Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, tuo todellinen työllisyystilanne olisi kiva tietää... Ite valmistuneena, ja poliisin hommia ei näkyvissä. Koulun aloitin 2007 ja sillon kauheasti kehuttiin työllisyystilannetta.. kuinkas sitten kävikään. Puolenvuoden sijaisuuden sain. Tuonkin sijaisuuden saadakseni minun piti lopettaa vakituisessa työpaikassa! Kun työpätkä poliisissa loppui, jäin siis työttömäksi, et näin... Noh, joskus tulevaisuudessa sitten :dance:

Parisataa työtöntä on kait jollain kaavalla laskettu, mutta mikä on todellinen tilanne. Noihinkaan tilastoihin ei ole laskettu ihmisiä, joilla on joku (ei välttämättä poliisihallinnossa) työpaikka. Tuo 200 on siis täysin työttömiä. Todellinen luku taitaa olle jopa tuplat, ellei enemmän... kalliiksi tulee valtiolle, eli meille.

Lopuksi tosin totean, että kaikesta huolimatta hienompaa ammattia ei ole, enkä ole koulusta katunut!! (oma mielipide :D)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmoja koetärppejä nyt ainakin tulee mieleen nämä:

Poliisilain 1 pykälä kannattaa osata ulkoa (kysytään varmaan ensimmäisenä kirjatentissä)
Sitten perus Eu:n toimialueet ja niiden toiminta (parlamentti yms.)
Sitten se Turvallinen elämä jokaiselle (sisäasianministeriön 11 sivunen läpyskä on hyvä osata kunnolla)

siin ny jotaki.

Sitten se Turvallinen elämä jokaiselle (sisäasianministeriön 11 sivunen läpyskä on hyvä osata kunnolla)
No kylläpä olikin erinomaisia tärppejä. Turvallinen elämä jokaiselle -esite ei enää ole materiaalina... :D Mun tärppi hakijoille vois olla se, että kannattaa tsekata hyvissä ajoin ennen koetta, että lukee varmasti oikeat materiaalit. Kuulin pari viikkoa sitten kokeissa tapauksista, joissa hakijalle oli vasta koepäivänä / edeltävänä iltana selvinnyt, että on lukenut väärät asiat... :jahas:

e: Ja ne parlamentti, komissio ja muut on muuten EU:n toimielimiä, ei toimialueita. ;)

Neuvoja kokeseen.

Minä tein näin:

Kuntokoe. Urheilin monipuolisesti 4 -5 kertaa viikossa noin puolen vuoden ajan (esim.pari kertaa juoksua, pari kertaa salilla, kerran jalkapalloa. Tämä oli suunnitelma, mutta lajit vaihtuivat todella usein ja välistä tuli taukoja)

Kirjallinen. Luin kerran aluetta nopeasti läpi. Luin toisen kerran ottaen muistiinpanoja. Luin muistiinpanot.
Tärppejä: poliisilain eka ja kuudes pykälä. EU:n suurimmat valtiot, Lissabonin sopimuksen merkitys…

Kielikoe. Kahtena päivänä viikossa pyrin harjoittelemaan tutkintokielen kokeeseen. Toisena päivänä aloitin tiivistelmällä ja jatkoin aineella jos jäi aikaa. Toisena päivänä aloitin aineella ja jatkoin tiivistelmällä jos jäi aikaa. (Tämä oli suunnitelma… käytännössä en koskaan ehtinnyt tekemään molempia samana päivänä, eikä edes samalla viikolla (paitsi kokeissa :) ) ). Näissä kannattaa myös hyödyntää koemateriaalia, jolloin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Alussa materiaalia voi pitää näkyvillä kun harjoittelee aineen kirjoitusta ja lopussa kannatta tehdä suurempi hyvin ajateltu kirjoitelma koko lähdeaineistosta. Silloin säkällä kokeissa ei edes tarvitsee hirveästi keksiä uutta, kun voi kirjoittaa paljon ulkomuistista.

No, mutta jokaisella on oma tapaa oppia, joten soveltakaa ja luottakaa omiin vaistoihin. Kertaus on opintojen äiti.

Työllistyminen todellakin on nihkeää tällä hetkellä. Uusilla valmistuvilla ei ole Varsinais-Suomen poliisilaitokselle mitään mahdollisuuksia tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessakaan. Pari määräaikaista sai jatkot helmikuun lopulle.

OT: Taas kyllä täytyy ihmetellä sitä poliisikoulusta tulevien harjoittelijoiden habitusta ja muutenkin käytöstä. En tiedä onko Turkuun sitten sattunut todella huonoja eriä, mutta tuntuu että monet harkkarit ovat sieltä omituisimmasta päästä. Tervehtiä ei osata ja nöyryys puuttuu täysin. Oletetaan että hänen pitäisi koko ajan päästä toiminnan keskipisteeseen, ja luullaan tietävänsä kaikesta kaikki. Esim. erään lyhyen, tunnin kestäneen piirityskeikan jälkeen joka päättyi rauhallisesti, eräs harkkari totesi kovaan ääneen: "mä tiesin heti et tää on ihan paskakeikka"...Siis jumalauta...tai sitten kun yksi harkkari alkoi ääneen purnaamaan käskynjaossa kun hänet nakitettiin johonkin yleisötilaisuushommaan seisoskelemaan keikanajon sijaan...Ei näin.

/ end of avautuminen

Työllistyminen todellakin on nihkeää tällä hetkellä. Uusilla valmistuvilla ei ole Varsinais-Suomen poliisilaitokselle mitään mahdollisuuksia tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessakaan. Pari määräaikaista sai jatkot helmikuun lopulle.

OT: Taas kyllä täytyy ihmetellä sitä poliisikoulusta tulevien harjoittelijoiden habitusta ja muutenkin käytöstä. En tiedä onko Turkuun sitten sattunut todella huonoja eriä, mutta tuntuu että monet harkkarit ovat sieltä omituisimmasta päästä. Tervehtiä ei osata ja nöyryys puuttuu täysin. Oletetaan että hänen pitäisi koko ajan päästä toiminnan keskipisteeseen, ja luullaan tietävänsä kaikesta kaikki. Esim. erään lyhyen, tunnin kestäneen piirityskeikan jälkeen joka päättyi rauhallisesti, eräs harkkari totesi kovaan ääneen: "mä tiesin heti et tää on ihan paskakeikka"...Siis jumalauta...tai sitten kun yksi harkkari alkoi ääneen purnaamaan käskynjaossa kun hänet nakitettiin johonkin yleisötilaisuushommaan seisoskelemaan keikanajon sijaan...Ei näin.

/ end of avautuminen

Niin, pitäähän harkkarin päästä ajamaan sitä kovaa keikkaa. Kumma juttu, itse oon aatellut aina niin, että rauhallisesti päättyneet keikat on niitä onnistuneita eli hyviä. Ei taida loppujen lopuksi monellakaan poliisiksi hakevalla/opiskelevalla olla tietoa siitä mitä tämä työ oikesti pitää sisällään.

/ end of avautuminen

Huhhhuh. Tainnu se jätkä kattoa vähä amerikkalaisia elokuvia enemmänkin.

Shagrath sanoi:
Esim. erään lyhyen, tunnin kestäneen piirityskeikan jälkeen joka päättyi rauhallisesti, eräs harkkari totesi kovaan ääneen: "mä tiesin heti et tää on ihan paskakeikka"...Siis jumalauta...tai sitten kun yksi harkkari alkoi ääneen purnaamaan käskynjaossa kun hänet nakitettiin johonkin yleisötilaisuushommaan seisoskelemaan keikanajon sijaan...Ei näin.

Niin, pitäähän harkkarin päästä ajamaan sitä kovaa keikkaa. Kumma juttu, itse oon aatellut aina niin, että rauhallisesti päättyneet keikat on niitä onnistuneita eli hyviä. Ei taida loppujen lopuksi monellakaan poliisiksi hakevalla/opiskelevalla olla tietoa siitä mitä tämä työ oikesti pitää sisällään.

On selvää, että POLAMKin suosion kasvun myötä myöskin asennevammaisten kokelaiden absoluuttinen määrä kasvaa. Täytyy vaan toivoa, että mahdollisimman harva näistä asennevammaisista yksilöistä työllistyisi sitten valmistumisensa jälkeen. Mitään pilluralli-ramboja tässä ei kaivata. Vaikka henkilöstöresurssit onkin tällä hetkellä ilmeisesti viety suht äärirajoille, niin silti määrä ei saisi koskaan korvata laatua.

/ end of avautuminen

Hieman samaa on täällä ilmassa. Ajoin tuossa pari vuoroa juuri tulleen harjoittelijan kanssa. Kaikki mitä hänestä sai irti oli, että "tämä on vitun tylsää, kun ei pääse vielä painimaan", "Pääsykokeessa pitäisi olla pelkkä puntinnosto ja tappelu mies miestä vastaan", "Kuka helvetti jaksaa mitään kirjoitteluja tehdä, pari riviä riittää rikosilmoitukseen" (tämän jälkeen teki muuten tunnin ylitöitä, täydensi ilmoituksen patjalle). Kaupan päälle vittuili meikän ruoka-annoksesta yövuorossa. Olen pitänyt tapana vetää aika lailla hedelmä+protsku+kuitu -linjalla yövuorot, ei tule insuliinipiikkiä ja jaksaa paremmin aamuun. Jätkä vetää kaksi grilliannosta ja toisessa vuorossa mainitsee neidiksi kaikki muut, koska itse on niin helvetin iso (ja läski). Seuraavalla viikolla on kaksi vuoroa yhdessä, ja alkaa kurinpalautus nimittäin täällä..

Nämä harkkarit joista puhuin eivät edes olleet mitään rambotyyppejä, päinvastoin (ainakaan ulkoisesti). Melko humaaneja tapauksia. Sen takia onkin huolestuttavaa että jopa tuollaisilla piiperöillä on täysin vääristynyt kuva poliisin hommista, ja kun sitä kuvaa yritetään korjata, niin silti koitetaan tapella vastaan.

Vinkkinä nykyisille ja tuleville harjoittelijoille: Nöyryyttä kehiin, oikeasti. Te ette, vastoin omaa luuloanne, tiedä vielä kuitenkaan mistään mitään, joten kauhean kärkkäästi ei kannata ottaa asioihin kantaa tai tuoda omia mielipiteitään esiin ainakaan julkisesti. Harjoitteluohjaajalta voi sitten autossa kysyä jos joku asia jäi harmittamaan tai et ymmärtänyt jotain. Ja ne teidän uudet työkaverinne ryhmässä eivät vielä parin vuoron jälkeen ole teidän bestiksiänne, joten kannattaa myös hiukan miettiä minkälaista läpyskää yrittää alkuun heittää...Pienet asiat alkaa nopeasti kypsyttämään, ja ensivaikutelmahan on tunnetusti tärkein.

Hienoa, että muitakin on hakemassa huhtikuun pääsykokeisiin :).
Voidaan täällä tsemppailla toisiamme!!
Itselläni pääsykokeissa pahin nakki oli kirjallinen osuus :/.
Ei porukkaa sattumoisin Tampereen suunnalta ole hakemassa??
Voitaisiin perustaa yhdessä lukurinki ja pänttäillä yhdessä kokeisiin ;)!?!

Hienoa, että muitakin on hakemassa huhtikuun pääsykokeisiin :).
Voidaan täällä tsemppailla toisiamme!!
Itselläni pääsykokeissa pahin nakki oli kirjallinen osuus :/.
Ei porukkaa sattumoisin Tampereen suunnalta ole hakemassa??
Voitaisiin perustaa yhdessä lukurinki ja pänttäillä yhdessä kokeisiin ;)!?!
Mää oon Tampereelt. :P Joko oot seinän löytäny mis käydä koettaa ylitystä?

Mää oon Tampereelt. :P Joko oot seinän löytäny mis käydä koettaa ylitystä?
Jos joku tietäis sisäseinämää Helsingin alueella, ni ois tosi tarpeen...Jos Tampereelki olis sisäseinämä ni sekin kyl käy...Toki ulkona treenatessa tulee lisäspirittiä selvästi treeniin :)

Suositut

Back
Ylös Bottom