Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Harmittaa kun itellä on sen verran huono kuulo että kirjoitus onnistuu mainiosti 4:llä kielellä, keskustelu suomella ja selkeällä englannilla. Saksaakin ymmärtää, samaten ruotsia, puhuminen takeltelee kun ei oo joutunu puhumaan paljonkaan.
Ongelma on vaan aivan liian usein saada selvää vieraista kielistä ja varsinkin tietyistä aksenteista. Opettelu ei tunnu auttavan, huuliltalukeminen on tolkutonta jonkin amerikan enkun puheesta ne ku puhuu peruna suussa stna.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiks ne tykkää dubata yleensä filkat ja tv-ohjelmat? Kaipa jostai cdonista saa tilattua saksalaisiaki leffoi...siis dubilla, tai teksteil tms.

Opettelu ei tunnu auttavan, huuliltalukeminen on tolkutonta jonkin amerikan enkun puheesta ne ku puhuu peruna suussa stna.
Sitten voi opetella sanomaan paikallisella kielellä että viittikkö puhua kovempaa ku ei kuule :)

Et oo vielä kyllästynyt Bangkokiin Crowley? Itseäni ahdisti saasteet ja ruuhkat päiväsaikaan.

En ole kyllästynyt mestaan. Enemmän tykkään tästä päivä päivältä. Uusia mestoja löytyy koko ajan ja kaupunki tulee muutenkin tutummaksi. Tosin vasta elokuun alusta asti tääl Thaimaassa asunut joten ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Eipä nuo ruuhkat ole koskaan mua häirinnyt kun vakiokulkureitit menee skytrainin lähellä tai sit kauempana keskustasta jossa ruuhkat ei niin vaikuta (jos osaa oikeaan aikaan mennä oikeaan suuntaan)

Eiks ne tykkää dubata yleensä filkat ja tv-ohjelmat? Kaipa jostai cdonista saa tilattua saksalaisiaki leffoi...siis dubilla, tai teksteil tms.

Sitten voi opetella sanomaan paikallisella kielellä että viittikkö puhua kovempaa ku ei kuule :)

ei auta jos on huono kuulo. Huutamisestakaan ei ole hyötyä jos ei saa selvää. Englantilaisten ja eurooppalaisten englanti on hiton ymmärrettävää joidenkin jenkkien aksentteihin EDIT verrattuna.

Näkyykö esim. tämä http://www.arte.tv/de/film/Die-Serien-auf-ARTE/3635576.html Suomessa? Kyseessä Brittien versio Wallanderista (dubattuna saksaksi). Itse olen katsonut Wallanderit Krister Henrikssonin esittäminä, joten tämä saksaksi dubattu ei edes häirinnyt, kun katsoin koemielessä. Toki muitakin tv-kanavia löytyy ja nettikatselumahdollisuuksia (ainakin Saksassa), joten ei muuta kuin etsimään. Johonkin leffaan/sarjaan piti muistaakseni olla tekstityskin saatavilla kuulovammaisille, mutta enpä sitä saanut silloin toimimaan.

Kyllä mielestäni (saksan) kirjakielen opettelu ensin on tärkeämpää kuin puhekielen. Varsinkin Cooperin tapauksessa, kun hän haluaa oppia puhumaan ja selviytymään asiakaspalvelutilanteessa. Puhekieli tulee sitten siinä sivussa, kun elää ko. maassa ja kuulee puhetta joka päivä. Eihän siitä haittaa ole, jos pänttäämisen ohessa tarttuu jotain puhekielestä, mutta prioriteettina itse pitäisin (ja pidänkin) kirjakielen oppimista tällä hetkellä.

edit. Ei olekkaan koko leffa kyseessä. No joka tapauksessa, jos se näkyy, niin tod.näk. näkyy muutkin pätkät...

Suomen ilmasto kyrsii tässä maassa ehkä enemmän, kuin mikään muu. -.- Syksy on harmaata, märkää ja ankeaa kuraa, talvi on yleensä aivan helvetin kylmä ja pimeä, kevät on vain uskomattoman märkää... Mutta kesä taas on jotain loistavaa. :)

Noin 2 kuukautta takana Suomessa, reilun vuoden poissa olon jälkeen tuntemuksia:

- talveakin osaa arvostaa vaikka on kylmä
- suomen kesä oli parhautta suomi lomilla.
- ulkomaille pitäisi päästä uudestaan, olisi pitänyt olla rohkeutta lähteä aikaisemmin.
- työtä kestää pää ainakin toistaiseksi paremmin

Harmittaa kun ei tullut opiskelu aikana haettua vaihtoon ulkomaille. Onko se vielä mahdollista yli 30vee ja noin 6 vuotta sitten opiskelut päätökseen saaneelle? Ideana olisi oppia ainakin englantia.

Itsellä on tässä viimeisen parin vuoden aikana tullut sellanen hullunlainen unelma siitä, että voisi ihan tosissaan talvehtia puolet vuodesta etelässä (marras-huhtikuu) ja tulla sitten väliajaksi Suomeen töihin.

Tosin... saahan sitä unelmia olla, eri asia on että saako niitä koskaan toteutettua :D

Äh, toivottavasti en jää jumiin tänne.. ELI takaisin tulo mahdollisuus, mutta silti haluttaisi hyvin hyvin HYVIN kovasti lähteä pois täältä. Skandinavian ulkopuolelle (Norja, Ruotsi, Tanska turhia.)

Mä en kyllä ymmärrä suomalaisten ainaista säästä vikisemistä. Mun mielestä maassa ja yleisesti ottaen ympäristössä on ihan helvetisti tekijöitä, jotka vaikuttavat viihtyvyyteen enemmän kuin säätila. Jos mulla on hyvä olla jossain, pakkanen saattaa kyllä vituttaa mutta en lähtisi sen takia pois maasta (ehkä tämän takia suurin osa tähän ketjuun postanneista asuukin vielä Suomessa, vaikka siellä onkin kylmää ja räntää ja vaikka mitä).

Mulla on nyt Englantia takana about 5kk ja tykkään edelleen paikasta sekä elämästäni täällä :) Kulttuurishokkia ei ole tullut (kuten ei tullut Damissakaan) eikä ole kertaakaan ollut sellainen fiilis, että olisin väärässä paikassa. Englanti ei todellakaan ole mikään paratiisi millään mittapuulla, mutta mun silmissä hakkaa Suomen 1000000 - 0. Suurimpia syitä ovat vähättely- ja kateuskulttuurin puuttuminen sekä ihmisten kyky avata suunsa (vaikkapa niinkin turhaa asiaa kuin hymyilyä varten). Säätila - kuten sanoin - on toisarvoinen seikka, vaikka pakko myöntää, että vajaa kuukausi Suomessa lumen keskellä oli tarpeeksi ja sen jälkeen olin iloinen päästessäni takaisin +5-asteiseen Englantiin. Eikä täällä ole muuten edes satanut juuri ollenkaan, mä en edes omista sateenvarjoa.

Aiemmin oli juttua NHS:stä. Nyt on kertynyt vähän enemmän kokemusta ko. lafkasta. Olin vähän aikaa sitten about 2vko kipeä ja loppujen lopuksi kehittyi poskiontelontulehdus. Menin terveyskeskukseen perjantaina, sanoin haluavani antibioottikuurin ja olisin saanut jo samaksi iltapäiväksi ajan. En päässyt paikalle, joten menin maanantaiaamuna lekurille ja poistuin n.30min päästä resepti kourassa. 2 päivän päästä olin jo lähestulkoon terve.
Sama kävi e-pillerireseptiä uusiessa. Normaalisti siihen ei edes tarvitse aikaa terkkarille, mutta mulla piti tarkistaa sopivuus ekan 3kk jälkeen. Sain ajan samaksi päiväksi ja reseptin myös.

Kumpikaan käynti ei maksanut mulle mitään (antibiootit olivat ~£7), hoitajat olivat kivoja enkä joutunut odottelemaan. Eli terkkuja vaan sinne kaikille, jotka jonottavat tuntikausia joka kerta lääkärille halutessaan :)

^ en tiedä englannista mutta säästä puhuminen ja valittaminen paikallisilla asukkailla on aika globaali ilmiö riippumatta siitä millaiset paikalliset kelit on. Muistaakseni englantilaisetkin tuttavani silloin tällöin keleistä valittavat :)

Mutta joo, pelkillä keleillä ei pitkälle pötkitä. Itse näin talvella haaveilee jostain palmusaaresta jolla lekottelisi mutta tosiasia on että varmaan pää hajoaisi tekemättömyyteen ensimmäisen vuorokauden jälkeen. Olenkin tullut siihen tulokseen että maailmaa purjeveneellä kiertäen olisi paras vaihtoehto. Aina voisi vaihtaa paikkaa kun alkaa kyllästyttämään... Sitä varallisuutta keräillessä täytyy vielä sietää näitä pakkasia...

Mulle sää on sinänsä aivan sama, eikä pakkasissa mitään vikaa ole. Eihän siellä ulkona tarvitse jäätyä? Ellei nyt sitten ulkotöissä ole, mutta eikös se jollain tasolla ole kuitenkin oma valinta.

Sadekeli sen sijaan rasittaa, eikä Suomi siinä suhteessa paha ole. Monilla kuitenkin talvi on pelkkää sadetta.

Muistaakseni englantilaisetkin tuttavani silloin tällöin keleistä valittavat :)
Englannin säästä ei mitään käryä, mutta ainakin Irlannin ilmasto on huomattavasti surkeampi kuin Suomen.

tse näin talvella haaveilee jostain palmusaaresta jolla lekottelisi mutta tosiasia on että varmaan pää hajoaisi tekemättömyyteen ensimmäisen vuorokauden jälkeen.
Thaikuissa asuminen oli ihan hienoa, tosin työkulttuurin puku rupesi hieman ärsyttää siinä 35+ keleillä. Lämpöön toki tottu jollain tasolla, mutta tuon puvun kanssa se oli aina nihkeää. Olihan se ikuinen kesä muuten aika hienoa, viikonlopuksi kun lähti saarelle loikoilee.

Silti, Suomeen palattua ei oikeastaan harmita ollenkaan. On mun mielestä niin monella muulla tasolla aivan loistava maa, asiat kun tahtoo toimia ja se on mulle tärkeää. Kaikenlainen nysvääminen pienienkin asioiden kanssa rassaa mua paljon, sitä Thaimaassa onkin sitten jatkuvasti ellei jopa päivittäin.

Kyllä olet aika veikeä kaveri. Vieläkin muistan hyvin kun pastesit kuvia Thaimaasta ja meuhkasit kuin ihana paikka se on. Suomihan oli aivan paska paikka asua.

^Ei toi tutkimus, saati artikkeli oo Hupen tekemä mun käsittääkseni.

Wigga, oletko typerä? Oikeasti? Enkö saa laittaa linkkejä artikkeleihin mihin threadiin tahdon? Eli jos pasten jotain, vaikkapa Astrid Thorsin mielipiteitä maahanmuuttoketjuun, tekee se minusta maahanmuuttomyönteisen?
Vai mitä tarkoitat?

Pastesin muuten saman uutisen myös kaksi vuotta sitten:
http://www.pakkotoisto.com/yleinen-...suomesta-thread-maybe-forever-61/#post2469672

Jossa samalla tavalla typeräksi osoittautui mm. Widowmaker.

Aiheeseen liittyen: Suomessa vituttaa eniten: ihmiset.

Edelleen asuisin tyytyväisenä Thaimaassa jos:
1. ei olisi viisumiongelmaa
2. olisi jotain mielekästä tekemistä
3. olisi mahdollisuudet lasten asianmukaiseen koulutukseen, eli käytännössä joko hyviä kouluja ja/tai rahaa niihin.

Valo on se juttu jota kaipaan enemmän, vaikuttaa suoraan mun mielialaan. Kirkasvalot himassa jne. helpottaa, mutta ei kuitenkaan älyttömästi. Talvi on henkisesti todella rankkaa, nyt jo kun aurinko alkaa näkyä niin fiilis heti parempi.

Itella tulee muutaman kuukauden paasta 3 vuotta tayteen Kiinassa. Voin kylla sanoa, etta valilla vituttaa taalla asua. Toisaalta en kylla halua mihinkaan ainakaan viela lahteakaan. Hyvat puolet: rahaa on paljon enemman ja elintaso on kuin kroisoksella. Voi matkustella thaimaaseen vaikka, joka kuukausi ym. lahimaihin. Ilmasto on lammin ja ruoka on hyvaa jne. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom