Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri näin! On se taas hienoa nähdä, että sun kaltaiset sulankalastelijat sinne kouluun on päässyt :curs:

Itselle oli ainakin noin vuosi sitten erittäin kova kolaus jäädä työttömäksi suoraan ko koulusta ja samalla tiellä ollaan edelleen!

Ei voi muuta taas sanoa, että sulla on toi asenne ainakin kohdallaan! Toivottavasti saat paljon sulkia hattuusi v***n idiootti! :thumbs::curs:
Älä jaksa heittäytyä säälittäväksi. Jos nyt edes yhtään pysyt kärryillä, niin käsität varmaan, että on mulla oikeus hankkia jokin muukin tutkinto ohessa ja välttyä rypemästä itsesäälissä kuten "eräät". Jos pannua kiristää noin helvetillisesti, että lukutaitokin kärsii, niin partahöylän terät on keksitty.
Taitaa monelle koululaiselle kertyä tuolla menolla sulkia hattuun siihen malliin että melkoisia intiaanipäälliköitä ovat.
Edelleen sanon, että tuskin on haittaa jos löytyy poliisin paperit takataskusta muihin työtehtäviin hakiessa ellei se ainut vaihtoehto ole esim. joku vaksin pesti. Taitaa kaikilla olla jonkin sortin vinouma päällä, kun kaikki halutaan tulkita mahdollisimman negatiivisesti. Mutta kuinka vain, ihan sama mulle...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edelleen sanon, että tuskin on haittaa jos löytyy poliisin paperit takataskusta muihin työtehtäviin hakiessa ellei se ainut vaihtoehto ole esim. joku vaksin pesti. Taitaa kaikilla olla jonkin sortin vinouma päällä, kun kaikki halutaan tulkita mahdollisimman negatiivisesti. Mutta kuinka vain, ihan sama mulle...

Joo, tuskin tutkinnosta haittaa on, mutta en usko että siitä erityistä hyötyäkään on ainakaan kovin moniin paikkoihin. Pollarin koulutus ei kuitenkaan ole mikään oikeus- tai hallintotieteen tutkinto, eikä pollarin koulutus riitä edes ovihommiin tai vaksiksi. Toki em. töitä hakiessa poliisin koulutuksesta ei varmasti saa miinuspisteitä, mutta...

...enkä tiedä vinoumasta mutta tätä touhua seurailleena panee vaan ihmetyttämään aika paljon tuo kynäily ja saamattomuus hallinnon tasolla. Yllättäen tupsahtelee jotain 7milj. ekun lisälaskuja ja sen jälkeen porukkaa joutaa kilometritehtaalle oikein urakalla. Samaan aikaan tiettyihin eteläisen Euroopan kehitysmaihin pumpataan satoja miljoonia euroja... Ymmärrän kyllä että muita on helppo haukkua negatiivisiksi koska varmaankin koulussa istuvana vituttaa kuunnella kun ihmiset pudottelevat näkemyksiä ja pitkälti jopa totuuksia hallinnon pelleilyistä. Ehkä koulun penkillä on sitten niin vastaanottavainen sen propagandan suhteen, että todella uskoo ihan lähituleivaisuudessa tilanteen muuttuvan. Vaan kun aika monta vuotta tilanne on seilannut pitkälti miinusmerkkisenä... Ei siinä, positiivisuus on ihan hieno asia, mutta tuohon ammattiin lukiessa vaaditaan myös jonkinlaista silmien avaamista maailmalle.

Ehkä koulun penkillä on sitten niin vastaanottavainen sen propagandan suhteen, että todella uskoo ihan lähituleivaisuudessa tilanteen muuttuvan. Vaan kun aika monta vuotta tilanne on seilannut pitkälti miinusmerkkisenä... Ei siinä, positiivisuus on ihan hieno asia, mutta tuohon ammattiin lukiessa vaaditaan myös jonkinlaista silmien avaamista maailmalle.

Itselläni juurikin näin. Harjottelussa ollessa on sitten tuo karu totuus tullut ilmi. Valmistumisen jälkeen töitä ei varmasti ole tarjolla tässä tilanteessa, jos rahaa ei tule jostakin lisää. Edelleen ihmetyttää se, että kouluun haalitaan koko ajan lisää opiskelijoita ja täysiä kursseja! Eihän tämä hyvin voi päättyä...

"Työttömän poliisin tarina

Oletko työtön poliisi? Tai oletko joutunut menemään poliisikoulutustasi vastaamattomaan työhön? Vai onko lähipiirissäsi työtön poliisi?

Kerro kokemuksistasi ja ajatuksistasi P&O-lehden toimitukselle. Käytämme tietoja aiheesta kertovan lehtijutun tekemiseen. Nimesi ei tule juttuun, jos et sitä halua, mutta toimitus tarvitsee kuitenkin yhteystietosi mahdollisten lisäkysymysten varalta."

http://www.spjl.fi/index.phtml?s=8

Ymmärrän kyllä että muita on helppo haukkua negatiivisiksi koska varmaankin koulussa istuvana vituttaa kuunnella kun ihmiset pudottelevat näkemyksiä ja pitkälti jopa totuuksia hallinnon pelleilyistä. Ehkä koulun penkillä on sitten niin vastaanottavainen sen propagandan suhteen, että todella uskoo ihan lähituleivaisuudessa tilanteen muuttuvan. Vaan kun aika monta vuotta tilanne on seilannut pitkälti miinusmerkkisenä... Ei siinä, positiivisuus on ihan hieno asia, mutta tuohon ammattiin lukiessa vaaditaan myös jonkinlaista silmien avaamista maailmalle.
Mitä nyt kurssilaisten kesken on ollut juttua, niin ei kovin moni todellakaan elä missään erityisessä toivossa työllistymisen suhteen. Enemmänkin se on usein syteen tai saveen ajattelua tai sitten ei mietitä mitään suuntaan taikka toiseen. Eräät opettajat on epäsuoraan ilmaissu tilanteen ja tulevaisuuden näkymät, siis sen todellisen version. Toiset taas mumisevat epämääräisesti jotain "yllättävistä käänteistä", mikä nyt puolestaan on ikään kuin raaputtaisi Ässä-arpaa. Eli mun mielestä sellainen yleistäminen opiskelijoiden asenteista ja odotuksista lähtee harhateille, vaikka täällä ketjussa joskus jotain intoilua syntyykin "ammatinvalinnan hienoudesta".

Juuri näin! On se taas hienoa nähdä, että sun kaltaiset sulankalastelijat sinne kouluun on päässyt :curs:

Itselle oli ainakin noin vuosi sitten erittäin kova kolaus jäädä työttömäksi suoraan ko koulusta ja samalla tiellä ollaan edelleen!

Ei voi muuta taas sanoa, että sulla on toi asenne ainakin kohdallaan! Toivottavasti saat paljon sulkia hattuusi v***n idiootti! :thumbs::curs:

Minäkään en malttanut olla kommentoimatta. Itsekin kun olen hakemassa kouluun (nainen siis).
Mistä näin katkeraa puhetta? Miksi mustamaalata ns. omaa alaa ja hakemassa olevia ihmisiä, jos itsellä ei mene hyvin? Niin kauan kun sinne on mahdollisuus hakea niin ihmiset hakee.
Mielestäni poliisin ammatti muun työnhaussa on varmasti on hyödyksi, koska ihmiset arvostaa ja luottaa poliisiin.

Ja mitä vikaa asenteessa on jos hakee kouluun? Itse olen jo 1.5 vuotta keskittänyt treenit koulun hakua varten. Lueskellut lukumateriaaleja ja kysellyt tutuilta poliiseilta kaikkea kouluun ja työhön liittyen.
Tuntuu, että monet täällä (jotka ovat jo poliiseja) vaan hokee, ettei kannata hakea..plaa plaa. Miksi itse haitte? Oliko tilanne silloin suorastaan loistava?
Kiva latistaa muiden fiilistä ja intoa. Ei se susta realistia tee, että jätät työttömyydenpelossa hakematta kouluun.
Itse en ole ollut päivääkään työttämänä, enkä aio olla tulevisuudessakaan ja jos niin käy on takataskussa pari muuta ammattia. Kukaan ei voi tietää mitä tapahtuu parin seuraavan vuoden päästä. Se jää nähtäväksi ja sitä on turha murehtia etukäteen..eikö?

No eiköhän sen pari kolme vuotta tiedä. Jos nyt jo koulutetaan väkeä kortistoon niin mikä helvetin järki on tuupata samasta tuutista lisää porukkaa ulos? Se on rahan haaskaamista ja se voitaisiin kohdentaa työlistämään niitä työttömiä ei näin miten nyt toimitaan. En kyllä tiedä miten noi koulurahat budjetoidaan, onko ne jollain tavalla sidoksissa poliisin määrärahoihin?

Tutkinto on tietyllä tavalla niin uniikki ettei luulisi olevan vaikea laskea paljon uusia janareita oikeasti tarvitaan.

Pahoittelen kirousvirheitä. Naputtelen kännykällä tätä.

Lisätään sen verran, että eikö näistä asioista ole järkevä puhua realistisesti? Koulut antaa oman mielikuvan pilvilinnoista (ihan kuten missä muussa koulussa tahansa) . Se on markkinointia.

Vastasiin SPJL:n sivuilla kyselyyn...
"olen joskus kokenut työttömyyden".
Annoin palaa muutenkin taas täyslaidallisen, yhden tutun epäkohdista avautuminen on näemmä tarttunut.
Tosin itse en täräytä Seittiin sentään.

Ihan NIIN rohkea en ole.

Hyvä jos Liitto meinaa tehdä jotain julkista hässäkkää. Parempi sekin kun ei mitään.
Lakko olis kyl poikaa kohta!
Hell no, we won't go! Tai jotain muuta vastaavaa.

Ja JouHa tietty paikalle jos vaikka menee mättelyks. :D

Tänään oli ilmeisesti Ajankohtaisen kakkosen kuvausryhmä koululla kymppijaksolaisten kutsumana.Kaipa sitä voi aina keskustelua herätellä.

Jostain olin joo lukevinani että ens viikolla tulis Ajankohtasessa kakkosessa (ainahan se kakkonen on ajankohtainen) asiaa nykyisestä työtilanteesta.

Turussa näyttää siltä että kaikki määräaikaiset potkitaan pihalle. Poliisihallitukselle on tehty esitys kaikkien jatkosta, mutta arvata saattaa että lupaa ei tipu, ainakaan läheskään kaikkien osalta. Tämä koskee kaikkiaan noin paria kymmentä henkilöä.

Aiempinakin vuosina on ajoittain ollut tiukkaa, mutta sinä aikana kun itse olen ollut organisaatiossa (noin 7,5 vuotta) näin tiukkaa ei ole ollut koskaan. Esim. Turussa olen kuullut ettei käytännössä IKINÄ määräaikaisten työshuhde ole katkennut työnantajan puolelta. Elokuun lopussa KAIKKI kolmen kuukauden pestillä olleet määräaikaiset lensivät pihalle (pari sai töitä esim. häkestä, muut kuulemani mukaan muissa hommissa/työttöminä), ja nyt tosiaan näyttää käyvän sama noin parinkymmennen poliisin joukolle, joista osa on ollut talossa jo pidempään.

Niin, ja sokerina pohjalla: Tältä vuodelta meiltä evättiin TYKY-rahat kokonaan. Summa olisi ollut kokonaisuudessaan noin 6000 euroa. Tuo kertonee jotain tiukasta taloudesta =/

Tsemppiä työnhakuun...Jono on pitkä, ja paikkoja on nolla.

Jos joku nuori (tai vanhempikin) jolla ei ole aikaisempaa koulutusta taustalla on hakemassa poliisikouluun, niin kannattaa ihan oikeasti harkita vielä kerran. Jos on jo joku toinen koulutus pohjalla, niin se poliisitöiden saamattomuus ei ymmärrettävästi ole samanlainen isku kuin sellaiselle jolla on vain se yhteen työhän kelpaava koulutus. Tuossa tapauksessa ymmärränkin jos lähtee kokeilemaan kepillä jäätä. Jos kuitenkin haluaa päästä työelämään kiinni, niin kannattaa suosiolla lukea nyt joku toinen ammatti, ja hakea poliisikouluun vasta myöhemmin, jos vaikka tilanne olis ihmeen kaupalla parantunut.

Elokuun lopussa KAIKKI kolmen kuukauden pestillä olleet määräaikaiset lensivät pihalle (pari sai töitä esim. häkestä, muut kuulemani mukaan muissa hommissa/työttöminä), ja nyt tosiaan näyttää käyvän sama noin parinkymmennen poliisin joukolle, joista osa on ollut talossa jo pidempään.

Tilanne on tokkiinsa huono, muttei ylläoleva täysin pidä paikkaansa. Kesäkuussa tuli Turkuun 9 määräaikaista (soppari elokuun loppuun):
- kolme sai töitä häkestä
- kahden sopimusta jatkettiin kuukaudella syyskuun loppuun
- yhden sopimusta jatkettiin vuoden loppuun saman laitoksen toisella asemalla
- yksi lähti jatkamaan muun alan opintojaan
- yksi palas kotiseudulle (sai päivän työttömyyden jälkeen parin kuukauden nakin)
- samaan porukkaan kuulunut allekirjoittanut näppäilee syyskuun työttömänä, haalarihommat jatkuu taas lokakuun alussa saman laitoksen toisella asemalla, paperi vuoden loppuun

Itsekin olen kuullut, että yli vuodenkin määräaikaisena olleita olis heivattu pihalle. Liekö vastaavaa juuri tapahtunut aikaisemmin.

Tilanne on tokkiinsa huono, muttei ylläoleva täysin pidä paikkaansa. Kesäkuussa tuli Turkuun 9 määräaikaista (soppari elokuun loppuun):
- kolme sai töitä häkestä
- kahden sopimusta jatkettiin kuukaudella syyskuun loppuun
- yhden sopimusta jatkettiin vuoden loppuun saman laitoksen toisella asemalla
- yksi lähti jatkamaan muun alan opintojaan
- yksi palas kotiseudulle (sai päivän työttömyyden jälkeen parin kuukauden nakin)
- samaan porukkaan kuulunut allekirjoittanut näppäilee syyskuun työttömänä, haalarihommat jatkuu taas lokakuun alussa saman laitoksen toisella asemalla, paperi vuoden loppuun
Eli yhdeksästä määräaikaisesta kolme työskentelee muualla, yksi lähti toisiin opintoihin, kaksi syyskuun loppuun jatkoa saanutta kuuluu juuri tuohon nyt pihalle lentäviin. Yhdeksästä siis kuusi on käytännössä ilman poliisin vakanssia. Sulla ja tällä Loimaalle lähteneellä kävi paras tuuri. Nyt muuten tiedänkin kuka olet =)

Ei kai se tuuria ole kun mies on hyvä :P

Armottoman ankeista ajoista huolimatta mulla on sellanen fiilis, että näistä syyskuun lopussa päättyvistä määräaikasista ei kaikkia potkita pihalle. Se on jotenkin vaan mahdottomuus. Tai ei kai mahdottomuus, mutta kansalaisille tullaan myymään eioota vielä nykyistäkin useammin.

Toinen asia mikä mietityttää on tämä hätäkeskuksen tilanne. Siellä oli käsittääkseni yhdeksän paikkaa auki kun nämä kolme sinne menivät. Miten on mahdollista että häkekurssit lasketaan alakanttiin päinvastoin kuin poliisikoulutus, minkä tilanteen kaikki tietävät. Vai lähtevätkö häkekurssilaiset koulun jälkeen suosiolla muihin hommiin vai mistä oikein on kyse että poliisin puolelta joudutaan ottamaan porukkaa vajetta paikkaamaan.

Hätäkeskuksessa työskentely on varmasti valmistuneille konstaapeleille jossakin määrin opettavaista, mutta tuskin kukaan on poliisikouluun sitä varten mennyt.

Let me quote myself:

"Kyllä poliisit ovat paljon parempia päivystäjiä kuin itse häkeläiset. Poliisikeikkojen käsittelyyn häkeläisten osaaminen ei vain riitä, kun vertaa poliisitaustaiseen. Siinä kun alkupuhuttamisen rooli on melko iso, että saa tarvittavat lähtö- ja taustatiedot. Pelastus- ja sakukeikat taas on "automatisoitu" niin pitkälle että homman oppii parissa päivässä. Viikko-pari menee käytettävän järjestelmän opettelemiseen, mutta sen jälkeen homma on todella helppoa. Helppoa, mutta puuduttavaa."

Kai ne on itsekin huomanneet että parempi kun palkkaa poliiseja, muuten hommasta ei tule yhtään mitään =/

Ja noista lopuista määräaikaisten jatkoista päättää poliisihallitus. Laitoksella ei ole asiaan sanavaltaa kun kerran nimityskielto on päällä.

Ehkä häke ei kouluta sen takia omilla kursseillaan riittävästi porukkaa kun ovat huomanneet että poliisi kouluttaa "ilmaseks" ja vielä laadukkaampaa kalustoo :)

Juu hallistushan niistä päättää. Laitos on kuulopuheiden mukaan tehnyt joka jantterista jonkinlaisen "tarpeellisuusarvion" mitkä on sitten lähetetty pohaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom