Mun on pakko kirjoittaa omakohtaiset kokemukset. Ehkä monilla on se peiliin ja omaan sisimpään katsominen kaikesta vaikeinta. Kaikki heijastuu niin paljolti muitten tekemisen kautta: "Naapurin Pentti sanoi sitä ja Liisa tätä". Jos mä olisin kuunnellut kaikkia "varoituksia" ja jäänyt Suomeen aikoinaan, niin en nyt viettäisi elämäni parasta aikaa muualla kuin Suomessa.
Mulla oli jossain vaiheessa sellainen vaihe, että vähättelin ja naureskelinkin hieman muille ihmisille. Ajattelin kuinka hemmetin fiksu ja tietäväinen olen kaikesta maailmaan liittyvästä, vaikken oikeastaan ollut edes maailmalla paljoa matkustellut. Oli siis kaikenmaailman käsityksiä tullut tuonne pikkuaivoihin. Se mistä nämä mielipiteet ja asenteet olivat mieleen tulleet on varmasti aika monimutkainenkin prosessi. Suomessa on moni asia hyvin. Voit siis saavuttaa sen perusmätön jo reilusti alle kolmekymppisenä ja tätä perusmättöä ei saavuta monikaan köyhimmissä maissa. Talous ok, kotiteatteri olkkariin ison LCD:n kanssa, tyttö-/poikaystävä, pari etelän matkaa vuodessa, omakotitalo sinne mihin rahat riittää jne. Lista on aika basic kaikilla, eikä se oikeastaan muutu miksikään asui sitten missä maailmankolkassa tahansa. Mutta pointti onkin jossain hieman muualla.
Kyse voi olla kolmenkympin kriisistä, tai mistä tahansa. On kuitenkin enemmän masentavaa kuin ilahduttavaa huomata jo alle kolmekymppisenä että on saavuttanut periaatteessa kaiken mahdollisen mikä perinteiseen "onnellisuus"- kaavaan kuuluu. Huppekin varmasti haki tätä sillä Volvo-vertauksella. Ei munkaan mielestä ole kiva kitua Suomessa loppuelämää jossain työ-,laina-, tai perhevankeudessa. Koen sen ahdistavana. Suomeen voin tosin palata koska tahansa jos tulevaisuudessa tunnen aivan mieletöntä kaipuuta synnyinmaatani kohtaan. Tällä hetkellä en voisi kuvitellakaan asuvani Suomessa. Tavoitteet ovat jossain muualla. Ehkä uudet haasteet ja mahdollisuus menettää kaikki ja aloittaa uudestaan haasteellisessa ympäristössä ovat niitä asioita jotka saavat vaihtamaan maisemaan. Ilmasto on kuitenkin todistettavasti monelle ihmiselle terveydelle vaaraksi ja Suomen ilmasto on kaikkea muuta kuin ihanteellinen.
Eikä kyse mun kohdalla ole pelkästään maan nimestä. Oli maa vaikka Thaimaa tai Sierra Leone, pääasia että viihtyy ja saa herätä aamuisin todeten, että jokainen päivä on elämisen arvoinen. Haaveita pitää aina olla ja niiden takia oikeastaan eletään. Pelko katsoa peiliin ja uskallus tehdä isoja ratkaisuja on monelle suuri este. Usein kun astun lentokoneeseen mietin, että jos tämä kone vaikka tippuis atlantiin niin olen saavuttanut jo elämäni aikana niin paljon hyvää että kiitoksia sinne jonnekin vaan jo tästä kaikesta. Ainoastaan olo tulee surumieliseksi ajatellessani kaikkia muita ihmisiä koneessa ja varsinkin pieniä lapsia jotka eivät välttämättä ehtineet kokea niitä mahtavia asioita mitä maailma meille voi tarjota. Kaikki on ollut plussaa muutamat viimeiset vuodet. Se, että mietitään että "kyllä minäkin joskus" on hienoa. Haaveita kannattaa pitää yllä. Se tekeekö ne päätökset kolmekymppisenä, eläkeiässä, tai ei välttämättä koskaan on jokaisen oma asia. Voihan se Kanariakin olla jollekin hieno paikka. Mulle koko maapallo on hieno kokemus ja ois hieno nähdä niin paljon kuin mahdollista ennen kuin kuolo korjaa. Neuvoisin jokaisen itse henkilökohtaisesti miettimään omaa tilannetta ja sitä mitä siltä elämältään haluaa. Huppe ei ole sen enempää valittaja kuin me muutkaan. Mies uskaltaa ottaa elämänsä omiin käsiin välittämättä muista. Suomeen Huppe voi palata koska tahansa moni rikas elämänkokemus takanaan ja varmasti monet hienot kontaktit takataskussaan. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille ja nautitaan siitä elämästä oli se sitten Suomessa tai muualla maailmalla. Ei Suomi sen huonompi paikka ole kuin muutkaan, jos siitä tykkää
Mulle se oli ihan jees kokemus tiettyyn pisteeseen saakka. Nykyään ainoastaan maa muitten joukossa ja asuinpaikkana masentava.
edit: Ja pikkuasioista nauttiminen nuorena ja viriilinä on vielä joissain asioissa vaikeaa. Eikös alle kolmekymppisenä pidä katsoa ainakin pari kertaa kuolemaan silmiin, että osaa arvostaa pieniä asioita jne. Kunnon adrenaaliruiskeet ovat joskus paikallaan perusmätön mausteeksi. Jo vaikka yksin ulkomailla matkustelu ilman sen kummempaa vaaraa on aika jännää. Kannattaa kokeilla