Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.uusisuomi.fi/raha/76197-tassa-miesten-ja-naisten-keskipalkat
Tuon mukaan 2008 viimeisellä neljänneksellä miehen keskipalkka oli 3185.

Jos suomalaisen miehen keskipalkka on yli 50% korkeampi kuin poliisin peruskuukausiansio...

P x 1,5 = 3185, jossa P on poliisin palkka.
P = 2123
--> mikä ei liene kovin kaukana totuudesta

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html#ansiotaso
Tuolta vähän tarkempaa tilastoa palkoista. Sieltä käy ilmi, että miessotilaiden keskipalkka on 3833. Ei hullummin, mutta kyllä sillä rahalla vissiin muutaman sotaharjoituskorvauksen joutuu nauttimaan... lisät siis niissäkin mukana.

Huomattavasti korkeamman kuin 40ek?

Enpä tiedä...ja mä en todellakaan halua kuulostaa siltä kuin en arvostaisi poliiseja ja että en muka soisi heille kunnon palkkaa. Se on perkeleen arvokasta työtä, varsinkin jos se tehdään kunnolla. Ja kyllä mun mielestä 40ek on kunnon palkka.

Jos järjestyspoliisin työstä tienaisi 50 000-60 000 vuodessa, niin kyllä se olisi mun mielestä aika hurjaa. Toki työhön liittyy potentiaalinen hengenvaara ja jos joku on ihan aikuisten oikeasti ryhtynyt poliisiksi sen takia, että haluaa suojella lainkuuliaista veronmaksajaa kaiken maailman kauheuksilta, niin sehän on toki ylevää ja jaloa ja kaikin puolin ihailtavaa.

Kaveripiiriini kuuluu muutama poliisi ja ainakaan heidän juttujensa perusteella järjestyspoliisin työ ei ole ihan NIIN haastavaa ja vaarallista mitä jotkut amerikkalaisten tv-sarjojen ystävät ehkä joskus kuvittelevat. Totta kai hereillä pitää olla koko ajan ja jokaiseen työvuoroon mahtuu varmasti ikäviä ja hankalia tilanteita. Haasteita varmasti riittää, kun rikollisten kanssa yritetään selvitä pienimmän haitan periaatteella ja kaikin puolin tyylikkäästi. Mutta varsinaisessa vaarassa suomalainen järjestyspoliisi on kai sittenkin suht harvoin?? Korjatkaa toki, jos suomalaisen järjestyspoliisiin jokaiseen työviikkoon mahtuu vaarallisia takaa-ajoja sekä veitsien/ampuma-aseiden kanssa riehuvia psykopaatteja. Virantoimituksessa poliiseja kuolee/loukkaantuu vakavasti äärimmäisen harvoin? Hieman ilkeästi kärjistäen voisi varmaankin sanoa, että enemmän heitä taitaa kuolla vapaa-ajalla oman käden kautta.

Ja kyllä täytyy myös mielestäni muistaa, että koulutus on lyhyehkö ja siitäkin ajasta iso osa vietetään palkallisessa harjoittelussa.
Tähän nyt vielä sen verran että ei noita varmaan kovin usein tule mutta lähinnä mun mielestä on kyse siitä että se tilanne voi tulla, ja kun se tulee, on velvollisuus toimia ja mennä, ilman mitään ennakkovaroitusta.

^Joo ja se on vaan ammattikoulu. Pitäisi poliisien palkkaa itse asiassa laskea. Kun ei ole edes vaarallista se työ, eikä haastavaa. Ja saavat saatana liksaakin opiskeluaikanaan.

Sanoinko noin? En sanonut.
Luulin, että POLAMKin pääsykokeisiin kuuluu jonkinlainen kirjallinen tehtävä, jossa täytyy tehdä tarkkoja havaintoja annetusta tekstistä tms. Jos on selviytynyt kyseisestä tehtävästä, niin luulisi selviävän myös tuosta meikäläisen tekstistä.

Jos suomalaisen miehen keskipalkka on yli 50% korkeampi kuin poliisin peruskuukausiansio, niin ei se poliisin palkka nyt ihan raiteillaan taida olla?
[/QUOTE]

Keskipalkan sijaan pitäisi tuijottaa mediaanipalkkoja. Veikkaan, että siinä vertailussa 40 000 vuosituloilla pärjää ihan hyvin.

Mutta hei, en ole päivääkään poliisin työtä tehnyt. En ole mikään finninaamainen teini, joten ymmärrän olla kinaamatta ammatti-ihmisten kanssa heidän työhönsä liittyvistä asioista. Jos poliisi sanoo, että poliisin palkka on paska, niin se on sitten sillä selvä. Tänä päivänä tärkeintä kai kuitenkin on se, että ihmisellä ylipäätään on työtä.

Paskasta palkasta on puhunut vain minä, ei kukaan poliisi.
Sulla taisi olla vaikeuksia ymmärtää tuo minun teksti?

Lisät maksetaan siksi, että tekee töitä yöllä tms. Siksi on syytä puhua vain peruspalkasta. Niin poliisin, hoitajan, palomiehen tai kenenkä muun tahansa kohdalla. Eikö tuossa werba maininnut olevansa poliisi ja saavansa sisätöissä palkkaa 27.000 kun ei niitä lisiä juuri tule. Ei ole hääviä.

Eikö kutsumustyöstä sitten saisi maksaa edes keskiarvopalkan verran? Vai onko kutsumustyötä aina pakko tehdä persaukisena?

Pelkkä renki: Meitsin peruspalkka on muutaman korotuksenkin jälkeen alle 2000 euroa. Minulla on muutaman tonnin korkeampi kokonaispalkka kuin esim. partiokaverillani, jolla on vain puoli vuotta vähemmän virkaikää. Oma palkkani on korkeampi erikoistehtävien ja kokemuslisän ansiosta. Vielä kaksi vuotta sitten vuosipalkkani oli 33k. Palkkakehitys tällä alalla on nopeinta ensimmäisinä vuosina, mutta esimerkiksi miehet jotka ova kohta jäämässä eläkkeelle kenttähommista, saavat pienempää peruspalkkaa kuin meikäläinen. Suurempi kokemuslisä saattaa viedä vuositulot nippanappa meikäläisen ohi. Ei ole kovinkaan reilua kymmenien vuosien työuran jälkeen.

Kyllä minun palkallani toimeen tulee, mutta läheskään kaikki poliisit eivät saa tuota palkkaa (toki jotkut saa vielä korkeampaa, kun on vielä erikoisempia tehtäviä eli korkeampi peruspalkkaluokka). Eikös edellisellä sivulla joku sanonut että vetää sen 27k vuodessa?

Ihmiset eivät käsitä minkälaisen paskan ja ihmiskunnan saastan kanssa tuolla kentällä saa toimia. Elämä ei ole reilua, mutta en usko että monessakaan ammatissa joudutaan kantamaan näin suurta vastuuta näin suhteellisen pienellä korvauksella.

Elämä ei ole reilua, mutta en usko että monessakaan ammatissa joudutaan kantamaan näin suurta vastuuta näin suhteellisen pienellä korvauksella

On niitä matalia palkkoja muillakin aloilla. Esim. sosiaali-/terveysalalla korvaus tehdystä työstä on mun mielestä usein liian pieni suhteessa työnkuvan vaativuuteen. Työskentele siinä sitten esim. käytökseltään fyysisesti ja psyykkisesti erittäin haastavien (mahdollisesti monivammaisten, syrjäytymisvaarassa olevien) asiakkaiden parissa ja saat käteen jonku 1800 euroa kuukaudessa. Naisvaltainen ala, ni lisää varmasti osaltaan huonoja palkkoja. Mut joo, eipähän tää liittyny poliisikoulu aiheeseen.

Kyllä kenttähommien ja tutkinnan työn välillä on vissi ero vuosipalkassa. Kuten sanoin, meikäläisen vuosipalkka on se 27 000 euroa. Tosin olen vasta aloittelemassa uraa, mutta kuitenkin olen vanhempi konstaapeli. Ja minun peruspalkkani on kuitenkin suurempi kuin kenttämiehillä, koska olen tutkijana. Kenttämiesten reippaasti parempi palkka koostuu haittalisistä, eli he uhraavat yöt, juhlapäivät ja viikonloput töiden tekemiselle. Kenttämiehen peruspalkka on aivan paska.

Vertailun vuoksi kolme poliisin peruspalkkaa:

Tutkinta Kenttä
08.01 1907,07 euroa 04.01 1807,2
08.02 1996,42 euroa 04.02 1880,59
08.03 2077,96 euroa 04.03 1955,87

Peruspalkan lisäksi tulee vielä henkilökohtainen lisä, joka aloittelevilla on 10% palkasta. Ja vielä päälle olosuhdeosa, joka kentällä on yleensä 3% ja tutkinnassa 1%. Ja kokemuslisät jos sellaisia on.

Ja nuo höpötykset kutsumusammatista voi unohtaa. Kyllä kaikki ovat uransa alussa idealisteja, mutta se karisee nopeasti pois kun on nähnyt todellisuuden. Sen jälkeen poliisin työ on työtä. Vaikka tosin, onhan se välillä pirun hauskaa työtä. Mutta ei kukaan huvikseen uhraa yöuniansa ja viikonloppujansa työn teolla. Kyllä siitä pitää hyvä korvauskin saada.

Viimeksi muokattu:
On niitä matalia palkkoja muillakin aloilla. Esim. sosiaali-/terveysalalla korvaus tehdystä työstä on mun mielestä usein liian pieni suhteessa työnkuvan vaativuuteen. Työskentele siinä sitten esim. käytökseltään fyysisesti ja psyykkisesti erittäin haastavien (mahdollisesti monivammaisten, syrjäytymisvaarassa olevien) asiakkaiden parissa ja saat käteen jonku 1800 euroa kuukaudessa. Naisvaltainen ala, ni lisää varmasti osaltaan huonoja palkkoja. Mut joo, eipähän tää liittyny poliisikoulu aiheeseen.

Kuten sanoin, "näin suurta vastuuta". Ei millään pahalla monelle muulle alalle, mutta poliisin työssä toimitaan ihmisten perusoikeuksien ja hengen ja terveyden vaaran kanssa jatkuvasti, ja omasta mielestäni vastuu on todella kova verrattuna moniin aloihin. Toki toivon kaikille sellaisille jotka oikeasti tekevät merkittävää ja "tuottamatonta" työtä enemmän palkkaa.

Eikö kutsumustyöstä sitten saisi maksaa edes keskiarvopalkan verran? Vai onko kutsumustyötä aina pakko tehdä persaukisena?
Kun hoitajat esitti vaatimuksiaan korkeammista palkoista tms., esitettiin argumentteja tyyliin "Korkeammat palkat johtavat siihen, että alalla hakeutuu ihmisiä rahan, ei auttamisen vuoksi". Tätähän voidaan soveltaa poliisien tilanteeseen myös. Haluammeko poliisin joka on töissä rahan eikä oikeudenmukaisuuden vuoksi?

40 k€ vuosiansio vaikuttaa varsin pätevältä. 27 kiloeuroa jo hitusen vähemmän, mutta eläähän silläkin.

Huomattavasti korkeamman kuin 40ek?

Ymmärrä nyt että tuo 40keur on kokonaispalkka joka muodostuu hyvin suurilta osin erilaisista haittalisistä, eli ilta, yö ja viikonlopputyöstä. Näitä erilaisia haittalisiä ym. tuosta palkasta on karkeasti arvioituna reilu 30% ja kun ne haitat jätetään pois, ei peruspalkka ole kovin häävi ottaen huomioon toimenkuvan. Televisiossa pyörivät kotimaisetkaan sarjat eivät kerro sitä mitä tuo työ todellisuudessa on. Osviittaa ne sarjat kyllä antavat mutta kyllä niissä suurin osa siitä paskasta ja kärsimyksestä, haisevista, verisisistä ja ties mistä elävistä ja kuolleista jää näkemättä.

Ja sitten kun otetaan huomioon vielä se seikka että tuohon 40keur ansioon pääsee aika monessa hommassa ihan vain toimistonunneilla ilman että tarvitsee olla tekemisissä a) ihmisten ja b) epämiellyttävien ihmisten kanssa, ollenkaan. Tollanen 40keur on aika spede korvaus siitä että suuri osa illoista ja öistä ja suurin osa viikonlopuista tarvitsee kuluttaa tavalla tai toisella töissä. Tavalliset ihmiset pitävät silloin kivaa ja hoitavat sosiaalisia suhteitaan, vuorotyötä tekevällä poliisilla ei tuohon ole mahdollisuutta.

Jos järjestyspoliisin työstä tienaisi 50 000-60 000 vuodessa, niin kyllä se olisi mun mielestä aika hurjaa. Toki työhön liittyy potentiaalinen hengenvaara ja jos joku on ihan aikuisten oikeasti ryhtynyt poliisiksi sen takia, että haluaa suojella lainkuuliaista veronmaksajaa kaiken maailman kauheuksilta, niin sehän on toki ylevää ja jaloa ja kaikin puolin ihailtavaa.

Eli kun jotkut kuvittelevat että pollarin hommat on kutsumushommaa niin palkan pitäisi olla paska?

Mutta varsinaisessa vaarassa suomalainen järjestyspoliisi on kai sittenkin suht harvoin?? Korjatkaa toki, jos suomalaisen järjestyspoliisiin jokaiseen työviikkoon mahtuu vaarallisia takaa-ajoja sekä veitsien/ampuma-aseiden kanssa riehuvia psykopaatteja.

Vaara on suhteellinen käsite. Hyvinkin monissa asiakaskohtaamisissa vaara on potentiaalisesti olemassa ja monissa asiakaskohtaamisissa väärä toimintatapa voi johtaa hyvinkin kovaan vaaraan. Ja mitä tulee tuohon viikottaiseen takaa-ajamiseen, veitsien ja ampuma-aseiden kanssa riehuvien urpojen kohtaamiseen niin.. no, uskokoon kukin mitä haluaa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että Suomessa poliisi työskentelee hyvin erilaisilla alueilla.

Virantoimituksessa poliiseja kuolee/loukkaantuu vakavasti äärimmäisen harvoin? Hieman ilkeästi kärjistäen voisi varmaankin sanoa, että enemmän heitä taitaa kuolla vapaa-ajalla oman käden kautta.

Kyllä, todella harvoin kuolee ja onneksi niin. Se että poliiseja kuolee harvoin ei välttämättä tarkoita sitä etteikö työ olisi vaarallista, enemmänkin se tarkoittaa sitä että työtä tehdään jossain määrin oikein. Ja kyllä, tilastojen valossa poliisit tekevät itsemurhia montaa muuta ammattiryhmää enemmän, mutta eikö sekin voi osaltaan kertoa siitä että jotain kovinkin rankkaa ammatti saattaa sisältää?

40 k€ on ihan kelpo vuosiansio joka tapauksessa. Monella alalla sorvataan halvemmalla. Nähdäkseni poliisin palkka on melko hyvin linjassa esim. palopuolen kanssa. Itselläni tosin haku kouluun on vasta edessä, kokemusta työstä ei ole. Eihän parempi palkka haitaksi olisi. Ruumiiden ei muuten luulisi säväyttävän, eikö opinnoissa päästä ruumiinavaukseen osallistumaan?
Taidan muuten olla outolintu, kun minua kiinnostaa kenttätyön lisäksi tutkinnan hommat. Näkisin, että tällä hetkellä kannattaisi huolehtia siitä saadaanko valmistuneet työllistettyä.

Ja kyllä hyvä palkka motivoi tekemään työnsä paremmin kuin huono palkka. Ja tuo 40 000+ euroa vuodessa ei tosiaankaan ole normi tässä työssä.

Kun hoitajat esitti vaatimuksiaan korkeammista palkoista tms., esitettiin argumentteja tyyliin "Korkeammat palkat johtavat siihen, että alalla hakeutuu ihmisiä rahan, ei auttamisen vuoksi". Tätähän voidaan soveltaa poliisien tilanteeseen myös. Haluammeko poliisin joka on töissä rahan eikä oikeudenmukaisuuden vuoksi?

40 k€ vuosiansio vaikuttaa varsin pätevältä. 27 kiloeuroa jo hitusen vähemmän, mutta eläähän silläkin.
Mitä jos maksettais sitten poliiseille vaikka viistoistatonnia vuoteen niin alkais olee meinaan motivoitunutta jengiä töissä! Voitais tuplaa partiot ja jengi ois mitä mainiointa työvoimaa ku tekevät tekemisen ilosta vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom