Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Paitsi että se hätäkeskustyöskentely ei ole porukalle pälättämistä, vaan siinäkin pyritään tehokkuuteen ja minimoidaan puheluihin käytetty aika. Hätäkeskus ei nykypäivänä ole auttava ja neuvova puhelin ja tuon kaltaiset asiat täytyy soittaa muualle.

Ja jos haluaa nimenomaan hätäkeskukseen töihin, kannattaa varmaankin hakea suoraan HÄKE-kurssille jotta saa oikean perehtyneisyyden tulipalopuolen yms. asioihin. Tosin poliisitaustainen ihminen on kyllä keskimäärin häketaustaista parempi käsittelemään poliisin toimialaan kuuluvia asioita.

Mutta tosiaan, jos poliisiksi haluaa niin eihän siitä muua auta kuin hakea kouluun. Ilman pollarin koulutusta pollariksi on aika vaikea työllistyä. Jos joku on varmaa niin se, että koulusta valmistumisen jälkeen tiedossa on mielenkiintoisia aikoja työpaikan etsimisessä. Aina ajoittain virkoja kuitenkin täytetään ja joihinkin hommiin saattaapi päästä suoraan koulusta. Poikkeuksia tähän nykytilanteeseen onneksi on, joskaan se ei nykytilanteesta tee kovinkaan ruusuista.
Tarkotin sitä, että työn vaativuus suhteutettuna palkkaan on mielestäni hyvinkin kohdallaan. Ja tiedän, kiirettä ja turhia pälättäjiä löytyy ihan tarpeeksi.

Kouluun haen, koska luotan siihen että kolmen vuoden päästä työllisyystilanne on jo parempi, luultavasti onkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hypätäänpä aiheesta täysin toiseen. Eli kysymys jo työelämässä olleille/oleville poliiseille. Tämä on tietysti jokaisen yksityisasia, eikä varmasti kaikkien mielestä kuulu ulkopuolisille, mutta mitkä ovat teidän vuositulonne? Eli se summa verokauden alusta-verokauden loppuun ilman että on eritelty mitään paljonko kokonaissummasta on peruspalkkaa ja paljonko lisiä yms. Eli ihanteellinen vastaus olisi verokauden bruttotulot, arvo, virka-ikä, tehtävä organisaatiossa sekä sisältyykö summaan suunnilleen minkä verran ylitöitä(mielenkiinnosta kysyn, koska ylitöitä ei kuulemani mukaan ole paljon mahdollisuutta tehdä). Kiitos mahdollisista vastauksista.

Löytyykö foorumilta porukkaa, joilla on ollut asuntolainaa yms. vastuita perheen kanssa koulun alkaessa? Toisin sanoen, onko ensimmäisenä vuotena aikaa tehdä koulun ohella mitään duunia? Opintotuki ja päiväraha eivät vielä lyhennyksiin aivan riitä. Perheen yhteisen asunnon myyminen Helsingistä kuulostaa vaikealta ajatukselta, kun vaimo kuitenkin Helsingissä duunissa.

Löytyykö foorumilta porukkaa, joilla on ollut asuntolainaa yms. vastuita perheen kanssa koulun alkaessa? Toisin sanoen, onko ensimmäisenä vuotena aikaa tehdä koulun ohella mitään duunia? Opintotuki ja päiväraha eivät vielä lyhennyksiin aivan riitä. Perheen yhteisen asunnon myyminen Helsingistä kuulostaa vaikealta ajatukselta, kun vaimo kuitenkin Helsingissä duunissa.

Mä en ole vielä koulussa, mutta olen jo sopinut pankissa itselleni vuodeksi lyhennysvapaata asuntolainasta eli siis maksan tuon ensimmäisen opiskeluvuoden ajan pelkästään korot ja vastikkeet (jotka olen säästänyt jo etukäteen säästötilille).

Hypätäänpä aiheesta täysin toiseen. Eli kysymys jo työelämässä olleille/oleville poliiseille. Tämä on tietysti jokaisen yksityisasia, eikä varmasti kaikkien mielestä kuulu ulkopuolisille, mutta mitkä ovat teidän vuositulonne? Eli se summa verokauden alusta-verokauden loppuun ilman että on eritelty mitään paljonko kokonaissummasta on peruspalkkaa ja paljonko lisiä yms. Eli ihanteellinen vastaus olisi verokauden bruttotulot, arvo, virka-ikä, tehtävä organisaatiossa sekä sisältyykö summaan suunnilleen minkä verran ylitöitä(mielenkiinnosta kysyn, koska ylitöitä ei kuulemani mukaan ole paljon mahdollisuutta tehdä). Kiitos mahdollisista vastauksista.
Ei kai poliisin tulot mikään valtionsalaisuus ole. Kaikilla se pyörii +- muutama tonni samassa peruskoulutuksella.

Oma virkaikäni valmistumisesta noin 5 vuotta ja titteli on vanhempi konstaapeli ja tehtävä on kenttäsika. Brutto noin 40ke / vuosi (hiukan reilu), tosin noita on hiukan hankala arvioida kun lisien määrä heittelee kuukausittain todella paljon. Oma palkkani on noussut joka vuosi, mutta kohta ollaan katossa mitä tällä nykyisellä koulutuksella voi saada. Ylitöitä en tee yhtään jos ei ole pakko.

Palkkaluokka 04.03, HTS on se mitä tämän ikäiselle jantterille normaalisti kuuluukin. Yksi kokemuslisä 4% 8 vuoden palveluksesta valtiolle.

Jep. Vastaus tyydytti, kiitos vain. Eikö esimerkiksi tutkinnassa työskentelevien vuositulot eroa kenttäsikojen vuosituloista, kuin mainitsemallasi muutamalla tonnilla, vaikka yö-, ilta- ja viikonlopputyöt loistavat poissaolollaan? Vai vertailitko samassa tehtävässä olevien vuosituloja peruskoulutuksella?

Jep. Vastaus tyydytti, kiitos vain. Eikö esimerkiksi tutkinnassa työskentelevien vuositulot eroa kenttäsikojen vuosituloista, kuin mainitsemallasi muutamalla tonnilla, vaikka yö-, ilta- ja viikonlopputyöt loistavat poissaolollaan? Vai vertailitko samassa tehtävässä olevien vuosituloja peruskoulutuksella?

Tutkinnassa peruspalkka on jonkin verran parempi, mutta tosiaan lisät pyörivät lähellä nollaa. En tiedä sitten mitä se tekee kokonaistuloissa. Itse olin tutkinnassa niin vähän aikaa, etten päässyt tekemään kunnon vertailua. Olen siinä käsityksessä että samalla virkaiällä kentällä saa pikkaisen parempaa palkkaa. Voin kyllä olla väärässäkin.

Itse olen perustutkinnassa töissä, palkkaluokka on 08.01. Virkaikää on 1,5 vuotta. Bruttona vuodessa palkka on noin 27 000.

Ja mitä tuohon tulee, että kolmen vuoden päästä tilanne on parempi ei kannata luottaa. Silloin kun itse hain kouluun neljä vuotta sitten kerrottiin, että meidät suorastaan revitään työmarkkinoille. Sama litaniahan nyt kerrotaan, joka vuosi mutta näytöt on jäänyt vähäisiksi. Mutta eihän se pahaa koulun käyminen tee, kannattaa tosissaan vaan valmistautua siihen, että töitä ei ole.

Tiedän muilta opintoaloilta, että on haettu aikuisopintorahaa. Siinä tosin on jotain kommervenkkejä, enkä tiedä soveltuuko se poliisikoulussa opiskelevalle.
Mutta lainat nyt on vaan lainoja, joten niistä voi sopia, ja onhan viikonloppuisin opiskelijalla aikaa olla töissä...

Tuolla Kontrollin foorumilla jollain oli vastaus Ajankohtaiseen kakkoseen:

Jutun tehnyt toimittaja oli lähetelly s-postia ja sanoi, että juttua on siirretty viikolla tän Nokia hässäkän takia.

Eli ei pitäisi olla sensuroitu, mutta saattaahan olla et ensi viikollakin tulee jotain "tärkeämpää" ja sitä seuraavalla, ja sitä seuraavalla...

Brutto noin 40ke / vuosi (hiukan reilu)

Kelpo liksa. Mihin perustuvat ne puheet poliisien huonoista palkoista? Toki jokainen ammattiryhmä aina valittaa omasta palkastaan, mutta poliisin palkka on aina ollut sellainen "yleinen vitsi". Mun mielestä 40ke ei anna aihetta minkäänlaiseen vitsailuun.

Kannattaa ottaa huomioon että tosta varmasti aika ison osan muodostaa haittalisät, eli ilta, yö yms. lisät. Kyllä lähihoitajakin tienaa ton verran (tai ainakin lähelle) jos tekee pelkkää yötä.

Kannattaa ottaa huomioon että tosta varmasti aika ison osan muodostaa haittalisät, eli ilta, yö yms. lisät. Kyllä lähihoitajakin tienaa ton verran (tai ainakin lähelle) jos tekee pelkkää yötä.

Niin? On se silti mielestäni kelpo liksa. Eksoottiset työajat ja erilaiset lisät ovat oleellinen osa järjestyspoliisin toimenkuvaa ja palkanmuodostusta.

Ja toivon totisesti, että lähihoitajat tienaavat vähintään yhtä paljon kuin poliisit. Todennäköisesti kyse on vähintään yhtä raskaasta ja vaativasta työstä. Kyllä itseäni pelottaisi enemmän se, että jaksaisinko lähihoitajana, kuin se, että jaksaisinko poliisina.

Niin, varmasti lähihoitajankin työ voi olla erittäin raskasta, mutta se, miksi itse henk. koht arvostan järjestyspuolen kenttäsiat korkeimmalle (ja täten soisin heille myös huomattavasti korkeamman liksan), on se että kyseisen työn riskit on ihan omaa luokkaansa, plus että kyseiset kenttäsiat on valmiita suojelemaan muita jopa oman henkensä uhalla. Toki niin on mm. brankkaritkin, mutta omasta mielestäni on ihan eri asia mennä sisään palavaan taloon kun ottamaan kiinni tykin kanssa heiluvaa nistiä.

Esimerkiksi jenkeissä poliisin liksa on ihan toista luokkaa.

edit. Ja tarkoitus ei ollut missään nimessä mollata esim. lähihoitajia, vaan ihan yleinen kunnianosoitus jokaiselle siniselle tuolla kentällä. Yksityisellä puolella hommia tehneenä on myös saanut nähdä kuinka helvetin hienoja ihmisiä sieltä miekkahihojen joukosta löytyy. Hatunnosto teille :thumbs:

Palkkoja ei voi vertailla muutoin kuin PERUSPALKAN osalta.

Lisät maksetaan nimensä mukaisesti haittatyöstä. Ikälisät tulee omasta syystään. Muut lisät muusta syystä.

Poliiseilla on paska palkka, siitä ei pääse mihinkään. Niin on hoitajillakin, ei sen puoleen.

soisin heille myös huomattavasti korkeamman liksan

Huomattavasti korkeamman kuin 40ek?

Enpä tiedä...ja mä en todellakaan halua kuulostaa siltä kuin en arvostaisi poliiseja ja että en muka soisi heille kunnon palkkaa. Se on perkeleen arvokasta työtä, varsinkin jos se tehdään kunnolla. Ja kyllä mun mielestä 40ek on kunnon palkka.

Jos järjestyspoliisin työstä tienaisi 50 000-60 000 vuodessa, niin kyllä se olisi mun mielestä aika hurjaa. Toki työhön liittyy potentiaalinen hengenvaara ja jos joku on ihan aikuisten oikeasti ryhtynyt poliisiksi sen takia, että haluaa suojella lainkuuliaista veronmaksajaa kaiken maailman kauheuksilta, niin sehän on toki ylevää ja jaloa ja kaikin puolin ihailtavaa.

Kaveripiiriini kuuluu muutama poliisi ja ainakaan heidän juttujensa perusteella järjestyspoliisin työ ei ole ihan NIIN haastavaa ja vaarallista mitä jotkut amerikkalaisten tv-sarjojen ystävät ehkä joskus kuvittelevat. Totta kai hereillä pitää olla koko ajan ja jokaiseen työvuoroon mahtuu varmasti ikäviä ja hankalia tilanteita. Haasteita varmasti riittää, kun rikollisten kanssa yritetään selvitä pienimmän haitan periaatteella ja kaikin puolin tyylikkäästi. Mutta varsinaisessa vaarassa suomalainen järjestyspoliisi on kai sittenkin suht harvoin?? Korjatkaa toki, jos suomalaisen järjestyspoliisiin jokaiseen työviikkoon mahtuu vaarallisia takaa-ajoja sekä veitsien/ampuma-aseiden kanssa riehuvia psykopaatteja. Virantoimituksessa poliiseja kuolee/loukkaantuu vakavasti äärimmäisen harvoin? Hieman ilkeästi kärjistäen voisi varmaankin sanoa, että enemmän heitä taitaa kuolla vapaa-ajalla oman käden kautta.

Ja kyllä täytyy myös mielestäni muistaa, että koulutus on lyhyehkö ja siitäkin ajasta iso osa vietetään palkallisessa harjoittelussa.

^Joo ja se on vaan ammattikoulu. Pitäisi poliisien palkkaa itse asiassa laskea. Kun ei ole edes vaarallista se työ, eikä haastavaa. Ja saavat saatana liksaakin opiskeluaikanaan.

Jos suomalaisen miehen keskipalkka on yli 50% korkeampi kuin poliisin peruskuukausiansio, niin ei se poliisin palkka nyt ihan raiteillaan taida olla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom