Alkoi kiinnostaa tuo aihe poliisin ammattiin liittyvistä harhakuvitelmista, eli kertokaas joku kokenut, että mitä varsinaisia huonoja puolia ammatissa on? Mielestäni minulla on kohtuullisen realistinen kuva kyseisestä työstä mutta olisi kiva kuulla mahdollisesti ammatissa jo olevien näkökulmia asiaan, jotta ei ainakaan odottele aivan vääriä asioita.
No ensin korjataan se yleinen käsitys, että poliisin palkka on surkea. Ehkä huono tehtyyn työhön nähden, mutta kuitenkin semmoinen 40k vuodessa on ihan realistista saada jo muutaman työvuoden jälkeen perus kenttämiehelle. Käsittääkseni tuo on jopa hivenen päälle keskiarvopalkan.
Kun muistelen mitä itse ajattelin poliisin työstä parikymppisenä kloppina kun kouluun pääsin, niin ei mitään ihmeempiä yllätyksiä ole tullut. Kihlakunnasta/asemapaikasta riippuen kiire on kova, ja keikkaa on odotuksella koko ajan. Perse hiessä roudaa juoppoja, hakee näppäreitä, käy toteamassa että taas Jarmo löi Irmeliä mutta kyllä se Irmeli kuitenkin rakastaa eikä halua tehdä juttua, ja sitten kommari sanoo että liikennejuttujakin pitäisi tehdä. Sitten kuuntelee viereisen tuppukylän radioliikennettä, mitä ei ole, ja miettii että hienoa kun siellä olevat konstut saa kuitenkin saman palkan =/
Välillä (harvemmin) tulee jotain hiukan jännempää missä lähtötiedot on tyyliin "joku uhannut aseella", ja nuo poikkaisevat rutiinia mukavasti. Jos olet Helsingissä, paskempi homma. Siellä Karhu tulee hiukan lämmittelemään ja ottaa kaikki jännät keikat. Itsesi löydät ulkoeristyksestä.
Hyviä puolia on työn vapaus. Vaikka keikkaa olisikin paljon, niin aika vapaasti saat itse soveltaa mitä keikkoja otat ja miten ne hoidat. Käsittääkseni poliisin työtä arvostetaan normaali kansalaisten taholta aika paljon, joten kyllähän sekin on toki plussaa. Työn ohessa et saa asiakkailta kiitosta juurikaan, mutta kyllä sen itse tietää onko mennyt hyvin vai ei. Lisäksi poliisilla on tarjota todella paljon erilaisia työtehtäviä, että jos et esim. jaksa kolmivuoroa tehdä, niin vaihtoehtoja riittää.
Vaikka tuossa tulikin lueteltua enemmän huonoja puolia kuin hyviä, niin kyllä mielestäni poliisin työ jää kokonaisuudessaan plussan puolelle. Puhun nyt pelkästään kentällä olosta. Tutkinnassa en henkilökohtaisesti viihtyisi yhtään niin hyvin, tosin tutkinnan kokemukseni on vain noin vuosi.