Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Haastattelin tuossa vähän yhtä tuttua jenkeissä ja se opiskelee lääkäriksi. Maksaa kuulemma 38k$ lukukaudessa opiskelustaan, sitten vähän alemman tason yliopistohipit maksaa vähintään 18k$ ja siitä ylöspäin. Kesäkauden opiskelu maksais semmosta 8k$. Monelle vielä tätä ennen yksityinen high school. Että taitaa niillä ulkomaailman hyvää palkkaa vetävillä olla sitten jo parikymppisenä kuusnumeroisia lukuja velkaa.
Suomen ilmainen koulu takaa ainakin sen, että köyhästäkin perheestä voi ponnistaa lääkäriks tai insinööriks. Jenkeissä, kun koulutusjärjestelmän taso on monin paikoin mitä sattuu niin korkeakoulut on semmoista rikkaitten sisäpiiriä, koska vaan rikkailla on varaa käydä yksityiskouluja ja näin päästä sitten collegeen ym.
Itteltä jäis kyllä koulut käymättä noilla hinnoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haastattelin tuossa vähän yhtä tuttua jenkeissä ja se opiskelee lääkäriksi. Maksaa kuulemma 38k$ lukukaudessa opiskelustaan, sitten vähän alemman tason yliopistohipit maksaa vähintään 18k$ ja siitä ylöspäin. Kesäkauden opiskelu maksais semmosta 8k$. Monelle vielä tätä ennen yksityinen high school. Että taitaa niillä ulkomaailman hyvää palkkaa vetävillä olla sitten jo parikymppisenä kuusnumeroisia lukuja velkaa.
Suomen ilmainen koulu takaa ainakin sen, että köyhästäkin perheestä voi ponnistaa lääkäriks tai insinööriks. Jenkeissä, kun koulutusjärjestelmän taso on monin paikoin mitä sattuu niin korkeakoulut on semmoista rikkaitten sisäpiiriä, koska vaan rikkailla on varaa käydä yksityiskouluja ja näin päästä sitten collegeen ym.

Joo, sama täällä. Silti olen sitä mieltä että haluan muuttaa usaan:D

Totta, mutta toisaalta tuskin lontoossa tienaat 2000 euroa kuussa, tai pariisissa, tai Torontossa tai New Yorkissa, jos olet korkeakoulutettu henkilö. Tai edes kolmea tonnia.

Eiks siellä tienaa *vähän* enemmin, ku 2500 euroa yliopistotason koulutuksella tai vastaavaa, mitkä kyllä suomessa on ihan todellisuutta.

No se on tietysti totta etta palkat ovat taalla paljon korkeammat koulutetuille tyontekijoille, nykyisesta tyosta 200K vuodessa (dollareina). Pointti oli vaan siina etta en usko etta "hintaerot" ovat niin paljon muuttuneet, lahinna vain vaihtokurssit heitelleet. Riipii vaan nuo sanomalehtien jutut joissa toimittaja ei alya mita eroa on hintaeroilla ja ostovoimaeroilla. Tietyssa maassa asuvalle valia on vaan silla paljonko palkka on (siita pois verot) ja mita elaminen maksaa. Matkailla jos aikoo niin sitten on valuuttakursseillakin enemman valia.

Minusta kylla Eurooppa on kallistunut viime vuosina yleensakin (ei vain valuuttakurssin takia). Espanjassakin oli ennen halpa lomailla, mutta nyt siella alkaa olla hinnat Suomen tasolla.

Asuntojen hinnat on jo Helsingissä korkeammat. Vuokrat alkaa olemaan aika lähellä...
Niin ja ne vastikkeet siellä USA:ssa? Ei se rahan meno siihen asunnon ostoon lopu.

No se on tietysti totta etta palkat ovat taalla paljon korkeammat koulutetuille tyontekijoille, nykyisesta tyosta 200K vuodessa (dollareina). Pointti oli vaan siina etta en usko etta "hintaerot" ovat niin paljon muuttuneet, lahinna vain vaihtokurssit heitelleet.

Noni myönnä pois, ettet suomessamme tienaisi varmasti ikinä 200 000 dollaria vuodessa, et euroa, etkä ehkä markkaakaan;) Suomessa tollasiin palkkoihin on käytännössä mahdoton päästä.
Jotain hyvää ameriikassaki..

Siksi olisikin ovelaa hommata täältä yliopistotutkinto ja läksiä sinne töihin:) Omalla tutkinnolla luvattiin jo 120k USD aloituspalkka, niin ehkä pitää harkita:)

No lähe ihmeessä, mä ainaki lähtisin, jos oisi sentason tutkinto, että sillä voisi jotain jossain kovapalkkaisemmassa maassa tehdä.... en itseasiassa miettisi viikkoakaan..

e: toi on 120 000 taalaa vuodessa kaksinkertanen suomalaiseen keskipalkkaan nähden ainakin. Suomalaisen keskipalkka on 2600e kuussa kuitenki (jos lasketaa 13kk mukaan, lomarahat, niin suomalaisen keskipalkka on 33800 euroa, eli toisinsanottuna toi 76000 euroa on TODELLA hyvä palkka, puhumattakaan noin 125-130 000 eurosta vuodessa.!!) .sillähän pääsee suomenmittakaavassa aika rikkaaksi ainakin joskus, paljos verot?

Viimeksi muokattu:
No lähe ihmeessä, mä ainaki lähtisin, jos oisi sentason tutkinto, että sillä voisi jotain jossain kovapalkkaisemmassa maassa tehdä.... en itseasiassa miettisi viikkoakaan..

e: toi on 120 000 taalaa vuodessa kaksinkertanen suomalaiseen keskipalkkaan nähden ainakin. Suomalaisen keskipalkka on 2600e kuussa kuitenki (jos lasketaa 13kk mukaan, lomarahat, niin suomalaisen keskipalkka on 33800 euroa, eli toisinsanottuna toi 76000 euroa on TODELLA hyvä palkka, puhumattakaan noin 125-130 000 eurosta vuodessa.!!) .sillähän pääsee suomenmittakaavassa aika rikkaaksi ainakin joskus, paljos verot?

No tata tuossa aikasemmin tarkoitinkin, kun mainitsin 75k insinoorille sopivaksi lahtopalkaksi. Muuten en kylla jaksaisi itseani motivoida opiskeluun.
Tama 75k ei ole todellisuutta suomessa, mutta aika monessa muussa maassa kylla.

Kallio ei sitten ole keskustaa.

Suhteessa sama new yorkista 10km keskustasta. tyomatka about 60min per suunta. tama ei ole luksusta.
Jep, Stadihan loppuu kolmen sepän patsaaseen ;)
(Olen asunut Stadissa :D )

Ei noi vuokrat kyllä ihan tästä maailmasta Helsingissä ole, tässä Ruoholahdesta 84m2 kämppä 3000e/kk.
http://www.oikotie.fi/cache?exit=show_apt&id=1559154
Ihan tavallinen kämppä vieläpä, eikä edes keskustasta tai edes läheltä keskustaa. Onkohan tuo nyt sitten Stadin New Jersey, vai onko vasta Laru sitä :D
Ei ytimestä kyllä esim. kolmiota (hyväkuntoista) kovin halvalla irtoa, aika harvassa esim. alle 2000e/kk kämpätkin, jos ei mitään koirankoppia tahdo.

No tata tuossa aikasemmin tarkoitinkin, kun mainitsin 75k insinoorille sopivaksi lahtopalkaksi. Muuten en kylla jaksaisi itseani motivoida opiskeluun.
Tama 75k ei ole todellisuutta suomessa, mutta aika monessa muussa maassa kylla.

Valitettavan totta, sitä se suomalainen kateuden sävyttämä sosialismi teettää, mutta onpahan ainaki vittu kilpailukyky kunnossa.. Suomessa tienaa amiksen käymällä huomattavasti enemmin kuin insinörttinä, mikä on ihan huutava vääryys, SAK SDP-mafia on siihenki motivaationtappajakannustinloukkuun yksin syypää.

Amisten ja tuulipukujen maa.

e: niin no mua ei kyllä omalta osalta koske mitenkään, en ole insinööri, eikä musta tule insinööriä. kauppiksee jos pääsisin osiin tyytyväinen.

Toisaalta jos Suomessa lääkärien sun muiden korkeastikoulutettujen koulutuksesta tulisi maksullista ja vaikka palkat nousisivat, väittäisin että tulisi erittäin suuri pula korkeasti koulutetuista. Suomi on kuitenkin niin piskuinen väkiluvultaan verrattuna USA:an että vertaaminen on osaltaan vähän turhaa.

Ja tosiaan välillä kyllä naurattaa kun maristaan Suomen tilanteesta, kuten moni on todennut, ei tänne ole pakko jäädä. Ja jos täällä hakee ilmaisen koulutuksen ja sitten siirtyy ulkomaille töihin ja maksamaan veronsa, niin ei siinä pitäisi olla enään mitään varaa itkeä. Itsekkin olen suunnitellut ulkomaille siirtymistä, lähinnä kokemusmielessä.

Toisaalta jos Suomessa lääkärien sun muiden korkeastikoulutettujen koulutuksesta tulisi maksullista ja vaikka palkat nousisivat, väittäisin että tulisi erittäin suuri pula korkeasti koulutetuista. Suomi on kuitenkin niin piskuinen väkiluvultaan verrattuna USA:an että vertaaminen on osaltaan vähän turhaa.

Lääkärit vetää aika kovaa liksaa suomessakin.

Siksi olisikin ovelaa hommata täältä yliopistotutkinto ja läksiä sinne töihin:) Omalla tutkinnolla luvattiin jo 120k USD aloituspalkka, niin ehkä pitää harkita:)

Itse olen käyttämässä taktiikkaa, joka on maisterit täältä ja tohtorit ulkomailta (tohtoriopinnoista en joudu maksamaan mitään, koska koulu pulittaa kulut ja päälle tulee palkkaa...).

Saa nimekkään koulun paperit ilmaiseksi, jolla voi sitten hakea duunia ulkomailta. Missään vaiheessa ei tartte lainaa ottaa... Lienen sitten systeemin hyväksikäyttäjä, mutta nyt ajateltuna kyllä vituttaa, etten hakenut heti lukiosta esim. Oxbridgeen...

Jep, Stadihan loppuu kolmen sepän patsaaseen ;)
(Olen asunut Stadissa :D )

Ei noi vuokrat kyllä ihan tästä maailmasta Helsingissä ole, tässä Ruoholahdesta 84m2 kämppä 3000e/kk.
http://www.oikotie.fi/cache?exit=show_apt&id=1559154
Ihan tavallinen kämppä vieläpä, eikä edes keskustasta tai edes läheltä keskustaa. Onkohan tuo nyt sitten Stadin New Jersey, vai onko vasta Laru sitä :D
Ei ytimestä kyllä esim. kolmiota (hyväkuntoista) kovin halvalla irtoa, aika harvassa esim. alle 2000e/kk kämpätkin, jos ei mitään koirankoppia tahdo.

Tama just todistaa etta ei stadin vuokrat ole korkeita suurkaupunkeihin verratuna.

Itse asuin lontoossa 10 km keskustasta. 40nelioo, vuokra 1200 puntaa. (noihin aikoihin 2200 euroissa) seinat homessa, suomen tasoista asumista tolta alueelta missa suihku toimii, jne.. 3000 puntaa. Toisiaankin tyomatka 1 tunti keskustaan, 20eur paiva.

Pariisi on sitten melkein samoissa hinnoissa, en ole asunut mutta aika moni kaveri siella asustelee.

newyorkin halpuus vielakin ihmetyttaa. en oikein jaksa uskoa. tarttee kesan jalkeen menna oikein katsomaan...

Mä lähen maasta kanssa paremman elintason perään, jos mut vaa huolitaa, mutta ekana pitää kyllä saaha ne KTM:mät tehtyä, ja itseasiassa sisääpäästyä;), josta voi sitte alkaa hakemaa tosimielellä suomea parempaa palkkatasoa, ja mahdollisesti parempaa ilmastoa, ainaki muutamaks vuodeks, periaatteessa aina on kiinnostanu kovasti se. Ja helppo mun siviilisäädyllä häippästäki täältä, ei jää kyllä kukaa ikävöimää;)

Mä lähen maasta kanssa paremman elintason perään, jos mut vaa huolitaa, mutta ekana pitää kyllä saaha ne KTM:mät tehtyä, ja itseasiassa sisääpäästyä;), josta voi sitte alkaa hakemaa tosimielellä suomea parempaa palkkatasoa, ja mahdollisesti parempaa ilmastoa, ainaki muutamaks vuodeks, periaatteessa aina on kiinnostanu kovasti se. Ja helppo mun siviilisäädyllä häippästäki täältä, ei jää kyllä kukaa ikävöimää;)

en usko ennen kuin lahtee

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom