Poliisi: Somalia tarpeeksi turvallinen palautuksiin

Status
Viestiketju on suljettu.
ironisti sanoi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasisti

Tämä ei sitten ollut mikään kuitti tai kommentti mihinkään suuntaan. Ihan vaan linkkivinkki :piis:

Wiki-wiki: "Rasismia määrittelevät tavallisesti rasismiin kielteisesti suhtautuvat tahot."

Noin tekevät, ja lisää määritelmiä tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella. Siksi en tota sanaa pysty enää mitenkään ottamaan vakavasti. Se tarkoittaa mulle suunnilleen yhtä paljon kuin vaikkapa qwerty.

Wikin ekan lauseen alku: "Rasismi eli rotusyrjintä..."
Nk. suvaitsevaisten ois kannattanu jättää se tohon vaan, mutta kun ei, nyt sana on kärsinyt pahan inflaation.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jantunen7 sanoi:
Juuri näin, olet rasisti koska olet sattunut syntymään vaaleaksi. Ei nyt unohdeta siirtomaa-aikoja tai orjuuttamista. Me kaikki olemme velkaa, jota meidän tulee maksaman loppuikämme.

Muistaakseni olit varsin inha siirtomaaisäntä, niin minäkin edellisessä elämässäni olin - kohta määitään yhdessä "maksamme velkaa-aa-aa".

Kerron joskus myöhemmin siitä kun olin Kleopatra.

jantunen7 sanoi:
Juuri näin, olet rasisti koska olet sattunut syntymään vaaleaksi. Ei nyt unohdeta siirtomaa-aikoja tai orjuuttamista. Me kaikki olemme velkaa, jota meidän tulee maksaman loppuikämme.

Jep, näinpäin saa yleistää, toisinpäin ei. Se on sitä suvaitsevaisten suvaitsevaisuutta. Joku voisi sanoa sen olevan valikoivaa, mutta moisen väitteen esittäminen olisi luultavasti rasismia, joten jätän sanomatta.

flagellum dei sanoi:
Muistaakseni olit varsin inha siirtomaaisäntä, niin minäkin edellisessä elämässäni olin - kohta määitään yhdessä "maksamme velkaa-aa-aa".

Kerron joskus myöhemmin siitä kun olin Kleopatra.

Et ole voinut olla, sehän ei kai ihan valkoinen ollut? (Joskaan ei toki neekerikään.) Ja me tässä elämässä valkoisia olevat olemme kaikissa edellisissä elämissämmekin olleet rasisteja (näinollen emme ole voineet olla muita kuin valkoisia aiemminkaan. Vain valkoinen voi olla rasisti, luulisi sinun jo tämän tietävän!)

Eiku hetkinen...suomalaisethan perustivat muinaisen Epyktin sivilisaation! Olet sittenkin saattanut olla Kleopatra. Luulen hänen olleen sinisilmäisen blondin. Muunlaiset väitteet ovat suvaitsevaisten propagandaa.

AKV sanoi:
Khrm, jos todetaan että muutamaa lukuunottamatta kaikki ovat scheissea, niin sekö ei ole yleistystä? :)
Ei. Vaan mielipide. Tietenkin olisi hyvä kuulla Putkan oma näkemys ja perustelut, mutta minusta tuo kuulostaa mielipiteeltä, joka on syntynyt omien kokemusten pohjalta.

Miten laaja kokemuspohja yksittäisellä ihmisellä pitää olla, ennen kuin hänellä on oikeus muodostaa mielipide jostain asiasta? Vai pitääkö se pystyä aina oikein tieteellisesti perustelemaan?
AKV sanoi:
Kuten wanha kansa totesi, jos se haisee paskalta ja näyttää paskalta, niin se on paskaa.
Erittäin hyvin sanottu siellä ylhäällä! Pätee moneen asiaan. :D

Itse asiassa olen monesti itsekin halunnut käyttää juuri tuota sanontaa eri yhteyksissä vastauksena sinulle, mutta arvelin, ettet pitäisi sitä tieteellisesti validina. :)
AKV sanoi:
Ja nigga pliis, kerro mulle yksikin asiallinen tai perusteltu ketju joka on suljettu täällä turhaan siksi että pahat kukkahattutädit ovat lietsoneet rasistifobiaa. :)
Kuten sanoit, sellaista ei ole onneksi vähään aikaan tapahtunut. Pelko on silti ilmassa ;) ja kukkahattutädit tietävät kyllä, miten toisinajattelijat saadaan vaiennettua.

Mutta ei siitä niin kovin kauaa ole, kun täällä ei voitu käydä minkäänlaista (edes asiallista tai perusteltua) keskustelua esim. maahanmuuttopolitiikasta. Muistat kyllä sen ajan itsekin hyvin. Ketjut lentelivät roskiin nopeammin kuin ehdit tavata sanan monikulttuurinenmaahanmuuttaja. En nyt kaiva muististani sinulle mitään ketjujen otsikoita, ja salaisiin kansioihin minulla ei ole pääsyä.

Mutta koitetaan pitää homma jatkossakin asiallisena. Mielestäni parempi tapa (kuin R-sanan ja strutsin huutelu) lähestyä "Kaikki mokut on perseestä" -tyyppisiä yleistyksiä on pyytää asiallisesti kirjoittajaa perustelemaan näkemyksensä. Ja näin Vanhemman Realistin ominaisuudessa neuvoisin nuorempaa polvea, että hurjimmat mielipiteet kannattaa pitää omissa housuissaan, koska järjettömällä huutelulla ei saa ainakaan mitään myönteistä aikaan. Pelkkä äbäläwäbälän huutelu ei saa ketään miettimään uudestaan omia näkemyksiään. Ainakaan haluttuun suuntaan.

Edgar sanoi:
...suomalaisethan perustivat muinaisen Epyktin sivilisaation! Olet sittenkin saattanut olla Kleopatra. Luulen hänen olleen sinisilmäisen blondin. Muunlaiset väitteet ovat suvaitsevaisten propagandaa.
Onko kellään linkkiä Sigurd Huuhaa Wettenhovi-Aspan realistisen kauden pääteokseen, eli upeaan freskoon "Somalit huutelevat aavikolla äbäläwäbälää nähdessään Fenno-Egyptiläisten ilmalaivat matkalla Egyptiin pyramideja rakentamaan"?

Tämän teoksen kauneus koskettaa aina sieluni herkimpiä kieliä.

Kyllä on tylsää luettavaa. Perusköörin (tiedätte kyllä ketä meinaan ;) ) pitäisi jättää ainakin joka toinen rasismiin ja rotuasioihin liittyvä vääntö tyystin väliin. Tulisi vähän vaihtelua.:D

Aiheeseen: Toivottavasti rikolliset ja muut siipeilijät palautetaan. Sittenpähän näkisi kuinka suuri osa on niitä kunniallisia töissä kävijöitä. Pitäisi tilastojen kaunistua ja somalien maineen parantua.

reino sanoi:
Hereillä ollaan, vieläkin. :)

Itse kykenen näkemään monenlaiset asiat niin monelta kantilta, että olen ottanut linjakseni nähdä nämä kysymykset toisella tavalla kuin syvästi vihaamani "poliittisesti korrekti mielipide".

Sanana rasismi on kettutyttöjen hätähuuto, jolla saadaan vaiennettua miten tahansa asiallinen ja perusteltukin keskustelu missä tahansa tiedotusvälineessä. Itse asiassa olen vähän yllättynyt, että sinä turvaudut sen huutamiseen.

Minä olen pienten, heikkojen ja sorrettujen puolella. Lähimaastosta aloittaen. Ja tässä maailmassa on harvoja pienempiä, heikompia ja sorretumpia kansoja kuin suomalaiset. Joilla on peräti tapana uljaasti sortaa itseään.

On eriasteisia tajunnantasoja, oletko varma ettet näe nyt valveunta? Jos tulisin nipistämään? :)
En ole kettutyttö, en ole hädässä enkä yritä vaientaa ketään. Jonkin tahon mielipiteiden arvosteleminen ei todellakaan tarkoita sen vaientamista, vaan sitä kutsutaan käsittääkseni keskusteluksi. Se, että sanaa "rasisti" on ryhdytty käyttämään väärissä asiayhteyksissä ei kuitenkaan poista tai vähennä sen alkuperäistä merkitystä.
On täysin hyväksyttävää karkoittaa turvalliseksi todettuun maahan vakavaan rikokseen syyllistynyt turvapaikanhakija. Rikollisen toiminnan ja kyseisen yksilön arvostelussa ei ole mitään väärää. Etnisiä, uskonnollisia tai kansallisia ryhmiä on täysi oikeus arvostella ainoastaan silloin, kun ne toimivat kollektiivisesti, yhteisen tahtotilan vallitessa. Esimerkiksi somaleista puhuttaessa ei kuitenkaan todellakaan ole kyse mistään rikollisjärjestöstä, vaan yksilöt tekevät rikoksia oman vapaan valintansa turvin.
En ole poliittisen korrektiuden ja väkisin väännetyn sovinnaisuuden ystävä, eikä poliittisesti epäkorrektit lausunnot häiritse minua. Kykenen näkemään muodon taakse - asian jonka se kätkee sisälleen. Sen sijaan minua häiritsee se avoin vihamielisyys ja kyvyttömyys käsitellä omia ennakkoluulojaan, joka heijastuu osassa kirjoituksista. Jos viestin sisältö kuuluu tyyliin, "Vitun jees, saadaan saatanan somaliapinat takasin viidakkoon", en kykene näkemään siinä asiallista ja rakentavaa kritiikkiä.

Seuraa poliittisesti epäkorrekti selvennys. Kun reino vapaamuotoisesti kertoo, "Naapuriin muuttanut Mustafa bin Ählämä toivotti naapurin Tiinalle, jolla on muuten helvetin hyvät hinkit, hyvät huomenet silmää samalla iskien. Somaliassa saatetaan kohdella naisia halventavasti, mutta täällä pitää olla ihmisiksi! Moppasin Mustafalla lattiaa, sidoin pulkaksi, laskin mäkeä ja pistin kolmeksi viikoksi porkkanakellariin.", kykenen kyllä ymmärtämään reinon hänen viestihistorian valossa olevan hyvä ja avarakatseinen ihminen. Reinohan opettaa Mustafalle suomalaista nakkikioskikäytöstä, selvensi maamme hygieniastandardeja, tutustuttaa laskiaiseen ja perehdyttää suomalaiseen ruokakulttuuriinkin. Lisäksi reino teki selväksi, ettei kenelläkään muulla voi olla parempia aikomuksia naapurin Tiinan, ja hänen hinkkiensä, suhteen, joten kaikkien kannalta on parasta, että vain hän iskee Tiinalle silmää.

Edit: Ainiin, minä puolustan pienempiä, heikompia ja sorretumpia. Lisäksi kusen pidemmälle, ettäs tiedät. :D

Edit2: Voisimme palauttaa keskustelun alkuperäiseen aiheeseen. Eli onko Somalian turvallisuustilanne parantunut niin, että turvapaikanhakija voidaan palauttaa sinne? Kenelläkään tietoa asiasta?

Willie sanoi:
On täysin hyväksyttävää karkoittaa turvalliseksi todettuun maahan vakavaan rikokseen syyllistynyt turvapaikanhakija.

Ei voi ymmärtää, kuinka voi olla turvapaikanhakija joka on lähtöisin turvalliseksi todetusta maasta? Eihän meillä ainakaan elintasopakolaisia voi olla.

jantunen7 sanoi:
Ei voi ymmärtää, kuinka voi olla turvapaikanhakija joka on lähtöisin turvalliseksi todetusta maasta? Eihän meillä ainakaan elintasopakolaisia voi olla.

Turvapaikkaa on haettu kun lähtömaa ei ole ollut turvallinen -> maa todetaan turvalliseksi -> turvapaikanhakija tekee rikoksen -> turvapaikanhakija voidaan palauttaa.

Selvensikö tämä päättelyketju asiaa?

Willie sanoi:
Turvapaikkaa on haettu kun lähtömaa ei ole ollut turvallinen -> maa todetaan turvalliseksi -> turvapaikanhakija tekee rikoksen -> turvapaikanhakija voidaan palauttaa.

Selvensikö tämä päättelyketju asiaa?

No eipä kyllä. Eikös tuossa vaiheessa olisi luonnollista palauttaa kaikki hakijat takaisin maahansa, vaikkei rikosta olisi tehtykään. Ei kai sitä nyt enää tarvitse olla turvapaikanhakija, jos maassa on olot rauhoittuneet. Hieman sama asia kuin töitä hakiessani olisin työtön, ja töitä saatuani olisin yhä työtön.

jantunen7 sanoi:
No eipä kyllä. Eikös tuossa vaiheessa olisi luonnollista palauttaa kaikki hakijat takaisin maahansa, vaikkei rikosta olisi tehtykään. Ei kai sitä nyt enää tarvitse olla turvapaikanhakija, jos maassa on olot rauhoittuneet. Hieman sama asia kuin töitä hakiessani olisin työtön, ja töitä saatuani olisin yhä työtön.

Turvallisuustilanne ei kriisistä toipuvassa maassa ole kaikilla alueilla ja kaikille ihmisille sama. Todellisen tilanteen ja tarpeen selvittämiseen kuluu luonnollisesti aikaa. Turvapaikanhakijallehan ei nimenomaan ole myönnetty turvapaikkaa, vaan hän oleskelee maassa päätöstä odottaen.

Willie sanoi:
Turvallisuustilanne ei kriisistä toipuvassa maassa ole kaikilla alueilla ja kaikille ihmisille sama. Todellisen tilanteen ja tarpeen selvittämiseen kuluu luonnollisesti aikaa. Turvapaikanhakijallehan ei nimenomaan ole myönnetty turvapaikkaa, vaan hän oleskelee maassa päätöstä odottaen.

Tässä tapauksessahan koko keskustelu on turha. Tässä vaiheessahan tehdyillä rikoksilla ei ole mitään merkitystä turvapaikan saamiseen. Eikös idea ollut, että rikolliset turvapaikanhakijat voidaan palauttaa turvallisille alueille.

jantunen7 sanoi:
Tässä tapauksessahan koko keskustelu on turha. Tässä vaiheessahan tehdyillä rikoksilla ei ole mitään merkitystä turvapaikan saamiseen. Eikös idea ollut, että rikolliset turvapaikanhakijat voidaan palauttaa turvallisille alueille.

Juuri näin, olemme tästä asiasta aivan samaa mieltä. Tuon lainaamasi lauseeni ainoa tarkoitus on toimia vastakohtana sille, että rikoksentekijää ei ole hyväksyttävää palauttaa turvattomalle alueelle.

Willie sanoi:
Edit2: Voisimme palauttaa keskustelun alkuperäiseen aiheeseen. Eli onko Somalian turvallisuustilanne parantunut niin, että turvapaikanhakija voidaan palauttaa sinne? Kenelläkään tietoa asiasta?

Pistin jo yhden BBC:n linkin minkä mukaan tilanne ei ole vielä olennaisesti rauhoittunut. Tässä toinen:

BBC sanoi:
What is life like for ordinary Somalis?

Generally pretty awful.

Gun-battles often erupt between the competing factions and civilians are inevitably caught up in the crossfire.

With no national police force, the gunmen are also free to extort money from civilians and businessmen, with only the faction leaders to hold them to account.

New police recruits are being trained but the militias must be withdrawn before they can be deployed on the streets.

The lack of a central government means that services such as schools and hospitals are either non-existent or set up by aid agencies or groups of local people looking after their own area.

But somehow people struggle on and indeed some businesses are managing to thrive.

Many Somalis have fled the country to live in neighbouring countries or the west and send money back to their families left behind.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3440977.stm

Alarik sanoi:
Pistin jo yhden BBC:n linkin minkä mukaan tilanne ei ole vielä olennaisesti rauhoittunut. Tässä toinen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3440977.stm

Niinhän sinä pistit ja nuo uutisoinnit vastaavat aika pitkälti myös omaa käsitystäni asiasta. Nyt kiinnostaakin tietää, mihin tietoihin poliisin tai muiden tahojen käsitys tilanteen rauhoittumisesta perustuu.

Nyt jätän keskustelun kuitenkin toistaiseksi ja asetun seuraamaan Suomen peliä. Vasta pelin jälkeen Uusiksella on aikaa keskittyä tilanteeseen Somaliassa ja tuoda tähänkin asiaan selko!

Karkoituksen arvoisesta rikoksesta tuomitut tulisi toimittaa vaikka turvattomaan maahan, jos vain sinne saadaan tuupattua - tai vaikka Danten kuvaileman helvetin 4. tasolle. Kunhan eroon päästään.
Vittusaatana, hermo menee, ihme hyysäystä: "Ei kai raiskaajaryöstäjä-Akhmed vaan joudu ikäviin olosuhteisiin." :itku:

Se on oma vitun valinta ryhtyä niitä vitun rikoksia vittu tekemään, kun pitäisi ählynkin tietää että saattaa palautus olla edessä.:curs:

Edit. Rikoksiin syyllistymättömät pakolaiset takaisin sitten kun olot ovat ihkuturvalliset, jos niitä on ihan pakko ylipäätään ottaa.

Willie sanoi:
Etnisiä, uskonnollisia tai kansallisia ryhmiä on täysi oikeus arvostella ainoastaan silloin, kun ne toimivat kollektiivisesti, yhteisen tahtotilan vallitessa. Esimerkiksi somaleista puhuttaessa ei kuitenkaan todellakaan ole kyse mistään rikollisjärjestöstä, vaan yksilöt tekevät rikoksia oman vapaan valintansa turvin.

Olenko siis täysin väärässä, jos ajattelen näin:

Somaleiden joukossa on huomattavasti enemmän rikollisia ja työtä vieroksuvaa jengia kuin suomalaisissa tai monissa muissa kansoissa. Somalit eivät näytä pystyvän elämään rauhassa tai pystyvän rakentamaan toimivaa yhteiskuntaa.
Tämän takia en tahtoisi yhtään heikäläistä Suomeen.

Puolen viskipullon ja Windows XP 64-bit asennuksen jälkeen maailma näyttää taas tältä.

Nyt näyttää myös siltä, että XP64 toimii hyvin ja siihen löytyy kaikki tarvittava ohjelmisto, HALLELUJAA.

Oikein, vain ja ainoastaan oikein.. Voihan hyvät jätkät jäädä tännekin kyl :haart:

Cthulhu sanoi:
Olenko siis täysin väärässä, jos ajattelen näin:

Somaleiden joukossa on huomattavasti enemmän rikollisia ja työtä vieroksuvaa jengia kuin suomalaisissa tai monissa muissa kansoissa. Somalit eivät näytä pystyvän elämään rauhassa tai pystyvän rakentamaan toimivaa yhteiskuntaa.
Tämän takia en tahtoisi yhtään heikäläistä Suomeen.

Olet täysin oikeassa, siksi onkin erikoista että käytännössä poliisia pidetään nyt lähes rasistisena laitoksena, kun he pyrkivät palauttamaan edes näitä rikollisia suht. rauhallisiin oloihin lähtömaihinsa. Jos näiden rikoksia tekemättömien osalta aletaan harkita laajempaa suoraa palautusta takaisin lähtöruutuun rauhallisiin oloihin (elintasopakolaisia), niin siitä se vasta älämölö syntyy.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom