Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellani nyt muutama kuukausi Kaliforniassa, eika ole yhtaan ikava. En ole jouluja tavannut viettaa muutenkaan. Tulevan joulun ohjelman ratkaisin ostamalla liput NBA-kauden avauspeliin: Golden State Warriors - LA Clippers 25.12. klo 19:30. On edes jotain tekemista.

Mita noihin manuxin mainitsemiin hintoihin tulee, niin about kaikista palveluista tosiaan saa maksaa, jos kayttaa. Suomessa on pakko maksaa, vaikkei kayttaisi. Itsellani kun ei ole perhetta, niin aika mukavasti jaa rahaa kateen, vaikken mikaan iso pomo olekaan. Perheellinen (2 lasta) kolleega laski, etta kaikki raha-asiat huomioiden heidan toimeentulonsa on +-0 Suomeen verrattuna. Erona se, etta taalla elavat mukavammin, lapset PALJON paremmissa kouluissa ja vaimon ei tarvi kayda toissa.

Ajelen kylla autolla, mutta ilmankin parjaisi. Huvikseen vaan tulee ajeltua, kun on niin halpaa :) Duuni- ja kauppamatkat onnistuu helposti kavellen, fillarilla tai julkisilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi on kyl tosi, että täällä ajelee autolla jo huvikseenkin. Peltilehmät on suomeen verrattuna naurettavan halpoja kuten myös bensa. Punttisali on todella halpa ja laadukas(15$/kk golds gym:lla + about 59$ kertaluontoinen vuosimaksu). Sinkulle varsinkin kyllä paratiisi, rahaa on käytössä ihan eri tavalla kuin suomessa ja kaikki tuntuu olevan oleellisesti halvempaa kuin suomessa.

Ite oon kelannut havaijia jouluksi, mutta en ole jaksanut vieläkään tehdä käytännön järjestelyjä.

Reilu vuosi nyt Saksassa takana. Tai oikeastaan toinen kun olin jo 4 vuotta sitten täällä vaihdossa. Saksa on ihan helvetin hieno maa, jos ei täällä olis yhtään saksalaista. Lisää mamuja vaan :D
Mut tosiaan, paljon asioita mistä tykkään, paljon mistä en. Hermot menee kyllä byrokratiaan, ja vituttaa se ettei virastot osaa hoitaa mitään sähköisesti vaan edelleen pitää kaiken maailman lomakkeita täyttää. Kai se on sen byrokratian syy ettei mitään IT järjestelmiä saada käyttöön ilman 10 vuoden säätämistä. Toisekseen suurin osa saksalaisista on edelleen ihan natseja. Piilorasisteja kaikki, ja joka asiasta on noin tuhat sääntöä joita noudatetaan sitten ihan pilkulleen, ja karmee vinetys jos jotain rikkoo. Ordnung muss sein, perkele!

Tarkoitus olis täällä olla hommissa pari vuotta ja mahdollisesti sit jossain toisessa Euroopan maassa missä englannilla tai saksalla pärjää. Jotenkin se kaukainen haave olis vielä asua joskus New Yorkissa. Eli ei kiirettä Suomeen takaisin ole kyllä. Ehkä sitten joskus myöhemmin kun ura on luotu ulkomailla ja vois tulla "jäähdyttelemään" Suomeen johonkin sopivaan ja hyväpalkkaseen hommaan,

Suomesta pois muuttoa olen (puoli)vakavissani miettinyt jo useamman vuoden ajan. Pääsyynä tähän on ilmasto, ihmiset ja myös uuden kokeminen. Muutto uudelle paikkakunnalle teki terää puoli vuotta sitten mutta todellinen maisemanvaihto (maan vaihto) enemmän. Ei se tarkoita kun kerran tänne olen syntynyt että minun tarvitsee koko elämääni täällä lusia kylmässä, loskaisessa kotisuomessa. Ei se ole sen väärti että puolet elämän ajasta masentaa/ahdistaa sään takia, kuitenkin se on asia mihin voi sijaintia muuttamalla vaikuttaa.

Muutto ulkomaille on ollut jo pitkään haaveena ja toivon mukaan palaset tuon asian kanssa joskus loksahtaa kohdalleen. Kuitenkin vielä on saatava suomessa alan työkokemusta ja sertifikointeja.

Asiahan ei vielä noinkaan yksinkertainen ole kuin mitä paperilla näyttää nimittäin emäntä ei ole asiasta niin innostunut kuin minä. Tosin jos ulkomaille muutto ei ikinä tule onnistumaan niin yksi asia joka on varma on se, että kerran vuodessa (vähintään) on täältä pois päästävä min. pariksi viikoksi!

Muutto ulkomaille on ollut jo pitkään haaveena ja toivon mukaan palaset tuon asian kanssa joskus loksahtaa kohdalleen. Kuitenkin vielä on saatava suomessa alan työkokemusta ja sertifikointeja.

!

Ulkomailla ei sitten muuten tee mitaan suomalaisilla sertificoinneilla. Suomainen tyokokemus on usein myos niin ja nain.

Itse olen usein joutunut selittamaan, etta missa suomi on ja miten niin mulla on tyolupa esim ranskassa :)

Ulkomailla ei sitten muuten tee mitaan suomalaisilla sertificoinneilla. Suomainen tyokokemus on usein myos niin ja nain.

Voihan noita (kansainvälisiä)sertifikaatteja tehdä täälläki mistä on hyötyä muissakin maissa. Riippuen tietenkin vähän alasta (ei ole kokemusta muista aloista), mut ainakin IT-puolella näin. Suomalainen työkokemus on ihan validia myös, ainakin niissä maissa mihin olen itse joskus aikoinaan hakenut ja missä työskennellyt. Onhan tietenkin aina poikkeuksia, mut en nyt lähtis ihan noin yleistämään :)

Kohta puoliin kaks kuukautta Austraalian mantereella asusteltu ja tähän mennessä ei ole ollut oikein mitään negatiivista sanottavaa. Tosin oon vaihtarina, eli kuten tuolla ylempänä sanottiin, vaihtarin näkökulma voi olla aika rajoittunut.

Ensimmäinen asia minkä huomasin oli, että liikenne on pirun hyvin järjestetty. Tiet ovat hyvässä kunnossa, esim. lähes jokaisella "highwaylla" on tärinäraidat tien reunassa ja kaistojen välissä on pienet heijastimet. Julkinen liikenne on hyvin organisoitu, täältä esikaupunkialueelta menee ainakin 5 bussia päivässä tuonne kaupunkiin. Busseissa on jopa pyörätelineet, jos sattuu pyörällä kulkemaan.
Koulu mitä käyn on kuulopuheiden perusteella alueen pahamaineisempia, mutta ei mulla ainakaan oo mitään valittamista. Yhteishenki luokissa on tosi hyvä ja opettajat on päteviä. Tietysti koulut ei ole niin huippuluokkaisia kuin Suomessa. Kouluruokailu on kyllä yks miinus. Eväät pitää tuoda itse tai ostaa kanttiinista jotain (yleensä hampurilaisia tai pizzoja). Ruoka rupeaa täälläkin olemaan amerikkalaistunutta, joka kadun kulmassa on KFC tai mäkkäri (en toki valita, kfc on mainio mesta). Toisaalta löytyy myös intialaisia ja kiinalaisia ruokapaikkoja, joissa ruoka on älyttömän hyvää.
Ihmiset on ystävällisiä, aivan tuntemattomatkin moikkaa (G'day mate). Jos et näytä kiireiseltä niin saattavat alkaa kunnolla jutustelemaan.
Kuntosalimaksut on kyllä helvetin kalliita, mutta se kompensoituu siinä, että kaikki muu on inan verran halvempaa (paitsi kalja).

Isoin miinus on se, etten perkele oo kunnon saunaa löytäny.

Syksyllä olisi tarkoitus lähteä, IT alan hommia teen. Parit sertifikaatit pitää vielä suorittaa ennen lähtöä. Tsekki/Saksa nyt ainakin kiinnostaa.

Onko kukaan muuten muuttanut tavaroitaan ulkomaille käyttäen jotain muuttopalvelua? Mietin että mitenköhän paljon tuollainen kustantaa, kun maksaahan se tavaroiden säilytyskin. Minulla nyt ei paljoa tavaraa ole, pakettiautollinen.

Syksyllä olisi tarkoitus lähteä, IT alan hommia teen. Parit sertifikaatit pitää vielä suorittaa ennen lähtöä. Tsekki/Saksa nyt ainakin kiinnostaa.

Onko kukaan muuten muuttanut tavaroitaan ulkomaille käyttäen jotain muuttopalvelua? Mietin että mitenköhän paljon tuollainen kustantaa, kun maksaahan se tavaroiden säilytyskin. Minulla nyt ei paljoa tavaraa ole, pakettiautollinen.

Muuttopalvelu tulee äkkiä kalliimmaksi kuin koko kodin uusiminen. Hintahaitari on Itellan eurolava n. 400-500e -> Niemen ja Viktorekin 5000-7000e hintojen välillä (tosin sisältää enemmän kuin sen eurolavan). Seittemällä tonnilla ostaa jo Ikealta aika hulppeasti kalusteita.
Aikoinaan kun muuttelin ympäriinsä niin tämä osoittautui halvimmaksi:
http://www.muuttopalvelumkahari.com/

-Jos en aivan väärin muista niin jotain 1500e pintaan tuli kämpän sisukset Saksasta Suomeen.

Ja toimi kyllä hyvin, ei mitään valittamista.

Kiitti vastauksesta, vähän tyyriiltä vaikuttaa mun tarkoitukseen. Suurin osa vaatteistakin on sellaista että vaihtoon vaan, noissa maissa on kuitenkin niin halpaa että kannattaako jotain vanhoja kledjuja roudaa. Kalusteet on Ikeaa, niitä nyt en edes yrittäisi muuttaa, hyvä kun kasassa pysyy.

Matkalaukkuun vaatteet ja reppuun läppäri, niillä täytyy mennään. :)

Saksassa kannattaa sitten muistaa että suurin osa huonekalujäteistä toimittaa huonekalut vasta noin 2-3kk kuluttua ostosta. Poikkeuksena Ikean tietyt tuotteet (tosin esim. JOTKUT sohvat ovat sielläkin usein 1-2kk toimituksella). Lisäksi esim. Segmüllerillä on ihan oma "express-osasto", eli oma pieni shop-in-shop josta valitsemalla saa tuotteet heti mukaansa. Tässä muutamia suuria huonekalukauppoja Saksaan:

http://www.xxxlmoebelhaeuser.de/ (Halpa / Ikea-kopio)
http://www.hoeffner.de/ (Tämä Münchenin Höffner taisi ainakin aikoinaan olla lie maailman suurin huonekalukauppa, olisko joku Itäkeskuksen kokoinen arviolta)
http://www.segmueller.de/ (me kävimme useimmiten tässä, vastaa jotain Kodin Ykköstä)
http://www.ikea.com/de/de/ (Halpa, mutta senhän kaikki tietävät)

Sekä oma suosikkini vähän pienemmistä:
http://www.yellow-moebel.de/

Kivaa noissa huonekalujäteissä on että siellä on halpaa kaljaa ja kohtalaiset sapuskat lähes ilmaiseksi. Miehetkin viihtyvät kun naiset shoppailee ;)
Kesäisin sitten toki myös Biergartenit pihalla heti oven suussa, tosin lienee vain Baijerissa?

Miinusta on ettei niihin oikein pääse kuin autolla. Meillä oli talomme vieressä toi XXXLutz, eikä sinne voinut kävellä lainkaan. Piti mennä joko dösällä tai autolla.

Sunnuntaisin ei nämäkään sitten ole auki, ainakaan Baijerissa. Sunnuntaisin Saksassa saa vain olutta ja kirkonkelloja. Se on toisaalta ihan hyvä asia.

Paljon hyvää infoa, kiitoksia!

Kiitti vastauksesta, vähän tyyriiltä vaikuttaa mun tarkoitukseen. Suurin osa vaatteistakin on sellaista että vaihtoon vaan, noissa maissa on kuitenkin niin halpaa että kannattaako jotain vanhoja kledjuja roudaa. Kalusteet on Ikeaa, niitä nyt en edes yrittäisi muuttaa, hyvä kun kasassa pysyy.

Matkalaukkuun vaatteet ja reppuun läppäri, niillä täytyy mennään. :)

Vuokraa kalustettu kamppa mikali vain mahdollista. Kalustamattomissakin voi kysella josko olisi mahdollista saada jotain perushuonekaluja.
Matkalaukkuna itsellani on 80l (muistaakseni) pehmea Samsonite. Tosi kevyt ja taytena painaa just sen n.25kg ellei mitaan tosi painavaa siella kanniskele. Siihen on mahtunut tahan asti koko maallinen omaisuuteni (kengista on tosin aina pitanyt karsia :()

Saksalainen vuokrasopimus on sitten sellainen paperinippu, meillä taisi olla 9 sivua (A4) tekstiä ja päälle kaikki liite"tiedostot".
Usein minimivuokra-aika on 24kk.

Saksassahan on lisäksi tapana että vuokravakuuksia (2-3kk) ei makseta takaisin, johonkin tekosyyhyn vedoten. Lisäksi vuokralainen maksaa yhtiövastikkeet (nebenkosten) varsinaisen vuokran lisäksi.

BBC:n sivuilta loytyi mielenkiintoinen laskuri, jolla voi vertailla palkkojen ostovoimaa eri maissa:http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17543356

Kokeilin huvikseni, kuinka paljon koulutusta arvostetaan (DI, 10v tyokokemus). Eli kuinka monta % yli keskiarvon tienaa Suomessa ja USA:ssa, sama homma ja sama firma?
--> ero USA:n hyvaksi kahdeksan (8) kertainen!

Ei tarvi ihmetella, jos porukkaa lahtee muualle duuniin.

Kaksi viikkoani Espanjassa kyllä konkretisoi aiemmin utuisia ajatuksia lämpimämpään muuttamisesta. Paikallisten seassa oli ihan helppoa tulkkaavan kaverin kanssa olla, tuskin yhtään turistia näin. On se niin helppoa olla ja ulkoilla kun ei tarvitse kolmea kerrosta vaatetta lyödä niskaan joka välissä. Miellyttävästä kevätauringosta takaisin harmaaseen paskaan, jippi-fucking-jei. Onko missään vertaistukiryhmää Suomen ilmastosta kärsiville? Ainakin kaikilla tuntemillani ihmisillä asenne on luokkaa "mutta onhan se mukava hiihtää talvella!!1". Kun ei nappaa niin ei nappaa. Joskus kun saan tutkinnon plakkariin niin joku Etelä-Saksa voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Itse olen jo pienestä lähtien tuntenut sanoinkuvaamatonta halua päästä pois Suomesta. Jotenkin Suomi on jo nähty, koettu ja nautittu kylmistä talveista.

Siksi ajattelin mennä opiskelemaan Venäjälle. Kaikki riippuu siitä saanko apurahan, joka kattaa opiskelun ja majoituksen. On jo ihan kohtuut hyvät arvosanat ja lukion päättötodistus (tosin kielet on on vaan satusfactory, mutta keskiarvo on siinä 8.5 lukemissa). Mikäli saan sen, niin pääsen Pietariin. Ensimmäinen vuosi on venäjän opiskelua, niin pääsee puhumaan tuota miehistä kieltä. Sen jälkeen astuu kuvioihin muita opintoja ja saatan myös muuttaa Rostov-Don-Doniin, jossa on aurinkoa ja lämpöä jopa talvisinkin viitisen astetta. Takaisin Suomeen en aio tulla paitsi uusimaan passin...

Onko jotain kokemuksia Venäjällä asumisesta? Venäjä on kovaa vauhtia tulemassa elintasoltaan suurimmissa kaupungeissa Suomea vastaavaksi, mutta kyllä ruokaa ja muuta saa halvalla. Venäläiset ihmiset vaikuttavat aluksi etäisiltä, mutta paremmin kun tutustuu niin he ovat tunteikkaita ja mukavaa sakkia. Venäjässä ei oikein pelleillä liikennesääntöjen mukaan, vaan voi ajaa miten haluaa lähestulkoon. Sitten suurimmissa kaupungeissa on hyvä klubielämä niin voi vaikka joka päivä käväistä ulkona. Samalla kielitaitokin paranee.

Katotaan jos pääsen. Sitä todella haluan. Jos pääsen raportoin tänne.

Pois kiinnostas päästä. Ihan jo vaihtelunkin vuoksi, mutta myös koska 3/4 vuodesta vituttaa kelit.

Ihanne olisi asua suomessa kesäkuusta-elokuulle. Loput ulkomailla. Brazilia, Thaimaa jne..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom