Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Edelleen turhaan etsin sun postauksesta sekä osoitusta auttavasta sisälukutaidosta että sitä kuuluisaa punaista lankaa.
Sen verran helpotusta, että mun foorumiasetuksilla ketju on 42 sivua pitkä. Anyway, tervemenoa ignoreen.

Ok :)

Ei tarvitse boldata, tokihan ymmärrät jo toistetun eli tässä threadissa on niin maailmalle muuttaneita, kuin sitä toivovia. Ei ole järkevää rajata keskustelua vain niille jotka ovat muuttaneet koska sehän ei ollut alunperinkään tarkoitus. Ehkä joku mainitsemasi kitisijä saa lisää pontta omille suunnitelmilleen maailmalle kun valittaa ja saa vasta-argumentointia tai muuta keskustelua aiheesta. Tai ihan vaan tukea ajatuksilleen?

Hyviä pointteja ja asiallista tekstiä. Asutko itse jossain ulkomailla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äärimmäisen tyhmä kysymys: mitenkäniin ulkomaille muuton suunnittelu on kitinää?
Ei mulla muuta

ai niin 2 kertaa olen asunut ulkomailla, kai mun mielipide vaikuttaa?
Ja takasinkin maailmalle haluan, kunhan aika sille on kypsä. Imo toi ei ole valitusta.

e. kyllä mä tiedän sen ihmistyypin jotka haluaa ulkomaille lähinnä negatiivisen työntävän syyn kautta. Itseä kiehtoo ulkomailla asumisessa (ja sinne muutossa) lähinnä se että mä pääsen kokemaan enemmin kuin kotikulmilla, tai ei ehkä enemmin vaan erilaisia asioita. Kehittyypä siinä samalla oma stressinsietokyky, kielitaito (erityisesti tärkeä juttu mulle) tutustuu ihmisiin joihin muuten ei tutustuisi, saa uusia mahdollisuuksia sekä seikkailua. Aina pääsee takaisin jos ei tykkää olla, mitään sillä ei häviä että lähtee, itsestään oppii uusia puolia vieraassa maassa. Sitäpaitsi sukuperinteet velvoittaa, mun suvussa siirtolaisuus on ihan normaali osa elämää ja mulle ollut myös yksi elämän päämääristä aika pienestä saakka.

Miksi tästä asiasta ei voisi keskustella ja haaveilla, kyllähän sitä kaikesta muustakin keskustellaan, varsinkin näin keskustelufoorumilla.

Muutenkin ajatusmalli, että ulkomailla työskentelystä/asumisesta haaveilevat ovat aina jotain kitisijöitä joiden mielestä Suomi on täysin perseestä ihmetyttää. Aika mustavalkoista ajattelua, tietty tosin ihan normaalia esim. teini-iässä.

Minä olen hyvin tyytyväinen tähän kotimaahamme, mutta silti haaveilen ulkomaille muuttamisesti kunhan koulu on käyty ja työkokemusta karttonut. Pysyvästi? Tuskin, mutta mistä sitä ikinä tietää. Itse olen tälläkin hetkellä töissä kansainvälisessä firmassa ja matkusteltua tulee jonkin verran, varmaan töitä saisi myös muiden maiden toimipisteistämme jos haluaisi. Kun asia joskus on ajankohtainen ja sopiva tarjous tulee vastaan, miksi ei? Ehkä se ulkomailla asuminen ei sitten olekkaan minua varten ja tulee ikävä kotiin, mutta uskon kyllä että ulkomailla asuminen olisi tavalla tai toisella positiivinen ja avartava kokemus.

Nyt vuoden britanniassa asuneena voisin heitellä jotain huomioita mitä on vuoden aikana kertynyt.

1. Sää. Kaikki aina mollaavat englannin säätä. Sataa 24/7 eikä oo kunnolla kylmää tai lämmintä. Omasta mielestä täällä on ollu huomattavasti paremmat kelit kun suomessa ja vettä satanut jopa vähemmän. Tietty lumi oli aika vähäistä, mutta lunta pakoon suomesta lähdinkin. Talvitakkia en tarvinnut ja pakkaspäivät sai laskea yhden käden sormin.

2.Asumisen hintataso. Itse asun sen verran lähellä suurkaupunkia että asuntojen vuokrat ovat korkeahkot. Mitä muutamiin kavereihin verrannut suomessa, täällä tasokkaasta asumisesta (ei hometta,kaikki toimii,isäntä ei oo täys mulkku) saa maksaa about saman verran kuin suomessakin. Kommuuniasuminen suositumpaa opiskelijoiden ja nuorten työntekijöiden keskuudessa joka tuo kuluja alemmas. Sitten tietysti aina pääsee kaupungin reunoille homehökkeleihin erittäin halvalla.

3.Yleinen hintataso. Kaikki on halvempaa. Aika pitkälti voisi sanoa hintojen olevan ½-3/4 suomen hinnoista. Varsinkin ulkona ruokailu on erityisesti laadukkaammissa paikoissa paljon halvempaa ja ulkona syödään myös useammin. Bodymättöjä saa viikoksi kaupassa n.£40 hintaan. Klubeilla ja baareissa drinkit myös paljon paljon halvempia.

4. Ihmiset. Suomalaisten dissaus mielestäni vähän turhaa. Niin metsä vastaa jne jne. Kyllä täälläkin saa olla yksin jos kävelee naama norsunvitulla, mutta yleisesti ehkä ollaan hieman sosiaalisempia ja iloisempia. Muutoinkin kun 4 promillen humalassa. Taustoiltaan erilaisia ihmisiä tietysti tässä maassa riittää, toisille plussaa, toisille miinusta. Itselle ei ole merkitystä.

5. Klubikulttuuri. Nämä erot ottivat kesällä silmään suomessa. Baareissa/klubeilla tanssilattiat tyhjinä, ihmiset omissa kuppikunnissaan pöydillä/tuoleilla ja tuntemattomien kanssa jutustelu alkuillasta nollassa. Naisten lähestymiset(?) epämääräistä peruuttamista lähelle ilman sanaakaan tai flirttailevaa katsetta. Nämä jäi tosin itselle mysteeriksi, mutta kuulemma minua yritettiin iskeä. Briteissä aggressiivisempaa.Musiikissa täällä ei vaivaa 90-luvun europop tai iskelmätaivaan suosituimmat suomihitit.

6.Opiskelu. Opiskeluista suomessa yliopistossa ei ole kokemusta,joten vertailu on täysin kaveripuheiden pohjalta. Opiskelu on rajoitetumpaa ja kokeita ei saa mielin määrin uusia. Vuoden lopussa koeviikko tyylinen systeemi, jossa testataan koko vuoden asioita. Kerran saa uusia, mutta jos kaikista ei pääse läpi joutuu aloittamaan kokonaan alusta. Yksittäistä kurssia ei voi uusia. Näin myös opiskelijat valmistuvat tietyllä aikataululla eikä vuosien hengailu onnistu. Hintaa yhdelle lukuvuodelle tulee n.£3000. Itselle kyseinen summa ei tunnu liialliselta.

Itse olen kuluneen vuoden viihtynyt ja uskon että tutkinto suoriutuu loppuun hyvässä hengessä. Jatkosta en osaa sanoa muuta kuin että suomeen ei tällä hetkellä ole mitään kiinnostusta. Kysymyksiä ja valituksia otetaan vastaan.

Missä päin Brittejä sä asut? Ilmeisesti oot jossain yliopistossa? Mä olen myös lähdössä parin viikon päästä Britteihin kouluun joten voidaan sit vertailla kokemuksia :D

Olen ollut Suomessa nyt 2 päivää ja olen jo valmis lähtemään. Kävelin tänään ympäriinsä kaupungilla ja kelasin vaan että mä en ihan oikeasti halua olla tässä maassa yhtään kauempaa kuin mun on pakko. Kavereita on kiva nähdä, mutta muuten täällä ei ole mitään mikä saisi mut jäämään tai edes kaipaamaan tätä paikkaa. En dissaa Suomea mitenkään, mutta mulle se ei vaan sovi... Ja kaiken lisäksi kaipaan Amsterdamiin ihan älyttömästi, musta tuntuu omituiselta etten ole siellä enää :(

Missä päin Brittejä sä asut? Ilmeisesti oot jossain yliopistossa? Mä olen myös lähdössä parin viikon päästä Britteihin kouluun joten voidaan sit vertailla kokemuksia :D

Lontoon alueella ollaan ja yliopistossa käydään. Sulla vissiin oli warwick kohteena? Tervemenoa ja natwest on natsipankki, se ei anna tiliä ulkomaalaisille.

Näin myös opiskelijat valmistuvat tietyllä aikataululla eikä vuosien hengailu onnistu.
Mikä ei välttämättä ole hyvä asia, opiskelijan kannalta.

Onhan 3,500€/v hirveä summa jos se pitää itse maksaa, eikä esim. vanhemmat ole tuossa mukana. Toki aina voi lainata...

Maksuttomuus on se asia suomen koulutuksessa joka on pakko säilyttää, jos ikinä halutaan että suomi vetää ulkomaalaisia opiskelijoita. Englanti on siinä onnekas, että pelkästään maineella saadaan ulkomaalaisia opiskelijoita ja ne vielä maksavat siitä, vaikka todellisuudessa varsinaisen opetuksen taso ei eroaisi yhtään. Eikä nyt puhuta mistään eliittiyliopistoista.

Onhan 3,500€/v hirveä summa jos se pitää itse maksaa, eikä esim. vanhemmat ole tuossa mukana. Toki aina voi lainata...

Maksuttomuus on se asia suomen koulutuksessa joka on pakko säilyttää, jos ikinä halutaan että suomi vetää ulkomaalaisia opiskelijoita. Englanti on siinä onnekas, että pelkästään maineella saadaan ulkomaalaisia opiskelijoita ja ne vielä maksavat siitä, vaikka todellisuudessa varsinaisen opetuksen taso ei eroaisi yhtään. Eikä nyt puhuta mistään eliittiyliopistoista.

Suomessa opiskellaan liikaa, ja suomessa korkeakoulutettujen asema on aika heikko, akateemisia työttömiä on about vajaa 20 000, AMK-koulutetut päälle. Suomessa on koulutettujen palkat aika heikot vrt duunareihin. Jos suomessa opiskelu maksaisi, luulisi liikakoulutuksenkin vähentyvän, koulutetuilla olevan helpompaa saada töitä (kun kilpailevia hakijoita on vähemmin) ja palkkojen ehkä parantuvan.

Ei se koulutuksen saanti ole itsessään mikään tavoite, se on apuväline siihen että voidaan saada parempia töitä kuin muut ja korkeampi elintaso. Nyt se saisi toimia paremminkin.

Sitten miksi suomen pitäisi vetää erityisesti ulkomaisia opiskelijoita, ei kai se nyt mikään itsenäinen päämäärä voi olla että koulutetaan kaikenmaailman hulabaloomaalaisille tietotaitoa ja sitten ne muuttaa ulkomaille hyödyntämään sitä. Jos joku nyt haluaa välttämättä opiskella, saahan se niin tehdä, ja mua ei todellakaan ne yliopistolla palloilevat söpöt venäläistytöt haitttaa ollenkaan, mutta en mä minään itsetarkoituksena näe sitä että suomi maksaa koulutukset kelle vaa tänne haluaa tulla. Ja sitten maristaan miksi täällä on kovat verot..

Lontoon alueella ollaan ja yliopistossa käydään. Sulla vissiin oli warwick kohteena? Tervemenoa ja natwest on natsipankki, se ei anna tiliä ulkomaalaisille.

Joo. Hyvä tietää, meen sit johonkin toiseen pankkiin.

Englannissa lähes jokainen ottaa lukukausimaksuihin tuition fee-lainan, joka toimii niin, ettei sitä tarvitse maksaa takaisin ennen kuin tienaa joku £20k/vuosi. Ja jos on pois maasta 6 vuotta putkeen (muistaakseni se oli 6), se pyyhkiytyy pois. Siellä on ihan yleistä ottaa laina eikä lainalla ole samanlaista huonoa mainetta kuin opintolainalla Suomessa.

Mä en ole mitenkään lukukausimaksuja vastaan, mutta varsinkin näin suomalaisena mietin kyllä tarkkaan et miten paljon olen valmis maksamaan koulutuksesta ulkomailla, kun kotimaassa sen saisi ilmaiseksi. Nyt mä tulen maksamaan nimekkäästä yliopistosta ja yhdestä maailman parhaista business schooleista, joten uskon että sijoitus maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Joo. Hyvä tietää, meen sit johonkin toiseen pankkiin.

Englannissa lähes jokainen ottaa lukukausimaksuihin tuition fee-lainan, joka toimii niin, ettei sitä tarvitse maksaa takaisin ennen kuin tienaa joku £20k/vuosi. Ja jos on pois maasta 6 vuotta putkeen (muistaakseni se oli 6), se pyyhkiytyy pois. Siellä on ihan yleistä ottaa laina eikä lainalla ole samanlaista huonoa mainetta kuin opintolainalla Suomessa.

Mä en ole mitenkään lukukausimaksuja vastaan, mutta varsinkin näin suomalaisena mietin kyllä tarkkaan et miten paljon olen valmis maksamaan koulutuksesta ulkomailla, kun kotimaassa sen saisi ilmaiseksi. Nyt mä tulen maksamaan nimekkäästä yliopistosta ja yhdestä maailman parhaista business schooleista, joten uskon että sijoitus maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tosta lainasta sen verran että se raja oli 15k/vuosi. 6:ssa vuodessa ei pääse tässä byrokratian ihannevaltiossa mihinkään+ pankki tekee satavarmasti rikosilmoituksen tuollaisista summista. Lopputulos on se ettei kannata ellei ole varma ettei seuraavan 15v aikana tule astumaan iso-britannian rajojen sisäpuolelle, puhumattakaan siitä että jäisi tänne asumaan. Lainanottajista en osaa sanoa, ehkä olen ajautunut hyvätuloisten joukkoon kun täällä ei suurinosa ole joutunut ottamaan. Toisaalta muutama taas ottaa lainoista kaiken irti kuin sitä ei tarvitsisi koskaan maksaa takaisin.

Mutta asia-asiana itsellä samat ajatukset kuin Alyssalla koulutuksesta. Summa ei ole vielä niin paha että siitä jäisi elinikäiset maksut (vrt. jenkkien lukukausimaksut pahimmassa tapauksessa). Sen lisäksi myös täällä on tarjolla paljon eri stipendejä, eli jos vuodesta toiseen nakuttaa parhaita arvosanoja ja on koulun parhaita oppilaita, koulutus tulee lähes ilmaiseksi. Se taas on eri asia kenellä on tähän mahdollisuuksia vaikka kuinka ahkeraan opiskelisi...

Sen lisäksi itselle tulee laskettua ainakin plussaksi yleisesti elämänlaadun nousu. En ollut ollenkaan tyytyväinen tilanteeseeni Suomessa ja tuo summa ei paljoa paina henkisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi.

Niin olikin muuten, muistin väärin.
Mun englantilaiset kaverit sanoivat, että lainasta pääsee eroon olemalla tietyn aikaa tauotta pois maasta... En sit tiedä että olivatko saaneet väärää tietoa. Lisäksi monet ovat jutelleet, että on ihan yleistä paeta lainaa tavalla tai toisella niin, ettei sitä tarvitse maksaa takaisin. Ihan sama mulle sinänsä, ajattelin olla rehellinen ja maksaa lainani sit aikanaan :)

En jaksa odottaa et pääsen muuttamaan! Enää viikko :dance:

Pakko heittää omaakin mielipidettä tähän, vaikka olen asunut Briteissä nyt vasta 2,5 viikkoa (olen aiemmin tosin poukkoillut Englanti-Suomi väliä useita kertoja milloin mistäkin syystä).

2.Asumisen hintataso. Itse asun sen verran lähellä suurkaupunkia että asuntojen vuokrat ovat korkeahkot. Mitä muutamiin kavereihin verrannut suomessa, täällä tasokkaasta asumisesta (ei hometta,kaikki toimii,isäntä ei oo täys mulkku) saa maksaa about saman verran kuin suomessakin. Kommuuniasuminen suositumpaa opiskelijoiden ja nuorten työntekijöiden keskuudessa joka tuo kuluja alemmas. Sitten tietysti aina pääsee kaupungin reunoille homehökkeleihin erittäin halvalla.

Samaa mieltä. Asun tämän vuoden kampuksella, missä maksan n.300e/kk, mutta mitä olen katsellut kämppien hintoja, huoneen kampuksen ulkopuolelta saa suunnilleen samalla rahalla ja jopa halvemmalla. Tietysti Suomessa voi saada yksiönkin tohon hintaan, mutta IMO kimppa-asumisessa on paljon hyviä puolia verrattuna yksin asumiseen (kaverit, isompi keittiö, oikea olohuone jne.).
Oleskelen myös suurkaupungin lähellä, en tosin Lontoon vaan Birminghamin.

3.Yleinen hintataso. Kaikki on halvempaa. Aika pitkälti voisi sanoa hintojen olevan ½-3/4 suomen hinnoista. Varsinkin ulkona ruokailu on erityisesti laadukkaammissa paikoissa paljon halvempaa ja ulkona syödään myös useammin. Bodymättöjä saa viikoksi kaupassa n.£40 hintaan. Klubeilla ja baareissa drinkit myös paljon paljon halvempia.

En menisi ihan noin pitkälle. Joko muistan Suomen hintatason väärin tai sit ostan aina sielläkin halpaa paskaa, mutta mielestäni Englannin hintataso on suunnilleen samaa luokkaa kuin Suomessa tai ehkä just ton 1/4 halvempaa. Tescossa on välillä tosi hyviä tarjouksia, mutta esim. ulkona syömisen väittäisin olevan lähestulkoon Suomen hinnoissa. Varsinkin kun tipit lasketaan päälle.
Meidän Student Unionin baarissa on välillä punnan tuoppeja, mutta normaalisti tuoppi maksaa reilu £2. Tämä siis opiskelijabaari, normibaareissa ja yökerhoissa pyöritään Suomen hinnoissa.

4. Ihmiset. Suomalaisten dissaus mielestäni vähän turhaa. Niin metsä vastaa jne jne. Kyllä täälläkin saa olla yksin jos kävelee naama norsunvitulla, mutta yleisesti ehkä ollaan hieman sosiaalisempia ja iloisempia. Muutoinkin kun 4 promillen humalassa. Taustoiltaan erilaisia ihmisiä tietysti tässä maassa riittää, toisille plussaa, toisille miinusta. Itselle ei ole merkitystä.

Täysin samaa mieltä.

5. Klubikulttuuri. Nämä erot ottivat kesällä silmään suomessa. Baareissa/klubeilla tanssilattiat tyhjinä, ihmiset omissa kuppikunnissaan pöydillä/tuoleilla ja tuntemattomien kanssa jutustelu alkuillasta nollassa. Naisten lähestymiset(?) epämääräistä peruuttamista lähelle ilman sanaakaan tai flirttailevaa katsetta. Nämä jäi tosin itselle mysteeriksi, mutta kuulemma minua yritettiin iskeä. Briteissä aggressiivisempaa.Musiikissa täällä ei vaivaa 90-luvun europop tai iskelmätaivaan suosituimmat suomihitit.

Välillä mua ärsyttää koko ajan tanssilattialla heiluminen, mutta toisinaan on ihanaa, ettei jengiä tarvitse raahata pois sieltä nurkkapöydästä tekemään jotain. Tykkään myös pubikulttuurista :)

6.Opiskelu. Opiskeluista suomessa yliopistossa ei ole kokemusta,joten vertailu on täysin kaveripuheiden pohjalta. Opiskelu on rajoitetumpaa ja kokeita ei saa mielin määrin uusia. Vuoden lopussa koeviikko tyylinen systeemi, jossa testataan koko vuoden asioita. Kerran saa uusia, mutta jos kaikista ei pääse läpi joutuu aloittamaan kokonaan alusta. Yksittäistä kurssia ei voi uusia. Näin myös opiskelijat valmistuvat tietyllä aikataululla eikä vuosien hengailu onnistu. Hintaa yhdelle lukuvuodelle tulee n.£3000. Itselle kyseinen summa ei tunnu liialliselta.

Olen kuullut sanottavan, että Britanniassa opiskelusta puuttuu akateeminen vapaus. Aika monelle tämä tuntuu tarkoittavan nimenomaan loputtomia uusimisia ja yliopistolla hengailua, joten henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sen puuttuminen on hyvä asia :D
Mä tykkään tästä opiskelun rakenteellisuudesta. On paljon itsenäistä työtä, mutta seminaarit ja luennot auttavat ymmärtämään kaikkea sitä, mitä lukee kotona. Selkeät deadlinet sopivat myös opiskelutyylilleni, koska muuten en varmaan saisi mitään aikaiseksi.
Varsinkin näin oikis/taloustieteen opiskelijana paljon on kiinni siitä, miten paljon jaksaa tutkia ja selvitellä asioita kotona. Lukea artikkeleja, etsiä oikeuspöytäkirjoja, valmistautua seminaareihin jne. Eli sinänsä vapautta on paljon, mutta vapaus on enemmänkin tyyliä "vapaus valita, miten hyvin pärjäät" eikä "vapaus valita, mihin tahtiin ja mitä opiskelet".

Toinen juttu, mikä pisti mulle heti silmään täällä yliopistolla oli erilaisten extra-aktiviteettien määrä. On vapaaehtoistyötä, miljoona erilaista societya, liikuntakerhoja... Niitä on niin paljon, että esim. Societies Fairilla mulla meni pää ihan sekaisin. Täällä kun ei riitä, että on hyvä koulussa. Pitää myös osoittaa kiinnostusta yhteiskuntaa kohtaan koulun ulkopuolella ja olla aktiivinen. Muuten on auttamattomasti ulkona siinä vaiheessa kun kisataan niistä isojen firmojen harjoittelupaikoista ja työpaikoista. Toisaalta tämä saattaa luoda paineita, mutta toisaalta taas mitä enemmän on mukana toiminnassa, sitä enemmän oppii erilaisia taitoja, mistä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa.
Itse aloitan ensi viikolla Mentoring-koulutuksen, minkä jälkeen pidetään viikoittain yliopistoinfoja yläasteille. Olen mukana myös käytännönläheisessä luonnonsuojeluprojektissa, Law Societyn jäsen ja harrastan ratsastusta, joogaa ja uintia. Lisäksi yritän käydä mahdollisimman monilla bisnes- ja lakiaiheisilla vierailijaluennoilla ja väittelyissä. Toivon mukaan tämä on tarpeeksi, mutta tiedän, että on paljon mua aktiivisempiakin ihmisiä.

Kaiken kaikkiaan olen viihtynyt täällä tosi hyvin enkä ole katunut lähtöä hetkeäkään :)

asuin 10 vuotta lontoossa. Muutin sinne 20 vuotiaana. Alussa oli hauskaa, tein rakennushommia, palkka tuli kateisena joka perjantai. Ei ollut huolia, esim vakuutuksista jos vaikka loukkaantuu tikapuilla kiipeillessa. Tyoturvallisuus on mita on kun kaikki on pimeena hommissakin.
2000 vuonna sitten ajauduin IT alalle, slloin sinne otettiin ihan kuka vaan, jopa minut. Kaikki muuten jatkui samaa rataa yokerhoissa helumista, naiset vaihtu, jne...

Jossain vaiheessa sitten vakiinnuin yhden naisen kanssa, ja totesimme etta lapsia ei oo varaa tahda lontoossa. lastenhoito on halvimmillaan 1000 puntaa kuussa, ja jos muksun 15 min myohassa tasta tulee 50 punnan sakko, jne.

Terveyden huolto on syvalta, sade alkoi vituttamaan, liikenneruuhkat alkoi vituttamaan > oli siis aika lahtea.

Lyhyesti sanoisin etta lontoo paras paikka nuorelle, ja terveelle joka pystyy tekemaan toita. perhe jutut kannattaa unohtaa.

muutin siis ranskaan 5 vuotta sitten, ja nyt on muksu ja saman naisenkin olen pitanyt.Olen myos tyytyvainen. Eilen sato vetta, ei sekaan vituttanut.

Miten niin terveydenhuolto on syvältä ?
Mulla on aika paljon ystäviä UK:ssa ja kaikki ovat sanoneet, että lääkäriin pääsee halvemmalla ja nopeammin kuin Suomessa ja lisäksi hoidon laatu on ihan samaa luokkaa. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tällaista olen kuullut.

Yleisesti ottaen ei kyllä pidä paikkansa. On omaa kokemusta ja systeri oli hoitsuna duunissa UK:ssa. Kävin viime viikolla ei kiireellisenä tk vastaanotolla, odotus15 min, 40 min tk lekurissa, samalla keikalla röntgenissä ja sain lähetteen 5 krt fysioterapeutille, tämä 27 euroa. Vilpitön kysymys, pääseekö siellä samaan?

Ohhoh, onpas tama ketju pitka!:). Jaksoin lukea 5-6 ekaa sivua ja sitten taman viimeisen... Pitaa huvikseni lukaista muutkin sivut joutessaan ajan kanssa...

Anyways, taalla 33-v naispuolinen immeinen, muutin sairaanhoitajan duunia tekemaan v. 2006 tanne Jenkkeihin. Eli n. 4,5 vuotta tullut asuttua taalla (itarannikolla). Ensimmainen vuosi oli henk.kohtaisten probleemien vuoksi rankka... toki samaan aikaan kulttuurishokki, ei ollut ekaan 10 kk:een autoa jne, uusi duuni... Nyt tuntuu etta olen sopeutunut--ja sita varmaan auttaa se etta tapasin tassa vuosien varrella miehen jonka kanssa mentiin naimisiin vuoden alussa :D. Suomessa tuskin koskaan tulen sair.hoitajan hommia tekemaan... taalla se on erilaista, ehka hyvassa kuin myos pahassa mutta ainakin palkat ovat paasaantoisesti parempia ja raakaa duunia tekevaa ei rankaista korkeammilla veroilla, ts. taalla paljon tyota tekeva saa paljon sita palkkaakin. Ainut mika mattaa taalla on olemattomat lomat (mm. palkallinen aitiysloma on naurettavat n. 3-4 viikkoa) ja sosiaalihuoltohan ei ole samanlainen kuin Suomessa. Myos koulutus maksaa maltaita ja sen taso (ainakin normit public schools) vaihtelee.

Itsella on siina mielessa hyvin asiat taalla etta jenkkiarmeijan palveluksessa olevan miehen kautta edut ovat hyvat. Sairaus- ja hammasvakuutus pelaa, Army pitaa "huolen" omistaan ja mies paasee aikaisin elakkeelle. Ilman vakuutusta (jonka usein tyopaikka kustantaa) taalla onkin aika pulassa... Autot on Suomea paljon halvempia ja bensa 1/3 Suomen hinnoista. Ulkona syominen yleisempaa ja halvempaa, ruokakaupassa saa viikon ostokset samalla rahalla mita Suomessa parin kolmen paivan evaat. Porukkaa on joka lahtoon eli multikulttuurista populaa--tuttavapiirissa on uskonnollista kirkossakayvaa peri-Southern-sakkia, HC-punkkaria, filippiinilaista maahanmuuttajaa kuten bostonilaista bisnesmiesta-ja naista (itse en asu Bostonissa, ihan OT:na:)).

Suomea on usein ikava, harmittaa lentojen kallis hinta. Suomessa olisi ihana kayda vaikka parikin kertaa vuodessa mutta lentojen ollessa parhaillaan n. 900 dollaria ei oikein kehtaa usein lennella... En tieda voisinko asua enaa Suomessa... varmaan joo, ainakin vuoden, jos miehen kanssa voisin asua. Tai olla muutaman kk:en miehen komennuksten ajan. Mutta kylla tama elama taalla on aika uomiinsa ajautunutta (vaikkakin miehen tyon takia muutetaan ensi vuonna Floridaan). Sanotaan nain etta kummassakin maassa on puolensa--ja kummassakin maassa mattaa moni asia... Suomen talvea ja loskaa ei ole ikava eika sita "kuppikuntaisuutta" ja juroutta. Miehen kanssa oltiin ekaa kertaa yhdessa nyt kesalla Suomessa ja useammin kun kerran meille tultiin juttelemaan ja mies ohitettiin kokonaan, hyva etta tervehdittiin...kun "eihan sita uskalla suuta avata jos ei vaikka osaa sanoa sita tervehdysta englanniksi". No, sellaista se Suomessa on...

Onkohan taalla muista USAssa asuvia pakkislaisia? Ehka pitais tuo koko ketju lukea lapi ensin... :D

Seuraava on vain pasteamani juttu lehdestä. Se ei edusta välttämättä omia mielipiteitäni.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Newsweek+rankkasi+Suomen+maailman+parhaaksi+maaksi/1135259387017
"Jatkoa":

"Appearing on the "Tonight Show with Jay Leno" last night, comedian Dennis Miller blasted the beleaguered Newsweek magazine for ranking the United States the 11th "best country in the world," behind left-of-center nations like Finland, Switzerland, and Sweden. Performing on Veterans Day for an audience comprised of American military personnel, Miller showed his patriotic stripes: "Hey, Newsweek, go fjord yourself okay. Finland is the s--- little plastic village you set up under the Christmas tree every year." An impassioned Miller quipped: "The best thing about living in Finland is they don't get Newsweek magazine." [Video embedded after the page break.] The August cover story ranked Finland the best country in the world, followed by Switzerland and Sweden. As NewsBusters editor-at-large Brent Baker noted at the time, Newsweek's piece blamed former President George W. Bush for a series of "serious blows" and "policy debacles" that contributed to America's lackluster ranking."

http://www.allvoices.com/news/73167...ine-for-ranking-us-11th-best-country-in-world

Yleisesti ottaen ei kyllä pidä paikkansa. On omaa kokemusta ja systeri oli hoitsuna duunissa UK:ssa. Kävin viime viikolla ei kiireellisenä tk vastaanotolla, odotus15 min, 40 min tk lekurissa, samalla keikalla röntgenissä ja sain lähetteen 5 krt fysioterapeutille, tämä 27 euroa. Vilpitön kysymys, pääseekö siellä samaan?

En ole lääkärillä mitään hirveästi (vielä) asioinut, mutta edelleen on sellainen kuva, että täällä on asiointi on ihan yhtä helppoa ja palvelu laadukasta kuin Suomessakin. Kämppikset ovat juosseet terveyskeskuksessa flunssaoireiden takia vähän väliä ja lähes jokainen on saanut ajan samalle tai seuraavalle päivälle. Samalle päivälle saa AINA ajan erikoistapauksissa (kivut, jälkiehkäisy ja mitä noita nyt olikaan). Lääkärikäynti ei maksa mitään.

E-pillerit ovat täällä ilmaisia, mikä on mielestäni ihan järjettömän iso plussa. Seksuaaliterveydenhuoltoon on muutenkin kiinnitetty PALJON enemmän huomiota kuin Suomessa. Näin nuoren ihmisen näkökulmasta se on tosi hyvä asia ja palvelu, jota nuoret varmasti tarvitsevat eniten. Suomessa kaikki on tehty ihan pirun hankalaksi ja ennen kaikkea kalliiksi.

Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt sitä, miten terveydenhuoltoon liittyvissä jutuissa suomalaisten on aina niin vaikea uskoa, että Suomen ulkopuolella voi olla päteviä lääkäreitä ja saada hyvää palvelua. Tosiasiassa Suomen terveydenhuolto ei ole sen kummallisempaa kuin muuallakaan länsimaissa. Poikkeuksia on toki aina molempiin suuntiin, mutta näin yleisesti ottaen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom