Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
en usko ennen kuin lahtee
Niimpä, mut lähtemistä puoltaa se että oon kyllä pitkän elämäni aikana ehtinyt muualla maailmassakin jo asuun.;) viihdyin paremmin ku suomessa, ja tarkoitus oisi kyllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen tavannut muutamia jenkkejä jotka tekee putkihommia, tai keittiöitä tms. Kyllä näilläkin jampoilla on ostovoima aivan eri luokkaa Suomeen verrattuna.

Aikoinaan vertailin autojenkin hintoja.

Tässä vaikka yksi esimerkki

BMW X5 vm.2004 nettiautossa hinta 59900€

Sama malli jenkeissä vm.2005 ajettu 28000mailia hinta 34975 dollaria

En mä nyt usko, että kukaan tätä threadia lukeva voi tosissaan sanoa, että Suomi on hyvä maa yrittäjälle tai hyvän palkan perään unelmoijalle. Kyllä ihminen pistetään aika helposti ruotuun...

No lähe ihmeessä, mä ainaki lähtisin, jos oisi sentason tutkinto, että sillä voisi jotain jossain kovapalkkaisemmassa maassa tehdä.... en itseasiassa miettisi viikkoakaan..

e: toi on 120 000 taalaa vuodessa kaksinkertanen suomalaiseen keskipalkkaan nähden ainakin. Suomalaisen keskipalkka on 2600e kuussa kuitenki (jos lasketaa 13kk mukaan, lomarahat, niin suomalaisen keskipalkka on 33800 euroa, eli toisinsanottuna toi 76000 euroa on TODELLA hyvä palkka, puhumattakaan noin 125-130 000 eurosta vuodessa.!!) .sillähän pääsee suomenmittakaavassa aika rikkaaksi ainakin joskus, paljos verot?

Sepä. Mun tutkinnolla on liiton mukaan keskipalkka 5000e/kk, eli on tuo hyvä. Tosin on ne menotkin jenkeissä varmaan vähän eri tasoa. Nyt pitää vaan keksiä keino miten pääsee tonne, jobserve.us ei paljon auttanut.

GameShark: Oikista ja kauppakorkeeta käyn. Ensimmäinen ei vaan ole kovin hyvä noin ulkomaita ajatellen. Hallinnollisiin tehtäviin sillä toki voisi koittaa.

Itse olen asunut Kreikassa 4 vuotta ja voin sanoa, että hauskaa oli :D. Mutta asiat ei pelannu paskan vertaakaan passinkin hommaaminen oli semmonen homma, että ei hyvää kesää. No sielä ei sentään kaikki paska kaatunu niskaan. :(

Monster.fi on näemmä hyvä paikka selata mestoja, rustasin aikani kuluksi pari hakemusta Los Angelesiin ja yhden Dubaihin :D

En mä nyt usko, että kukaan tätä threadia lukeva voi tosissaan sanoa, että Suomi on hyvä maa yrittäjälle tai hyvän palkan perään unelmoijalle. Kyllä ihminen pistetään aika helposti ruotuun...
Palkan perään unelmoijalle ehkä ei ole hyvä maa, koska verotus on kovaa.
Mutta tyystin jätetään taas kertomatta, että Suomi on hyvä maa, koska verovaroille saa vastinetta. Terveydenhuoltoa ja koulutusta on tässäkin ketjussa käyty läpi, lienee turha nostaa vanhoja asioita esiin. Mikä ihmeen mielikuva on, että maan "hyvyys" mitataan sillä, paljonko on palkasta jäävä nettosumma / ostovoima. Se on toki yksi asia muiden joukossa.

Palkan perään unelmoijalle ehkä ei ole hyvä maa, koska verotus on kovaa.
Mutta tyystin jätetään taas kertomatta, että Suomi on hyvä maa, koska verovaroille saa vastinetta. Terveydenhuoltoa ja koulutusta on tässäkin ketjussa käyty läpi, lienee turha nostaa vanhoja asioita esiin. Mikä ihmeen mielikuva on, että maan "hyvyys" mitataan sillä, paljonko on palkasta jäävä nettosumma / ostovoima. Se on toki yksi asia muiden joukossa.

Nyt tulee kyllä niin junttimielipide mutta tulkoon, juntti kun olen; mutta itse pidän kyllä rahani mieluummin itse ja käyn sitten vaikka yksityisellä lääkärissä kuin makselen juoppojen ja ongelmanuorien toilailuja sekä homoseksuaalisuutta käsitteleviä animaatioita.

Homma ei kuitenkaan toimi aivan kuten pitäisi jos terävin kärki pakkailee laukkujaan lähteäkseen muualle. Kuka maksaa sen jälkeen nukkeanimaatiot ja ongelmanuorten kesäleirit?

Kyllahan suomen ansioilla parjaa ihan mukavasti. Talot on rakennettu mukaviksi asua. Esim talla hetkella istun 20 miljoonan euron talossa valimeren rannalla. lattia taala on kivilaattaa, ja vetaa ihan perkeleesti. Pakko pitaa jalassa kenkia. (mulla on suomalaiset huopatossut) Vauvaa ei voi pitaa lattialla. Ma pelkaan etta se tulee kipeeks tuossa vedossa.

joo kesamaa. kesa alkaakin kuukauden paasta. Tama kait se paasyy miksi taala asun.

ai, niin internet patkii koska on tuulinen ilma :)

joo mulla olis grassen kylassa 45 nelioo laatoitettavaa, kylla sinne voi menna kesalla laatoittamaan :) siina vaan voi rivieran romantikkuus murentua, kun perheen kanssa nukkuu betonilattialla.

Nyt tulee kyllä niin junttimielipide mutta tulkoon, juntti kun olen; mutta itse pidän kyllä rahani mieluummin itse ja käyn sitten vaikka yksityisellä lääkärissä kuin makselen juoppojen ja ongelmanuorien toilailuja sekä homoseksuaalisuutta käsitteleviä animaatioita.

Homma ei kuitenkaan toimi aivan kuten pitäisi jos terävin kärki pakkailee laukkujaan lähteäkseen muualle. Kuka maksaa sen jälkeen nukkeanimaatiot ja ongelmanuorten kesäleirit?
Tähän on kyllä vaikeaa.. suorastaan mahdotonta sanoa mitään. Olet selvästi perehtynyt asiaan.

Viimeksi muokattu:
Muutamia mietteitä ja vertailua kun palasimme 6kk jälkeen Bangkokista Suomeen.
  • viileä raikas (vkl 20 astetta siis) ilma, aivan kuin happikoneessa olisi. Superia olla myös pihalla kun ei oo hiestämärkä heti kun menee ulos.
  • stokkan herkku surkea, ennen tuota piti valikoimiltaan loistavana, aivan surkeat valikoimat. Ihmiset Suomessa on totutettu (kai pakosta) surkeisiin valikoimiin ja paskoihin tuotteisiin, useimmat kun eivät osaa vaatia parempaakaan. Kaupat muutenkin ala-arvoisen surkeita valikoimiltaan ja pirun pieniä. Kaupat näyttävät ulkoisesti köyhille suunnatuilta mutta hinnat ovat silti taivaassa.
  • katukuvassa ei näy ferrareita, Porscheja, Rolls Royceja tai muitakaan loistoautoja, vanhoja paskoja Tojotoja/Volvoja vain. Lamborghinit ja Nissan GT-R:t ovat poissa myöskin :(
  • puhdasta, lähes joka paikassa, luonto on vihreää eikä likaista tai lakastunutta (tosin yleiset tilat ovat karmeassa kunnossa, kts. seuraava)
  • alkeellista, tiloista tulee mieleen lähinnä joku neuvostovenäjä (junat, metrot, yleiset tilat yms)
  • pelottavaa, turvallisuuden puolesta ei ole tarvinnut Thaimaassa pelätä kertaakaan (esim. metroasemat)
  • Joka paikassa Spurguja huutamassa ja örveltämässä, tosin kerjäläisiä ei olekaan, aika 50-50 siis.
  • suurin osa ihmisistä näyttääkin spurguilta, ihmiset eivät osaa pukeutua, oikea kunnon junttila, saa nähdä mimmoista landella on, ei suomalaisia suotta tuulipukukansaksi sanota :D
  • hyvä palvelu (hotelli Kämp), hakkaa thaimaalaisen palvelun missä vain aika reippaasti
  • Kämpissä kaikki maksaa erikseen, kai tuo on Suomessa hotelleissa tapana
  • kallista, kaikki, joka paikassa, järkyttävää, miten ihmisillä on varaa elää?
  • kaupassa piti purkaa ja pakata tavarat itse kassalla, aiheutti hämmennystä, hauskaa miten arkisiin pieniin asioihin voi tottua :)
  • kraanavesi maistuu raudalle, aivan kuin metalliputkea imeskelisi
  • kuiva ilma, huulet/nenä kuivuu
  • Ihmiset ovat aivan pirun älykkäitä, esim. jos tuote maksaa 110e niin ja maksat sen 50e+3x 20e seteleillä, myyjän ei tarvitse kysyä toiselta paljonko tässä on rahaa, eikä käyttää laskinta. Bangkokissa yhteenlaskun onnistuminen on epätodennäköistä, missä vain.
  • Suomen ruoka on rasvaista ja suolaista sekä mautonta, aiheuttaa kovaa närästystä ja turvotusta
  • Karkkia! Kauhean suuret valikoimat karkkia!
  • Kaikki toimii, kaikki.
  • Ihmiset ajavat liikenteessä kuin etanat, täysin järjetön liikennekulttuuri, 5km pitkä täysin tyhjä leveä tie, sitä ajetaan 40km/h. Ruuhkat ovat suhteessa pahemmat kuin Bangkokissa, liikenne on kaikkea muuta kuin sulavaa. Toisaalta Thaimaassa liikenteessä ihmiset käyttäytyvät kuin apinat, silti se tuntui huomattavasti paremmalta vaihtoehdolta, pääkaupunkien keskustoja jos siis verrataan.
  • Parkkipaikkoja ei ole missään ja jos on, ne maksavat ja ovat helkkarin kaukana kohteesta. Bangkokissa päinvastoin.
  • Täysin autiota, perjantai-iltana keskustassa Helsingissä, outoa, missä kaikki ovat? Ei joudu väistelemään ihmislaumaa kun kävelee rattaiden kanssa katuja pitkin, niinjoo, on kävelytiet joita pitkin voi todellakin työntää rattaita! Monella onkin kauhea kiire kauppakassien kanssa kun kävelee pitkin katuja kotiinsa, miksi ihmisillä on kiire kotiin? Miksi ei saisi olla ulkona? Elämä tuntuu rajoitetulta, jotenkin sellainen fiilis että ihmiset odottavat sinun menevän kotiisi ja korkeintaan siellä kaupassa saa käydä, tuntuu oudolta vain mennä jonnekin istuskelemaan ja toisaalta se on aika hankalaakin muksun kanssa, esim. nuo huonot valikoimat tekevät sen, vaikkapa pieniä maitoja purkeissa ei saa joita ipana on tottunut juomaan välipalaksi. Vain hylamaitoa 2dl purkissa kovaan hintaan ja sekin on lämmintä, miksi maitoa ei säilytetä jääkaapissa kaupassa!?

Aika puoluueettomasti tuo on kirjoitettu vaikka moni noista asioista tavallaan ärsyttääkin. Ihan vain mietteitä niitä varten jotka miettivät että mitenköhän muualla on. Varmaan muutakin tulee mieleen kun miettii...

[*]kraanavesi maistuu raudalle, aivan kuin metalliputkea imeskelisi
Unohtui lisätä että Thaimaassahan kraanaveden juomisesta taasen saa jonkin ehkä tappavan taudin ja vesi maistuu (ihmis)paskalle. Eli puhtaaseen pulloveteen kun on tottunut niin siksi tuo raudan maku pistää hieman kieleen.

Muuten näyttää Hupen lista hyvältä, siis ajatuksella kirjoitetulta ja aidolta, pullollaan hyviä huomioita, mutta vähän tulee mieleen, että ei taida ympäristöasiat paljon puristaa, vai mitenkä?

Kamojen pakkaaminen kaupassa aina itse tapahtuu mulla näistä syistä mielellään: en luota muovi- enkä paperikasseihin, pirulaiset hajoavat aina, eikä pakkaaja tietääkseni ikinä käytä muita, kuin kaupan kasseja sekä se, että valmiiksi pakatussa setissä syntyy sitä muovikassijätettä perkeleesti. Ärsyttää suuresti, että joissain tuotteissa (apteekki, kosmetiikka, cd:t ja vaatteet lähinnä Suomessa) on toi automaattinen muovipussiin suojauttaminen yleistynyt täälläkin. Pitää aina muistaa erikseen kieltää. Pieni vaiva, mutta vaiva kumminkin. Muutaman kerran olen ottanut vaatteita tai lisäravinteita muovikassiin, jos se on semmoinen täyskokoinen, jota voi käyttää roskapussina myöhemmin. Cd:t ja apteekkitavara taas tungetaan säälittävän pieniin pusseihin, joille ei ole yhtään mitään käyttöä, ei kiitos.

Pienet pahvitötsät, joissa maitoa? Miksi ei voi kotona lorottaa isosta purkista pestävään muovipulloon? Pullo kylmäkassiin (joka olisi kuumassa maassa muutenkin käytössä) ja sieltä kakaralle juotavaksi -> paljon vähemmän jätettä/roskaa ja lisäksi kun pullo on kovaa muovia, joten voi luottaa siihen, ettei se hajoa missään tilanteessa, jos vaikka lapsi päättää paiskata nestettä sisältävän pakkauksen katuun jostain syystä. :D

Pullovedestä puhumattakaan. Niinno ymmärtää kyllä, ettei nappaa kraanavettä juoda maassa, jossa sen puhtaudesta ei ole mitään takeita, Suomi eri asia sen suhteen.

Tulee mieleen, että Suomessa joutaisi korjata noi Hupen mainitsemat turvallisuus- ja kalleuspointit. Ne ovat oikeasti aika pahasti rempallaan ja uskon, että ne voitaisiin korjata, jos todella haluttaisiin.

Tulipa muuten mieleen eräs jannu, joka oli asunut muistaakseni noin 6-22-v Espanjassa. Hän oli loputtoman hyvillään siitä, miten Suomessa kaikki, siis ihan kaikki, toimii. Tämä siksi, koska oli harjoittanut jo Espanjassa yritystoimintaa baarialalla, jatkoi sitä Suomessa ja siihen liittyen hän oli älyttömän hyvillään, että todella saa asiat etenemään mm. veroviranomaisten kanssa ja homma hoituu ajallaan ja tarkasti. Kaipa sekin vaihtelee, että esim. boheemille taiteilijasielulle moinen ei ole niin tärkeää, mutta muille ehkä on.

Pullovedestä puhumattakaan. Niinno ymmärtää kyllä, ettei nappaa kraanavettä juoda maassa, jossa sen puhtaudesta ei ole mitään takeita, Suomi eri asia sen suhteen.
Suomessa talousveden mikrobiologinen laatu pesee pullovesien vastaavan 100-0. Itse joisin ennemmin suomalaista hanavettä kuin ulkomaista pullovettä. Helsingin seudun raakavesilähteenä on tällä hetkellä Vantaanjoki, joten tällä saattaa olla vaikutusta asiaan, mikäli raudan makua ei ennen ole ollut. Vedenpuhdistuksessa saadaan yleensä raudan maku melko hyvin pois. Tietysti jos taloyhtiössä on vanhat kupariputket niin asialle ei voi juuri mitään muuta kuin vaihtaa putket.

Huppe sanoi:
Muutamia mietteitä ja vertailua kun palasimme 6kk jälkeen Bangkokista Suomeen.
*kallista, kaikki, joka paikassa, järkyttävää, miten ihmisillä on varaa elää?
Kuinka tavalliset thaimaalaiset elää? Kai siellä Thaimaassa on _suomalaisella_ hyvät oltavat, kun tienaa kymmenen kertaa enemmän thaimaalaiseen verrattuna. Onko yliopistokoulutus ilmainen?
Ajavatko normaalit ihmiset Lamborghinilla?

Vertailua Wikipediasta (Suomi vs. Thaimaa)
Thaimaan BKT on 2577 USD (93.) ja Suomen BKT 37014 USD (12.). Melko iso ero, yli 14-kertainen Suomen hyväksi.

HDI eli inhimillisen kehityksen indeksillä Thaimaa sijalla 78 (0.784), kun taas Suomi on sijalla 9-11 (sama arvo 0.947 Sveitsin ja Alankomaiden kanssa). Inhimillisen kehityksen, joka sisältää mm. koulutuksen ja eliniän odotteen, mukaan Suomi on huomattavasti parempi paikka elää.

Mitä siihen sanot? Thaimaassa on siis hyvä elellä, kunhan on vaan rikkaista länsimaista lähtöisin?

Mitä siihen sanot? Thaimaassa on siis hyvä elellä, kunhan on vaan rikkaista länsimaista lähtöisin?

Ei noita hupen sepistyksiä tosissaan kannata ottaa, helppoahan sen o "turistina" siellä rellestää. Voisi mielipide muuttua kun työkseen myisi t-paitoja 12h päivässä ja asuisi puuhökkelissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom