Deleted member 43228
Ei kannata lukee tätä threadia, jos haluaa asua suomessa. Aina kun luen itse tätä, tekee mieli kauas suomesta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei varmaan ois pitäny lukea 10 sivuu tät tredii kerralla koska se aiheuttaa pienen purkauksen pienessä ihmisessä. Yritän pysytellä pois tästä tredistä ...
Meinasin kirjotta toisenkin viestin joka samaa tasoo mut 2x pitempi ....sen verran tää tredi pisti vihaks
Saksalaiset puhuvat pirun hyvää englantia. Itse puhun suomea, ruotsia ja englantia.Tälläinen kysymys Hupelle; montaako eri kieltä kykenet puhumaan sujuvasti?
Saksalaiset puhuvat pirun hyvää englantia. Itse puhun suomea, ruotsia ja englantia.
Mitä väliä?
Kävin tsekkaas ton sisäfileen hinnan, 25 egee oli lähikaupassa. Toi 9.90egee on aivan huuhaata.
Itsellä olisi lähtö edessä ensi kesän alussa. Määränpäänä Britannia/Lontoo, itse matka sinne voi ja saa venyä jopa kuukausien mittaiseksi, koska mihinkään ei ole kiire. Aion siis pitää välivuoden ja lähteä kaverin kanssa maailmalle, töihin ja ihan vaan hengailemaan, riippuen aina fiiliksestä. Britannia on lopullisena määränpäänä, koska aion nyt syksyllä hakea sinne yliopistoon ja koska luultavasti pääsen ainakin johonkin, aloitan "elämäni siirtämisen" ajoissa.
Toisaalta jännittää hyvällä tavalla ja olen aivan älyttömän innoissani lähdöstä, mutta toisaalta taas mietityttää etenkin kaikki käytännön asiat. Opiskelu ei ole mitään ihan halpaa ja lukiopohjalla tuskin saa kovin hyvää duunia, saati että siitä rahasta jäisi mitään säästöön tuon välivuoden jälkeen. Tähän asti on menty mentaliteetillä "kyllä elämässä aina pärjää ja kaikki onnistuu", mutta välillä tulee kieltämättä epätoivon hetkiä, varsinkin kun ei itse edes tiedä mitä haluaa. Toivottavasti tuo välivuosi auttaa hiukan selvittämään päätä...
Minulla ei oikeastaan ole mitään Suomea vastaan. Samaa se arki on pitkälti joka paikassa, ympärillä olevat ihmiset vaikuttavat eniten siihen, miten hyvin viihtyy. Oma ystäväpiirini koostuu kuitenkin ihmisistä, joiden tiedän hajaantuvan ympäriinsä ennemmin tai myöhemmin, sen takia ei ole itsekään erityisen vaikea lähteä. Suomesta itsestään tulee varmasti ikävä asioiden hoitamisen helppoutta, sitä että tietää missä mikäkin on ja yleensäkin sitä, että kaikki on tuttua ja turvallista.
Helpointa olisi tietysti vain jäädä ja käydä koulut Suomessa. Minulla on kuitenkin täällä työpaikka, asunto, ystäviä jne... Mutta toisaalta olen aina halunnut Britteihin yliopistoon, harmittelisin sitä vielä viisikymppisenäkin jos en nyt lähtisi. Saa nähdä miten käy, pääseehän sieltä sitten aina takaisin
Oletko muuten käynyt IB:n?
Luulen että jos on pyörinyt kv-ympyröissä niin tulee halu lähteä maailmalle ja nähdä muutakin, ei siinä mitään Suomi-vastaista ole. Käytännön asioista sanoisin, että sitten kun on pärjännyt siellä ulkomailla, pärjää missä vaan. Etenkin jos joutuu itse elättämään itsensä.
Mulla tosin tämä ulkomailla oleilu ei ole selvittänyt päätä sen suhteen mitä haluan. Luulen että ne jotka rupeavat rakentamaan elämäänsä Suomessa näkevät selkeämpiä tavoitteita. Ulkosuomalainen taas tuntee koko ajan itsensä vähän ulkopuoliseksi, eikä välttämättä suunnittele asunnon ostoa ja lasten tekoa siellä kohdemaassa. Eli pitkän aikavälin tavoitteet puuttuvat, ja sitten on helpompi vaan hengailla ja opiskella tai olla töissä.
http://www.iltalehti.fi/helsinki/200807177959087_hi.shtml
Brittilehti väittää Helsinkiä cooliksi mestaksi. No okei onhan se kenties skandinavian siisteimpiä kaupunkeja, mutta että euroopan. Nyt menee jutut liian paksuksi, (1)paitsi jos coolilla tarkoitetaan kylmää.
Nooh, mulla on tää IB-aika ollut melkoisen rentoa, biletettyä tullut vähän liiankin kanssa Eli enköhän sopeudu :D Tosin jos pääsen ykkösvaihtoehtooni (Cambridge), taitaa työmäärä 50-kertaistua...