Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka pitkään teillä skoudeilla tuo määräaikaisten työsuhteiden pinoaminen jatkuu, noin yleensä? Meinaan kun esim. terveyssektorilla työnantajat saa olla aika tarkkana siinä että kuinka pitkään jotain työtä voidaan noin pyörittää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lainhan mukaan määräaikaisuus pitäisi todellakin olla vain lyhytaikainen ja väliaikainen juttu, jos jostain syystä vakituista virkaa ei ole tarjolla yms. Käytännössä poliisiorganisaatiossa kuitenkin määräaikaisuus on se standardi aluksi, ja joskus vakinaistetaan jos pystytään. Itselläni meni 1v4kk että sain vakiviran, ja tuo aika on melko normaali nykypäivänä.

Itselläni ketjutettiin kolme eri määräaikaisuutta ennen vakivirkaa.

Millainen on tilanne rikostutkinnan puolella? Harkinnassa on korkeakoulupaperin jälkeen hakea poliisikouluun siinä toivossa että niihin hommiin pääsisi jossain vaiheessa. Onko työllistymisen mahdollisuudet yhtä heikot kuin järjestyspoliisissa?

Millainen on tilanne rikostutkinnan puolella? Harkinnassa on korkeakoulupaperin jälkeen hakea poliisikouluun siinä toivossa että niihin hommiin pääsisi jossain vaiheessa. Onko työllistymisen mahdollisuudet yhtä heikot kuin järjestyspoliisissa?
Samojen määrärahojen kanssa sielläkin pelataan.

Ainakin Turussa menee niin päin, että jos laitokselta saa töitä niin ensin joutuu tutkintaan ja vasta joskus myöhemmin pääsee kentälle. Sikäli tutkintaan on helpompi päästä kuin kentälle (ainakin meillä), jos ylipäätään saa töitä.

http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/ajankohtainen_kakkonen

Ajankohtainen kakkonen
TV2 tiistaina 14.9.2010 klo 21.00

mm. Petoksen makua: poliisikoulusta kortistoon

PLASMA_T0259122.jpg

Jos joku nuori (tai vanhempikin) jolla ei ole aikaisempaa koulutusta taustalla on hakemassa poliisikouluun, niin kannattaa ihan oikeasti harkita vielä kerran. Jos on jo joku toinen koulutus pohjalla, niin se poliisitöiden saamattomuus ei ymmärrettävästi ole samanlainen isku kuin sellaiselle jolla on vain se yhteen työhän kelpaava koulutus. Tuossa tapauksessa ymmärränkin jos lähtee kokeilemaan kepillä jäätä. Jos kuitenkin haluaa päästä työelämään kiinni, niin kannattaa suosiolla lukea nyt joku toinen ammatti, ja hakea poliisikouluun vasta myöhemmin, jos vaikka tilanne olis ihmeen kaupalla parantunut.

Tässä tulikin se ainoa syy, miksi mä olen yhä hakemassaa kouluun, vaikka tilanne kuulostaa todella hurjalta. Mulla on onneks pohjalla hyvä yliopistotutkinto ja useampi vuosi työkokemusta. Jos ei poliisin töitä valmistumisen jälkeen irtoa, niin tiedän, etten ainakaan jää työttömäks. Nykyinen työ ei kuitenkaan kiinnosta sen vertaa, että jäisin niihin hommiin odottelemaan aikaa, jolloin sinne kouluun "kannattaa" hakea, vaan otan pienen riskin ja toivon, että reilussa kolmessa vuodessa tilanne saadaan jotenkin korjattua. Jos ei korjaannu, niin sitten muihin hommiin odottelemaan parempia aikoja.

Mä oon taasen aatellu näin että meen opiskelemaan toisen ammatin tässä (löytyy kyllä jo tutkinto taskun pohjalta) enkä lähde sekoittamaan soppaa vielä lisää. Katselen sitten mihin suuntaan tää poliisin työllisyys on menossa, sitten mahdollisesti hakeudun uudelleen kouluun.
Tää homma on menny niin sairaaksi että menee ihan sanattomaksi.. Mitä seuraavaksi, ensihoitajat?!?

Kannattaa miettiä myös tarkkaan hakeeko esmes häkelle töihin. Meinaan, sieltä ei välttämättä pääsee helpolla pois ja poliisin virkaan, etenkään kun poliisin virkoja vähennetään ja häke tarvitsee lisää väkeä. Häkessä töissä oleva poliisiviran hakija on työhakemusnipun pohjimmaisena ja pysyy siellä. Melkein helpompi tie saada poliisin virka on jättäytyä työttömäksi kokonaan.

Itse pelastin itseni ottamalla vastaan alkukesästä 13 kuukauden viran 50 kilometrin päässä kotoa. Muuten olisin nyt vasaran alla kuin muutkin. Mutta se periaatepäätöksen tein, että jos tuon pestin jälkeen jään vielä työttömäksi pidemmäksi aikaa, vaihdan alaa. Siinä vaiheessa on tullut vanhempana konstaapelina oltua kolmisen vuotta. Alkaa olla siinä iässä, että ei jaksa enää pyörittelyä.

Kannattaa miettiä myös tarkkaan hakeeko esmes häkelle töihin. Meinaan, sieltä ei välttämättä pääsee helpolla pois ja poliisin virkaan, etenkään kun poliisin virkoja vähennetään ja häke tarvitsee lisää väkeä. Häkessä töissä oleva poliisiviran hakija on työhakemusnipun pohjimmaisena ja pysyy siellä. Melkein helpompi tie saada poliisin virka on jättäytyä työttömäksi kokonaan.

Itse pelastin itseni ottamalla vastaan alkukesästä 13 kuukauden viran 50 kilometrin päässä kotoa. Muuten olisin nyt vasaran alla kuin muutkin. Mutta se periaatepäätöksen tein, että jos tuon pestin jälkeen jään vielä työttömäksi pidemmäksi aikaa, vaihdan alaa. Siinä vaiheessa on tullut vanhempana konstaapelina oltua kolmisen vuotta. Alkaa olla siinä iässä, että ei jaksa enää pyörittelyä.

Joo ikä kyllä alkaa painaa. ;)

Nyt on ihan pakko kommentoida tuota työmatka-juttua (enkä tarkoita Werba, että sinä siitä mitenkään olisit valittanut tms., vaan noin yleisesti).

Mä olen ainakin koululla kuullut paljon juttuja siitä, että halutaan sitten valmistumisen jälkeen töihin juuri sinne omalle kotipaikkakunnalle. Jos ajatellaan esim. tuota 50km matkaa, niin sehän on NAURETTAVAN lyhyt. Come on, ei sitä tartte nykypäivänä hiihtää. Eli ei sitä työtä välttämättä heti ainakaan kotinurkilta saa, joten reviiriä kannattaa laajentaa.

Oma työmatkani on 40 kilometriä per suunta, ja olen koko ajan ajatellut että olen töissä omalla "kotipaikkakunnallani". Ei 50km nyt vielä mikään kynnys pitäisi olla.

Nyt on ihan pakko kommentoida tuota työmatka-juttua (enkä tarkoita Werba, että sinä siitä mitenkään olisit valittanut tms., vaan noin yleisesti).

Mä olen ainakin koululla kuullut paljon juttuja siitä, että halutaan sitten valmistumisen jälkeen töihin juuri sinne omalle kotipaikkakunnalle. Jos ajatellaan esim. tuota 50km matkaa, niin sehän on NAURETTAVAN lyhyt. Come on, ei sitä tartte nykypäivänä hiihtää. Eli ei sitä työtä välttämättä heti ainakaan kotinurkilta saa, joten reviiriä kannattaa laajentaa.

Juu, mulla ei ole ikinä ollut ongelma työmatka. Olen meinaan tehnyt näitä töitä pidemmälläkin työmatkalla. Sillä hetkellä pesti oli elokuun loppuun ja alustavasti puhuttiin jo, että jatkoja tulisi siinä paikassa jossa olin. Otin kuitenkin tuon pitemmän pestin eri paikasta ja työkaverit pitivät hulluna ja tyhmänä siitä hyvästä. No, nyt se kuitenkin nähtiin miten olisi käynyt. Pointti oli se, että työmatkasta ei pidä tehdä kynnyskysymystä.

Ja eihän sitä ikää paljon vielä ole, mutta alkaa sitä jo kaipaamaan elämäänsä vakautta. Ja itsellähän tässä hätää ei ole tosiaan vuoteen, mutta alkaa suoraan sanoen oksettaa miten tämä organisaatio käsittelee työntekijöitään. Työehtosopimuksista ei pidetä kiinni, lupauksia annetaan ja niitä ei pidetä, liitto ei tee mitään ja määräaikaisia (ja myös vakituisia) suoraan sanoen pompotetaan ja uhkaillaan. Ei se tee kenestäkään motivoitunutta työntekijää.

Kaveri on töissä varastomiehenä reippaasti pienemmällä palkalla kuin minä, mutta työnantaja pitää paljon paremmin huolta työntekijöistään ja työssä viihtyvyydestä. Ja muita etuja on enemmän. Onhan toki vaarana, että huonoina aikoina tulee kenkää, mutta kyllä se näyttää tässäkin organisaatiossa niin olevan.

Onko häkeissä paljonkin työvoimapulaa? Poliiseillehan voitaisiin laittaa koulutukseen jonkin sortin pakollinen häkejakso. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, tai ainakin puoltoista. Kai Paatero lukee tätä aihetta?

Ja lähteekö kukaan poliisikouluun, että pääsee häkeen töihin?

Ja lähteekö kukaan poliisikouluun, että pääsee häkeen töihin?
Ei, mut sehän ois ihan siistiä hommaa. Joudut vaan pälättään porukalle ja saat vielä ihan hyvää palkkaa. Lisänä vittuilevat ihmiset, joille saat nauraa kahvitauoilla kavereiden kanssa :) Musta ois ihan jees.

Ei, mut sehän ois ihan siistiä hommaa. Joudut vaan pälättään porukalle ja saat vielä ihan hyvää palkkaa. Lisänä vittuilevat ihmiset, joille saat nauraa kahvitauoilla kavereiden kanssa :) Musta ois ihan jees.

Paitsi että se hätäkeskustyöskentely ei ole porukalle pälättämistä, vaan siinäkin pyritään tehokkuuteen ja minimoidaan puheluihin käytetty aika. Hätäkeskus ei nykypäivänä ole auttava ja neuvova puhelin ja tuon kaltaiset asiat täytyy soittaa muualle.

Ja jos haluaa nimenomaan hätäkeskukseen töihin, kannattaa varmaankin hakea suoraan HÄKE-kurssille jotta saa oikean perehtyneisyyden tulipalopuolen yms. asioihin. Tosin poliisitaustainen ihminen on kyllä keskimäärin häketaustaista parempi käsittelemään poliisin toimialaan kuuluvia asioita.

Mutta tosiaan, jos poliisiksi haluaa niin eihän siitä muua auta kuin hakea kouluun. Ilman pollarin koulutusta pollariksi on aika vaikea työllistyä. Jos joku on varmaa niin se, että koulusta valmistumisen jälkeen tiedossa on mielenkiintoisia aikoja työpaikan etsimisessä. Aina ajoittain virkoja kuitenkin täytetään ja joihinkin hommiin saattaapi päästä suoraan koulusta. Poikkeuksia tähän nykytilanteeseen onneksi on, joskaan se ei nykytilanteesta tee kovinkaan ruusuista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom