkäätkö kipristellä varpaitasi mudassa?
 
Mulla itselläni ei ehtinyt ikinä olemaan harjoittelijaa, mutta jouduin kyllä ajamaan sellaisten kanssa aikoinaan. Nykyisessä duunissa meille ei edes käy ketään harjoittelijaa kierrolla, vaan kiertolaiset ovat jo valmiita poliiseja.

Itse tykkään, että harjoittelija saa olla oma-aloitteinen, eikä mikään perässävedettävä, mutta oikealla tavalla. Hän ei siis saa olla mikään sooloilija ja pomottelija. Harjoittelija ei siis ole partionjohtaja eikä kerro mulle, mitä pitää tehdä. Harjoittelija on se, joka saa kyllä ehdottaa asioita ja minä partionjohtajana päätän lopullisen toimintatavan.

Harjoittelija saa käyttää maalaisjärjen lisäksi koulussa oppimaansa, mutta hänen tulee mieltää, ettei se teoria toimi aina käytännössä ja joissan asioissa on paikkakuntakohtaisia eroja.

Pidän myös siitä, että harjoittelija kyseenalaistaa asioita ja kyselee asioita. Tämäkin pitää tehdä sellaisella taidolla, ettei se nosta niskavilloja pystyyn. Myönnän itse oppineeni harjoittelijalta joissain tilanteissa uusia juttuja ja antamieni vastausten perusteella myös harjoittelija on oppinut.

Se, että harjoittelijassa on virtaa, ei automaattisesti ole huono asia. Huonoa on se, että jos hän on kuin sähköjänis-sooloilija eikä osaa priorisoida asioita. Välillä pitää vain osata olla.Toisaalta perehdyttäjän kuuluu mielestäni opettaa tuota priorisointia sillä, että perustelee asioita ja sitä, miksi joku juttu tehdään tai ei tehdä.

Olen myös huomannut sen, että on olemassa perehdyttäjiä, jotka ovat huonoja. He tekevät itse kaiken ja harjoittelijan pitäisi seistä vierestä seuraamassa eikä osallistua toimintoihin. Tai sitten he eivät kerro harjoittelijalle sitä, miksi joku asia pitää tehdä - ei siis perusteluja eri asioille. Tai olettavat, että harjoittelija osaa jo kaiken ja että hänen pitäisi olla oma-aloitteinen ilman, että he ohjaavat häntä tekemään mitään.

Kaikkein ärsyttävimpiä perehdyttäjiä ovat ne, jotka jaksavat koko ajan valittaa kaikesta ja ovat patalaiskoja sekä opettavat harjoittelijalle huonot tavat. Toki on olemassa persoonakohtaisia eroja, mutta perehdyttäjän tulee mieltää se, että hän perehdyttää harjoittelijaa omaksi työkaverikseen ja on omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, millainen poliisi harjoittelijasta tulee.

Muistan itse olleeni tilanteessa (kotikeikalla), jossa provosoiduin perheen kännissä olevan isän toiminnasta ja käytöksestä. Hänet oli jo edellisenä iltana viety putkaan, koska hän oli riehunut ja kuristanut kouluikäistä poikaansa. Nyt seuraavana iltana tulimme uudestaan paikalle miehen riehuessa taas.

Jossain vaiheessa ymmärsin, että homma olisi mennyt painiksi, jos minä olisin jatkanut miehen puhuttamista provosoituneena. Samoin huomasi partiokaverinani ollut harjoittelija, joka ehdotti minulle, että hän voi jatkaa. Lopputulema oli se, että saimme tämän harjoittelijan puhutuksen ansiosta keikan päätökseen rauhallisesti ilman painia siten, että isä toimitettiin putkaan.

Tuossa tilanteessa toimin itse tyhmästi, kun päästin itseni provosoitumaan enkä varmasti ollut hyvänä esimerkkinä harjoittelijalle. Hyvää oli se, että ymmärsin tilanteen enkä vienyt tilannetta väkisin loppuun omalla tyylilläni, vaan kykenin "luovuttamaan". Tämän keikan jälkeen yritin ottaa opiksi.

Keskustelin keikan jälkeen harjoittelijan kanssa tämän keikan läpi ja molemmat olimme tyytyväisiä lopputulokseen. Annoin hänelle positiivista palautetta tilanteen hoitamisesta ja pahoittelin omaani.

Ajoimme muutenkin jonkun verran yhdessä ja tämä miesharjoittelija antoi minulle positiivista palautetta siitä, että keskustelin hänen kanssaan ennen keikkaa muutenkin siitä, että minkälaisia vaihtoehtoja meillä on hoitaa tuleva keikka enkä vain määrännyt tekemään jotain ilman perusteluja. Meillä homma pelitti yhteen ja vieä nytkin vuosien jälkeen hän jaksaa ottaa silloisen yhteistyömme puheeksi positiivisessa mielessä.

Toisaalta aina ei kerkeä puhumaan keikoista ja niiden hoidosta etukäteen, sillä jotkut tilanteet tulevat eteen nopeasti eikä sitä pysty etukäteen ennustamaan, mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mutta aina tilannetta voi käydä tarvittaessa jälkikäteen läpi ja miettiä, olisiko jotain voinut tehdä toisin vai menikö keikka hyvin.

Omasta harjoitteluajastani muistan sen, kuinka raskasta oli työskennellä eri ihmisten kanssa heidän erilaisten käytäntöjensä takia. Juuri kun olit oppinut jonkun henkilön työskentelytavan ja otit siitä mallia, tuli toinen tyyppi, joka kysyi, että minkä takia sinä noin teet ja käski tehdä omalla tavallaan. Tämä oli samalla sekä raskasta, että kasvattavaa. Harjoittelijan osa ei ole helppo. Vasta valmiina konstaapelina uskalsin sanoa tällaisessa tilanteessa, että kiitos vaan, mutta minä teen tämän asian omalla tavallani. Olettaen, että en varsinaisesti tehnyt mitään virheitä.

Itse olen yrittänyt pitää sellaista ohjenuoraa, että jos joku tekee jonkun asian hyvin, niin siitä pitää yrittää ottaa mallia ja jos joku tekee jonku asian huonosti, niin siitä pitää ottaa opiksi. Ja pyrin myös siihen, että oma tapani ei välttämättä iole aina se ainoa ja oikea. Jos toinen perustelee asian hyvin, niin voin yrittää muuttaa toimintatapaani fiksummaksi ja tehokkaammaksi.

Minua kiinnostaa tietää se, miten joku asia pitäisi hoitaa oikeasti teoriassa ja kuinka se hoidetaan käytännössä. Oppimani jälkeen pyrin luomaan itselleni oman tavan toimia ja luovia teorian sekä käytännön välimaastossa siten, että kannan itse vastuun omista tekemisistäni.

Näistä kaikista hienoista ajatuksistani huolimatta teen virheitä vieläkin, vaikka olen ollut valmiina poliisina jo useita vuosia.

(viestiä muokattu)
 
Jatkoa vielä...

Harjoittelijan tulee omalta osaltaan mieltää, että suurinosa poliisin keikoista ei ole kovaa keikkaa eikä niistä tarvitse väen vängällä sellaisia tehdä. On ärsyttävää, kun harjoittelija vetää jotain kovan jätkän roolia sukupuolesta riippumatta tai kuvittelee tietävänsä kaiken tai väheksyy muiden mielipiteitä tai ei suostu kuuntelemaan ja leikkii sooloilijaa. Harjoittelija ei ole aina oikeassa. On myös ärsyttävää, jos harjoittelija kuvittelee, että hän voi valita työtehtävänsä ja valittaa esim. siitä, että joutuu tutkintaan.
 
Itse olen välillä pitänyt "play along"- päiviä, eli olen antanut harjoittelijan tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa, hoitaa puhuttamisen, päätökset yms. ja puuttunut vasta jos jotain on menossa pahasti pieleen.

Harjoittelunohjaajana tuo on se perusperiaate millä olen toiminut. Annan harjoittelijalle niin paljon vastuuta tehtävien hoitamisesta kuin mahdollista. Olen kuullut että jossain päin harjoittelija ei ole esim. saanut ensimmäisen kolmen kuukauden aikana puhuttaa keikalla asiakkaita ollenkaan tai ajaa poliisiautoa(!!!)

Eiköhän ohjaajan tehtävä nimenomaan ole ohjata, eli kertoa perusperiaatteet ja tukea sen harjoittelijan omaa toimintaa, ei suinkaan tehdä ja 'näyttää' kaikkea itse. Harjoittelijoilla on kuitenkin pääasiassa motivaatio työntekoon kohdillaan ja onhan sitä oma-aloitteisuutta ja työntekoa saatava näyttää, että ohjaaja pystyy ylipäätään arvioimaan henkilön harjoittelun päätteeksi.

Nenille hyppivät harjoittelijat työyhteisö todellakin laittaa ruotuun ja allekirjoitan myös sen että erityisen nöyrin mielin kannattaa harjoitteluun lähteä.

Ohjaajaminen on siitä hyvää hommaa, että oppii itsekin paljon asioita sitä mukaa kun harjoittelijan kysyessä niitä yhdessä selvitellään.
 
Vaikuttaa siltä, että moni mieltää tutkinnan jotenkin tylsäksi duuniksi. Kysyisinkin, että mitä ne sielä tutkinnassa tutkivat? Miksi se tutkinta on niin negatiivisessa valossa?
 
Olen muuten joka kerta tehdessäni harjoittelijan arviointilomaketta jäänyt kaipaamaan jonkinlaista arviointisapluunaa. Veikkaan että arvostelukriteereissä on melkoisia skaaloja perehdyttäjästä riippuen. Esimerkiksi tiedän että monet tunkevat paperin täyteen vitosta ja nelosta, ja jotkut (itseni mukaan lukien) ajattelevat että vitonen on jo niin kova, että harjoittelijan todellakin täytyy olla poikkeuksellisen pätevä ja osaava.

Jos ajatellaan sitä skaalaa, niin kolmonen on "tavanomainen", ja arviointinahan käytetään sitä miten harjoittelija suoriutuu tehtävästä niillä tiedoilla ja taidoilla mitä hänellä voi olla vuoden opiskelun ja vähäisen työkokemuksen jälkeen. Ajatellaan vaikka että arvioidaan tietojärjestelmien käyttöä. Harkkarithan osaavat ne todella hyvin, mutta aina välillä pitää huomauttaa jotain pientä kosmeettista ja kertoa joidenkin blokien käytöstä mitä harkkari ei tiedä/muista. Eikö suurin osa harkkareista ansaitsisi tuosta silloin kolmosen, sillä he käyttävät järjestelmiä tavanomaisesti koulutukseensa nähden? Mielestäni tuo olisi tavallaan oikein, mutta ongelma tulee siinä kun tiedän monien harjoittelijoiden saava "liian" hyvät paperit omiin harkkareihini nähden jos pitäisin tiukan linjan, eikä heidän osaamisessaan kuitenkaan voi olla niin suurta eroa. Helposti tulee annettua piste tai pari ekstraa sinne sun tänne, kun muuten harkkari luulisi olleensa täysin susipaska kun hän vertaa arviointiaan kurssikavereidensa liian hyvien arvosteluiden kanssa...
 
Vaikuttaa siltä, että moni mieltää tutkinnan jotenkin tylsäksi duuniksi. Kysyisinkin, että mitä ne sielä tutkinnassa tutkivat? Miksi se tutkinta on niin negatiivisessa valossa?

Siksi, että jotkut ovat suuntautuneet luonteeltaan ylipäätään enemmän kenttähommiin (ainakin uran alkuvaiheessa, ennen kuin tulee perhettä), kuin paperinpyöritykseen. Sitten jotkut saattavat haluta olla "kovia jätkiä", kokea äksöniä ja ajaa keikkaa.

Osa kokee, että tutkinnassa pitää tehdä duunia enemmän kuin kentällä ja se duuni mitä siellä tehdään, ei ole mielekästä. Massarikostutkinnassa työmäärä on ainakin pääkaupunkiseudulla melkoinen ja muutenkin työ on erilaista kuin kentällä. Kentällä joutuu tekemään enemmän nopeita päätöksiä, hoitamaan keikan sekä rikosilmoituksen teon ja se on siinä. Tutkinnassa taas joutuu perhetymään juttuihin pidemmäksi aikaa ja käyttämään aivojaan eri tavalla kuin kentällä. Lisäksi tutkinnan palkka ei ole kovin hyvä ainakaan alkuun, ellei pääse tekemään vuoroja tai työskentelemään nk. vaativammassa tutkinnassa.

On kuitenkin olemassa niin miehiä kuin naisiakin, jotka näkevät itsensä mielummin tutkinnassa. Jotkut tykkäävät olla siistissä sisäduunissa, pähkäillä asioita enemmän eivätkä he ehkä tykkää kantaa rupuja. Tutkinnan mielekkyys riippuu pitkälti siitä, minkälaisessa tutkinnassa on. Jos joutuu tutkimaan päivästä toiseen massarikoksia, se ei varmaan anna kauheasti. Tiedän myös joitakin miehiä, jotka ovat valinneet tutkinnan siksi, että he pääsevät paremmin treenaamaan kuin kentällä.

Noissa lievemmissä rikoksissa (mitä massarikokset yleensä ovat) laki ei anna mahdollisuutta käyttää pakkokeinoja niin paljoa, kuin törkeämmissä rikoksissa (mitä "vaatimpi" rikostukinta yleensä sisältää) ja silloin tämäkin saattaa alkaa ärsyttämään sekä turhauttamaan, kun asioita ei voi tutkia "loppuun saakka" ja töitä pitää priorisoida sekä keskeytellä enemmän. Onhan se eri asia tutkia polkupyörävarkautta, lievää pahoinpitelyä tai huumausaineen käyttörikosta kuin vaikkapa isompaa talousrikosvyyhtiä, murhaa tai törkeää huumausainerikosta.

Tutkinnassa kuulustellaan, ollaan puhelimitse yhteydessä eri tahojen kanssa, käytetään tietokonetta aika paljon erilaisen tiedon hankintaan, tehdään kotietsintöjä jonkun henkilön tai esineen löytämiseksi jne... Joissakin paikoissa tutkijat käyvät myös keikkapaikoilla. On olemassa myös duunia, joka on kenttätyön ja tutkinnan välimuotoa.
 
Jospa sitä pääsis joskus Anomityn tyylin omaavan ohjaukseen sitten työharjoitteluissa..

Kiitos, mutta kirjoitan asioita toisinaan paremmin, kuin toteutan käytännössä :)

Joka tapauksessa niin harjoittelijan kuin perhedyttäjänkin tulee tietää oma asemansa, käyttäytyä sen mukaisesti ja ymmärtää oma vastuunsa. Hyvässä ja pahassa.
 
Mielenkiintoista luettavaa tämä työharjoittelu homma, kun itselle se on hyvinkin ajankohtainen. Parin kuukauden päästä pitäisi Helsingin suuntaan lähteä harjoittelemaan. Itse edellisessä ammatissani (mitä ei tietenkään poliisin ammattiin voi verrata) olen ollut paljonkin tekemisissä harjoittelijoiden kanssa ohjaajan roolissa ja pitänyt siitä paljon.

Ohjaajalta homma vaatii paljon ja pitkää pinnaakin välillä on tarvinut olla. Itse ohjaajana pyrin silloin aikoinaan olemaan mahdollisimman avoin. Annoin niin positiivistä kuin negatiivistäkin palautetta, mielestäni sen kautta oppii parhaiten. Enkä olettanut, että pari vuotta koulussa oleva on vielä kuitenkaan ammattilainen.

Lisäksi olen rohkaissut harjoittelijoita kysymään rohkeasti mitä mieleen sitten tulikin. Itse harjoittelijana en voisi kuvitellakkaan olevan sellaisen partion jäsenenä, että joutuisin miettimään, mitä kouluttaja ajattelisi, kun kysyn hänen mielestään jotain tyhmää ja minkälaiset naurut siitä muut saa, kun hän kertoo sen kahvipöydässä.

Kuten sanoin niin poliisin hommaan aikasempaa ammattiani ei voi verrata, mutta samat perusasiathan jokaisessa ammatissa on... käytöstavat, työajat jne...
 
Lisäksi olen rohkaissut harjoittelijoita kysymään rohkeasti mitä mieleen sitten tulikin. Itse harjoittelijana en voisi kuvitellakkaan olevan sellaisen partion jäsenenä, että joutuisin miettimään, mitä kouluttaja ajattelisi, kun kysyn hänen mielestään jotain tyhmää ja minkälaiset naurut siitä muut saa, kun hän kertoo sen kahvipöydässä.
Tottakai kysyä saa, ja pitääkin. Itse olen lähinnä keuhkonnut näistä jotka eivät kysy, vaan ikään kuin ilmoittavat mitä he tekevät, tai mitä nyt tulee tapahtumaan. Välillä tulee ikäviä tilanteita jos harjoittelija alkaa asiakkaan läsnäollessa kyselemään, tyyliin "eikö meillä olis kuitenkin virtaa viedä tää putkaankin?". Varmasti teille on sanomattakin selvää että tuommoisia ei aleta kyselemään asiakkaan läsnäollessa, vaikka oikeassa harjoittelija olikin tuossa tilanteessa ja se olisi ollut ihan hyvä vaihtoehto. No tietty tuollaisenki voisi heittää asiakkaasta riippuen, mutta kyseisessä tapauksessa se ei ihan toiminut kun harkkari suorastaan silmät loistaen odotti innolla että vietäisiin asiakas putkistolle.

Omalle kohdalleni on sattunut yllättävän monta kiusallista tilannetta tuollaisen takia, eikä se kauhean kivaa ole...

Kuten joku on aikaisempien postieni rivien välistä jo varmaan ymmärtänytkin, itselleni on osunut hivenen erikoisia harjoittelijoita. Uskon että reilusti suurin osa harkkareista tajuaa minkälaisen kuvan itsestään antaa, ja käyttäytyy sen mukaisesti, joten ei sitä harjoittelua tarvitse mitenkään stressata pelottelustani huolimatta. Valitettavasti vaan välillä vastaan tulee niitä erikoisempia tyyppejä, ja jotenkin ne ovat kasautuneet meikäläisen lähistölle viime vuosina =/

Ps. Kun sanoit "Itse harjoittelijana en voisi kuvitellakkaan olevan sellaisen partion jäsenenä, että joutuisin miettimään, mitä kouluttaja ajattelisi, kun kysyn hänen mielestään jotain tyhmää", niin ajattelitko että saat vaihtaa partiota jos perehdyttäjä ei miellytä? ;)
 
Tottakai kysyä saa, ja pitääkin. Itse olen lähinnä keuhkonnut näistä jotka eivät kysy, vaan ikään kuin ilmoittavat mitä he tekevät, tai mitä nyt tulee tapahtumaan. Välillä tulee ikäviä tilanteita jos harjoittelija alkaa asiakkaan läsnäollessa kyselemään, tyyliin "eikö meillä olis kuitenkin virtaa viedä tää putkaankin?". Varmasti teille on sanomattakin selvää että tuommoisia ei aleta kyselemään asiakkaan läsnäollessa, vaikka oikeassa harjoittelija olikin tuossa tilanteessa ja se olisi ollut ihan hyvä vaihtoehto. No tietty tuollaisenki voisi heittää asiakkaasta riippuen, mutta kyseisessä tapauksessa se ei ihan toiminut kun harkkari suorastaan silmät loistaen odotti innolla että vietäisiin asiakas putkistolle.

Omalle kohdalleni on sattunut yllättävän monta kiusallista tilannetta tuollaisen takia, eikä se kauhean kivaa ole...

Kuten joku on aikaisempien postieni rivien välistä jo varmaan ymmärtänytkin, itselleni on osunut hivenen erikoisia harjoittelijoita. Uskon että reilusti suurin osa harkkareista tajuaa minkälaisen kuvan itsestään antaa, ja käyttäytyy sen mukaisesti, joten ei sitä harjoittelua tarvitse mitenkään stressata pelottelustani huolimatta. Valitettavasti vaan välillä vastaan tulee niitä erikoisempia tyyppejä, ja jotenkin ne ovat kasautuneet meikäläisen lähistölle viime vuosina =/

Ps. Kun sanoit "Itse harjoittelijana en voisi kuvitellakkaan olevan sellaisen partion jäsenenä, että joutuisin miettimään, mitä kouluttaja ajattelisi, kun kysyn hänen mielestään jotain tyhmää", niin ajattelitko että saat vaihtaa partiota jos perehdyttäjä ei miellytä? ;)

Pitäähän ajankohta/tilanne olla sopiva siihen, että mitä kysytään ja missä. Enkä sitä tässä tarkoittanut, että olisin perehdyttäjän vaihtoa vaatimassa, jos ei homma natsaa. Tähän asti olen tullut toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, enkä usko siihen tulevaisuudessakaan, että mitään ylitsepääsemätöntä tulisi esim. juuri perehdyttäjän suhteen. Itse ainakin tulen nöyrin mielin harjoitteluun ja koitan saada mahdollisimman paljon irti/opittua siitä ajasta.
 
Olen myös huomannut sen, että on olemassa perehdyttäjiä, jotka ovat huonoja. He tekevät itse kaiken ja harjoittelijan pitäisi seistä vierestä seuraamassa eikä osallistua toimintoihin. Tai sitten he eivät kerro harjoittelijalle sitä, miksi joku asia pitää tehdä - ei siis perusteluja eri asioille. Tai olettavat, että harjoittelija osaa jo kaiken ja että hänen pitäisi olla oma-aloitteinen ilman, että he ohjaavat häntä tekemään mitään.

Perehdyttäjän kannattaa muistaa se että harjoittelija on perehdyttäjän ja poliisilaitoksen käyntikortti. Mä en ainakaan omalla toiminnallani haluaisi pilata harjoittelijaa ja siinä sivussa omaa mainettani, koska fakta on se että joku kysyy aina "ai kuka sun perehdyttäjä oli". Lisäksi kannattaa muistaa se että huonosti perehdytetty harkkari on myöhemmin jonkun työkaveri ja jonkun työturvallisuusriski, pahimmillaan se tulee takas sun kanssa samaan autoon. Eli kun tehdään jotain, tehdään se kunnolla. Jos aihio on timantin sijaan makaronia niin sille ei sitten voi mitään, paras mahdollinen sille on kuitenkin annettava.

Ei sillä, se 50e/kk on täysin naurettava korvaus tuosta työstä eikä varmasti motivoi oikeastaan ketään.

Kaikkein ärsyttävimpiä perehdyttäjiä ovat ne, jotka jaksavat koko ajan valittaa kaikesta ja ovat patalaiskoja sekä opettavat harjoittelijalle huonot tavat. Toki on olemassa persoonakohtaisia eroja, mutta perehdyttäjän tulee mieltää se, että hän perehdyttää harjoittelijaa omaksi työkaverikseen ja on omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, millainen poliisi harjoittelijasta tulee.

Juuri näin.

Ajoimme muutenkin jonkun verran yhdessä ja tämä miesharjoittelija antoi minulle positiivista palautetta siitä, että keskustelin hänen kanssaan ennen keikkaa muutenkin siitä, että minkälaisia vaihtoehtoja meillä on hoitaa tuleva keikka enkä vain määrännyt tekemään jotain ilman perusteluja.

Tämän pitäisi olla täysin automaatio, vaan ei taida olla.
Omasta harjoitteluajastani muistan sen, kuinka raskasta oli työskennellä eri ihmisten kanssa heidän erilaisten käytäntöjensä takia. Juuri kun olit oppinut jonkun henkilön työskentelytavan ja otit siitä mallia, tuli toinen tyyppi, joka kysyi, että minkä takia sinä noin teet ja käski tehdä omalla tavallaan.

Tässä taas päästään niihin pedagogisiin taitoihin tai ylipäätään ihmissuhdeälykkyyteen: pitää osata markkinoida oma toimintatapansa niin että harkkari ei sotke päätään sillä että toinen oli ehdottomasti toista mieltä ja itse olet ehdottomasti ties mitä mieltä. Toisaalta, tässä on myös yksi syy miksi harkkarin pitäisi pääsääntöisesti ajaa yhden ihmisen kanssa... ja kuitenkin varsin moni noista räikeimmistä eroista toimintatavoissa taitaa johtua joidenkin henkilöiden laiskuudesta tai osaamattomuudesta.
 
Tuli sekin vielä mieleen, että perehdyttäjänkin ajatukset koulutustavoista voi muokkautua useampien harjoittelijoiden myötä. Ainakin itselleni on tullut mieleen monta asiaa miten edellisen harkkarin kanssa olisi voinut toimia toisin, tai miten eri tavalla jonkun asian olisi voinut myydä. Tuohon perehdyttämiseen ei saa minkäänlaista "koulutusta" (tai nyt Turussa on kyllä ihan hyvä paperipruju), joten alussa lähdetään hiukan sokkona liikenteeseen.

Harkkarin puolesta voi vaan toivoa että perehdyttäjä on edes jollain tavalla motivoitunut, eikä pakotettu. Meillä homma menee niin että jokainen on vuorollaan perehdyttäjä, halusi tai ei. Ymmärrätte varmaan ettei jokaisella se motivaatio ole yhtä kova.
 
Tuli sekin vielä mieleen, että perehdyttäjänkin ajatukset koulutustavoista voi muokkautua useampien harjoittelijoiden myötä. Ainakin itselleni on tullut mieleen monta asiaa miten edellisen harkkarin kanssa olisi voinut toimia toisin, tai miten eri tavalla jonkun asian olisi voinut myydä. Tuohon perehdyttämiseen ei saa minkäänlaista "koulutusta" (tai nyt Turussa on kyllä ihan hyvä paperipruju), joten alussa lähdetään hiukan sokkona liikenteeseen.

Perehdyttäjäksi "pääseminen" ei edellytä minkäänlaisia pedagogisia taitoja, eikä siihen kyllä kovinkaan suurta koulutusta ole tarjolla. Koulun kahden päivän seminaari tuskin tekee kenestäkään kovin hurskasta... ja eipä sillä, ei tuota "kurssia" ole pakko käydä.


Harkkarin puolesta voi vaan toivoa että perehdyttäjä on edes jollain tavalla motivoitunut, eikä pakotettu. Meillä homma menee niin että jokainen on vuorollaan perehdyttäjä, halusi tai ei. Ymmärrätte varmaan ettei jokaisella se motivaatio ole yhtä kova.

Esimerkiksi tämän asian kohdalla systeemissä on vikaa. Harkkaritulva on suuri, perehdyttäjiltä ei vaadita mitään eikä niille makseta käytännössä mitään. Ja kun edes raha ei motivoi, voi tulos olla sitä sun tätä. Tosin rahasta huolimatta olisin itse enemmän huolissani omasta maineestani jos koulutan jonkun täysin paskasti.
 
mutta hei, missä muussa suomalaisessa organisaatiossa suhtaudutaan niin aliarvioiden uusiin tulokkaisiin kuin poliisissa? On ihan sama millainen jätkä sieltä seiskajaksolta tulee, hän ei osaa vk:iden mielestä yhtään mitään. Suurinpiirtein kuin vastasyntynyt. Sitten jos harkkari erehtyy sanomaan jostain jotain että tuon osaan niin heti on pamahtanut pärstäkerroin että vittu mikä nokkava räkänokka. Ihan aikuisten oikeasti. Vuoden virassa olleena nähnyt nyt tätäkin touhua, ja kuullut. Kyllä on asenteessa korjaamisen varaa myös tällä puolella.

En allekirjoita tätä väittämää. Onneksi en ole tuollaisessa poliisilaitoksessa töissä!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom