Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
^

Toisaalta se koulutuskin maksaa jonkun verran. Kaipa siinä voi olla tuon työvoiman lisäksi syynä se, että sitten joskus kun poliiseja voi palkata, niin niitä on jossain olemassa valmiina eikä tarvitse odottaa niiden valmistumista.

En sitten tiedä, onko sisäänotettujen määrä laskenut viimeisen 5-7 vuoden aikana, jolloin näitä onhgelmia on viimeksi esiintynyt. Jossain välissähän aikoinaan oli sellainenkin vaihe, että kaikille valmistuneille riitti töitä ihan helposti ja varsinkin Helsingin seudulla.

^

Toisaalta se koulutuskin maksaa jonkun verran. Kaipa siinä voi olla tuon työvoiman lisäksi syynä se, että sitten joskus kun poliiseja voi palkata, niin niitä on jossain olemassa valmiina eikä tarvitse odottaa niiden valmistumista.

En sitten tiedä, onko sisäänotettujen määrä laskenut viimeisen 5-7 vuoden aikana, jolloin näitä onhgelmia on viimeksi esiintynyt. Jossain välissähän aikoinaan oli sellainenkin vaihe, että kaikille valmistuneille riitti töitä ihan helposti ja varsinkin Helsingin seudulla.

Meille näytettiin pari viikkoa sitten paperia missä yhden poliisin kouluttaminen kustantaa about 75000€. Rehtorikin kertoi puheessaan meidän kurssille, "kun te aikanaan valmistutte niin kaikille töitä on tarjolla". Töitä varmaankin on tarjolla, mutta jos ei ole sitä "pätäkkää" niin minkäs ite asialle voit.

Läntiselle-Uudellemaalle ei meidän kurssille vapaita hajoittelupaikkoja ole, kun kalvoa näytettiin. Helsinki jää ainoaksi vaihtoehdoksi ainakin itelle. Eroaako Helsinki jotenkin työharjoittelun/kenttäjakson suhteen muista alueista?

Läntiselle-Uudellemaalle ei meidän kurssille vapaita hajoittelupaikkoja ole, kun kalvoa näytettiin. Helsinki jää ainoaksi vaihtoehdoksi ainakin itelle. Eroaako Helsinki jotenkin työharjoittelun/kenttäjakson suhteen muista alueista?

Mut Läntiselle-Uudellemaalle normaalisti on kuitekin mahd päästä? Ottaako muuten kaikki poliisiasemat harjotteluun, vai onko pääsääntöisesti isoimpien kaupunkien laitokset kun hoitaa työharjoittelijat?
Myöskin kiinnostaa eroaako Helsinki muista mitenkä..

Muualla saa varmaan tehdä enemmän erilaisia juttuja, kun Helsingissä työ on jaettu aika tarkkaan eri yksiköille (järjestyspoliisin kenttä, järjestyspoliisin tutkinta, teknikka, väkivaltarikosyksikkö, huumerikosyksikkö, talous- ja omaisuusrikosyksikkö, liikenne- ja erityispoliisi jne...) sekä poliisipiireille (Eteläinen, Itäinen ja Pohjoinen). Pienemmillä paikkakunnilla harjoittelija siis pääsee tekemään hommia laidasta laitaan. Toisaalta taas Helsingissä keikkaa ja erilaisia tapahtumia on ylipäätään enemmän.

Jos muistelisin oikein, niin Paatero olisi selittänyt päällystöpäivillä päällystön edustajille viime viikolla sellaista, että nyt tulee olemaan seuraavan parin vuoden ajan aika paljon poistumaa poliisissa, mutta parin vuoden päästä helpottuisi ja valmistuneet poliisit saisivat paremmin töitä. Okei, tuttu virsi mitä on hoettu viimeiset vuodet, katsotaan nyt mitä tapahtuu... En varmuudella muista, menikö hänen sanomansa just tarkalleen näin, mutta näin annoin itseni käsittää hänen sanoneen.

Mut Läntiselle-Uudellemaalle normaalisti on kuitekin mahd päästä? Ottaako muuten kaikki poliisiasemat harjotteluun, vai onko pääsääntöisesti isoimpien kaupunkien laitokset kun hoitaa työharjoittelijat?
Myöskin kiinnostaa eroaako Helsinki muista mitenkä..

Länsi-Uudellamaalla pääasiassa ns. pääpoliisiasema (Espoo) taitaa hoitaa harjoittelun ja kenttätyöjakson, näin ainakin on mulle kerrottu. Poikkeuksiahan aina on.

Ainakin aikaisemmin harjoittelijoita on mennyt sinne tänne. Välilllä jotkut laitokset ottavat/saavat harjoittelijoita - välillä eivät. Se riippuu niin kurissista, milloin on minnekin mahdollisuus päästä. Helsinkiin taidettiin ottaa harjoittelijoita lähestulkoon aina. Muistaakseni.

Näin olen juuri itsekin ymmärtänyt, että pienimmillä paikkakunnilla olisi työ monipuolisempaa. Toisaalta taas Helsinkiin kuulema pääsisi "varmasti" töihin koulun jälkeen, jos siellä on harjoittelun ja kenttäjakson suorittanut onnistuneesti. Mahtaakohan Espoossa olla samanalinen erittely.

Helsinki on just paras paikka. Itse olin Roballa 1,5 vuotta, ja tykkäsin kyllä tosi paljon. Tykkäsin itseasiassa enemmän kuin Turusta, jossa saa (joutuu) tekemään asioita hiukan monipuolisemmin. Ehkä vielä jonakin päivänä takaisin Helsinkiin...

Helsinki on käsittääkseni ollut viime vuosina ihan yhtä tukossa kuin muutkin laitokset, joten ei Tsadinkaan varaan voi välttämättä laskea.

Tuo mantra mitä koululla ja päälliköiden suulla sanotaan poistumasta, on ihan totta. Se vaan jätetään kertomatta että tämän valtion tehostamisohjelman ja vähentyvien resurssien myötä kaikkia vapautuvia paikkoja ei enää täytetä. Ei paljon auta vastavalmistuvia vaikka Turustakin lähtee parin vuoden sisällä kymmeniä konstuja eläkkeelle, jos vaan pieni osa niistä viroista täytetään...

Ei paljon auta vastavalmistuvia vaikka Turustakin lähtee parin vuoden sisällä kymmeniä konstuja eläkkeelle, jos vaan pieni osa niistä viroista täytetään...

Näinhän se on ollut viimeiset vuodet. Koko ajan sanotaan, että sitten saa töitä, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Tuntuu vaan, ettei homma ole kuitenkaan parantunut, vaikka vuosia on kulunut ja jengiä on lähtenyt eläkkeelle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huhhuh, eipähän millään jaksais odotella enään elokuun pääsykokeita... :D

Millanen toi tutkintokielenkokeen kirjoitelma on? Miten siihen voisi parhaiten harjoitella? Itellä ainakin surkee kirjoitustaito perukoulun perusteella, onneks sentään asiateksti sujuu paremmin :D mutta pitäis tosiaan alkaa harjottelemaan kirjotusjuttuja (:

Millanen toi tutkintokielenkokeen kirjoitelma on? Miten siihen voisi parhaiten harjoitella?

Täältä löytyy ohjeet kirjoitelman ja tiivistelmän laatimiseen ja arviointiin sekä huhtikuun kokeessa ollut lähdemateriaali. Ei kai sitä oikein voi muuten harjoitella kuin kirjoittamalla asiatekstiä ja tarkistamalla, että nuo arvosteluohjeissa mainitut asiat on kunnossa.. Voithan esimerkiks miettiä itse joitakin aiheita tuon huhtikuun materiaalin perusteella ja kirjoitella niistä aiheista kirjoitelmia?

_emilia: Noi ohjeet oonki jo lukenu, mutta niistä ei vaan saa kauheesti irti :D

Nukenkannosta muuten semmonen mietityttää, että miten sitä nyt sitten pitääkään nostaa. Kun videoissa yks nostaa ihan kokonaan jaloilla (mikä siis ainakin on oikea tapa) ja toinen vähän peppu takana. Niin onko siis toi peppu takana tyyli myös ihan hyväksyttävä kunhan selkä pysyy suorana?

_emilia: Noi ohjeet oonki jo lukenu, mutta niistä ei vaan saa kauheesti irti :D

Minkälaisia ohjeita sä sitten oikein kaipaat? Musta noi oli aika hyvät ohjeet. Kannattaa lukea ne ajatuksella ja yrittää sisäistää lukemansa. Jos poliisikouluun pääset, niin siellä joudut lukemaan ja yrittää ymmärtää ihan samalla tavalla.

Pointtihan on siinä, että kirjoitat annetun aineiston pohjalta hyvällä kieliopilla selkeäsanaisen tekstin, jossa tuot esille myös omia näkökantojasi ja perustelet ne. Poliisin työssä on tärkeää osata erottaa olennainen ei-olennaisesta ja erottaa se, mikä on mutuilua ja mikä faktaa. Poliisin työssä toimitaan lähtökohtaisesti koko ajan faktojen pohjalta eikä asioita oleteta. Toki erilaisia vaihtoehtoja on hyvä osata huomioida.

Itse kirjoitin aikoinaan aineeni sekä laadin nykyään työssäni erilaisia kirjallisia asiakirjoja vastaten tekstissäni tarpeen mukaan kysymyksiin: kuka, mitä, missä, milloin, miksi, miten, millä? Toisinaan joudun saatujen tietojen pohjalta tekemään päätelmiä. Mielipiteitäkin voi tuoda esille silloin, kun sellaisia pyydetään (kuten tuossa poliisikoulun ainekirjoituksessa). Poliisin työssä on erittäin tärkeää osata perustella toimintansa. Se kannattaa myös huomioida ainekirjoituksessa, kun tuot esille omia mielipiteitäsi.

Ainekirjoitusta voit harjoitella kertaamalla oikeinkirjoitussääntöjä sekä kirjoittamalla aineen jostain aiheesta. Jos esimerkiksi saat selville aikaisemmissa pääsykokeissa olleita aiheita, niin voit harjoitella niiden pohjalta (aiheet eivät kuitenkaan ole välttämättä samat sinun kokeessa). Tämän jälkeen kannattaa jonkun hyvin äidinkielestä perillä olevan antaa tarkastaa kielioppi. Voit myös kysellä ihmisten mielipiteitä siitä, onko kirjoituksesi muuten hyvä ja oletko käsitellyt asiaa tarpeeksi laajasti monilta eri kanteilta.

Mä oon sitä mieltä että tärkeintä on hallita hyvin se aineisto josta aihe kirjoitetaan. Itsellä ei ole erityisen hyvä kirjoitustaito saati sitten kielioppi, kun eipä sitä ennen pääsykoetta ollut moneen vuoteen kynään tarttunut. Niin vain täydet pisteet siitä osiosta rapsahti kun tiesi heti aiheen saatuaan mitä alkaa kirjoittamaan.

Eli ei muutakuin lukemaan sitä etiikka kirjaa ajatuksella ja kirjottelee vaikka muistiin tärkeitä pointteja.

Ei siellä runoilijaa/kirjailijaa haeta, niinkuin niissä papereissa kerrotaankin, vaan pitää osata selkeällä suomen kielellä kirjoittaa asia tekstiä, ja kirjoittaa juuri sitä mitä tarkoittaa.

Itelläkin ois tarkotus mennä poliisikouluun, heti intin jälkeen. Mietin noita pituusrajoja, kun itse olen 176cm pitkä, että olenko liian lyhyt poliisiksi?

Eli ei muutakuin lukemaan sitä etiikka kirjaa ajatuksella ja kirjottelee vaikka muistiin tärkeitä pointteja.

Ei oo etiikkakirjaa enää (tai ainakaan huhtikuussa ei ollut enää materiaalina)... Meidän piti perehtyä 11-sivuiseen esitteeseen :D

Itelläkin ois tarkotus mennä poliisikouluun, heti intin jälkeen. Mietin noita pituusrajoja, kun itse olen 176cm pitkä, että olenko liian lyhyt poliisiksi?

Eipä ole pituusrajaa.

A) Sinne ei noin vaan mennä
B) Ellei pituusrajaan tiedä vastausta tai jää pohtimaan oman fysiikan vakuuttavuutta, kannattaako vaivautua ylipäänsä hakemaan?

A) Sinne ei noin vaan mennä
B) Ellei pituusrajaan tiedä vastausta tai jää pohtimaan oman fysiikan vakuuttavuutta, kannattaako vaivautua ylipäänsä hakemaan?

Tiedän ettei sinne noin vain "mennä" sinne olisin siis hakemassa anteeksi nyt virheeni. Fysiikassa ei mitään vikaa lihaksiston puolella, kysynpä nyt vaan poliisien keskipituutta, että onko kaikki siellä metriheikkejä vai onko myös normaalipituisia poliiseja olemassa?

Ei oo etiikkakirjaa enää (tai ainakaan huhtikuussa ei ollut enää materiaalina)... Meidän piti perehtyä 11-sivuiseen esitteeseen :D

Ei siitä esitteestä paljoa kostu jos aihe muuten on vieras. Esitteen lopussa on linkki joka avaa sen turvallisuus-ohjelman kokonaisuudessaan.
Ei kait sitä tentistäkään saa täysiä pojoja lukemalla pelkkää kirjan takakantta ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom