Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkö joku, juostaanko tammikuun pääsykokeissa aina hallissa?

Kyllähän se näin taitaa olla. Viime Tammikuussa juostiin viimeksi...

Nyt, kun kovin velloo mielipiteitä tästä "pakkoruotsista" ja koulullakin kävi oikein Ylen toimittaja tekemässä pienen jutun siitä, niin kuinka ehdoton sen laajan kielitutkinnon suorittaminen on. Ajatellen sitä, jos kaksikieliselle alueelle halajaa mahdollisesti töihin joskus? Itse olen kuullut, että se riippuu aika paljon laitoksen päälliköstä, että pitääkö olla laaja suoritettu vai ei. Tiedän ainakin yhden joka ei ole laajaa suorittanut ja on vaki virka kaksikielisellä poliisilaitoksella, valmistunut päälle vuosi sitten. Valtakunnalliset ovat varmasti asia erikseen. Onko jollain kokemuksia tai mahdollisesti kuullut asiasta enempää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaankin ollut heillä sinuun törmätessään jonkin sortin gogo-kengät jalassa (ainakin Raumalla taikka hänellä on ilkeä kaksoisveli), koska minä oon 176cm ja Rauma oli mua HUOMATTAVASTI lyhyempi.

Rauma seisoskeli juuri Fitness Expo -messuilla vieressäni noin 1-1,5 metrin päässä itsestäni ja tarkkailin häntä tämän jutun perusteella vähän tarkemmin. Minulla itselläni on pituutta 173 cm:ä ja minulla oli jalassa saappaat, joissa oli korkoa ehkä 3-5 cm:ä. Rauma oli kanssani samaa pituusluokkaa tai muutaman sentin pidempi. En huomannut katsoa, minkälaiset kengät hänellä oli jalassaan.

Muuten Rauma oli mieheksi minun mittapuuni mukaan aika pienikokoinen eikä harteiltaan mikään erityisen leveä. Sillä oli lähinnä sellainen kestävyysurheilijan kroppa.

Onpas omituista.. Kaipa hän sitten on, mutta edelleen voisin laittaa pääni pantiksi tuosta asiasta, siis että se oli Rauma joka käveli mun ohi.. nojah.. omituista..

Mitenkäs on sportypyllä treenit muutoin menny, mitä lukemia saat noista lihaskunto-osiosta?

Cartsa, penkissä ja ylätaljassa vielä parannettavaa paljonkin, mutta juoksu kulkee ja vatsat ok. Se, että jollekin saattais riittää ok, mutta mulle ei. Mä en nimittäin mene anteeks pyytelee kokeisiin, niinkuin monet naiset menee onnea koittamaan. Joko sinne mennään täysillä tai sitten ei mennä!

Koskas muuten porukka koulussa on saanut tietää työharjoittelupaikoistaan??

Meillä ei vielä hajuakaan, toisaalta työharjotteluun on vielä aikaa sellanen reilu 4kk. Olisi vaan hauska tietää niin voisi alkaa valmistautumaan henkisesti.. :D

Mä en nimittäin mene anteeks pyytelee kokeisiin, niinkuin monet naiset menee onnea koittamaan. Joko sinne mennään täysillä tai sitten ei mennä!

Kuten myös.
Tuosta onnea koittamaan-asenteesta huomas aikamoiset putoamismäärät lihaskunto osuudessa, tässä Kunto & Terveys oli pieni juttu siitä miten normi keski-ikäinen nainen menee kokeilemaan pääsisikö kouluun. Siinä oli myös tuloksia mistä osiosta ja millä yhdistelmällä tippui porukkaa pois. Huhtikuun kokeista naisia putos 31kpl jo pelkästään tossa.. Miesten määrää en pannut muistiin, pahoittelen.

Tuosta onnea koittamaan-asenteesta huomas aikamoiset putoamismäärät lihaskunto osuudessa, tässä Kunto & Terveys oli pieni juttu siitä miten normi keski-ikäinen nainen menee kokeilemaan pääsisikö kouluun. Siinä oli myös tuloksia mistä osiosta ja millä yhdistelmällä tippui porukkaa pois. Huhtikuun kokeista naisia putos 31kpl jo pelkästään tossa.. Miesten määrää en pannut muistiin, pahoittelen.

Jep, mä olen yks noista, ketkä jätti leikin kesken. Okei, osin menin kokeilee onneani, mut kaiken järjen mukaan kuntokokeen olis kuitenkin pitäny mennä läpi. Se, miks se ei mennyt, johtui kai vaan huonosta tuurista (ja jännityksestä :D). Taisin jo aiemmin täällä mainita, että juoksuajan ylitin muutamalla säälittävällä sekunnilla ja seinässä väänsin käteni niin komeasti, että sitä piti käydä näyttämässä päivystyksessä -> lähtö kotiin. Hyvä minä. :D En mä kuitenkaan kadu, että kävin jo huhtikuussa kokeissa, vaikka en kouluun päässytkään. Mä olen nyt valmiimpi, tiedän mitä siel tapahtuu enkä jännitä niin paljoa, lisäks sain kokeista uuden ystävän itselleni. :) Haastattelussa kävin muutama viikko sitten, joten uusi vuosi vaihtuu rauhallisesti kokeisiin valmistautuen.

Olis muuten mielenkiintoista nähdä tilastoa siitä, kuinka moni hakija menee kokeilee onneaan kirjallisiin ja putoaa - tuota kun ei suoraan näe siinä päivän aikana, kun ne tulokset tulee vasta jälkijunassa. Sitähän on sanottu, että naisille kuntokoe on vaikein pala, miehille kirjalliset - näkyyköhän vastaavaa eroa myös tilastoissa?

Mä en nimittäin mene anteeks pyytelee kokeisiin, niinkuin monet naiset menee onnea koittamaan. Joko sinne mennään täysillä tai sitten ei mennä!

Tuo on se ainoa oikea asenne jolla esim. tuohon opinahjoon kannattaa pyrkiä. On sekä oman että muiden ajan tuhlaamista jos tietää jo etukäteen että ei tule pääsemään kokeista läpi ja silti lähtee "kokeilemaan onneaan". Kuntokokeen tulos pitäisi olla aika pitkälti etukäteen jo arvioitavissa ja jos oma suoritustaso harjoitustilanteessa on kokeen minimiraja, niin jälleen kerran kannattaa jatkaa harjoittelua ja palata asiaan myöhemmin. Kirjallisesta puolesta todettakoon että jos oman nimen kirjoittaminen paperiin ei onnistu tai jos poliisilain 27 ensimmäisen pykälän sisältö on hankalaa muistaa niin kannattaa edelleen jatkaa harjoittelua ja palata asiaan myöhemmin.

Olisi varsin jännittävä tietää mitä näillä ihmisillä liikkuu päässä joiden epäonnistuminen kokeessa on jo etukäteen varmaa.

Taitaa näkyä. Tuossa artikkelissa oli myös maininta opettajan puolelta (kuntokokeesta) että naisilla näkyy käsivoimissa tuo putoamisen syy, yleisesti ottaen juoksun taso on heikentynyt ja ylipainoakin ilmenee. Miehillä taitaa edelleen olla tuo kirjallinen puoli heikompi osa.
Tää artikkelin naikkonen taisi selvittää ainoastaan hyväksytysti nukenkannon ja uinnin.. Ja sitten sitä puhutaan ettei poliisien valintakokeet oo mistään kotoisin, kunhan saa esikoululaisen juostua kiinni that`s it..

Ja sitten sitä puhutaan ettei poliisien valintakokeet oo mistään kotoisin, kunhan saa esikoululaisen juostua kiinni that`s it..

Jostain ne on kotoisin, mutta ylitsepääsemättömät tai muutenkaan superhaasteelliset niiden ei pitäisi olla. Kysymys ei kuitenkaan ole ammattiurheilijoiden tai rakettitieteilijöiden hommasta tai pääsykokeista.

Normaalijärjellä ja kohtuullisella kunnolla pitäisi selvitä, varsinkin jos on lukenut lukumateriaalin läpi ja sisäistänyt asiat edes jotenkin.

Noniih, nyt se valmistautuminen alkaa kunnolla tammikuun kokeisiin kaikilla osa-alueilla...yövuoroissa saa luettua kivasti ja sit päivällä taotaan juoksua ja salitreeniä...seinämää täytyy treenata ja paljon, se vähän tökkii vielä...

Minimirajathan kuntokokeessa on sellaset, että kenen tahansa pitäs ne suorittaa jos vaan jotain liikuntaa harrastaa. Saa melko retuperällä olla kunto jos ei noita minimirajoja ylitä. Neljän ja viiden pisteen suoritukset sit alkaakin jo vaatimaan melkoista reenitaustaa. Harva mieskään esim. penkkaa sen 20 kertaa 62.5kg:lla ilman parin vuoden reeniä.

Minimirajathan kuntokokeessa on sellaset, että kenen tahansa pitäs ne suorittaa jos vaan jotain liikuntaa harrastaa. Saa melko retuperällä olla kunto jos ei noita minimirajoja ylitä. Neljän ja viiden pisteen suoritukset sit alkaakin jo vaatimaan melkoista reenitaustaa. Harva mieskään esim. penkkaa sen 20 kertaa 62.5kg:lla ilman parin vuoden reeniä.
Mä kovasti toivon, ettei jengi lähtis minimirajoilla edes kouluun yrittämään...

Mä uskallan olla eri mieltä, tosin miesten kohdalla noin varmasti onkin, että kunnon voi sanoa olevan retuperällä, jos minimirajoja ei ylitä. Väittäisin, että naisilta kuitenkin vaatii enemmänkin kuin vain "jotain liikunnan harrastamista".. Ainakin mun tuntemilla naisilla treeni painottuu ryhmäliikuntatunteihin, lenkkeilyyn jne kovan salitreenin sijaan, jolloin esimerkiks penkissä 37,5 kg on aika korkea tavoite, vaikka kuinka olis hyväkuntoinen nainen.

Edit: En kuitenkaan tarkoita, etteikö juuri pääsykokeessa vaadittuja asioita treenaamalla kuka tahansa voisi päästä kouluun (ja hyväkuntoiselta vaatii toki vähemmän treeniä päästäkseen "pääsykoekuntoon") - ei kokeessa mitään yliluonnollisia asioita vaadita, kuten Sumu edellä totesikin.

Naisista en tiedä, mutta ei nuo rajat miehille todellakaan ole kovin kovat. Kyllä normaali mies vetää 5 leukaa, nostaa 60kg penkistä muutaman kerran ja hiukan juokseekin vielä. Eri asia sitten on, pääseekö kouluun sisään minimipisteillä, mutta hylsyä ei kyllä liikuntaosiosta pitäisi tulla jos on edes pari viikkoa jaksanut treenata.

yleisesti sanoi:
. Ainakin mun tuntemilla naisilla treeni painottuu ryhmäliikuntatunteihin, lenkkeilyyn jne kovan salitreenin sijaan, jolloin esimerkiks penkissä 37,5 kg on aika korkea tavoite, vaikka kuinka olis hyväkuntoinen nainen.

Tästä päästään toiseen aiheeseen. On outoa, että nämä rajat ovat edelleen näin. Palo&pelastuspuolella ei tunneta tälläistä helpostusta naisille, koska siellä naiset tekevät samoja hommia. Savusukeltavat ym, joissa voimaa tarvitaan saman verran kuin miehilläkin tehtävän turvalliseen hoitamiseen. Meillähän naiset eivät nostele painavia jalattomia, tai ota hallintaan riehuvia henkilöitä ahtaissa tiloissa, joissa ei aina pysty käyttämään esim. kaasua.

Eiku..

^Ei pliis aleta taas tätä jankkausta.. Mä en esimerkiks tule opiskelun jälkeen nostamaan painavia jalattomia, ottamaan hallintaan riehuvia henkilöitä ahtaissa tiloissa jne. Poliisissa on muitakin töitä, kaikkien ei tarvitse olla lihaskimppuja. Palo&pelastuspuolella erinomainen fyysinen kunto on välttämättömyys. Mut koska tää sama keskustelu on käyty moneen kertaan aiemmilla sivuilla, niin I'll shut up. :D

Samaa mieltä Aapinan kanssa.

Mun mielestä vois antaa niille ketkä jo ennen kouluun menoa tietää menevänsä esim. muuhun kuin Järjestyspoliisiin niin antaa vapautus kokonaan fyysisistä kokeista...)

Mut ei siitä sen enempää.:rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom