Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Palstan poliisit, kuinka vaikeaa/helppoa on päästä tutkinnan puolella "vaativampiin" hommiin, esim. huumepuolelle? Ei varmaan ainakaan suoraan koulusta pääse kuitenkaan?

Riippuu paikasta. Jonnekin on aika kova tunku eikä pääsy ole automaatio. Jotkut pääsee joihinkin hommiin suoraan koulusta syystä tai toisesta, yleensä kuitenkin toivotaan, että henkilöllä olisi jo vähän enemmän kokemusta siitä perusduunista kentän/tutkinnan parissa. Joossain paikoissa pitää ensin käydä lyhyemmällä kierrolla, jonka jälkeen kiertolainen ilmaiseen mahdollisen halukkuutensa päästä kyseiseen yksikköön. Sen jälkeen yksikön vakituisilta työntekijöiltä kysellään, mitä mieltä he olivat hakijasta ja jos palaute on positiivista, on henkilöllä paremmat mahdollisuudet päästä yksikköön, kun lisäporukkaa palkataan. Lisäksi jotkut erikoistaidot (esim. kielitaito), suositukset, sopiva asenne sekä ulkoinen olemus saattavat toisinaan vaikuttaa positiivisesti.

Ja esim. huumehommat eivät automaattisesti ole vaativia, sielläkin saattaa olla erilaisia ryhmiä - päivittäisrikostutkintaa ja sitten vähän pitkäkestoisempaa tutkintaa vaativia juttuja. Lisäksi Suomessa on aika isot erot eri poliisilaitosten välillä. Joissain pienemmillä paikkakunnilla "vaativamman" tutkinnan suorittaa KRP, kun taas esim. Helsingissä on erikseen rikospoliisin puoli, jossa tutkitaan "vaativimmat" jutut (talous, huume, väkivalta) ja järjestyspoliisin päivittäisrikostutkinta erikseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistanko mä oikein, että ennen saatettiin kuitenkin pituusrajoissa joustaa jonkun verran?

Meidän kurssille pääsi ainakin yksi naishenkilö, joka ei ollut "tarpeeksi" pitkä. Tiedän tämän, koska tämä kyseinen henkilö itse sanoi minulle olevansa pari senttiä lyhyempi, kuin mitkä vaatimukset olivat. Tänä päivänä hän on siviilivermeissä tarkkailupuolella ja sopii tehtäväänsä mainiosti luonteensa ja varmasti ulkoisen olemuksensakin puolesta. Ja on kait ilmeisen pidettykin. Aikaisemmin hän oli kentällä.

Itse olen 173 cm:ä pitkä nainen. Kurssillani oli mies, joka oli noin 185-190 cm:ä pitkä, mutta melkoinen heinäkeppi. Pärjäsin hänelle mainiosti painissa ja kyykkäilin pitäen häntä palomiesotteella. Onneksi hänellä on voimankäyttövälineet, joita käyttää, jos ei painissa pärjää :D No en mä tosissani... - ei me kukaan olla voittamattomia.

Mä en siis automaattisesti ajattele, että se pituus tekee kenestäkään "luotettavampaa" esim. fyysisiltä taidoiltaan. Pitää olla muutakin, esim. voimaa tai teknisiä taitoja sekä uskallusta fyysiseen kontaktiin tarpeen vaatiessa. Toki pituus kulkee usein käsikädessä sen toimivuuden kanssa. Mitä enemmän massaa, sittä paremmin voi pystyä ehkä toimimaan.

Ei se pituusraja ollut mikään ehdoton raja. Näin ainakin mulle vakuuteltiin, kun koittivat poliisikouluun puhua. Pari senttiä uupuu tuosta 175cm meikäläiseltä.

E: tiedän pari poliisia jotka on todnäk tuon rajan alle ja käyneet poliisikoulun vuonna miekka ja kirves. Tosin koska tuo raja mahtoi tulla voimaan?

Oli meidänkin kurssilla yksi mies joka ei ollut ihan 175cm, mutta hän kertoi osanneensa venyttää itseänsä jotenkin pidemmäksi tjms. Yksi tuttu passitettiin ensimmäisestä erästä pois mittauksen jälkeen suoraan, eikä päässyt edes kokeilemaan. Pituutta noin 173-174cm.

Muistanko mä oikein, että ennen saatettiin kuitenkin pituusrajoissa joustaa jonkun verran?

Tavallaan muistat ihan oikein, koska tuo pituusraja oli 178cm ja siitä voitiin joustaa alaspäin 3cm. Tuon jouston jälkeen rajan ainakin piti olla ehdoton, mutta eiköhän muutama poikkeus ole taas vahvistanut säännön ammoisina aikoina...

Lisätääs vettä myllyyn: Mitenkä koululla ohjeistetaan virkapuvussa liikkuminen? Annetaanko siellä mitään kommentteja korvakoruista eritoten miehillä tai mistään muustakaan vai sanotaanko vaan että rytkyt päälle ja thats it?

Lisätääs vettä myllyyn: Mitenkä koululla ohjeistetaan virkapuvussa liikkuminen? Annetaanko siellä mitään kommentteja korvakoruista eritoten miehillä tai mistään muustakaan vai sanotaanko vaan että rytkyt päälle ja thats it?

On meillä ainakin sanottu siitä,ettei virkapuvussa kentällä olisi niinkään suositeltavaa korvakoruja ym.pitää. On kai joillekkin vanhemmat opettajat/päällystöopiskelijat ohimennen maininneet myös sisäpalvelusvaatteita käytettäessä korviksista.Etenkin miehille.

Kyllä koululla näki miehiä joilla oli (ainakin) korvikset, kun viimeksi siellä kurssilla kävin. Hiustyylitkin oli jotain ennennäkemätöntä joillakin opiskelijoilla. En tiedä sitten kielletääntö niitä vai onko hyväksyttävää. Meidän kurssille oli selkeä ohje miehille siisti hiustyyli ja korviksia ei saanut olla. Meidän harjoittelijat on tosin ollut särmiä, että ne on poikkeuksia nämä korviskaverit.

Tuo on vaan jännä juttu tuo korvisten pitäminen virkapuvussa. Korvakorut miehellä eivät ole sen vaarallisemmat kuin naisellakaan, mutta eivätpä ne korvikset miehelle virkapuvun yhteyteen kuulu. Eivät ole koskaan kuuluneet. Eivät sisällä eikä ulkona.

Kovasti mietityttääkin mitä näillä muutamilla korvishemmoilla liikkuu mielessä? Ollaanko niin tietoisia omista oikeuksistaan ja pidetään pää, vai halutaanko tahallaan tehdä itsestään vähän erikoisia ymmärtämättä sitä että töissä saattaa joku ärähdellä ja vittuilla aika reippaasti? Että käsi ylös vaan jos tätä lukee joku korvakorullinen poliisinalku, siis mies. Kuulisin mielelläni mikä toiminnassa on motiivina.

Mua hieman kyrsii ne raksapatukat, jotka tulee ruokalaan hamppupipot tai lippikset päässä. Melkosen hölmön oloista touhua, kun nyt kuitenkin puhutaan melko muodollisesta laitoksesta. :/

Jotain remonttireiskoja ne on, ei niinkään rakennuspuolen äijiä. Pari tyyppiä on muutaman kerran tullu nähtyä, kun lampsivat päähine päässä milloin aamiaiselle ja milloin kahville jne.

On meillä ainakin sanottu siitä,ettei virkapuvussa kentällä olisi niinkään suositeltavaa korvakoruja ym.pitää. On kai joillekkin vanhemmat opettajat/päällystöopiskelijat ohimennen maininneet myös sisäpalvelusvaatteita käytettäessä korviksista.Etenkin miehille.

En muistaisi, että meille olisi korviksista sanottu koulun puolesta mitään. Mun mielestä korvikset eivät kuulu virkapukuun, varsinkaan kentän puolella. Ei miehille eikä naisille. Mutta tämähän on vaan mun mielipide.

Vähän paremmin voisi koulu tässä asiassa ohjeistaa, jos siihen jonkinlainen valtakunnallinen linjaus on olemassa. Ohjeistusta voisi toki myös antaa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa kannattaa kertoa opiskelustaan ja mitä ei. Mutta tämähän on edelleen mun mielipide :D

En muista oonko aiemmin kertonut, mutta multa meinasi silmät tipahtaa, kun mun kouluaikoinani joku kokelas pelmahti koululle (ilmeisesti jostain muualta kuin asuntolasta) virkapuvussa, reppu selässä ja SKEITTILAUDALLA!

Ihan oikeesti... Vaikka nuorisohommista ois kiinnostunutkin tulevaisuudessa, niin ei siitä tarvii vielä koulussa vakuuttaa kanssaihmisiä.

Sit mä en ihan oikeesti tahtonut ymmärtää niitä nuoria pojankloppikokelaita, jotka tulivat jumppatunneille pipossa (sisätiloissa) ja puuhelmet kaulassa. Voimankäytänopettajat taisivatkin antaa kiellon tulla omille tunneilleen puuhelmissä. Puuhelmissä ei sinänsä vikaa vapaa-aikana, mutta pipo päässä ei prkl tulla sisälle - ei koulussa, eikä vapaalla!

Yksi meidän kurssin daami joutui värjäämään hiukset luonnollisen väriseksi, kun sillä oli mennyt omat värjäykset vähän vituralleen ja hiukset olivat siniset. Kehoitus annettiin koulun toimesta.

Mä tykkään ihan oikeasti erilaisista ja persoonallisista ihmisistä (puhun nyt ulkonäöstä). Tykkään hevareista, punkkareista ja vaikka mistä, kunhan ne ovat siistejä. Mun mielestä niitä tarvitaan poliisissakin (peruspoliisithan ovat aika mielikuvituksetonta sinistä massaa) eikä mua sinällään haittaa, jos jollain kundilla on pitkä tukka, korvis tai jotain muuta tai jos poliisin hiukset ovat väriltään tai muuten vähän erikoisemmat. Peräänkuulutan kuitenkin perussiisteyttä ja sitä, että työturvallisuus sekä asiakkaat huomioidaan. Ei ehkä ole hyvä, jos poliisi menee keikalle jonkun mummon luo ja näyttää vaikkapa linnakundilta. Eli duunivuoron ajaksi sitä omaa tyyliä voi aavistuksen hillitä tai sitten ryhtyä hys-hys -hommiin.

Vähän paremmin voisi koulu tässä asiassa ohjeistaa, jos siihen jonkinlainen valtakunnallinen linjaus on olemassa. Ohjeistusta voisi toki myös antaa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa kannattaa kertoa opiskelustaan ja mitä ei. Mutta tämähän on edelleen mun mielipide :D

Ei tuosta korvishommastakaan mitään linjausta taida olla ja vaikea siihen pykälien mukaan on puuttua. Sen sijaan maan tapa ja hyväksi havaitut käytännöt sotivat korviksia vastaan, erityisesti miehellä.

Olen jäänyt käsitykseen että ihmiset eivät ymmärrä että tiettyjä viranhoitoon/opiskeluun liittyviä asioita ei tule tiedottaa missään, eikä varsinkaan jonkun yrityksen hallussa olevilla nettisivuilla tms. palvelussa. Taitaa aika monelle tulla yllätyksenä tuo että saattaapi olla haitallista mm. omalle uralle tuo tiettyjen asioiden tuulettelu netissä omilla kuvilla varustettuna. Jännä sinänsä että ihmisten kyky ajatella omilla aivoilla tuntuu hämärtyvän jatkuvasti...

Olisiko antaa esimerkkejä, mitä minkälaisia asioita poliisikoulussa opiskellaan? Esim: Tieliikennelakia, rikoslakia ym.

Edit: Mitäs miehiä ne poliisit on, joilla on musta/tummempi virkapuku, kuin normaalisti?

Yksittäinen poliisimies
Yksittäinen poliisimies voi vapaasti yleisellä tasolla kertoa työstään tiedotusvälineille.
Poliisimiehen on kuitenkin muistettava virka-asemansa myös yksityiselämässään ja vapaa-
ajallaan tapahtuvassa viestinnässä. Poliisimiehen on virassa ja yksityiselämässään
käyttäydyttävä siten, ettei hänen käyttäytymisensä ole omiaan vaarantamaan luottamusta
poliisille kuuluvien tehtävien hoitoon (poliisilaki 9 c §). Poliisimies ei saa hoitaa tehtävää,
johon liittyvät oikeudet tai velvollisuudet saattavat joutua ristiriitaan tämän lain mukaisten
tehtävien kanssa (poliisilaki 9 d § 2 momentti).

Jostain poliisin nimenomaisesta tehtävästä kiinnostuneet tiedotusvälineet tulee ohjata
ottamaan yhteyttä kyseisessä tapauksessa viestintävastuussa olevaan henkilöön.

lähde:
POLIISIN ULKOISEN TIEDOTTAMISEN OHJE
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/files/ohjejulkinen/$file/ohjejulkinen.pdf

Eihän tuo nyt suoraan vastaa sosiaalisen median kautta tiedottamiseen, mutta yleisesti voi tietysti miettiä, että mitä kannattaa huudella ja mihin. Lisäksi ehkä voisi muistaa nyrkkisäännön, jonka mukaan mitään minkä on nettiin laittanut, ei sieltä saa pois. Voi olla myöhemmin aika ja paikka, jolloin toivoisi ettei netissä esiinny ollenkaan.

Ei nyt liity poliisihommiin millään lailla, mutta kysyn nykyään työhaastattelussa kaikilta, mitä niistä löytyy netistä. Nettiprofiili kertoo aika paljon ihmisestä.

Ei nyt liity poliisihommiin millään lailla, mutta kysyn nykyään työhaastattelussa kaikilta, mitä niistä löytyy netistä. Nettiprofiili kertoo aika paljon ihmisestä.

Eikös nykyään ole ihan kiellettyä, että työnhakijasta ei saa etsiä netistä tietoa ja sen perusteella päättää, antaako työn vai ei. Kysyä tietysti varmaan saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom