Pakko heittää omaakin mielipidettä tähän, vaikka olen asunut Briteissä nyt vasta 2,5 viikkoa (olen aiemmin tosin poukkoillut Englanti-Suomi väliä useita kertoja milloin mistäkin syystä).
2.Asumisen hintataso. Itse asun sen verran lähellä suurkaupunkia että asuntojen vuokrat ovat korkeahkot. Mitä muutamiin kavereihin verrannut suomessa, täällä tasokkaasta asumisesta (ei hometta,kaikki toimii,isäntä ei oo täys mulkku) saa maksaa about saman verran kuin suomessakin. Kommuuniasuminen suositumpaa opiskelijoiden ja nuorten työntekijöiden keskuudessa joka tuo kuluja alemmas. Sitten tietysti aina pääsee kaupungin reunoille homehökkeleihin erittäin halvalla.
Samaa mieltä. Asun tämän vuoden kampuksella, missä maksan n.300e/kk, mutta mitä olen katsellut kämppien hintoja, huoneen kampuksen ulkopuolelta saa suunnilleen samalla rahalla ja jopa halvemmalla. Tietysti Suomessa voi saada yksiönkin tohon hintaan, mutta IMO kimppa-asumisessa on paljon hyviä puolia verrattuna yksin asumiseen (kaverit, isompi keittiö, oikea olohuone jne.).
Oleskelen myös suurkaupungin lähellä, en tosin Lontoon vaan Birminghamin.
3.Yleinen hintataso. Kaikki on halvempaa. Aika pitkälti voisi sanoa hintojen olevan ½-3/4 suomen hinnoista. Varsinkin ulkona ruokailu on erityisesti laadukkaammissa paikoissa paljon halvempaa ja ulkona syödään myös useammin. Bodymättöjä saa viikoksi kaupassa n.£40 hintaan. Klubeilla ja baareissa drinkit myös paljon paljon halvempia.
En menisi ihan noin pitkälle. Joko muistan Suomen hintatason väärin tai sit ostan aina sielläkin halpaa paskaa, mutta mielestäni Englannin hintataso on suunnilleen samaa luokkaa kuin Suomessa tai ehkä just ton 1/4 halvempaa. Tescossa on välillä tosi hyviä tarjouksia, mutta esim. ulkona syömisen väittäisin olevan lähestulkoon Suomen hinnoissa. Varsinkin kun tipit lasketaan päälle.
Meidän Student Unionin baarissa on välillä punnan tuoppeja, mutta normaalisti tuoppi maksaa reilu £2. Tämä siis opiskelijabaari, normibaareissa ja yökerhoissa pyöritään Suomen hinnoissa.
4. Ihmiset. Suomalaisten dissaus mielestäni vähän turhaa. Niin metsä vastaa jne jne. Kyllä täälläkin saa olla yksin jos kävelee naama norsunvitulla, mutta yleisesti ehkä ollaan hieman sosiaalisempia ja iloisempia. Muutoinkin kun 4 promillen humalassa. Taustoiltaan erilaisia ihmisiä tietysti tässä maassa riittää, toisille plussaa, toisille miinusta. Itselle ei ole merkitystä.
Täysin samaa mieltä.
5. Klubikulttuuri. Nämä erot ottivat kesällä silmään suomessa. Baareissa/klubeilla tanssilattiat tyhjinä, ihmiset omissa kuppikunnissaan pöydillä/tuoleilla ja tuntemattomien kanssa jutustelu alkuillasta nollassa. Naisten lähestymiset(?) epämääräistä peruuttamista lähelle ilman sanaakaan tai flirttailevaa katsetta. Nämä jäi tosin itselle mysteeriksi, mutta kuulemma minua yritettiin iskeä. Briteissä aggressiivisempaa.Musiikissa täällä ei vaivaa 90-luvun europop tai iskelmätaivaan suosituimmat suomihitit.
Välillä mua ärsyttää koko ajan tanssilattialla heiluminen, mutta toisinaan on ihanaa, ettei jengiä tarvitse raahata pois sieltä nurkkapöydästä tekemään jotain. Tykkään myös pubikulttuurista
6.Opiskelu. Opiskeluista suomessa yliopistossa ei ole kokemusta,joten vertailu on täysin kaveripuheiden pohjalta. Opiskelu on rajoitetumpaa ja kokeita ei saa mielin määrin uusia. Vuoden lopussa koeviikko tyylinen systeemi, jossa testataan koko vuoden asioita. Kerran saa uusia, mutta jos kaikista ei pääse läpi joutuu aloittamaan kokonaan alusta. Yksittäistä kurssia ei voi uusia. Näin myös opiskelijat valmistuvat tietyllä aikataululla eikä vuosien hengailu onnistu. Hintaa yhdelle lukuvuodelle tulee n.£3000. Itselle kyseinen summa ei tunnu liialliselta.
Olen kuullut sanottavan, että Britanniassa opiskelusta puuttuu akateeminen vapaus. Aika monelle tämä tuntuu tarkoittavan nimenomaan loputtomia uusimisia ja yliopistolla hengailua, joten henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sen puuttuminen on hyvä asia :D
Mä tykkään tästä opiskelun rakenteellisuudesta. On paljon itsenäistä työtä, mutta seminaarit ja luennot auttavat ymmärtämään kaikkea sitä, mitä lukee kotona. Selkeät deadlinet sopivat myös opiskelutyylilleni, koska muuten en varmaan saisi mitään aikaiseksi.
Varsinkin näin oikis/taloustieteen opiskelijana paljon on kiinni siitä, miten paljon jaksaa tutkia ja selvitellä asioita kotona. Lukea artikkeleja, etsiä oikeuspöytäkirjoja, valmistautua seminaareihin jne. Eli sinänsä vapautta on paljon, mutta vapaus on enemmänkin tyyliä "vapaus valita, miten hyvin pärjäät" eikä "vapaus valita, mihin tahtiin ja mitä opiskelet".
Toinen juttu, mikä pisti mulle heti silmään täällä yliopistolla oli erilaisten extra-aktiviteettien määrä. On vapaaehtoistyötä, miljoona erilaista societya, liikuntakerhoja... Niitä on niin paljon, että esim. Societies Fairilla mulla meni pää ihan sekaisin. Täällä kun ei riitä, että on hyvä koulussa. Pitää myös osoittaa kiinnostusta yhteiskuntaa kohtaan koulun ulkopuolella ja olla aktiivinen. Muuten on auttamattomasti ulkona siinä vaiheessa kun kisataan niistä isojen firmojen harjoittelupaikoista ja työpaikoista. Toisaalta tämä saattaa luoda paineita, mutta toisaalta taas mitä enemmän on mukana toiminnassa, sitä enemmän oppii erilaisia taitoja, mistä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa.
Itse aloitan ensi viikolla Mentoring-koulutuksen, minkä jälkeen pidetään viikoittain yliopistoinfoja yläasteille. Olen mukana myös käytännönläheisessä luonnonsuojeluprojektissa, Law Societyn jäsen ja harrastan ratsastusta, joogaa ja uintia. Lisäksi yritän käydä mahdollisimman monilla bisnes- ja lakiaiheisilla vierailijaluennoilla ja väittelyissä. Toivon mukaan tämä on tarpeeksi, mutta tiedän, että on paljon mua aktiivisempiakin ihmisiä.
Kaiken kaikkiaan olen viihtynyt täällä tosi hyvin enkä ole katunut lähtöä hetkeäkään