Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt ollut vuodesta 1996 lähtien ulkomailla, Suomeen en ole palaamassa ainakaan seuraavien parin vuoden aikana (koskaan ei piä sanoa koskaan). En ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt sellaisia suomalaisia tai muita vieraaseen asuinmaahan muuttaneita, jotka eivät ensimmäisen oleskeluvuotensa aikana ole panostaneet paikallisen kielen opiskeluun. Sillä laiskuudella on hintansa, olen sen nähnyt ympärilläni expat-getoissa. Jossain kaukoidässä tai arabiaa puhuvissa/kirjoittavissa maissa voi selvitä englannilla tai ranskalla, mutta ei Euroopassa ole mitään tekosyytä olla menemättä koulunpenkille oppimaan kieltä ja kulttuuria.

Se, että viettää vuosia ulkopuolisena maassa, ymmärtämättä sen tapoja, kulttuuria ja kieltä, ei voi kuin johtaa Hupen mainitsemaan tilanteeseen. Tosin Hupen tapaus on vielä omituisempi, koska hänen isänsä on/oli saksalainen. En voisi kuvitella asuvani maassa, jonka metron kuulutuksia en ymmärrä, jossa en osaa kertoa lääkärille, mistä kohtaa särkee, jossa kaupassa en osaisi ostaa porsaankyljyksiä tai juustoa turvautumatta sanakirjaan tai vaimon apuun. Jokainen saa tietysti elää omalla tavallaan, mutta yllättävän suuri osa viihtyvyydestä, sosiaalisista verkoista ja päivittäisestä elämänlaadusta liittyy suoraan tai vähintäänkin välillisesti kieleen ja kulttuuriin ja niiden hallintaan ja ymmärtämiseen.

Suomesta on hyvä juttu Hesarissa tänään. Kuten arvata saattaa, tutkijaa parjataan tuimasti keskustelupalstalla, mutta omasta nykyään hieman ulkopuolisesta näkökulmastani tutkija osuu oikeaan. http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Tutkija+Suomi+on+kuin+laimennettu+Grönlanti/1135250044591

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitus ei ole aiheuttaa mielipahaa!

Huppe, on näköjään aivan sama missä asut. Siellä missä olet on aina parasta ja muut paikat
aivan kauheita. Nyt maittaa suomen räntäsateet, kun olit thaimaassa mikään ei ollut niin kauheeta
kuin suomen kelit... eihän siinä mitään, pääasia on tietenkin, että itse viihtyy ja on mukavaa.

Hauskahan se on lukea sun kirjotuksia, ja seurailla miten mielipiteet muuttuu.
Tsemppiä suomeen, terveisiä aurinkoisesta sveitsistä!

-jackass

Tarkoitus ei ole aiheuttaa mielipahaa!

Huppe, on näköjään aivan sama missä asut. Siellä missä olet on aina parasta ja muut paikat
aivan kauheita. Nyt maittaa suomen räntäsateet, kun olit thaimaassa mikään ei ollut niin kauheeta
kuin suomen kelit... eihän siinä mitään, pääasia on tietenkin, että itse viihtyy ja on mukavaa.

Hauskahan se on lukea sun kirjotuksia, ja seurailla miten mielipiteet muuttuu.
Tsemppiä suomeen, terveisiä aurinkoisesta sveitsistä!

-jackass

Siis toi on enemmänkin pelottavaa kuin huvittavaa. Olisi kiva saada vastaus miksi ihmeessä vuosi sitten Suomi oli pelkkä paskaläjä. Ja nyt kehutaan kirkkain silmin kuin ihanaa täällä on. Aika radikaalisesti mielipide muuttuu...:rolleyes:

Noh pääasia että kaikki on taas hyvin :)

Terkut Saksasta, Thaimaa vaihtui Eurooppaan eikä oikeastaan tee edes mieli takaisin.
- - -
Mukavaa täälläkin on, mahtavat ilmat, noin 31 astetta nytkin lämmintä. Kiva olla ulkonakin kun ei hikoile koko ajan eikä ole liian kuuma.
- - -
Suomeen ei tee mieli pätkääkään, kiva sielläkin oli tosin 3 viikkoa oleskella tuossa toukokuun aikana.
- - -
Saksalaiset puhuvat pirun hyvää englantia. Itse puhun suomea, ruotsia ja englantia.
Mitä väliä?
- - -
Nyt on tullut taas funtsittua vähän näitä asioita ja tosiaan mulle henkilökohtaisesti paska ilmasto on oikeasti niin helvetin suuri miinus että voisin asua vaikka Keniassa ja syödä leijonanpaskaa loppuelämäni kuin asua jossain niin helvetin perkeleellisessä paikassa kuin Suomi.
- - -
Suomen ilmasto on ehkäpä maailman kamalin, omasta mielestäni.
- - -
Saksassa!
Aivan parhautta, jos vertaa esim. Bangkokin kosteuteen.
- - -
Quote:
Originally Posted by Ripsuh
Miksi niiiin monet sanoo mun ulkomaille lähtemisestä pelkkää negatiivista: voi olla, ettet tykkääkään.. ei se ruusuilla tanssimista ole.. miksi edes haluat sinne??.. jne jne.

KAteellisten panettelua
- - -
Terkut pitkästä aikaa täältä Saksasta. +22 lämmintä varjossa, aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, kesä tuli takaisin kait? Tuolla on oikeesti aivan helkkarin lämmin, sortsit ja t-paita on sopiva varuste partsilla grillatessa.
Kesäkuun alusta ehkä korkeintaan 10 sadepäivää ollut ja sillonkin paistanu osittain aurinko

Mites Suomessa?
- - -
Suomessa ylivoimaisesti kamalinta on juurikin ilmasto. Periaatteessa missä tahansa maassa on parempi ilmasto, jos jotain Venäjän Siperiaa ja Etelämannerta jne järjettömiä paikkoja lasketa mukaan.
- - -
Ei pienintäkään halua takaisin Suomeen. Hyi vittu!
- - -
Suomeen ei kyllä ole ikävä pätkääkään, 1 vuosi ei ole vielä kullannut muistoja.
- - -
Mynssenissä pärjää tosi hyvin englannilla
- - -
En vain pysty käsittämään, ottakaa nyt helkkarissa ne "suomi on maailman paras lintukotosuperhyperhuippumaa eikä ole muita maita ja kaikki arvostelijat ovat perseestä" -lasit pois päästänne!
- - -
Tämä terveydenhoitoon liittyvä nillitys on jotain aivan uskomatonta kun se on käytännössä ensimmäinen josta suomalainen alkaa mussuttamaan ja kertomaan miten se on hyvää Suomessa. Paskanlatvat, sen taso on surkeaa Suomessa, verrattuna Aasiaan tai vaikkapa Saksaan.
- - -

:hyvä::hyvä:

USA:ssa hajoaa kylla paa nopeasti paikalliseen leipaan. Jos jostain onnistut loytamaan terveellista ja hyvaa leipaa (ei siis mossoa, jossa on kaiken lisaksi tuota high-fructose corn surypia), niin se on sitten heti joku terveystuote ja hinta on 10x suurempi kuin Suomessa. Liha on hemmetin halpaa, mutta jotain kaurahiutaleitakin mainostetaan lahikaupassa terveystuotteena ja hinta on noin 5 taalaa kilolta.

Vituttaa tietty myos vastata kysymykseen "hi, how are you?" miljoona kertaa paivassa, kun kysyjaa ei kiinnosta paskan vertaa miten oikeasti voit. Piruuttain olen joskus vastannut, etta "like shit" ja reaktio on aika hupaisa.

Itse olen johdonmukaisesti parjannut tiettyjä asioita Saksasta ja kas kummaa, aika paljon samoja asioita löytyy Hupenkin listalta. Itse tosin opin kielen sujuvasti, mutta sakujen kanssa on muuten vaan jotenkin niin epäantoisaa kommunikoida. Paitsi nyt kun asun Lontoossa ja yksi mun kämppiksistä on saksalainen. Mutta se lähtikin pois Saksasta juuri siksi, että maan tavat kävivät työelämään siirtyessä hermoille.

Lontoossa nyt olisi paljonkin kitistävää, jos tietyltä kantilta asioita katsoisi, mutta enpä jaksa valittaa! On tämä vaan mielenkiintoinen paikka.

Paikallisen kielen opettelusta olen kyllä samaa mieltä kuin muutama muukin. Se nyt vaan kannattaa aina, vaikka asuisi siirtomaaherrana jossain Malawissa.

Kohta 4 viikkoa asuttu taas Suomessa, enkä kyllä aivan heti pois lähtisi.
Kiva oli lähteä pois ja kovalla uholla. Vielä mukavampi oli palata takaisin kun oikeasti näkee miten asiat muualla ovat.
Varmasti näet asiat eri tavalla nyt, se on rikkautta se. Kohta on kevätkin (älkää kukaan väittäkö muuta) ja kukaan ei nauti siitä yhtä paljon kuin suomalainen :)

Hieno poiminta lahkeelta. Pisteet isosta duunista!
Hauskahan noita on lukea jälkikäteen ja hieman kaduttaa provosoivatkin kirjoittelut.

Kirjoittelut kuvastavat kuitenkin senhetkisiä tuntemuksia ja ajatukset muuttuvat... Teki kyllä gutaa olla pari vuotta "poissa" oravanpyörästä. Pois en vaihtaisi, huippukokemuksia tuolta reissulta sai. Suosittelen koittelemaan. Thaimaahan voisin muuten palata jos viisumiasiat olisivat helpompia, vaikka kuten Malesiassa.

Minut näkee seuraavan kerran asumassa lämpimässä eläkeläisenä (tai lottovoittajana).

USA:ssa hajoaa kylla paa nopeasti paikalliseen leipaan. Jos jostain onnistut loytamaan terveellista ja hyvaa leipaa (ei siis mossoa, jossa on kaiken lisaksi tuota high-fructose corn surypia), niin se on sitten heti joku terveystuote ja hinta on 10x suurempi kuin Suomessa. Liha on hemmetin halpaa, mutta jotain kaurahiutaleitakin mainostetaan lahikaupassa terveystuotteena ja hinta on noin 5 taalaa kilolta.

Vituttaa tietty myos vastata kysymykseen "hi, how are you?" miljoona kertaa paivassa, kun kysyjaa ei kiinnosta paskan vertaa miten oikeasti voit. Piruuttain olen joskus vastannut, etta "like shit" ja reaktio on aika hupaisa.

Olen tällä erää asunut Valloissa kolmisen kuukautta ja viikolla kaksi leipä vaihtui muroihin, joissa mukavat ravintoarvot. Sitä pullamössöä ei yksinkertaisesti kyennyt enää syömään, koska alkoi oksettaa jo ajatuskin siitä. :urjo:

-- Thaimaahan voisin muuten palata jos viisumiasiat olisivat helpompia, vaikka kuten Malesiassa.

Olitko reissussa työn varjolla, minkä tyyppistä hommaa teet ?

Jenkkilän leipä on tosiaan aika kuraa mutta siitäkin selviää kun leipoo ruislimppunsa itse! Jauhoja kyllä löytyy ja juuren voi väsää ite.

Joo jenkeissä tarjoiltavat "sämpylät" oli ihan järkyttäviä. Paljon tuli itse vedeltyä esim. http://www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=10452850#ProductDetail
tämän tyylisiä paahtoleipiä, mitkä taitaa kuitenkin olla ihan ok? Täysjyvää jne. löytyy kyllä näistä.

Jenkkeihin tekisi kyllä mieli taas, mutta mielellään töihin niin olisi varaa asua esim. San Diegossa mukavasti. Toisaalta turha miettiä kun on vielä karenssikin päällä vaihto-opiskelujen takia.

AM, missä päin jenkkejä asut?

Joo jenkeissä tarjoiltavat "sämpylät" oli ihan järkyttäviä. Paljon tuli itse vedeltyä esim. http://www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=10452850#ProductDetail
tämän tyylisiä paahtoleipiä, mitkä taitaa kuitenkin olla ihan ok? Täysjyvää jne. löytyy kyllä näistä.

Jenkkeihin tekisi kyllä mieli taas, mutta mielellään töihin niin olisi varaa asua esim. San Diegossa mukavasti. Toisaalta turha miettiä kun on vielä karenssikin päällä vaihto-opiskelujen takia.

Basecamppi on tällä erää hyvin keskitetyllä paikalla Kansasin sydämmessä.

Musta tää jenkkien elintarvikkeiden/ruuan kritisointi on tyhmää. Siellä on mahdollista saada todella terveellistäkin sapuskaa ja halvemmalla kuin Suomessa. Tietysti kaupoissa on jättihyllyt täynnä paskamuroja ja sokerileipiä mutta muutakin löytyy, etenkin suuremmissa kaupungeissa.

Tässäkin joku aivokirurgi asialla. Se nyt vaan sattuu olemaan sikäläisen kulttuurin tapa, ei niinkään joku kysymys sen hetkisestä voinnista.

Musta tää jenkkien elintarvikkeiden/ruuan kritisointi on tyhmää. Siellä on mahdollista saada todella terveellistäkin sapuskaa ja halvemmalla kuin Suomessa. Tietysti kaupoissa on jättihyllyt täynnä paskamuroja ja sokerileipiä mutta muutakin löytyy, etenkin suuremmissa kaupungeissa.

Jep. Kanadassa oli vielä ainakin kaksi ruokakauppaketjua jotka myivät vain tuoretta ruokaa. Leivät oli uunituoreita jne. Tietenkin jos kävi vain WalMartissa ja 7-elevenissä...

Tässäkin joku aivokirurgi asialla. Se nyt vaan sattuu olemaan sikäläisen kulttuurin tapa, ei niinkään joku kysymys sen hetkisestä voinnista.

Se nyt vaan on takalaisen kulttuurin tapa, mutta asia joka ottaa suomalaista paahan. Sama patee ylenpalttiseen hymyilyyn ja paskan puhumiseen selan takana heti kun kavelee pois. Yhdysvalloissa tapa kayttaytya on erittain teennainen, erityisesti asiakaspalvelussa, ja se ottaa paahan. Kysymys tassa ketjussa on juuri siita, etta mika ulkomailla ollessa suomalaista arsyttaa. Toisaalta taalla ollaan avoimia kylla sitten kun oppii tuntemaan toisen hyvin, ts. ei siina mitaan. Olen kuitenkin asunut taalla jo pidemman aikaa enka vielakaan ole paassyt yli siita, etta aina arsyttaa vastata tuohon kysymykseen, vaikka tiedankin tasan tarkkaan mita silla tarkoitetaan.

Mita tuosta leivasta mainostit, niin kylla on joo mahdollista saada hyvaa leipaa, mutta sen loytaminen ei ole kovin helppoa. Lahellani ei ole yhtakaan kauppaa, josta sellaista loytyisi ja ainoa vaihtoehto on kaytannossa leipoa itse. Lahella oleva luomukauppa myy myos pelkkaa ranskanleipaa. Toki voisi lahtea jonnekin noihin suuriin automarketteihin, mutta kun tekee duunissa yli 12h paivaa, niin ei hirveasti kiinnosta kauas lahtea, erityisesti kun tyomatka kestaa jalan noin 10 min, joten en ole autolla liikenteessa. Taalla on myos paikallinen kauppa, joka myy eurooppalaisia juustoja seka leipovat leipaa, mutta tuoltakin saa vain ranskalaista leipaa. Juustoja tuleekin ostettua tuolta sitten usein.

Parasta ruoassa taalla on kylla se, etta valmiiksi marinoitua lihaa ei myyda missaan ja oikeastaan nain on kaikkialla paitsi Suomessa. Suomessa arsyttaa aina se, etta lihat mennaan pilaamaan jollain pahan makuisella marinadilla. Taalla on sitten se 10 hyllymetria eri lihamarinadeja hyllyssa, josta voi sitten valita mieleisensa.

Jos tarkoitat J1-viisumin kahden vuoden sääntöä, voi siitä päästä eroon hakemuksella, joka tosin maksaa pari sataa dollaria päätöksestä riippumatta. Onnistumisprosentteja en tiedä, mutta itsellä meni läpi. Töitä ei kuitenkaan ole vielä löytynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom