Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Tässäkin joku aivokirurgi asialla. Se nyt vaan sattuu olemaan sikäläisen kulttuurin tapa, ei niinkään joku kysymys sen hetkisestä voinnista.

Juuh, jos tollaset asiat alkaa ärsyttää niin voi ehkä katsoa peiliin. Enemmin ihmettytää tämä suomalainen "tapa" jossa vain kännissä uskalletaan puhua vieraille:D

Jenkeistä ei muka löydy terveellistä ruokaa? Siellähän on hiton isoja kauppoja joissa myydään pelkästään terveellistä ja tuoretta ruokaa. Muutenkin olen kaivannut sitä ruokapaikkojen valikoiman määrää jos vertaa suomeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tarkoitat J1-viisumin kahden vuoden sääntöä, voi siitä päästä eroon hakemuksella, joka tosin maksaa pari sataa dollaria päätöksestä riippumatta. Onnistumisprosentteja en tiedä, mutta itsellä meni läpi. Töitä ei kuitenkaan ole vielä löytynyt.

Suurimmalla osalla tutuistani on tuo hakemus hylatty, joten onnistumisprosentti ei liene liian hyva. Tuo on tosiaan asia jota kannattaa tiedustella tarkasti ennen kuin hakee esim. tyoharjoitteluun. TKK:n kautta monet harjoittelijat saivat B-1-viisumin, kun taas CIMOn kautta tyypillisesti tulee J-1 karenssin kera. Lahetysto/konsulaatit taitavat olla ainoat, jotka antavat A-viisumin myos CIMOn kautta. Jos on mitaan aikeita hakea myohemmin toihin, niin kannattaa vaatia kovasti, etta saa jonkun toisen viisumin kuin J.

Jos hakee Yhdysvaltoihin opiskelemaan, niin ehdottomasti kannattaa lahtea F-1:n kera, mutta tama vaatii, etta suorittaa koko tutkinnon maassa. F-1:n huono puoli taas on, etta jos on vaimo, niin hanen on taysin mahdotonta saada tyolupaa maasta F-2:na.

wigga sanoi:
Jenkeistä ei muka löydy terveellistä ruokaa? Siellähän on hiton isoja kauppoja joissa myydään pelkästään terveellistä ja tuoretta ruokaa. Muutenkin olen kaivannut sitä ruokapaikkojen valikoiman määrää jos vertaa suomeen.

Kukaan ei ole puhunut terveellisesta ruoasta vaan leivasta. ;)

Joo mulla siis on J1 2-year-rule päällä. Jos asiat menee putkeen niin mä haen aikaisintaan ens vuoden syyskuusta lähtien töitä ulkomailta ja tossakin on kilpailevana vaihtoehtona aloittaa maisteriohjelma heti putkeen.

Auttaiskohan ton kumoamisessa muuten jos hakisi firmaan minkä pääkonttori Suomessa?

Hyvää ruokaahan jenkeistä kyllä saa, olisi hienoa tienata sielä hyvin ja asua jonku Ralphsin tai Vonssin vieressä :) Muistaakseni noista sai aika korkeatasoista ruokaa?

Maaliskuussa lähdetään perheellä kuukaudeksi Espanjaan, äiti sai jonkun ihme-stipendin jolla tuo matka sitten kustannetaan. Kaveri asuu siellä perheineen, siellä on kuulemma älyttömän halpaa ruoka ja muutenkin ihan mahtavaa.

Huonoista puolista ei paljoa puhuttukaan ;)

Joo mulla siis on J1 2-year-rule päällä. Jos asiat menee putkeen niin mä haen aikaisintaan ens vuoden syyskuusta lähtien töitä ulkomailta ja tossakin on kilpailevana vaihtoehtona aloittaa maisteriohjelma heti putkeen.

Auttaiskohan ton kumoamisessa muuten jos hakisi firmaan minkä pääkonttori Suomessa?

Se 2-year-rule ei ole Jenkkien asettama vaan lahtomaan, ja Jenkit vaan noudattavat sita jos lahtomaa on niin vaatinut. Siita paasee eroon kun pyytaa Suomelta sen lyhentamista. Minulta ei Suomi edes koskaan vaatinut tuota J1-viisumin kanssa, eika yleensakaan ole siita pitanyt kiinni. Eli sen ei pitaisi ketaan pidatella.

Ja leipaa ikavoiville muutama ehdotus. Whole Foods'ista ja Trader Joe'lta saa saksalaisia leipia joita tekee mm. Mestermacher (http://www.germandeli.com/mebr.html), ne auttavat kylla hienosti jos on kunnon ruisleipaa tai kokojyvaa ikava. Monet kaupat myos myyvat suomalaista hapankorppua ja nakkileipaa, joka myos auttaa pahimpaan hataan. Mina olen myos tykkanyt mm. When Pigs Fly firman leivista (ei mitaan pullamossoa), ja tosiaan ihan hyvaa ruisjauhoa taalta saa jos on itse valmis leipomaan. Mutta missaan tapauksessa ei kannata ostaa niita bulkkileipia 7-Elevenista tai jostain muusta kulmapuodista. Leipa pysyy hyvana jaakaapissa (tai pakkasessa), parempi ostaa kerralla enemman kun on kunnon ruokakaupassa :)

Minusta taalla on kylla paljon helpompi ja halvempi syoda terveellisesti kuin Suomessa. Ostan laheisilta maatiloilta kaikki luomulihat ja kananmunat, vihannekset ja hedelmat, ja ruokakaupasta vaan sitten ne mita en maatilalta sattunut loytamaan. Taalla itarannikolla on kova lahiruokabuumi menossa, ja kylla ne lahiruuat vaan maistuvat ihan erilaiselta kuin jostain kaukaa tuodut. Suomesta on enimmakseen ikava juuri tuoretta ruisleipaa ja salmiakkia. Sillitilanne on nyt ok kun Ikeasta saa Abban sillia ja muitakin ruotsalaisia ruokia. ;)

Heh, kuinka voi ottaa ketaan paahan se How Are You... Sehan tarkoittaa melkeinpa samaa kuin Hyvaa Paivaa, eika sita kannata ajatela edes niin etta nyt tuo tuossa teeskentelee olevansa kiinnostunut etta miten menee vaikka ei oikeasti valita yhtaa, pinnallinen sika. Eihan sita Suomessakaan sanota etta Vittu Tama Mikaan Hyva Paiva Ole Saatana... Ei niita kaikkia sanontoja nyt kannata ihan sanatarkkana suomennoksena ja kirjaimellisesti ottaa. Vastaat vaan takaisin etta how are you, ei siina tarvitse alkaa selittamaan etta miten menee.

Se 2-year-rule ei ole Jenkkien asettama vaan lahtomaan, ja Jenkit vaan noudattavat sita jos lahtomaa on niin vaatinut. Siita paasee eroon kun pyytaa Suomelta sen lyhentamista. Minulta ei Suomi edes koskaan vaatinut tuota J1-viisumin kanssa, eika yleensakaan ole siita pitanyt kiinni. Eli sen ei pitaisi ketaan pidatella.

Oman käsitykseni mukaan säännön asettaa Jenkkien viranomaiset, mutta on totta, että joidenkin maiden kansalaisilla sääntöä toteutetaan herkemmin. Säännon käyttämiseen on neljä kriteeriä: Jenkit rahoittaa vierailua, kotimaa rahoittaa vierailua, vierailun syy liittyy alaan, joka on kotimaan taitolistalla, tai vierailu liittyy lääketieteeseen. Näistä yhdenkin toteutuminen riittää.

Suomella ei ole taitolistalla mitään, joten yleisin syy säännön käyttämiseen liittyy opiskelijoilla opintotukeen tai muuhun rahoitukseen. Vaihtoyliopiston oleskeluluvista vastaavalta ja eräältä lakimieheltä kuulin, että viisumiin voi tulla herkästi teksti kahden vuoden säännöstä, vaikka mikään kriteereistä ei täyttyisikään. On ollut tilanteita, että teksti on ollut turha ja uusi viisumi on irronnut ilman lisähakemuksia.

En osaa sanoa mikä vaikuttaisi erityisesti waiver-hakemuksen läpimenoon. Siihen pyydetään puolto Suomen suurlähetystöstä ja sellainen kuva minulle jäi, että kohtuullisilla perusteluilla ei ongelmia pitäisi olla, jos sääntö on tullut esim. opintotuen vuoksi.

Tuo karenssi kylla tulee aina Yhdysvaltojen asettamana. Opiskelussa raja on viela sellainen, etta vaikka itse rahoittaisi opiskelunsa, niin tuo karenssi isketaan kuitenkin. J-1:n voi siis F-1:n sijasta kaytannossa ottaa vain Ph.D. opiskelijat, joilla on full-ride fellowshippi koululta. Toisaalta J-1:lle ei ole opiskelijana tarvetta ellei ole spouse, jonka haluaa raahata mukaan ja joka haluaisi olla muutakin kuin siivoojana/kokkina kotona, ts. haluaa tyoluvan. Tama dependenttien mahdollisuus saada tyolupa J-1 viisumilla onkin juuri perimmainen syy sille, miksi tuo karenssi nakataan helposti, koska se estaa pysyvan muuton duunin perassa maahan. Virallisestihan tuo J on exchange visa.

Suomen paasta tuon waiverin saa aina. En ole koskaan kuullut, etta sita olisi keneltakaan evatty. Yhdysvaltojen paa on siis ainoa ongelma. Tuosta karenssista toisaalta paasee eroon, jos saa esim. tenure track professuurin, myos vaikka olisi fulbright alla, mutta kaikkea muuta duunia varten saa tapella. A-viisumin kohdalla tuota karenssia ei myoskaan oteta huomioon, mutta talloin viisumin hakee ulkoministerio diplomaattinootin kautta.

Karenssi on oikeastaan syy sille miksi fulbrightia ei esim. kannata hakea. Jos on hyva, niin saa rahoituksen koululta kuitenkin, joten tuosta stipendista ei ole mitaan muuta kuin haittaa. Sinansa vahan saali, koska se johtaa siihen, etta tuota stipendia ei hae Suomesta parhaat hakijat.

Olen iloinen, että olen syntynyt Suomeen. Täällä koulutus ja terveydenhuolto todellakin pelaa. Verot ovat vain törkeät ja ainoa tapa rikastua on yrittäminen. Lääkärinäkin maksat 40% palkastasi veroja. Säät ovat paskaa 90%, mutta sitten harvoin on näitä kauniita talvipäiviä, jolloin tulee ajatelleeksi "Ihan kiva sää." ja tottakai ne kesäpäivät. Suomen kesä on helvetin kaunis.

Joskus koulun jälkeen haluaisin ehkä asua Yhdysvalloissa. Se olisi minun kaltaiselleni materialistille paratiisi.

Seuraava on vain pasteamani juttu lehdestä. Se ei edusta välttämättä omia mielipiteitäni.

Newsweek rankkasi Suomen maailman parhaaksi maaksi

1135259387168.jpeg

Kesäyö Puruvedellä Punkaharjulla.

Yhdysvaltalainen aikakauslehti Newsweek on arvostanut Suomen maailman parhaaksi maaksi. Lehden tekemä listaus perustuu viiteen mittariin: koulutukseen, terveyteen, elämänlaatuun, talouden dynaamisuuteen ja poliittiseen ympäristöön.

Newsweek pyrki listauksella vastaamaan vaikeaan kysymykseen. Jos syntyisit tänään, mikä maa tarjoaisi parhaan mahdollisuuden elää tervettä, turvallista, suhteellisen varakasta ja nousujohteista elämää?

Listauksen tekemiseen käytettiin lehden mukaan kuukausia, ja sen tekemisessä avusti yhdysvaltalaisten tutkijoiden paneeli.

Suomi arvostettiin koulutuksen osalta maailman parhaaksi valtioksi. Elämänlaatu Suomessa oli neljänneksi paras, poliittinen toimintaympäristö viidenneksi paras ja talouden dynamiikka kahdeksanneksi paras. Yhteispisteissä Suomi nousi sadasta mitatusta maasta parhaaksi.

Terveys oli Newsweekin mittaamista osa-alueista Suomessa heikoimmissa kantimissa. Suomalaisten terveys oli mitatuista maista sijalla 17.

Suomen jälkeen parhaita maita olivat järjestyksessä Sveitsi, Ruotsi, Australia, Luxemburg, Norja ja Kanada.

Yhdysvallat oli sijalla 11. Yhdysvaltojen talous oli toiseksi virein Singaporen jälkeen, mutta koulutuksen ja terveyden heikot arvosanat laskivat sen sijoitusta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Newsweek+rankkasi+Suomen+maailman+parhaaksi+maaksi/1135259387017

Kyllä, tekee helvetisti mieli ulkomaille pidemmäksi aikaa. Kai sitä opiskelujen ohessa vois lähteä vaihtoon tai sit keskeyttää ne ja häipyä.

Parin kuukauden komennukselle voisin ulkomaille lähteä, mutta en koskaan pidemmäksi aikaa asumaan. Ainakaan enää, kun on perheellinen. Poikamiehenä voisi kyllä helpostikin, tai vaimon kanssa, jos ei olisi lapsia. Mutta silloinkin se edellyttäisi, että toisellakin olisi työpaikka siellä.

10 vuotta ulkomailla (4 maata) asuneena, en halua muuttaa ulkomaille. Sen verran hyvä paikka tämä Suomi. :|

Pätkissä mukavaa, esim. vaihto tai työharjoittelu jossain lämpimässä.

Eikä Suomen ilmasto ole lähellekään kamalinta, hyvä kesä ja hyvä talvi (useimmiten). Ikävää tietenkin välivaiheet, jotka nyt aika pitkiä. Kamalin ilmasto tähän mennessä oli Irlanti, useimmiten ei ole oikeastaan kylmä eikä lämmin, vaan sellanen semi-lämpötila ja sadetta onkin sitten melkein aina.

4 vuotta ulkomailla (lähinnä lähi-itä) työn perässä. Kyl täytyy myöntää että alkaa ole kuppi täynnä tätä lähi-itää. Alkaa kotimaa kutsua pikkuhiljaa...

4 vuotta ulkomailla (lähinnä lähi-itä) työn perässä. Kyl täytyy myöntää että alkaa ole kuppi täynnä tätä lähi-itää. Alkaa kotimaa kutsua pikkuhiljaa...

Mä voisin lähteä sun tilalle sinne hetkeksi, harmi vaan että ei taida meikäläisen ala täsmätä.

On kyllä ruvennu mieli halajaa ulkomaille. Tuntuu vaan että ei tässä maassa oo mitään mulle. Valittavat ja ujot ihmiset, huono sää (tämä kesä ollut poikkeus) ja poliitikot yms vituttaa (tosin se nyt taitaa olla ongelma kaikkialla). Ero tuli pari kk sitten, eli ei ole tyttöystävää täällä ja kavereitakaan ei enää ole kauheesti ku oon tajunnut että ne ei oo semmosia HYVIÄ kavereita.

Vois varmaa lähtee opiskelemaan johonki ulkomaille. Tai sitten otan kitaran messiin ja lennän vaikkapa Espanjaan ja lyön hatun maahan ja alan soittaa :rolleyes:

Pitemmän aikaa ollu mielessä lähtee ulkomaille mahd. opiskelemaan/töihin. Mielessä käyny Saksa (varmaan 1.vaihtoehto), Hollanti, Belgia ja Espanja. En kovin paljoo tätä threadia selaillu eli onko kellään kyseisistä maista tarkempaa tietoa, minkälaiset opiskelu/työmahdollisuudet löytyy jne. Kiitos jo etukäteen!

Parin kuukauden komennukselle voisin ulkomaille lähteä, mutta en koskaan pidemmäksi aikaa asumaan. Ainakaan enää, kun on perheellinen. Poikamiehenä voisi kyllä helpostikin, tai vaimon kanssa, jos ei olisi lapsia. Mutta silloinkin se edellyttäisi, että toisellakin olisi työpaikka siellä.
Aika viiveellä tulee mun vastaus...

Kyllä niitä kouluja on Suomen ulkopuolellakin. Itse olen ajatellut tämän perheen kanssa reissaamisen siten, että tässä on mahdollisuus antaa omalle lapsellekin lahjaksi laajempaa elämänkatsomusta, jonka tenava varmasti muistaa koko loppuelemänsä. Sitten tämä "toisellekin työpaikka" -konsepti - maailmassa on aika monta maata, jossa tulee vero- ja tulotasosyistä toisen tuloilla jopa huomattavastikin paremmin toimeen kuin Suomessa molempien - tietysti vähän alasta riippuen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom