Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Suomessa talousveden mikrobiologinen laatu pesee pullovesien vastaavan 100-0. Itse joisin ennemmin suomalaista hanavettä kuin ulkomaista pullovettä. Helsingin seudun raakavesilähteenä on tällä hetkellä Vantaanjoki, joten tällä saattaa olla vaikutusta asiaan, mikäli raudan makua ei ennen ole ollut. Vedenpuhdistuksessa saadaan yleensä raudan maku melko hyvin pois. Tietysti jos taloyhtiössä on vanhat kupariputket niin asialle ei voi juuri mitään muuta kuin vaihtaa putket.
Mulle tuli kanssa vähän mieleen olisko asialla helsinki ja vanhat putket.
Mä en ainakaan huomannut mitään eroa thaimaan pullovesiin vs tampereen vesijohtoveteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka tavalliset thaimaalaiset elää? Kai siellä Thaimaassa on _suomalaisella_ hyvät oltavat, kun tienaa kymmenen kertaa enemmän thaimaalaiseen verrattuna. Onko yliopistokoulutus ilmainen?
Ajavatko normaalit ihmiset Lamborghinilla?

Vertailua Wikipediasta (Suomi vs. Thaimaa)
Thaimaan BKT on 8542 USD (72.) ja Suomen BKT 37014 USD (12.). Melko iso ero, Suomessa yli 4 kertaa enemmän.

?
Ajaako suomessa ihmiset Lamboilla?

Niinpä. Suomea ei voi verrata thaimaahan, mutta mihin itse vertaisin on U.K, Saksa, Kanada, Usa, Aussit, Hollanti jne. Toki autojen taso on huono mittari yleisestikin.

Josta päästäänkin seuraavaan. Mikäänhän ei oo niin sanotaanko yleisestikäytetty, mutta samalla huono mittari kuin BKT asukasta kohden. Ei se ota yhtään huomioon hintatasoeroja, eikä senkoommin varallisuuden jakautumista eikä myöskään edes sitä, että monissa maissa BKT on aika erisuuruinen kuin Bruttokansantulo, eli monista maista esim. irlannista maksetaan huomattavan paljon ensituloa ulkomaille, eli siellä on paljon vierasmaalaisia yrityksiä, jotka suoraan ei sinällään maata rikastuta.

Jos vertaillaan bruttokansantuotteella erimaita, pitää aivan imperatiivina käyttää ostovoimakorjattua bruttokansantuotetta, sikäli jos wikipediaa käyttää, toi on englanniksi puchasing power parity. Hintatasoerot eri maiden välillä tekee sinällään rahamääräisen tavallisen bruttokansantuotteen käyttämisen erittäinkin harhaanjohtavaksi, vaikkakin aika tosi yleiseksi elintasoeromittariksi.

Suomessa talousveden mikrobiologinen laatu pesee pullovesien vastaavan 100-0. Itse joisin ennemmin suomalaista hanavettä kuin ulkomaista pullovettä. Helsingin seudun raakavesilähteenä on tällä hetkellä Vantaanjoki, joten tällä saattaa olla vaikutusta asiaan, mikäli raudan makua ei ennen ole ollut. Vedenpuhdistuksessa saadaan yleensä raudan maku melko hyvin pois. Tietysti jos taloyhtiössä on vanhat kupariputket niin asialle ei voi juuri mitään muuta kuin vaihtaa putket.

Onko näin?

Päijännetunnelista vetensä ottavat Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo ja Tuusula. Ajoittain myös Porvoo käyttää sen vettä.

Lähde:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Päijännetunneli

OT: päijännetunneli on rempassa, siitähä ol vastaikää jossai uutisissa

Se että suomessa on hyvä raanavesi pitää kyllä paikkansa nokiaa lukuuottamatta, Yleesäkki tässä maassa vettä riittää, monissa maissa ei oo näin hyvin asiat. esim lähi-idäs

Siis kyseessä oli mietteitä jotka tulivat parin ensimmäisen päivänä aikana huomatuksi lähinnä erona Helsingin ja Bangkokin välillä. Ei hyvällä eikä pahalla. Asia vain on noin, jos joku ei ollut 6kk ajan Bangkokissa viime perjantaita ennen niin hän tuskin voi tuohon vastata tai kumota mitään noista "väittämistä" vääräksikään. Noin se vain on ja se on fakta.

Bangkok on aivan saamarin edistyksellinen kaupunki (monessa suhteessa, ei kaikissa), on totta että siellä on köyhyyttä paljon mutta kyllä siellä on varmaan ehkä saman verran rikkaita kuin koko Suomessa on asukkaita. On aivan käsittämätöntä miten paljon sinne rakennetaan helkkarin hienoja ja kalliita asuntoja ja ennenkuin edes metsä on kaadettu alta niin jokainen kämppä on myyty (paikallisille suurin osa). Itse asuimme tässä järven rannalla mihin rakennetaan näitä kerrostaloja, meidän talo pilkottaa kuvassa vasemmalla:
millennium_main2.jpg

On muuten oikeasti upeita taloja, kaksion sai sieltä 300.000 eurolla ja noi oli oikeasti edullisesta päästä! Suurempia asuntoja en tohtinyt edes kysellä.

Ihan bullshittiä tähän on vetää jotain bruttokansantuotteita nyt mukaan, Thaimaassa on 65 miljoonaa ihmistä ja 60 miljoonaa niistä on köyhiä, mitä sitten? Ne harvat rikkaat pistävätkin rahaa sen verran haisemaan että oksat pois. Silti siellä on rikkaita enempi ku Suomessa tulee koskaan olemaankaan. Mukavahan siellä on eurooppalaisena oleskella, ihme meininki täällä aina tässä ketjussa että pitäs ajatella niitä köyhiäkin. Paskat köyhistä, itse en ole köyhä thaimaalainen kerjäläinen eikä heidän kohtalonsa edes kiinnosta (jos kiinnostas niin esim. lomailu tuolla olisi erittäin vaikeaa henkisesti) saati sitten käytettyjen muovipussien määrä. Jos joku ei ole Thaimaassa viettänyt aikaa niin on aivan turha tulla huutelemaan jostain ympäristövaikutuksista mitä eurooppalainen sinne aiheuttaa, paskanlatvat, ei mitään vaikutusta vaikka käyttäisi 1000 muovipussia ja styroksiastiaa päivässä, itse ne apinat maansa ovat pilanneet ja pilaavat edelleen noilla kertakäyttöastioilla ja muillakin teoillaan. Ainoat henkilöt ketkä siellä noita asioita ajattelevat, ovat ME, eli turistit. Ihan sikoja ne on kaikki siinä suhteessa. Se onkin yksi todella raivostuttava asia, kaunis maa upeilla maisemilla tropiikissa ja asukkaat antavat sen mennä pilalle.

Ajaako suomessa ihmiset Lamboilla?

Niinpä. Suomea ei voi verrata thaimaahan, mutta mihin itse vertaisin on U.K, Saksa, Kanada, Usa, Aussit, Hollanti jne. Toki autojen taso on huono mittari yleisestikin.

Josta päästäänkin seuraavaan. Mikäänhän ei oo niin sanotaanko yleisestikäytetty, mutta samalla huono mittari kuin BKT asukasta kohden. Ei se ota yhtään huomioon hintatasoeroja, eikä senkoommin varallisuuden jakautumista eikä myöskään edes sitä, että monissa maissa BKT on aika erisuuruinen kuin Bruttokansantulo, eli monista maista esim. irlannista maksetaan huomattavan paljon ensituloa ulkomaille, eli siellä on paljon vierasmaalaisia yrityksiä, jotka suoraan ei sinällään maata rikastuta.

Jos vertaillaan bruttokansantuotteella erimaita, pitää aivan imperatiivina käyttää ostovoimakorjattua bruttokansantuotetta, sikäli jos wikipediaa käyttää, toi on englanniksi puchasing power parity. Hintatasoerot eri maiden välillä tekee sinällään rahamääräisen tavallisen bruttokansantuotteen käyttämisen erittäinkin harhaanjohtavaksi, vaikkakin aika tosi yleiseksi elintasoeromittariksi.
Jees. Siksi otinkin HDI-indeksin tuohon mukaan. Tuon ppp:n kanssa Suomen BKT Suomi 29 305 USD (16.) ja Thaimaa 7901 USD (72.) eli melkein 4-kertainen Suomen hyväksi.

Huppe: ei millään pahalla. :) Meinaa vaan joskus huvittaa nämä vertailut, jossa Suomea lyödään lyttyyn esimerkiksi Thaimaaseen verrattuna. Kokonaiskuva ja taustat jää näistä vertailuista aika usein pois. Siitä voidaan olla melko varmasti yhtä mieltä, että olosuhteet Thaimaassa esimerkiksi ilmaston suhteen hakkaavat Suomen loskan, ja Bangkok on elävä ja mielenkiintoinen suurkaupunki verrattuna suomalaisiin ehkä jopa aneemisiinkin kaupunkeihin.

No HDI-indeksi nyt on vaa yksi indeksi muiden joukossa..;)

Yleesäkkin kaikenlaiset vertailut on palttiarallaa aikas turhia, se nyt on tavalliselle ihmiselle ihan yksi se ja sama, onko se maa nyt ykkönen, vai kahdeskymmenes, ei rikkailla länsimailla niin hirveitä eroja ole kuitenkaan. Ok joku Norja ja Luxemburg on tosi rikkaita mestoja, mutta so not, niin kyllä mä luulen että elämä ranskassa tai belgiassa on ihan yhtä motivoivaa ja ihmisarvoista ku täällä tai tanskassa.

Sitäpaitsi suomalaisten ja suomalaisen median aivan loppumattoman ja ärsyttävän omaannapaantuijottamisen itsoriittoisuuden, leuhkuuden ja itsensäkehumisen joka asiassa takia minusta on ihan hyvä ettei suomi oo bkt:ssä tai hdi:ssa ykkönen, ei sitä jaksaisi sikakaan kuunnella, ku joka paikassa koko ajan mainostettaisiin maailman parasta maata siinätässäjatossa. Suomessa muutenkin on vähän liikaa suomi on maailman paras on lottovoittosyntyä suomeen diipadaapaa, joka ei ketään kiinnosta, ja joka monesti on vähän valheellista. Ja joka vituttaa mua äärettömästi kun sitä vaan missään kuulen.

[*]stokkan herkku surkea, ennen tuota piti valikoimiltaan loistavana, aivan surkeat valikoimat. Ihmiset Suomessa on totutettu (kai pakosta) surkeisiin valikoimiin ja paskoihin tuotteisiin, useimmat kun eivät osaa vaatia parempaakaan. Kaupat muutenkin ala-arvoisen surkeita valikoimiltaan ja pirun pieniä. Kaupat näyttävät ulkoisesti köyhille suunnatuilta mutta hinnat ovat silti taivaassa.

On kyllä kummat ostotottumukset jos suomesta ei löydy sitä mitä tarvitsee, ja valikoimat on niin surkeita ;) Suomessa on sentään se hyvä puoli, että ympäri suomen löytyy ne tarvittavat tavarat, toisin kuin thaikuissa. Vaikka nyt oli vertailukohtana Bangkok, niin kyllä mua puolestaan enemmän thaikuissa on nyppinyt se, ettei löydä jotain mitä tarvitsee. Jos mä haluan vaikka ostaa Singhan, niin marsin lähimpään Alkoon ostamaan sen. Mutta jos thaikuissa haluan Karjalan, niin pitää lentää käytännössä Suomeen asti. Siinä sitä ala-arvoista valikoimaa, saatana :D

On kyllä kummat ostotottumukset jos suomesta ei löydy sitä mitä tarvitsee, ja valikoimat on niin surkeita ;) Suomessa on sentään se hyvä puoli, että ympäri suomen löytyy ne tarvittavat tavarat, toisin kuin thaikuissa. Vaikka nyt oli vertailukohtana Bangkok, niin kyllä mua puolestaan enemmän thaikuissa on nyppinyt se, ettei löydä jotain mitä tarvitsee. Jos mä haluan vaikka ostaa Singhan, niin marsin lähimpään Alkoon ostamaan sen. Mutta jos thaikuissa haluan Karjalan, niin pitää lentää käytännössä Suomeen asti. Siinä sitä ala-arvoista valikoimaa, saatana :D
Näin teitä/meitä ihmisiä aivopestään ja se todellakin on tehokasta. Suosittelen käymään vaikkapa Siam Paragonin Gourmet Marketissa joskus niin tietää millainen ruokakaupan pitää olla. :thumbs:
EDIT: Karjala ja Singha on muuten pahaa, siksi joinkin paljon saksalaisia vehnäoluita Thaimaassa. :kippis1:

Mutta joo, jos pitäisi valita asunko Suomessa vai Thaimaassa niin asuisin Suomessa. 6kk oleskelun jälkeen huomaa monia pikkuasioita jotka Suomessa on paremmin, ei siinä pari hienoa ravintolaa, lämpimät ilmat ja upeat kauppakeskukset paljon paina, suurin osa ajasta ollaan kotona perheen parissa ja siihen Suomi ja moni muukin maa on paljon parempi kuin Thaimaa. Thaimaa on hyvä paikka eläkeläiselle tai sinkulle/nuorelle parille joilla ei lapsia. Voisi olla eri asia jos olisi varaa laittaa lapsi Thaimaassa kunnon kouluun (maksaa muuten 10000e/v) ja asuisi tuollaisessa edellisen kuvan mukaisessa kivassa asunnossa. Siihen ei ole varaa, ei eurooppalaisella ainakaan. Thaikut ne ovat kellä Bangkokissa rahaa ovat. Itse parkkeerasin päivittäin pienen Toyotani BMW M6:sen viereen, kateellisena ;)

Mielelläni Suomeen palasin, mutta en onneksi pitkäksi aikaa, Thaimaahan ei kuitenkaan hetkeen mennä ;)

Niin tosiaan. Etkö Huppe oikeasti löydä Suomen kaupoista tavaroita ja ruoka-aineita mitä tarvitset?
Kaikkeen tottuu ja ihmiset voidaan totuttaa olemaan tarvitsematta tiettyjä asioita joita kuitenkin jää kaipaamaan jos niitä on päässyt pitkään jo käyttämään. Ja ei, kaikkea tarpeellista ei Suomesta saa. Ja toki voihan sitä pärjätä paljon pienemmälläkin, esim. nigerialaiset neekerit pärjäävät ilman ruokaa, mitä siis pitämään ruokaa kaupassa kun sen voi metsästää/poimia itsekin?
Suomesta on varmaan Thaimaata vaikeampi löytää shemaleja tai monarkkiperhettä, jolle ennestään perseaukinen kansa tarjoaa luksuselämän.
Niin, voihan sen ajatella toki noinkin, täältä on kuitenkin helppo löytää helvetinmoinen kasa virkamiehiä joille perseaukinen ja köyhäksi verotettu kansa tarjoaa luksuselämän ja musiikkitalot, oopperat yms. Erona on se että thaimaalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, eivätkä valita koskaan kenellekään kurjuudestaan. Suomalaiset sen sijaan valittavat myös thaimaalaisten kurjuudesta, jopa foorumeilla...

Ei ollut tarkoitus aloittaa Thaimaa-väittelyä vaan kerätä asioita jotka totesin Suomessa olevan paremmin kuin muualla, osa toki huonomminkin. Minkäs sille mahtaa että Suomi on kärpäsen paskan kokoinen maa keskellä ei mitään, ei tänne tule koskaan tulemaankaan mitään mega-ostareita ja hyviä valikoimia tavaraa, saati sitten edullisesti. Ei ole tarpeeksi ihmisiä.

OT: päijännetunneli on rempassa, siitähä ol vastaikää jossai uutisissa

Se että suomessa on hyvä raanavesi pitää kyllä paikkansa nokiaa lukuuottamatta, Yleesäkki tässä maassa vettä riittää, monissa maissa ei oo näin hyvin asiat. esim lähi-idäs

Nokialla on putket putsattu , vedenlaatu on ykkösluokkaa ;)

Puhtaan veden saa rahalla, lähes mitä tahansa olutta saa rahalla, turvallisen paikan saa rahalla, jne jne. Lähes mitä tahansa saa rahalla, mutta ykskään tiedemies ei vielä ole selvittänyt millä rahalla Suomen kylmyys ja 8kk pimeyttä saadaan poistettua. Siinä samassa todella korkeat itsemurhatilastot. Sitten kun nuo asiat on korjattu voisin harkita Suomea vakituisena asuinpaikkana. Siihen asti ostan itse ansaitsemillani rahoillani kaiken muun mitä rahalla voi hankkia. :dance:

Mitäs jos käännetään asia toisinpäin. Pakkislainen perus-bodari vaikkapa nyt "Hanski" nimeltään on asunut ikänsä Bangkokissa. Muuttaa sieltä sitten suomeen 6kk ajaksi vaikkapa työharjoitteluun ja painelee prodekauppaan ja voi valita lukuisista eri lisäravinteista mieleisensä vaikka sun minkälaista laatua. 6kk on vihdoin ohi ja Hanski muuttaa takaisin Bangkokiin ja painelee huippuhyvänä pitämäänsä kauppaan ostamaan banaaninmakuista protskua, mutta eipä sitä olekaan, on vain yhdenlaista protskua, vaniljaa (hanski ei pidä vaniljan mausta) joka sekin on pahanmakuista ja ei sekoitu kunnolla, lisäksi se on kovin kallista, eikä siinä ole juuri niitä vitskuja mitä hän on tottunut saamaan. Kyllähän se on totta että Hanskia alkaa hieman harmittamaan ja tuohon löytyy aivan syykin. Samaan aikaan Hanskin kaverit nauttivat edelleen tyytyväisenä tuota vaniljan makuista protskua ja pitävät hanskia typeränä kun ei kelpaa tuo protsku mitä sieltä saa. Ei tuo nyt Thaimaasta tee paskaa maata sen enempää kuin Stokkan herkun niukka valikoima tekee Suomestakaan huonoa maata. Asioista voi kuitenkin keskustella, näköjään kylläkään ei voi.

Mitäs jos käännetään asia toisinpäin. Pakkislainen perus-bodari vaikkapa nyt "Hanski" nimeltään on asunut ikänsä Bangkokissa. Muuttaa sieltä sitten suomeen 6kk ajaksi vaikkapa työharjoitteluun ja painelee prodekauppaan ja voi valita lukuisista eri lisäravinteista mieleisensä vaikka sun minkälaista laatua. 6kk on vihdoin ohi ja Hanski muuttaa takaisin Bangkokiin ja painelee huippuhyvänä pitämäänsä kauppaan ostamaan banaaninmakuista protskua, mutta eipä sitä olekaan, on vain yhdenlaista protskua, vaniljaa (hanski ei pidä vaniljan mausta) joka sekin on pahanmakuista ja ei sekoitu kunnolla, lisäksi se on kovin kallista, eikä siinä ole juuri niitä vitskuja mitä hän on tottunut saamaan. Kyllähän se on totta että Hanskia alkaa hieman harmittamaan ja tuohon löytyy aivan syykin. Samaan aikaan Hanskin kaverit nauttivat edelleen tyytyväisenä tuota vaniljan makuista protskua ja pitävät hanskia typeränä kun ei kelpaa tuo protsku mitä sieltä saa. Ei tuo nyt Thaimaasta tee paskaa maata sen enempää kuin Stokkan herkun niukka valikoima tekee Suomestakaan huonoa maata. Asioista voi kuitenkin keskustella, näköjään kylläkään ei voi.
Hanski ja kumppanit voivat silti Suomessa sekoittaa protskunsa vaikka pöntöstä kannettuun veteen, mutta Thaimaassa Hanski ja kumppanit saavat paskantaa viikon jos erehtyvät sekoittamaan prodensa itsestäänselvyytenä pidettyyn kraanaveteen.

No ei puhdas kraanavesi ole itseasiassa selvyys monessakaan maassa.
Totta tuokin. Daniel Hill kysyi kun oli Suomessa, että voiko hän ottaa tuosta kraanasta vettä? Sanoin, että no minä olen ottanut 33 vuotta ja vielä ollaan pystyssä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom