reino sanoi:
Hereillä ollaan, vieläkin.
Itse kykenen näkemään monenlaiset asiat niin monelta kantilta, että olen ottanut linjakseni nähdä nämä kysymykset toisella tavalla kuin syvästi vihaamani "poliittisesti korrekti mielipide".
Sanana rasismi on kettutyttöjen hätähuuto, jolla saadaan vaiennettua miten tahansa asiallinen ja perusteltukin keskustelu missä tahansa tiedotusvälineessä. Itse asiassa olen vähän yllättynyt, että sinä turvaudut sen huutamiseen.
Minä olen pienten, heikkojen ja sorrettujen puolella. Lähimaastosta aloittaen. Ja tässä maailmassa on harvoja pienempiä, heikompia ja sorretumpia kansoja kuin suomalaiset. Joilla on peräti tapana uljaasti sortaa itseään.
On eriasteisia tajunnantasoja, oletko varma ettet näe nyt valveunta? Jos tulisin nipistämään?
En ole kettutyttö, en ole hädässä enkä yritä vaientaa ketään. Jonkin tahon mielipiteiden arvosteleminen ei todellakaan tarkoita sen vaientamista, vaan sitä kutsutaan käsittääkseni keskusteluksi. Se, että sanaa "rasisti" on ryhdytty käyttämään väärissä asiayhteyksissä ei kuitenkaan poista tai vähennä sen alkuperäistä merkitystä.
On täysin hyväksyttävää karkoittaa turvalliseksi todettuun maahan vakavaan rikokseen syyllistynyt turvapaikanhakija. Rikollisen toiminnan ja kyseisen yksilön arvostelussa ei ole mitään väärää. Etnisiä, uskonnollisia tai kansallisia ryhmiä on täysi oikeus arvostella ainoastaan silloin, kun ne toimivat kollektiivisesti, yhteisen tahtotilan vallitessa. Esimerkiksi somaleista puhuttaessa ei kuitenkaan todellakaan ole kyse mistään rikollisjärjestöstä, vaan yksilöt tekevät rikoksia oman vapaan valintansa turvin.
En ole poliittisen korrektiuden ja väkisin väännetyn sovinnaisuuden ystävä, eikä poliittisesti epäkorrektit lausunnot häiritse minua. Kykenen näkemään muodon taakse - asian jonka se kätkee sisälleen. Sen sijaan minua häiritsee se avoin vihamielisyys ja kyvyttömyys käsitellä omia ennakkoluulojaan, joka heijastuu osassa kirjoituksista. Jos viestin sisältö kuuluu tyyliin, "Vitun jees, saadaan saatanan somaliapinat takasin viidakkoon", en kykene näkemään siinä asiallista ja rakentavaa kritiikkiä.
Seuraa poliittisesti epäkorrekti selvennys. Kun reino vapaamuotoisesti kertoo, "Naapuriin muuttanut Mustafa bin Ählämä toivotti naapurin Tiinalle, jolla on muuten helvetin hyvät hinkit, hyvät huomenet silmää samalla iskien. Somaliassa saatetaan kohdella naisia halventavasti, mutta täällä pitää olla ihmisiksi! Moppasin Mustafalla lattiaa, sidoin pulkaksi, laskin mäkeä ja pistin kolmeksi viikoksi porkkanakellariin.", kykenen kyllä ymmärtämään reinon hänen viestihistorian valossa olevan hyvä ja avarakatseinen ihminen. Reinohan opettaa Mustafalle suomalaista nakkikioskikäytöstä, selvensi maamme hygieniastandardeja, tutustuttaa laskiaiseen ja perehdyttää suomalaiseen ruokakulttuuriinkin. Lisäksi reino teki selväksi, ettei kenelläkään muulla voi olla parempia aikomuksia naapurin Tiinan, ja hänen hinkkiensä, suhteen, joten kaikkien kannalta on parasta, että vain hän iskee Tiinalle silmää.
Edit: Ainiin, minä puolustan pienempiä, heikompia ja sorretumpia. Lisäksi kusen pidemmälle, ettäs tiedät. :D
Edit2: Voisimme palauttaa keskustelun alkuperäiseen aiheeseen. Eli onko Somalian turvallisuustilanne parantunut niin, että turvapaikanhakija voidaan palauttaa sinne? Kenelläkään tietoa asiasta?