Vaikkarin tein Suomeen, vaikka kavin siina samalla kylla osan ajasta tekemassa tutkimusta Jenkeissa. Kun tohtorin tutkinnon kurssit on suoritettu niin itse tutkimusta voi tehda sitten melkein missa vaan. Minulla meni yhteensa 2.5 vuotta tohtorin tutkinnon suorittamiseen, mutta se kylla vaihtelee valtavasti seka alasta etta tyypista riippuen. Sita nopeutti mm. se etta jatkoin vaikkaria suoraan gradusta, olin siis valinnut graduaiheen niin etta siita pystyi kayttamaan ison osan hyodyksi vaikkarissa, ja tietenkin kirjallisuuteen perehtyminen tuli siina samalla vaivalla tehdyksi. Ja sain artikkeleita julkaistua nopeammin, kun osa niista tuli tyostettya gradun pohjalta. Toinen asia mika nopeutti oli se, etta olin Akatemian projektissa tutkijana koko vaitosprojektin ajan, eli tein vaikkaria tyokseni.
Jos vaikkaria tekee tyon ohessa, niin enimmainen vuosi voi olla hankala. Ainakin meidan alalla taytyy suorittaa kursseja kansallisessa tohtorikoulussa Helsingissa, ja ne kurssit olivat erittain aikaa vievia. Sen jalkeen on omasta innostuksesta kiinni kuinka paljon aikaa jaksaa laittaa tutkimukseen.
Saako udella että miten vertaisit USA:n ja Suomen koulutusta? Huomaako Jenkeissä että huiput ovat siellä vai onko Suomesta samat mahdollisuudet ponnistaa? Siis meinaan että suomalaisella koulutuksella on tosi hyvä maine, mutta meillä koulutus tuntuu olevan tasaisen hyvää sen sijaan että seassa olisi muutama helmi... toivottavasti ymmärsit.