Mä en kyllä ymmärrä suomalaisten ainaista säästä vikisemistä. Mun mielestä maassa ja yleisesti ottaen ympäristössä on ihan helvetisti tekijöitä, jotka vaikuttavat viihtyvyyteen enemmän kuin säätila. Jos mulla on hyvä olla jossain, pakkanen saattaa kyllä vituttaa mutta en lähtisi sen takia pois maasta (ehkä tämän takia suurin osa tähän ketjuun postanneista asuukin vielä Suomessa, vaikka siellä onkin kylmää ja räntää ja vaikka mitä).
Mulla on nyt Englantia takana about 5kk ja tykkään edelleen paikasta sekä elämästäni täällä
Kulttuurishokkia ei ole tullut (kuten ei tullut Damissakaan) eikä ole kertaakaan ollut sellainen fiilis, että olisin väärässä paikassa. Englanti ei todellakaan ole mikään paratiisi millään mittapuulla, mutta mun silmissä hakkaa Suomen 1000000 - 0. Suurimpia syitä ovat vähättely- ja kateuskulttuurin puuttuminen sekä ihmisten kyky avata suunsa (vaikkapa niinkin turhaa asiaa kuin hymyilyä varten). Säätila - kuten sanoin - on toisarvoinen seikka, vaikka pakko myöntää, että vajaa kuukausi Suomessa lumen keskellä oli tarpeeksi ja sen jälkeen olin iloinen päästessäni takaisin +5-asteiseen Englantiin. Eikä täällä ole muuten edes satanut juuri ollenkaan, mä en edes omista sateenvarjoa.
Aiemmin oli juttua NHS:stä. Nyt on kertynyt vähän enemmän kokemusta ko. lafkasta. Olin vähän aikaa sitten about 2vko kipeä ja loppujen lopuksi kehittyi poskiontelontulehdus. Menin terveyskeskukseen perjantaina, sanoin haluavani antibioottikuurin ja olisin saanut jo samaksi iltapäiväksi ajan. En päässyt paikalle, joten menin maanantaiaamuna lekurille ja poistuin n.30min päästä resepti kourassa. 2 päivän päästä olin jo lähestulkoon terve.
Sama kävi e-pillerireseptiä uusiessa. Normaalisti siihen ei edes tarvitse aikaa terkkarille, mutta mulla piti tarkistaa sopivuus ekan 3kk jälkeen. Sain ajan samaksi päiväksi ja reseptin myös.
Kumpikaan käynti ei maksanut mulle mitään (antibiootit olivat ~£7), hoitajat olivat kivoja enkä joutunut odottelemaan. Eli terkkuja vaan sinne kaikille, jotka jonottavat tuntikausia joka kerta lääkärille halutessaan